Gå til innhold

Hvordan forklare barnet at det har adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tiåring har nettopp fått diagnosen adhd og jeg sliter med hvordan jeg skal få forklart det på en adekvat og trygg måte. Hun har ingen problemer med sinnemestring og sosial tilpasning i gruppen og Bup mener at det er det som før ble kalt add. 

Noen tips om hvordan jeg kan forlate det på en måte som ikke får henne til å tenke at det er noe feil med henne? Hun skal foreløpig ikke medisineres. 

Anonymkode: d0b12...8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager har ikke BUP gitt deg informasjon her? De har jo gode metoder på hvordan man går frem.

Anonymkode: 684b2...7c9

Skrevet

Dette burde jo BUP stått for. Etter en utredning skal jo pasienten få informasjon tilpasset eget utviklingsnivå. Ta kontakt med BUP og be om å få en tilbakemeldingssamtale. 

Skrevet

På NRK har de en serie som heter "Sånn er jeg og sånn er det". Der har de to episoder om barn med ADHD som forklarer dette veldig fint. En med en jente på 8-9 år og en med en gutt på rundt 10-11 år. Min datter kjente seg nok mest igjen i den med jenten, spesielt i en sekvens der hun biter på neglene, og ikke vil stå opp.

Ellers har vi forklart at hjernen hennes fungerer litt annerledes enn andre sine hjerner, og at det gjør noen ting mer vanskelig for henne (konsentrasjon, oppmerksomhet ol., som å rydde rommet, huske beskjed osv), men også gir henne fordeler som at hun har masse energi og er veldig kreativ. 

Anonymkode: 34762...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...