Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #26 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Både og, men en må jo forstå at en trenger folk i butikker og, for at verden skal gå rundt . Så mener at de på « gulv» gjør en like viktig jobb som de på kontor . Tenker lønn bør settes opp mot ansvar Anonymkode: fa7c4...052 Omtrent alle yrker er viktige, jeg er like avhengig av at noen gjør rent og kjører varer ut til butikkene, som jeg er av en lege eller lærer til barnet mitt. Likevel er det noe med ansvarsbyrden, og tid og arbeid lagt ned i et studie, jeg synes bør (be)lønnes. Hvis absolutt alle f.eks. fikk 500 000 kr i årslønn som voksne, uansett utdanning og ansvarsområde, så hadde vi nok fort mistet enormt mange folk i yrker som krever høyere utdanning. Selv om lønn naturligvis ikke er, eller i det minste bør, være det viktigste i en jobb, så er det likevel en motivasjonsfaktor for mange. Derfor mener jeg at alle yrker bør verdsettes og respekteres, men at det likevel må lønne seg med utdanning. HI Anonymkode: 470dc...622
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #27 Skrevet 10. august 2022 Nå syns jeg du blander litt. Selvfølgelig skal det lønne seg å ta høyere utdanning, men nå må du sammenligne epler med epler, og ikke epler med pærer. Jeg har ikke noe problemer med at en person uten høyere utdanning men med lang erfaring har høyere lønn enn en som akkurat er ferdig utdannet. Det det er snakk om er at en med høyere utdanning skal ha høyere lønn enn en uten utdanning, eller lavere utdanning dersom de har like lang erfaring Anonymkode: a86ad...098
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #28 Skrevet 10. august 2022 Ja, jeg synes utdanning skal lønne seg, men det er ikke lenger tilfelle her til lands. Anonymkode: 0c758...18f
Iiiiik Skrevet 10. august 2022 #29 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis det var det så skulle en som hadde tatt en slik utdanning helt klart ha tjent mer enn en som bare tatt 3 år lang bachelor, ikke sant? Anonymkode: 92486...489 Hvis det var sånn at engleskolen var et kvalifiseringskrav for en gitt stilling, så ja. Utdannelse må jo være relevant for stillingen hvis det skal gi uttelling lønnsmessig. Jeg har mange år på universitetet, men er ikke lærer. Altså kan ikke jeg gå inn i skolen og kreve høyere lønn enn en lektor med påbygg.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #30 Skrevet 10. august 2022 Nei, jeg mener ikke det bør være automatikk i at høyere utdanning skal gi bedre betalt. Folk burde bli betalt for det de gjør, uavhengig av hvordan de har lært det. Anonymkode: 7d3ff...132
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #31 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg mener ikke det bør være automatikk i at høyere utdanning skal gi bedre betalt. Folk burde bli betalt for det de gjør, uavhengig av hvordan de har lært det. Anonymkode: 7d3ff...132 Men hva/hvilke yrker fortjener hvilken lønn i så fall? Hvem skal bestemme dette? HI Anonymkode: 470dc...622
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #32 Skrevet 10. august 2022 Ja, jeg synes utdanning skal lønne seg. Den som har lengst eller mest utdanning burde få høyest lønn. Så burde de som eksempelvis ikke har noen utdanning få lavest lønn. Den som har bachelor som eneste utdanning gjennom hele livet burde tjene det samme for resten av livet uavhengig av ansettelsesforhold eller hvor mange år vedkommende har vært yrkesaktiv. Alle burde tjene ut fra sin utdanning. Og så burde ikke lønnen få forandre seg med mindre vedkommende tar en lenger utdanning. Anonymkode: 37d28...fb8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #33 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Altså er du enig i prinsippet om at en med bachelorgrad skal ha høyere lønn en en uten høyere utdanning, og at en med mastergrad skal ha enda høyere lønn enn det igjen? Og for så vidt at en med 10 års ansiennitet skal ha høyere lønn enn en som er helt uten erfaring? Jeg bare stusser litt over holdningene i en del diskusjoner knyttet til lønn her inne, der det virker som om en mener at lønnen burde være mye mer lik mellom ulike yrker med ulik utdanningsgrad. Anonymkode: 470dc...622 Jeg stusser også over det. Mange ser ut til å ha liten aktelse for kunnskap. Anonymkode: e8aa7...da3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #34 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Den som har bachelor som eneste utdanning gjennom hele livet burde tjene det samme for resten av livet uavhengig av ansettelsesforhold eller hvor mange år vedkommende har vært yrkesaktiv. Alle burde tjene ut fra sin utdanning. Og så burde ikke lønnen få forandre seg med mindre vedkommende tar en lenger utdanning. Anonymkode: 37d28...fb8 Da tar du ikke høyde for at erfaring gir kunnskap. Anonymkode: e8aa7...da3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #35 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke noe problemer med at en person uten høyere utdanning men med lang erfaring har høyere lønn enn en som akkurat er ferdig utdannet. Kommer jo an på hvilket felt det er snakk om. En kirurg uten rett utdanning først kan ikke tilegne seg det nødvendige kun ved å ha jobbet lenge i feltet, mens en eiendomsmegler eller lydtekniker fint kan det. Anonymkode: e8aa7...da3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #36 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis absolutt alle f.eks. fikk 500 000 kr i årslønn som voksne, uansett utdanning og ansvarsområde, så hadde vi nok fort mistet enormt mange folk i yrker som krever høyere utdanning. Tror ikke folk ville ha sluttet å ønske å jobbe som f eks lege. Men de ville jo ikke kunne betjene studielånet på 500.000 i årslønn. Så da måtte man også gi lønn under utdanning for dem som tok de lengste studiene. Anonymkode: e8aa7...da3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #37 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Tror ikke folk ville ha sluttet å ønske å jobbe som f eks lege. Men de ville jo ikke kunne betjene studielånet på 500.000 i årslønn. Så da måtte man også gi lønn under utdanning for dem som tok de lengste studiene. Anonymkode: e8aa7...da3 Jeg tror leger er noen av de første vi hadde mistet. Utdanning må lønne seg, samfunnet trenger kompetanse og må stimulere til at folk tilegner seg den. Anonymkode: ec453...95f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #38 Skrevet 11. august 2022 Markedet er uansett i endring. Snart ansettes ikke folk uten utdannelse. Tror min generasjon 40+ er siste generasjon der «erfaring kan veie opp for manglende formell kompetanse». Jeg mener at erfaring er vel så viktig som utdannelse. Etter mange år med opplæring av nyutdannede så er ikke nødvendigvis utdannelse noe som sier noe om vedkommende. Når det er sagt, med utdannelse synes jeg det er innafor å argumentere for høyere lønn. Selv har jeg en utdatert master. (Fra nittitallet) Den er egentlig ikke så mye verdt lengre men jeg får goodwill pga den. I min bransje (økonomi) så har jeg sett et skifte siste ti år. Pga effektivisering, robotisering, virtual intelligens som forenkler oppgaver og gjør oss langt mer effektiv så er det de uten utdannelse som ryker ut nå. Vi ansetter ingen uten utdannelse. Bachelor men helst master. Anonymkode: 13fc5...9a7
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #39 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg synes utdanning skal lønne seg. Den som har lengst eller mest utdanning burde få høyest lønn. Så burde de som eksempelvis ikke har noen utdanning få lavest lønn. Den som har bachelor som eneste utdanning gjennom hele livet burde tjene det samme for resten av livet uavhengig av ansettelsesforhold eller hvor mange år vedkommende har vært yrkesaktiv. Alle burde tjene ut fra sin utdanning. Og så burde ikke lønnen få forandre seg med mindre vedkommende tar en lenger utdanning. Anonymkode: 37d28...fb8 Dersom dette skal gå kan ikke priser øke heller. Dersom lønnen står stille og priser øker får man en negativ reallønnsvekst, så det går ikke. Man kan heller ikke pålegge det private næringslivet dette, og dersom det offentlige får den ordningen vil de få problemer med å rekruttere god arbeidskraft Anonymkode: a86ad...098
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #40 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg stusser også over det. Mange ser ut til å ha liten aktelse for kunnskap. Anonymkode: e8aa7...da3 Har motsatt erfaring. Har de siste årene byttet jobb et par ganger, og opplevd stor aktelse for min kunnskap. Jeg har ikke noe særlg formell kompetanse, men derimot over snittet høy kunnskap i forhold til kolleger på samme felt. Tjener derfor 20-30% mer enn de med tilsvarende stillinger. Jeg er veldig glad for at vi fortsatt kan ha aktelse for kunnskap over den formelle kompetansen! For å komme inn i arbeidslivet er derimot utdannelsen viktig. Det er jo normalt den enkleste måten å bygge kunnskap for å komme i gang med å opparbeide seg erfaring. Anonymkode: e36a5...40b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #41 Skrevet 11. august 2022 Det bør absolutt være med å påvirke lønnen, men ikke som eneste faktor. Ansvar, belastning, innsats og i privat sektor resultater. Mye som kan spille inn. Anonymkode: b0dca...2ec
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #42 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg er litt delt. Selvsagt skal utdannelse telle, men det er ikke gitt at en med høyere utdannelse er bedre enn en uten i alle tilfeller. Jeg jobber i psykiatrien og den aller beste kollegaen min er hjelpepleier. Hun kan alt, vet alt, og er den eneste som har stålkontroll på alt og alle. Hun er gull verdt med alle pasienter, aldri fått en klage i sin 35 år lange karriere der. Hun kjenner alle pasienter inn og ut, familie og venner, absolutt alt! Det finnes ikke en eneste en med verken bachelor eller master eller doktorgrad som kan overgå henne. Anonymkode: 51d43...d80 Hun klarer å stille diagnoser og legge opp behandling bedre enn en med doktor grad? Klarer f.eks. å skille mellom bipolar lidelse/ADHD/personlighetslidelse uten å utrede? Anonymkode: d3eb0...e41
Anonym bruker Skrevet 11. august 2022 #43 Skrevet 11. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Markedet er uansett i endring. Snart ansettes ikke folk uten utdannelse. Tror min generasjon 40+ er siste generasjon der «erfaring kan veie opp for manglende formell kompetanse». Jeg mener at erfaring er vel så viktig som utdannelse. Etter mange år med opplæring av nyutdannede så er ikke nødvendigvis utdannelse noe som sier noe om vedkommende. Når det er sagt, med utdannelse synes jeg det er innafor å argumentere for høyere lønn. Selv har jeg en utdatert master. (Fra nittitallet) Den er egentlig ikke så mye verdt lengre men jeg får goodwill pga den. I min bransje (økonomi) så har jeg sett et skifte siste ti år. Pga effektivisering, robotisering, virtual intelligens som forenkler oppgaver og gjør oss langt mer effektiv så er det de uten utdannelse som ryker ut nå. Vi ansetter ingen uten utdannelse. Bachelor men helst master. Anonymkode: 13fc5...9a7 Jeg opplever det samme. Har selv utdannelse og erfaring, noe som kreves for autorisasjon. Kravet for å bli autorisert har endret seg, fra overgangsregler til kandidatstudie til bachelor. Siste nå var master, men man kan veie opp med ett ekstra år praksis. I min bransje er man garantert jobb ved autorisasjon, jeg har mottatt fire jobbtilbud siden våren uten å søke (yrket mitt var spådd å forsvinne grunnet digitalisering). Min kollega som ikke har riktig utdannelse, hun jobber hardt og har utdannelse, men fagene er ikke godkjent for autorisasjon, sliter veldig med å få jobb. Det ligger nok en del i at autorisasjon også innebærer at man kan utføre en god del flere oppgaver og ta en del mer ansvar. Jeg ser kravet til autorisasjon kommer inn i flere yrker nå, som ikke har hatt det tidligere. Anonymkode: b0dca...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå