Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 (endret) Jeg leser her i tråden om italienere som kommer på besøk, og der foreslår flere at vertskapet skal servere reker. Da lurer jeg på om det er vanlig å servere gjester man ikke kjenner så godt akkurat det? Jeg syns det er en merkelig rett å servere mer ukjente mennesker, for det er jo en småekkel jobb å drive og renske de rekene? Det krever også at man må vaske hendene før man spiser dem, for seriøst så lukter det rimelig vondt! Det blir også mye klin med hauger av rekeskall på tallerken eller i skåler på bordet eventuelt. Jeg vet ikke om noen andre land hvor de serverer mer ukjente gjester sånn mat man må renske masse før man spiser den. Nå er jeg ikke glad i reker, hverken på smak, konsistens eller med all jobb og klin, men jeg ville ikke klaget om jeg fikk det. Jeg bare lurer på om det er vanlig å ha det til gjestemat?? Endret 10. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Det krever også at man må vaske hendene før man spiser dem, for seriøst så lukter det rimelig vondt! Nei Anonymkode: 1548f...397
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei Anonymkode: 1548f...397 Nei hva? Det lukter ikke vondt, eller man må ikke vaske hendene? Jeg syns absolutt begge deler jeg da men.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Ja, det er vanlig. Anonymkode: 403ff...3b5
amandine Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Enten kan du forberede og renske til gjestene dine, ellers gjør du som man pleier å gjøre. Ferske reker på et fat, og som vert er du oppmerksom og tømmer tallerkener ofte. Du gir folk en egen kuvert til brødskiven, og alle får tilbud om fuktet klut i tillegg til en god (stoff)serviett. Det er noe fint sosialt med reker, det tar litt tid og det et litt uhøytidelig. Begge deler en fordel når ukjente mennesker sitter til bords.
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 (endret) amandine skrev (3 minutter siden): Enten kan du forberede og renske til gjestene dine, ellers gjør du som man pleier å gjøre. Ferske reker på et fat, og som vert er du oppmerksom og tømmer tallerkener ofte. Du gir folk en egen kuvert til brødskiven, og alle får tilbud om fuktet klut i tillegg til en god (stoff)serviett. Det er noe fint sosialt med reker, det tar litt tid og det et litt uhøytidelig. Begge deler en fordel når ukjente mennesker sitter til bords. Hvis man forbereder og rensker til gjester med litt sitron over, så er det helt okay. Det blir mye mer delikat og gjestfritt syns jeg. Og gjerne med litt urter drysset over. DA blir det en hyggelig rett å servere. Endret 10. august 2022 av NotNaomi
amandine Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 (endret) NotNaomi skrev (2 minutter siden): Hvis man forbereder og rensker til gjester med litt sitron over, så er det helt okay. Det blir mye mer delikat og gjestfritt syns jeg. Da gjør du det. Så gjør jeg det ikke. Endret 10. august 2022 av amandine
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 amandine skrev (Akkurat nå): Deg om det. Ja, men nå gir jeg bare mitt perspektiv på det, og det er kanskje ikke så dumt heller? Jeg er jo ikke opprinnelig norsk, så jeg ser det jo fra et annet perspektiv.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Nei hva? Det lukter ikke vondt, eller man må ikke vaske hendene? Jeg syns absolutt begge deler jeg da men. Nei til begge deler. Man må ikke vaske hendene, man kan tørke av med papir eller serviett. Hendene vasker du når du er ferdig med å spise, når du er mett. Ferske reker lukter ikke vondt, tvert imot faktisk. Anonymkode: 1548f...397
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei til begge deler. Man må ikke vaske hendene, man kan tørke av med papir eller serviett. Hendene vasker du når du er ferdig med å spise, når du er mett. Ferske reker lukter ikke vondt, tvert imot faktisk. Anonymkode: 1548f...397 Jeg prøvde jo et par ganger, og da rensket jeg feil. Tror jeg måtte kneppe av hodet og så dra ut halen? Og så var det å pirke av skallet. Så var det rogn som klistret seg til fingrene og du, det stinket av hendene mine! Lenge etter at jeg vasket dem. Jeg skjønner at kjentfolk eller noen alene kan kose seg med det, men rundt et bord med flere gjester, vel...Nei, det skjønner jeg ikke. Endret 10. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg prøvde jo et par ganger, og da rensket jeg feil. Tror jeg måtte kneppe av hodet og så dra ut halen? Og så var det å pirke av skallet. Så var det rogn som klistret seg til fingrene og du, det stinket av hendene mine! Lenge etter at jeg vasket dem. Jeg skjønner at kjentfolk eller noen alene kan kose seg med det, men rundt et bord med flere gjester, vel...Nei, det skjønner jeg ikke. Det trenger du heller ikke skjønne, ikke alle liker reker. Men veldig mange synes det er koselig med rekebord. Anonymkode: 068fc...69b
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det trenger du heller ikke skjønne, ikke alle liker reker. Men veldig mange synes det er koselig med rekebord. Anonymkode: 068fc...69b Nei, jeg trenger ikke det. Men jeg spør om ting fra mitt perspektiv.
amandine Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 NotNaomi skrev (10 minutter siden): Jeg prøvde jo et par ganger, og da rensket jeg feil. Tror jeg måtte kneppe av hodet og så dra ut halen? Og så var det å pirke av skallet. Så var det rogn som klistret seg til fingrene og du, det stinket av hendene mine! Lenge etter at jeg vasket dem. Jeg skjønner at kjentfolk eller noen alene kan kose seg med det, men rundt et bord med flere gjester, vel...Nei, det skjønner jeg ikke. Da må noen lære deg det litt bedre. Og så burde du kjøpe deg en stålsåpe.
amandine Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 (endret) NotNaomi skrev (12 minutter siden): Jeg prøvde jo et par ganger, og da rensket jeg feil. Tror jeg måtte kneppe av hodet og så dra ut halen? Og så var det å pirke av skallet. Så var det rogn som klistret seg til fingrene og du, det stinket av hendene mine! Lenge etter at jeg vasket dem. Jeg skjønner at kjentfolk eller noen alene kan kose seg med det, men rundt et bord med flere gjester, vel...Nei, det skjønner jeg ikke. Du kunne også fått din egen lille bolle med vann og en sitronskive i slik at du kunne dyppe fingrene før du tørket deg på den fuktige kluten du hadde fått. Endret 10. august 2022 av amandine
Leverpostei Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 amandine skrev (4 minutter siden): Du kunne også fått sin egen lille bolle med vann og en sitronskive i slik at du kunne dyppe fingrene før du tørket deg på den fuktige kluten du hadde fått. Dette er jeg vant med, syns det er et strålende arrangement!
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 amandine skrev (6 minutter siden): Da må noen lære deg det litt bedre. Og så burde du kjøpe deg en stålsåpe. Hva er stålsåpe? Jeg trodde den dama kunne det, da hun var 76 år og alle brødrene var sjøfolk, og de liksom kunne sånne ting. Det var i ren respekt for dem at jeg prøvde det. amandine skrev (4 minutter siden): Du kunne også fått din egen lille bolle med vann og en sitronskive i slik at du kunne dyppe fingrene før du tørket deg på den fuktige kluten du hadde fått. Ok. Det ville kanskje hjulpet på akkurat lukten sikkert
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Hva er stålsåpe? https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/stalsape-rustfri-sape-som-fjerner-lukt-fra-hendene/57431 Den er veldig effektiv, kan absolutt anbefales. Anonymkode: 068fc...69b
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/stalsape-rustfri-sape-som-fjerner-lukt-fra-hendene/57431 Den er veldig effektiv, kan absolutt anbefales. Anonymkode: 068fc...69b Se der ja 😅 jøss!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 amandine skrev (26 minutter siden): Du kunne også fått din egen lille bolle med vann og en sitronskive i slik at du kunne dyppe fingrene før du tørket deg på den fuktige kluten du hadde fått. Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. Anonymkode: 1548f...397
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #20 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. Anonymkode: 1548f...397 Hva er fjollete? En skål med vann? Det er vi også vant til. Anonymkode: 14a0a...d7e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #21 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva er fjollete? En skål med vann? Det er vi også vant til. Anonymkode: 14a0a...d7e Jeg og. Anonymkode: 068fc...69b
Gjest NotNaomi Skrevet 10. august 2022 #22 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. Anonymkode: 1548f...397 Jeg syns det var en god idé. Og så gjør det alt litt mer..eksotisk også faktisk. Sånn " jeg var i Norge, og så fikk vi reker med skall, hvitt brød og majones. Og en bolle ved siden av med vann og sitron for å få bort lukten fra hendene" Jo, det ville absolutt slått an altså 🙂
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #23 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er fjollete. Det er absolutt INGEN som har det. Man trenger heller ingen spesialsåpe for å vaske hendene etterpå. Anonymkode: 1548f...397 I Rogaland er vi gode på reker. Vi kutter opp sitron til å presse over rekene, og da er det bare å ta en sitronbåt og gni den mellom fingrene før vi tørker av hendene og spiser videre. Kjører over med sitron etter at vi er ferdige også og vasker godt med kjøkkensåpe til slutt. Anonymkode: 9fdc1...f9c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #24 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I Rogaland er vi gode på reker. Vi kutter opp sitron til å presse over rekene, og da er det bare å ta en sitronbåt og gni den mellom fingrene før vi tørker av hendene og spiser videre. Kjører over med sitron etter at vi er ferdige også og vasker godt med kjøkkensåpe til slutt. Anonymkode: 9fdc1...f9c Og forresten - grisete gjør ingenting. Rognen suger du ut før du skreller. 😉 Anonymkode: 9fdc1...f9c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #25 Skrevet 10. august 2022 Vi setter også alltid fram "skylleboller" til reker - dvs. en liten kuvertbolle med vann og sitronskive oppi. Og masse servietter eller tørkerull. Vi elsker reker og serverer det gjerne i selskap. Men, jeg ville ikke ha servert reker til utenlandske besøk sånn uten videre. Vi har bodd noen år i utlandet, og det å servere reker sånn som vi gjør det på norsk vis, det var tydeligvis ikke noe folk flest var vant med. Både å skrelle dem og tilbehøret skapte forundring. Sjekk i alle fall at gjestene vet hvordan de skreller reker først. Anonymkode: c3af2...9a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå