Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #1 Skrevet 10. august 2022 Min datter er 17 år, og ble lagt i narkose for utføring av koloskopi fordi hun fortsatt er et "barn". Når hun nå fyller 18, betyr det at hun må utstå undersøkelsen uten noen form for bedøvelse, bortsett fra "beroligende" de gir for at folk ikke skal krangle for mye under smertene. Hun har UC, og sist gang hun måtte sjekke tarmen, var den betent og blødde - altså ville undersøkelse uten narkose være veldig smertefull. Hvorfor er de så gjerrige på smertelindring her på berget? Er det på grunn av innsparinger, at narkose/bedøvelse koster penger? Anonymkode: 28e7c...c70
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #2 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min datter er 17 år, og ble lagt i narkose for utføring av koloskopi fordi hun fortsatt er et "barn". Når hun nå fyller 18, betyr det at hun må utstå undersøkelsen uten noen form for bedøvelse, bortsett fra "beroligende" de gir for at folk ikke skal krangle for mye under smertene. Hun har UC, og sist gang hun måtte sjekke tarmen, var den betent og blødde - altså ville undersøkelse uten narkose være veldig smertefull. Hvorfor er de så gjerrige på smertelindring her på berget? Er det på grunn av innsparinger, at narkose/bedøvelse koster penger? Anonymkode: 28e7c...c70 Min datter har også UC, hun var heldigvis 16 år og fikk narkose. Jeg forstår det ikke. Jeg håper hun får narkose hvis hun trenger etter fylte 18 også Anonymkode: 68eff...279
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #3 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Min datter har også UC, hun var heldigvis 16 år og fikk narkose. Jeg forstår det ikke. Jeg håper hun får narkose hvis hun trenger etter fylte 18 også Anonymkode: 68eff...279 Hvordan gikk det med henne etter at de oppdaget diagnosen? Ble hun satt på en bestemt diett, ble hun bedre av behandlingen? Jeg føler at vi får så lite informasjon her... Anonymkode: 28e7c...c70
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #4 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvordan gikk det med henne etter at de oppdaget diagnosen? Ble hun satt på en bestemt diett, ble hun bedre av behandlingen? Jeg føler at vi får så lite informasjon her... Anonymkode: 28e7c...c70 Hun begynte på medisin, først skulle hun ta klyster en periode, deretter stikkpiller en periode. Men nå har det roet seg, så nå tar hun bare vanlige piller. 2 morgenen og 1 på kvelden ingen diett, men jeg tok hun med til en fotterapeut som er god på allergier osv. Hun sa det samme som sykehuset at hun kan ikke leve et maraton liv. Vi fikk også noen råd med tanke på kosthold. Helst lyst brødmat. Ikke mais, hvis hun vil spise mais, spis sammen med ris. Ikke spis sterk mat. Man må tenke at man har et stort sår inni tarmen, er litt logisk da å tenke å spise minst mulig som skraper og irriterer. Fikk datteren din nylig diagnosen? Anonymkode: 68eff...279
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #5 Skrevet 10. august 2022 Det er litt rart ja. Har en kamerat i Sverige som har en annen tarmsykdom og der får de lett narkose både når slangen skal ned i svelget og opp i rumpa Han ble helt sjokkert da jeg fortalte at jeg hadde "svelget slangen" uten annen enn en spray i svelget. Anonymkode: b899a...1dc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #6 Skrevet 10. august 2022 Mannen min ber alltid om morfin etter en veldig dårlig opplevelse. Jeg vet ikke hvorfor man ikke får bedøvelse, men spør i alle fall om å få "noe" (han var ikke klar over at det var mulig å få noe første gang). Anonymkode: 5a2dc...ae3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #7 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Min datter er 17 år, og ble lagt i narkose for utføring av koloskopi fordi hun fortsatt er et "barn". Når hun nå fyller 18, betyr det at hun må utstå undersøkelsen uten noen form for bedøvelse, bortsett fra "beroligende" de gir for at folk ikke skal krangle for mye under smertene. Hun har UC, og sist gang hun måtte sjekke tarmen, var den betent og blødde - altså ville undersøkelse uten narkose være veldig smertefull. Hvorfor er de så gjerrige på smertelindring her på berget? Er det på grunn av innsparinger, at narkose/bedøvelse koster penger? Anonymkode: 28e7c...c70 Hun kan få narkose ssom voksen og, det må bare søkes om. Jeg skjønner det heller ikke. Anonymkode: 71c9f...054
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #8 Skrevet 10. august 2022 Man kan få smertestillende i tillegg til beroligende intravenøst. Det hjelper dessverre ikke veldig godt. En utfordring er at hvis de gir mye beroligende, kan de gi mindre smertestillende. Selv ville jeg ha foretrukket å droppe beroligende for å få mer smertestillende, men det virker som det å gi beroligende er rutine hvis man er engstelig, og da er det plutselig for sent for mer smertestillende… Anonymkode: 3e52b...d07
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #9 Skrevet 10. august 2022 Narkose er veldig tidkrevende og ressurskrevende. I tillegg til gastrolege og sykepleier som skal gjennomføre undersøkelsen, så må det være en anestesilege og anestesisykepleier. I tillegg må det være ledig rom for narkose samt personell og plass under oppvåkning. Det er et kostnadsspørsmål for sykehusene, som er pålagt å spare penger. jeg har crohns og får narkose, pga komplisert sykdom. Så det er mulig. Anonymkode: e1fda...d7c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 Det er jo ikke vondt? Hele min tarm var betent å blødde. Det var ubehagelig, ja. Men ikke smertefullt. Anonymkode: 11966...7fb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Jeg fikk narkose som voksen, visste det var veldig smertefullt. Sa til fastlegen jeg ikke ville gjøre det uten, så han sendte et skriv om at jeg skulle ha narkose. Anonymkode: 559e5...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå