Gå til innhold

Synes du utdanning skal lønne seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså er du enig i prinsippet om at en med bachelorgrad skal ha høyere lønn en en uten høyere utdanning, og at en med mastergrad skal ha enda høyere lønn enn det igjen? Og for så vidt at en med 10 års ansiennitet skal ha høyere lønn enn en som er helt uten erfaring?

Jeg bare stusser litt over holdningene i en del diskusjoner knyttet til lønn her inne, der det virker som om en mener at lønnen burde være mye mer lik mellom ulike yrker med ulik utdanningsgrad. 

Anonymkode: 470dc...622

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Altså er du enig i prinsippet om at en med bachelorgrad skal ha høyere lønn en en uten høyere utdanning, og at en med mastergrad skal ha enda høyere lønn enn det igjen? Og for så vidt at en med 10 års ansiennitet skal ha høyere lønn enn en som er helt uten erfaring?

Jeg bare stusser litt over holdningene i en del diskusjoner knyttet til lønn her inne, der det virker som om en mener at lønnen burde være mye mer lik mellom ulike yrker med ulik utdanningsgrad. 

Jeg mener at man bør få lønn for strevet, ja. De som tar utdanning får jo færre produktive år i arbeidslivet, tar gjerne opp et lån og/eller lever fra hånd til munn i studieperioden. Det krever også en del disiplin og slit å gjennomføre et krevende studium. Det blir derfor ikke riktig at mennesker som har ofret mye for å fullføre studiet og tilegne seg nødvendig kompetanse, skal avspises med samme lønn som ufaglærte, som da kunne ha full lønn rett etter videregående skole.

Anonymkode: d8b3d...a41

Skrevet

Jeg er litt delt. 

Selvsagt skal utdannelse telle, men det er ikke gitt at en med høyere utdannelse er bedre enn en uten i alle tilfeller. 

Jeg jobber i psykiatrien og den aller beste kollegaen min er hjelpepleier. Hun kan alt, vet alt, og er den eneste som har stålkontroll på alt og alle. Hun er gull verdt med alle pasienter, aldri fått en klage i sin 35 år lange karriere der. Hun kjenner alle pasienter inn og ut, familie og venner, absolutt alt! Det finnes ikke en eneste en med verken bachelor eller master eller doktorgrad som kan overgå henne. 

Anonymkode: 51d43...d80

Skrevet

Ja, absolutt.

Anonymkode: 0a40d...8cc

Skrevet

Jeg syns det skal lønne seg å ta utdanning. Jobber selv i helsevesenet og mener at lønnen mellom de forskjellige gruppene er for lav. En fagarbeider har faktisk større kompetanse og en annen måte å forstå jobben på enn en ufaglært, og det samme gjelder fra fagarbeider til bachelor og master. Syns det er viktig med kompetanse i alle yrker, og kompetanse bør belønnes. Har en del ufaglærte kolleger som sier de ikke gidder stresse med å ta utdanning, da de nesten ikke vil tjene på det lønnsmessig.. 

Anonymkode: f5aa2...d65

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt delt. 

Selvsagt skal utdannelse telle, men det er ikke gitt at en med høyere utdannelse er bedre enn en uten i alle tilfeller. 

Jeg jobber i psykiatrien og den aller beste kollegaen min er hjelpepleier. Hun kan alt, vet alt, og er den eneste som har stålkontroll på alt og alle. Hun er gull verdt med alle pasienter, aldri fått en klage i sin 35 år lange karriere der. Hun kjenner alle pasienter inn og ut, familie og venner, absolutt alt! Det finnes ikke en eneste en med verken bachelor eller master eller doktorgrad som kan overgå henne. 

Jeg er enig i at det finns gode ufaglærte og gode fagarbeidere med masse god kompetanse, men mener fortsatt at lønn for utdanning skal telle. Men spesielt i helsevesenet trenger vi blandingen av kompetanse fra flere yrkesgrupper for å gjøre en gof helhetlig jobb. En hjelpepleier fokuserer på en del av jobben, mens terapeutene kanskje har fokus på noe annet, så blir helheten ofte veldig bra 🙂

Anonymkode: f5aa2...d65

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det kan ordnes, men mener at det man taper på å ta utdanning bør kompenseres for på en annen måte enn i dag. Kanskje studielån kunne skrives ned, man fikk en form for pensjonspoeng for studiene (hvis man jobbet minst tilsvarende mange år med det man utdannet seg som).

Vi trenger alle yrkesgrupper og vi trenger like mye dyktige folk med høy kompetanse som de ufaglærte som er dyktige i sine jobber og har den erfaringen de har.

Anonymkode: cc127...05d

Skrevet

Ja, en som har tatt healerutdanning i 7 år burde få bedre lønn enn en som bare har tatt en 3 år lang bachelor.

Anonymkode: 92486...489

Skrevet

Nei. Jeg mener at hardt arbeid og dyktighet skal lønne seg. Du kan ha 100 års utdannelse og likevel være dum og ikke ha utrettet noe

Anonymkode: 99ce5...019

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, en som har tatt healerutdanning i 7 år burde få bedre lønn enn en som bare har tatt en 3 år lang bachelor.

Hva er healerutdanning??

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo ingen utdanning . Ikke skap deg.

Anonymkode: e443d...652

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Hva er healerutdanning??

Engleskole og et eller annet med pyramider, håndspåleggelse, og horoskopi går jeg ut fra. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Engleskole og et eller annet med pyramider, håndspåleggelse, og horoskopi går jeg ut fra. 

Det er ingen 7 års utdannelse i det. I noe av det. 

Skrevet

Til en viss grad, men jeg mener at man ikke kan sammenligne offentlig og privat sektor.

Det er en grense for hvor godt betalt stillinger i det offentlige kan være, mens i det private er det helt andre regler for inntjening og inntekt.

Anonymkode: 48b28...14c

Skrevet
NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Det er ingen 7 års utdannelse i det. I noe av det. 

Hvis det var det så skulle en som hadde tatt en slik utdanning helt klart ha tjent mer enn en som bare tatt 3 år lang bachelor, ikke sant?

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis det var det så skulle en som hadde tatt en slik utdanning helt klart ha tjent mer enn en som bare tatt 3 år lang bachelor, ikke sant?

Nå er det vel dessverre sånn at de faktisk tjener mer enn dem da 🙂

Skrevet

Ja, uten tvil!

Anonymkode: c844a...09a

Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Nå er det vel dessverre sånn at de faktisk tjener mer enn dem da 🙂

Nååh, dessverre? Var det ikke sånn at uansett hva, så lenge utdanningen var lenger så skulle den som hadde tatt en lenger utdanning tjene mer enn en som har tatt kortere utdanning?

Det er derfor jeg tok opp noe så meningsløst som en utdanning innen healing. Hvis alt som er av lenger utdanning har verdi i form av at utdanningen er lenger så er det slik det er.

Hvis vi lever under kapitalisme der det bare er om å gjøre å få ansatt folk så billig som mulig, få kjøpt tjenester så billig som mulig, så har utdanningen ikke så mye å si. Da er det bare et spørsmål om i hvilken grad det finnes nett i samfunnet som fanger opp disse som krysser lovens grense i sin jakt på fortjeneste.

Under proletariatets diktatur ville det kanskje være mulig å få til det slik at de som har lenger utdanning tjener mer. Men er det ønskelig at noen som har tatt en 7 år lang healerutdanning skal tjene mer enn en som bare har tatt en 3 år lang bachelor? Marxismen sier noe om arbeidets verdi for samfunnet.

Uansett, lengden på utdanningen er bare en av flere variabler. Og vår samfunnsform bryr seg katten om hvor mye arbeide noen har lagt ned i å kunne tilby andre sin arbeidskraft.

Skrevet

Nja. Jeg mener at man bør få uttelling for utdanning. Men samtidig er det jobber som f.eks har høy belastning eller mye ansvar, og det bør også gi bedre lønn. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nååh, dessverre? Var det ikke sånn at uansett hva, så lenge utdanningen var lenger så skulle den som hadde tatt en lenger utdanning tjene mer enn en som har tatt kortere utdanning?

Det er derfor jeg tok opp noe så meningsløst som en utdanning innen healing. Hvis alt som er av lenger utdanning har verdi i form av at utdanningen er lenger så er det slik det er.

Hvis vi lever under kapitalisme der det bare er om å gjøre å få ansatt folk så billig som mulig, få kjøpt tjenester så billig som mulig, så har utdanningen ikke så mye å si. Da er det bare et spørsmål om i hvilken grad det finnes nett i samfunnet som fanger opp disse som krysser lovens grense i sin jakt på fortjeneste.

Under proletariatets diktatur ville det kanskje være mulig å få til det slik at de som har lenger utdanning tjener mer. Men er det ønskelig at noen som har tatt en 7 år lang healerutdanning skal tjene mer enn en som bare har tatt en 3 år lang bachelor? Marxismen sier noe om arbeidets verdi for samfunnet.

Uansett, lengden på utdanningen er bare en av flere variabler. Og vår samfunnsform bryr seg katten om hvor mye arbeide noen har lagt ned i å kunne tilby andre sin arbeidskraft.

Hvorfor mener du at jeg skal forsvare noe andre har skrevet/mener eller har svart??

Jeg har ikke sagt noe som helst om hvem som skal tjene mest og minst etter lengde på utdanning eller utøvelse av jobb.

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Nja. Jeg mener at man bør få uttelling for utdanning. Men samtidig er det jobber som f.eks har høy belastning eller mye ansvar, og det bør også gi bedre lønn. 

Ja, jeg er enig med det også. Det er mange faktorer som burde spille inn.

HI

Skrevet

Ja, relevant utdanning bør lønne seg. (Så med andre ord er det ingen som blindt teller år i utdanning og lønner her etter uten å se på relevans og innhold - som eksempelet en nevnt med 7 års healerutdanning eller for de som liker seg som evige studenter) 
Skal Norge hevde seg i fremtiden så er det kunnskap vi må satse på. Da må det være attraktivt å ta utdanning. Det er det ikke i dag i kroner og øre da det i de fleste yrker som krever utdanning ikke har høye nok lønninger til å ta igjen en som har vært yrkesaktiv siden vedkommende var 18, men foreløpig er det attraktivt nok til at folk velger utdanning.
I de fleste yrker er det bare relevant utdanning som gjelder. I det private er det ingen lønnstrinn og det er mange veier til målet. Likevel er det mange krav til formell utdanning. I noen tilfeller kan dette erstattes med relevant erfaring, men det er vanskelig å få relevant erfaring uten formell utdannelse. I yrker med risiko eller belastning er det gjerne tillegg i lønn for dette helt uavhengig av utdannelse.

Det er ikke store lønnsforskjeller i Norge og begynnerlønnen i Norge er høy. I det private næringslivet spesielt er det ikke stor forskjell mange steder på nyutdannet og en med mye erfaring. Yrker som krever høy og komplisert utdanning gir gjerne ikke de ansatte så mye i lønn at de tar igjen de som startet som 18-åringer, men de har gjerne mer medbestemmelse over egne oppgaver, over bedriften de jobber i og de har gjerne med fleksibilitet og goder.  

Anonymkode: 3a48e...ac3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at man bør få lønn for strevet, ja. De som tar utdanning får jo færre produktive år i arbeidslivet, tar gjerne opp et lån og/eller lever fra hånd til munn i studieperioden. Det krever også en del disiplin og slit å gjennomføre et krevende studium. Det blir derfor ikke riktig at mennesker som har ofret mye for å fullføre studiet og tilegne seg nødvendig kompetanse, skal avspises med samme lønn som ufaglærte, som da kunne ha full lønn rett etter videregående skole.

Anonymkode: d8b3d...a41

🏻Dette, jeg har 340 st.poeng og har kortere tid i arbeidslivet og større studielån enn de med f.eks. en bachelorutdannelse.

Anonymkode: f6a1b...091

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Både og, men en må jo forstå at en trenger folk i butikker og, for at verden skal gå rundt . Så mener at de på « gulv» gjør en like viktig jobb som de på kontor . Tenker lønn bør settes opp mot ansvar

Anonymkode: fa7c4...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...