Gå til innhold

Dere som er lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at det ofte er mange elever med spesielle behov i en og samme klasse?

Hvor mange elever er det i din klasse som har spesielle behov, f.eks. diagnoser, barnevern involvert etc? Og hvilket trinn går de på? Og er skolen i et pesielt ressurssterkt eller ressurssvakt område?

Anonymkode: 8086c...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer det at det ofte er mange elever med spesielle behov i en og samme klasse?

Hvor mange elever er det i din klasse som har spesielle behov, f.eks. diagnoser, barnevern involvert etc? Og hvilket trinn går de på? Og er skolen i et pesielt ressurssterkt eller ressurssvakt område?

Jeg er ikke lærer, men dette er grunnen til at jeg tok ungene ut av Montessori-skolen og plasserte dem i den offentlige skolen med lengre reisevei. Klassene til begge bestod av ca. 70 prosent barn med spesielle behov, alt fra adferdsvansker til dysleksi og forsinket språkutvikling. Barn som ikke trengte spesiell oppfølging gikk for lut og kaldt vann, for all oppmerksomhet (naturlig nok) var rettet mot barn med behov.

Anonymkode: e8bd5...700

Skrevet

Ja, det stemmer. Det varierer veldig på antallet i hver klasse.

Samtidig må jeg poengtere: Et barn som er inn under barnevern, kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med et barn med en tung diagnose. Det blir helt feil. Jeg har hatt mange barnevernsbarn, men kun et fåtall som har krevd ekstra oppfølging av meg som lærer. Heldigvis fungerer barnevernet ofte veldig godt. De evner å jobbe ut fra barnets beste, der både biologiske foreldre og eventuelle fosterforeldre blir involvert. Dessverre hører vi sjelden om dette.

MEN, klassene blir mer og mer krevende. Min erfaring er at dette ofte kommer av mer krevende foreldre, som mener barnet er midtpunkt i verden. Når en har 26 prinser, prinsesser og dyden i midten, kan det bli tøffe tak. Vi lærere har ingenting vi skulle ha sagt lenger. Vi får ikke engang lov å samle inn elevens mobil, om eleven nekter. Det er tragisk. 

Anonymkode: 4ed6c...f67

Skrevet

Ja, det stemmer. Nå jobber jeg i vgs, så her er det mye mer skjevfordelt enn i grunnskolen. Der er det gjerne en 2-5 elever i en klasse på 25-30 stykker som har spesielle behov. I vgs er det kanskje bare én, om noen, som har spesielle behov i en studiespesialiserende klasse (det finnes selvsagt unntak), mens jeg har hatt en yrkesfagsklasse en gang på 11 elever der 10 hadde spesielle behov. Det var litt ekstremt da, men det er ikke uvanlig at det kan være så mange som 5-7 av 12 elever i yrkesfagsklasse. 

Anonymkode: 6bfe7...8d3

Skrevet

Nå er jeg ikke lærer men det har flere ganger blitt nevnt at det er mange spesielle behov å ta hensyn til i klassen,at det derfor bør være to lærere. Vet de hvertfall har ett barn som utagerer mot lærerene i frustrasjon og som skader seg selv. Så høres fornuftig ut at det er to lærere i klassen selv om de nå skal begynne i 6.klasse.

Anonymkode: dc469...5d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke lærer, men dette er grunnen til at jeg tok ungene ut av Montessori-skolen og plasserte dem i den offentlige skolen med lengre reisevei. Klassene til begge bestod av ca. 70 prosent barn med spesielle behov, alt fra adferdsvansker til dysleksi og forsinket språkutvikling. Barn som ikke trengte spesiell oppfølging gikk for lut og kaldt vann, for all oppmerksomhet (naturlig nok) var rettet mot barn med behov.

Anonymkode: e8bd5...700

Det sier vel litt om almennskolen, hvis foreldre ender opp med å bruke privatskole for at barna skal bli sett. 

Anonymkode: 87b33...bfc

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det sier vel litt om almennskolen, hvis foreldre ender opp med å bruke privatskole for at barna skal bli sett. 

Anonymkode: 87b33...bfc

Her tok hun barnet ut av privat skole og inn i offentlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...