Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Jeg har alltid vært negativ til gåstol. Har hørt at det ikke skal være bra for muskulatur og utvikling, og har derfor aldri vurdert å kjøpe. Nå, med barn nummer fire, har det skjedd mye på flere plan. Blant annet viser det seg at det stort sett er skobutikkene som advarer mot arving av babysko, og norske babyer henger langt etter andre land som stimulerer babyene mer aktivt motorisk. De blir blant annet lært til å sitte. Det er lite som tyder på at barna for skader av å sitte for tidlig, får stå i fanget og å bruke gåstol. Min siste baby er også annerledes enn de andre mht interesser. Han kan ligge litt på gulvet, men favoritten er å gynge så han nesten letter i vippestolen. Han vil selvfølgelig også i fanget for kos og kontakt innimellom, men stolen er likevel det han stort sett foretrekker. Jeg vurderer å kjøpe gåstol til han, men er usikker på hvor lurt det er. Hva tenker dere? Har dere brukt gåstol? Anonymkode: ba2dc...df7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Jeg har brukt gåstol med stor lykke på alle mine tre barn. To av dem er voksne og har ingen problemer med kropp og skjelett. Den ble selvsagt brukt kun under oppsikt og i korte perioder, men det var stor stas å få rase rundt på gulvet eller terrassen og styre seg selv. Mitt syn er at det fremmer utforskertrang og motorikk, men igjen selvsagt brukt med måte. Anonymkode: 44287...fea
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg har brukt gåstol med stor lykke på alle mine tre barn. To av dem er voksne og har ingen problemer med kropp og skjelett. Den ble selvsagt brukt kun under oppsikt og i korte perioder, men det var stor stas å få rase rundt på gulvet eller terrassen og styre seg selv. Mitt syn er at det fremmer utforskertrang og motorikk, men igjen selvsagt brukt med måte. Anonymkode: 44287...fea Hvordan fungerte det når de kom i krabbealder? Min på 5,5 mnd kan dra seg frem bittelitt, men jeg er litt engstelig for at en gåstol skal utkonkurrere interessen og muligheten for å videreutvikle krype-og krabbeferdigheter. Anonymkode: ba2dc...df7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Rungende og klart NEI! Det fremmer ikke naturlig utvikling. De skal sitte/ligge/krabbe/krype slik det er naturlig for deres utvikling. Med gåstol får de ikke bare feil belastning på kropp og rygg, men mister å strekke seg etter ny utvikling ved å ville komme seg rundt på egen hånd. Å ligge på gulvet blir fort kjedelig da, og det kan bli klaging. Dessuten kan de gå opp fart og skade seg og ting. Anonymkode: 62c14...282
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Jeg har aldri brukt det, men ikke fordi det er «farlig», bare fordi jeg ikke har hatt behov for det Anonymkode: 9a68f...b72
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Rungende og klart NEI! Det fremmer ikke naturlig utvikling. De skal sitte/ligge/krabbe/krype slik det er naturlig for deres utvikling. Med gåstol får de ikke bare feil belastning på kropp og rygg, men mister å strekke seg etter ny utvikling ved å ville komme seg rundt på egen hånd. Å ligge på gulvet blir fort kjedelig da, og det kan bli klaging. Dessuten kan de gå opp fart og skade seg og ting. Anonymkode: 62c14...282 De som øver på å sitte gjør også feil. Å øve på å stå i fanget når de reiser seg opp etter armene er jo deres måte å trene på. Men sette seg opp skal de gjøre selv. Fordi ryggen må bli sterk nok, de skal finne ut hvordan, og greie å balansere så de ikke velter og slår hodet. Vippestol fremmer heller ikke utvikling, den er ikke ment for annet enn "lekegrind" når man må passe litt ekstra på de eller gi mat. Anonymkode: 62c14...282
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som øver på å sitte gjør også feil. Å øve på å stå i fanget når de reiser seg opp etter armene er jo deres måte å trene på. Men sette seg opp skal de gjøre selv. Fordi ryggen må bli sterk nok, de skal finne ut hvordan, og greie å balansere så de ikke velter og slår hodet. Vippestol fremmer heller ikke utvikling, den er ikke ment for annet enn "lekegrind" når man må passe litt ekstra på de eller gi mat. Anonymkode: 62c14...282 Nå er det jo mye utvikling utover det motoriske også da. Å sitte i vippestol og observere hva andre gjør stimulerer hjernen. Å lære at sparking fører til vipping er også en ferdighet. Å ligge på gulvet å kjede seg vil ikke utvikle noe hverken motorisk eller mentalt, derfor er variasjon også viktig. Jeg synes du er vel kategorisk når du er så bastant på «at de som øver på å sitte gjør feil». Hva er feil? Så lenge man trener på dette så er de jo ikke alene, de vil ikke falle å slå seg. Babyer i land som har kultur for dette lærer jo å sitte langt tidligere enn norske, og de har ikke mer plager og skader i muskler og skjelett. I kulturer hvor man driver pottetrening fra tidligere alder slutter barna med bleie år før norske, og de blir ikke traumatisert av dette. Barn med hjerneskade kan i noen tilfeller utvikles også mentalt ved at foreldre/helseapparat gjør motoriske øvelser med dem. Øvelser de selv ikke mestrer, eller er klare for, som vi sier i Norge. Anonymkode: ba2dc...df7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid vært negativ til gåstol. Har hørt at det ikke skal være bra for muskulatur og utvikling, og har derfor aldri vurdert å kjøpe. Nå, med barn nummer fire, har det skjedd mye på flere plan. Blant annet viser det seg at det stort sett er skobutikkene som advarer mot arving av babysko, og norske babyer henger langt etter andre land som stimulerer babyene mer aktivt motorisk. De blir blant annet lært til å sitte. Det er lite som tyder på at barna for skader av å sitte for tidlig, får stå i fanget og å bruke gåstol. Min siste baby er også annerledes enn de andre mht interesser. Han kan ligge litt på gulvet, men favoritten er å gynge så han nesten letter i vippestolen. Han vil selvfølgelig også i fanget for kos og kontakt innimellom, men stolen er likevel det han stort sett foretrekker. Jeg vurderer å kjøpe gåstol til han, men er usikker på hvor lurt det er. Hva tenker dere? Har dere brukt gåstol? Anonymkode: ba2dc...df7 Jeg hadde i hvert fall ikke hørt på skobutikkene. De har jo et opplagt økonomisk motiv i sine anbefalinger. Når det gjelder påstander om at norske barn "henger langt etter", høres dette veldig generalisert ut. Jeg kritiserer ikke deg, altså, bare tenker at det kan være greit å finne ut hva som egentlig ligger i en slik påstand. Du kan fint stimulere motorisk uten å bruke en dings. Hør med fysio på helsestasjon hva de tenker. Selv om babyen kan suse rundt i en gåstol, sitter han jo samtidig veldig fast. At han kjeder seg på gulvet, er en fase. Skjønner at du synes det er slitsomt med sutring, men prøv å holde ut den korte tiden det gjelder før han kryper. Hva med å lage et inngjerdet område der han kan holde på? Uten at jeg har lest forskning, tviler jeg på at babyer skades av å være i gåstol i korte perioder, på lik linje med at jeg ikke tror de skades av å sitte i bilstol i korte perioder eller i vippestol. Alt med måte. Men jeg har aldri brukt det og så aldri behovet. Anonymkode: 6d2e3...944
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan fungerte det når de kom i krabbealder? Min på 5,5 mnd kan dra seg frem bittelitt, men jeg er litt engstelig for at en gåstol skal utkonkurrere interessen og muligheten for å videreutvikle krype-og krabbeferdigheter. Anonymkode: ba2dc...df7 De krabbet og utforsket mye i tillegg. Som sagt så brukte vi den i korte bolker, og ikke hver dag. De varierte svært mtp å begynne å gå, fra 12 til 15 mnd og alle tre var svært sterke motorisk. Gåstol har ikke hatt noen negativ effekt her, i hvert fall. Anonymkode: 44287...fea
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Jeg tenker at i Norge er vi sykt hysteriske i forhold til resten av verden. I følge mange skal barna sitte baklengs i bil til de er ca. 10 år. I andre land sitter de fleste fremovervendt fra 2-3 år. Norske skolesekker koster ca. 1000kr. I England og USA kjøper de skolesekker til 200. Uten brystrem og livrem, men det får så fint. Og gåstol og alt sånt, som er så farlig. Omg. Anonymkode: 9af0c...202
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Jeg tenker at så lenge det brukes med måte er det ikke noe problem. Ene barnet mitt er født med bare en arm, så både det å sette seg opp og reise seg opp var vanskelig. Hun brukte gåstol med fysioterapeutens godkjennelse. Og som fysio sa, det er stor forskjell på å bruke den som barnevakt i 4 timer, og å la ungen sitte i den i 10 min av og til. Anonymkode: df15c...e1e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker at i Norge er vi sykt hysteriske i forhold til resten av verden. I følge mange skal barna sitte baklengs i bil til de er ca. 10 år. I andre land sitter de fleste fremovervendt fra 2-3 år. Norske skolesekker koster ca. 1000kr. I England og USA kjøper de skolesekker til 200. Uten brystrem og livrem, men det får så fint. Og gåstol og alt sånt, som er så farlig. Omg. Anonymkode: 9af0c...202 Man er ikke hysterisk fordi man ikke snur et lite barn allerede ved 2-årsalder. Anbefalingene er der av en god grunn, og det kan faktisk utgjøre forskjell på liv og død i en kollisjon. Det er sikrere for alle barn (også 10-åringer) å sitte bakovervendt, men har aldri sett noen påpeke at 10-åringer skal det. Så vidt jeg vet finnes det heller ikke bakovervendte stoler til så store barn. Men de bør sitte i beltestol da for riktig belteføring. Anonymkode: 7c68e...d82
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at i Norge er vi sykt hysteriske i forhold til resten av verden. I følge mange skal barna sitte baklengs i bil til de er ca. 10 år. I andre land sitter de fleste fremovervendt fra 2-3 år. Norske skolesekker koster ca. 1000kr. I England og USA kjøper de skolesekker til 200. Uten brystrem og livrem, men det får så fint. Og gåstol og alt sånt, som er så farlig. Omg. Anonymkode: 9af0c...202 Bare et tips. Hvis du ønsker at folk skal lytte til deg, er det en fordel å ikke overdrive såpass mye som du gjør her. Ingen mener at barn skal sitte bakovervendt til de er 10 år, men rundt 4 år. De færreste kjøper sekker til 1000 kr, men kanskje til 400-600 kr. Jeg skjønner at du bruker overdrivelsene som er hersketeknikk, men det fungerer ganske dårlig når du ønsker å fremme et poeng fordi du i stedet framstår som useriøs. Anonymkode: 98e88...c12
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har alltid vært negativ til gåstol. Har hørt at det ikke skal være bra for muskulatur og utvikling, og har derfor aldri vurdert å kjøpe. Nå, med barn nummer fire, har det skjedd mye på flere plan. Blant annet viser det seg at det stort sett er skobutikkene som advarer mot arving av babysko, og norske babyer henger langt etter andre land som stimulerer babyene mer aktivt motorisk. De blir blant annet lært til å sitte. Det er lite som tyder på at barna for skader av å sitte for tidlig, får stå i fanget og å bruke gåstol. Min siste baby er også annerledes enn de andre mht interesser. Han kan ligge litt på gulvet, men favoritten er å gynge så han nesten letter i vippestolen. Han vil selvfølgelig også i fanget for kos og kontakt innimellom, men stolen er likevel det han stort sett foretrekker. Jeg vurderer å kjøpe gåstol til han, men er usikker på hvor lurt det er. Hva tenker dere? Har dere brukt gåstol? Anonymkode: ba2dc...df7 Jeg tenker at alt med måte og sunn fornuft er det viktigste. Gåstol har vi aldri hatt til våre, og jeg har også lest at det kan være uheldig å bruke det mye, men tenker at har man en aktiv/utålmodig baby så skader det sikkert ikke å ha babyen i gåstol litt innimellom så man får henda fri litt. Begge mine har fått stå litt i fanget, vanskelig å unngå det når man har ivrig baby eller er på et sted babyen ikke kan få komme ned på gulvet. Tenker at også her gjelder alt med måte. Å trene de til å sitte osv synes jeg er unødvendig, da er det bedre å fremme utviklingen med å la de ligge mye på gulvet på magen, når de blir sterke nok setter de seg opp selv, at det er best for ryggen og at da kommer den videre utviklingen med krabbing osv i riktig rekkefølge. Men samtidig så tror jeg det går greit om man lar babyen sitte litt innimellom, f.eks. i barnestol når den skal mates. Arv av sko går også litt på skjønn her i huset. Sandaler som storesøster brukte 14 dager på ferie går i arv til lillesøster, sandaler hun brukte som innesko i barnehagen i 8 mnd går ikke i arv. Vintersko fra de var 1 år og 2 år er knapt brukt, de har jo bare stabbet litt rundt i snøen noen få timer totalt og sittet i vogn/akebrett. Den myke "pelsen" inni skoen er ikke bøyd engang, så dem kan lillesøster trygt arve. Joggesko som er løpt rundt i hele våren og sommeren og tydelig preget av storesøsterens fotform arves ikke. Pensko og gummistøvler er ok å arve, de brukes ikke så mye. Anonymkode: 10c3a...c0f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Lykkeligste tiden i mine barns barndom er øyeblikkene i gåstol. Anonymkode: fde1a...db7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at i Norge er vi sykt hysteriske i forhold til resten av verden. I følge mange skal barna sitte baklengs i bil til de er ca. 10 år. I andre land sitter de fleste fremovervendt fra 2-3 år. Norske skolesekker koster ca. 1000kr. I England og USA kjøper de skolesekker til 200. Uten brystrem og livrem, men det får så fint. Og gåstol og alt sånt, som er så farlig. Omg. Anonymkode: 9af0c...202 Hmm.. Liker ikke det du skriver. Anonymkode: a375d...ff8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Takk for mange herlige innspill og ideer folkens! Anonymkode: ba2dc...df7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #19 Skrevet 10. august 2022 Jeg arvet en som jeg ikke hadde planer om å ta i bruk, men med en nysjerrig unge som skulle få med seg absolutt alt så ble den brukt i korte perioder. Jeg måtte ha ungen i stolen for å kunne få tatt meg en dusj i en periode for la jeg henne på baderomsgulvet så klattret hun over alt. I stolen kom hun seg bare rundt og ikke opp på noe. Så når jeg måtte få ting gjort uten en unge på armen ble hun satt i gåstolen. Sove gjorde den ungen nesten aldri, så kunne ikke planlegge å gjøre ting når hun sov heller. Lillesøster satt jeg henne i når jeg måtte hjelpe storesøster med ting. Hun syns ikke den var så kul, hun kom seg tregere frem enn om hun krabbet eller gikk. Hun var liten av str og gikk når hun var ni mnd så hun kunne bli satt i den for at hun ikke skulle pile avsted. Så hos oss ble den gullverdt som en avlastning for meg når jeg måtte ha to hender. Den har aldri blitt brukt som ren gåstol, det syns begge ungene den var for kjedelig til også. Anonymkode: a4ac7...d47
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 On 8/10/2022 at 11:12 AM, Anonym bruker said: Jeg har alltid vært negativ til gåstol. Har hørt at det ikke skal være bra for muskulatur og utvikling, og har derfor aldri vurdert å kjøpe. Nå, med barn nummer fire, har det skjedd mye på flere plan. Blant annet viser det seg at det stort sett er skobutikkene som advarer mot arving av babysko, og norske babyer henger langt etter andre land som stimulerer babyene mer aktivt motorisk. De blir blant annet lært til å sitte. Det er lite som tyder på at barna for skader av å sitte for tidlig, får stå i fanget og å bruke gåstol. Min siste baby er også annerledes enn de andre mht interesser. Han kan ligge litt på gulvet, men favoritten er å gynge så han nesten letter i vippestolen. Han vil selvfølgelig også i fanget for kos og kontakt innimellom, men stolen er likevel det han stort sett foretrekker. Jeg vurderer å kjøpe gåstol til han, men er usikker på hvor lurt det er. Hva tenker dere? Har dere brukt gåstol? Anonymkode: ba2dc...df7 Et stort NEI. i verste fall ødelegger du både ryggen og bena til babyen Anonymkode: 211a4...f14
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #21 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Et stort NEI. i verste fall ødelegger du både ryggen og bena til babyen Anonymkode: 211a4...f14 Hvor lenge tenker du at barnet skal være i stolen før det skjer? Og hvor mange har du hørt om som har slike skader av gåstol? link takk. Anonymkode: 44287...fea
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #22 Skrevet 12. august 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Hvor lenge tenker du at barnet skal være i stolen før det skjer? Og hvor mange har du hørt om som har slike skader av gåstol? link takk. Anonymkode: 44287...fea er man gode foreldre gjør man ikke det. trenger ikke link for det Anonymkode: 211a4...f14
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #23 Skrevet 12. august 2022 Gåstol er vel som vippestol, ok i korte perioder. Helt vanlig å bruke i sør Europa og USA. Når det gleder arving av sko som nevnt over her er det bare tull at det ikke går an. Jeg jobber med barn med cp, og i den sammenheng har jeg mye kontakt med ortopeder i forhold til spesialsko og ortoser. Noen ganger tar det lang tid å få nye sko, og da hender det vi tar noen arvesko «på huset». Jeg har spurt flere ortopeder om ikke dette er skadelig, men da bare flirer de og sier at det er noe handelsstanden har funnet opp. Særlig for fysisk friske barn har det ingen ting å si, med mindre skoen er helt ødelagt. Anonymkode: c1e77...d65
Anonym bruker Skrevet 12. august 2022 #24 Skrevet 12. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): er man gode foreldre gjør man ikke det. trenger ikke link for det Anonymkode: 211a4...f14 Så jeg skal bare ta ditt ord for det? Tror ikke det. Anonymkode: 44287...fea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå