Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #1 Skrevet 9. august 2022 Jeg har konto i flere banker. Kun DnB har mast i hele år om legitimering (og det får jeg ikke gjort før jeg har fått passet mitt). Hva er det med dem som ikke de andre bankene har? Jeg har ikke hørt noen som må relegitimere seg i andre banker. Anonymkode: 287de...965
Mrs Remington Skrevet 9. august 2022 #2 Skrevet 9. august 2022 Du tar nok feil her, gitt. Alle finansinstitusjoner trenger at kundene legitimeres. Du kan gjøre dette først som sist. Du får heller ikke ny bankkonto i annen bank, uten at de ber om det samme.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #3 Skrevet 9. august 2022 Kunne vært greit å vite ja..? Anonymkode: 3bdec...816
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #4 Skrevet 9. august 2022 Ikke bare DnB. Jeg har konto i Handelsbanken, de ville også ha. Anonymkode: dd8f3...1a8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 Sparebank 1 ville også ha. Og Storebrand Anonymkode: 69cd0...1f8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Måtte i fjor legitimere meg i Nordea. Sendte kopi av førerkortet og det var godt nok for å kunne beholde bankId og konto Anonymkode: 48c19...707
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Alle bankene må dette, det er ikke kun DNB. De er noe bankene er pålagt i forbindelse med hvitvaskingsloven. Du har vel bedt om utsettelse? Anonymkode: afffd...96f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 Det er ikke bare Dnb, men de er heller sent ute. Jeg måtte legitimere meg i min lokale bank for over 3 år siden. Jeg har også kontoer i Dnb, men derfra har jeg ikke hørt et kvekk. Men legitimerte meg tidligere i sommer uansett, sånn i tilfelle. Anonymkode: 7d520...f5a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke bare Dnb, men de er heller sent ute. Jeg måtte legitimere meg i min lokale bank for over 3 år siden. Jeg har også kontoer i Dnb, men derfra har jeg ikke hørt et kvekk. Men legitimerte meg tidligere i sommer uansett, sånn i tilfelle. Anonymkode: 7d520...f5a De er ikke seint ute. Både jeg og mamma har konto i DNB. Hun måtte legitimere seg i både i 2017 og i vår. Jeg legitimerte meg for første gang i vår. Anonymkode: afffd...96f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 I min bank og, er der så sjelden at jeg har tatt med alle sine pass hver gang, og fått de registrert. Men er nok heller at DnB sine kunder ikke forstår dette og heller ikke gidder…. Anonymkode: a521b...f54
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): I min bank og, er der så sjelden at jeg har tatt med alle sine pass hver gang, og fått de registrert. Men er nok heller at DnB sine kunder ikke forstår dette og heller ikke gidder…. Anonymkode: a521b...f54 Problemet er at mange bankkunder aldri oppsøker fysisk bank, fordi det nærmeste filialet ligger flere timer unna der de bor. Alt blir jo lagt ned og sentralisert. Vi er heldige og har banken 15 minutter unna, mens bestemor måtte faktisk reise 2 timer hver veg for å legitimere seg. De godtok heller ikke førerkort - hun måtte ha pass. For en dame som ikke har vært utenfor Norges grenser på 10 år var det en fullstendig unødvendig utgift (og politistasjonen med utstedelse av pass ligger selvfølgelig samme sted som banken - 2 timer unna). Pass skal man jo ha for å legitimere seg i utlandet, så hvorfor er ikke førerkort med bilde godt nok? Anonymkode: e622f...193
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Hvorfor er det noen som ikke må legitimere seg? Har konto i dnb og sp1, ingen beskjed om å legitimere meg. Anonymkode: b77b8...f8b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Problemet er at mange bankkunder aldri oppsøker fysisk bank, fordi det nærmeste filialet ligger flere timer unna der de bor. Alt blir jo lagt ned og sentralisert. Vi er heldige og har banken 15 minutter unna, mens bestemor måtte faktisk reise 2 timer hver veg for å legitimere seg. De godtok heller ikke førerkort - hun måtte ha pass. For en dame som ikke har vært utenfor Norges grenser på 10 år var det en fullstendig unødvendig utgift (og politistasjonen med utstedelse av pass ligger selvfølgelig samme sted som banken - 2 timer unna). Pass skal man jo ha for å legitimere seg i utlandet, så hvorfor er ikke førerkort med bilde godt nok? Anonymkode: e622f...193 Ikke minst fordi hun sikkert fikk legitimere seg med førerkort for å få pass… Anonymkode: b585b...8a2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ikke minst fordi hun sikkert fikk legitimere seg med førerkort for å få pass… Anonymkode: b585b...8a2 Nettopp. Så det er godt nok for politiet, men ikke for DnB... Anonymkode: e622f...193
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #15 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Problemet er at mange bankkunder aldri oppsøker fysisk bank, fordi det nærmeste filialet ligger flere timer unna der de bor. Alt blir jo lagt ned og sentralisert. Vi er heldige og har banken 15 minutter unna, mens bestemor måtte faktisk reise 2 timer hver veg for å legitimere seg. De godtok heller ikke førerkort - hun måtte ha pass. For en dame som ikke har vært utenfor Norges grenser på 10 år var det en fullstendig unødvendig utgift (og politistasjonen med utstedelse av pass ligger selvfølgelig samme sted som banken - 2 timer unna). Pass skal man jo ha for å legitimere seg i utlandet, så hvorfor er ikke førerkort med bilde godt nok? Anonymkode: e622f...193 Hvis de ikke godtok førerkortet, så var det fordi bildet var for gammelt. Da er det gyldig som førerkort, men ikke som legitimasjon. Anonymkode: afffd...96f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 Jeg jobber innen regnskap, så har tilgang til en god del banker. Har legitimert meg hos alle, med unntak av en lokalbank. Flere av de legitimerte jeg meg når tilgang ble opprettet. DnB ble kontrollert av Finanstilsynet for en tid tilbake og fikk en betydelig bit for manglende etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. De har fått frist av Finanstilsynet til å innhente legitimering for alle kundene innen 1. august. De risikerer dagsbøter om ikke dette overholdes. For noen år siden ble regelverket presisert, noe som førte til at kunder man tidligere kunne legitimere som kjent person ble krevd legitimert i form av pass eller annen ID. Så hvis du skal irritere deg over noen, kan man jo stille spørsmål rundt myndighetens rolle her. De utøver tilsyn som innebærer bøter og sanksjoner, samtidig som de selv har strengt tatt brudd på sine risikovurderinger når de ikke kan tilby pass til befolkningen innen rimelig tid, for de har selv satset på «just in time» og mangler nødvendige beredskap til å opprettholde den ved problemer med forsyning. Anonymkode: 6c7b3...7de
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #17 Skrevet 10. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber innen regnskap, så har tilgang til en god del banker. Har legitimert meg hos alle, med unntak av en lokalbank. Flere av de legitimerte jeg meg når tilgang ble opprettet. DnB ble kontrollert av Finanstilsynet for en tid tilbake og fikk en betydelig bit for manglende etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. De har fått frist av Finanstilsynet til å innhente legitimering for alle kundene innen 1. august. De risikerer dagsbøter om ikke dette overholdes. For noen år siden ble regelverket presisert, noe som førte til at kunder man tidligere kunne legitimere som kjent person ble krevd legitimert i form av pass eller annen ID. Så hvis du skal irritere deg over noen, kan man jo stille spørsmål rundt myndighetens rolle her. De utøver tilsyn som innebærer bøter og sanksjoner, samtidig som de selv har strengt tatt brudd på sine risikovurderinger når de ikke kan tilby pass til befolkningen innen rimelig tid, for de har selv satset på «just in time» og mangler nødvendige beredskap til å opprettholde den ved problemer med forsyning. Anonymkode: 6c7b3...7de Bit = bot Anonymkode: 6c7b3...7de
Anonym bruker Skrevet 10. august 2022 #18 Skrevet 10. august 2022 Min lokale sparebank ba om legitimering for mange år siden. Anonymkode: 28f74...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå