Gå til innhold

Hva sier man til barna ved brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 7 og 11.

Far og jeg har bare vokst fra hverandre, ikke kjærester mer, og uenig i mye. Har kranglet mye, men greid å stoppe det litt siste året. Nå snakker vi lite sammen, gjør ikke ting sammen utenom med barna da. Ikke vært fysiske på mange år.

Jeg irriterer meg over at han bidrar lite, gjør ting feil/bruker lang tid på alt, prioriterer merkelig, er så lite tilstede både fysisk (pga jobb) og psykisk når han faktisk er her. Han irriterer seg over at jeg irriterer meg over ham.. 

Nå har det gått så langt at jeg blir irriterer og sint bare han er i nærheten, jeg avskyr ham nesten, og dette går jo bare ikke mer. Har prøvd å holde sammen for barnas del.

Men hva sier man til barna da? Jeg kan jo ikke si noe som setter far i dårlig lys, selv om jeg gjerne skulle begrunnet valget mitt. Tipper han kommer til å si at dette var noe mor ville, ergo gi meg "skylda" for bruddet. Han er ikke villig til å prøve noe for å bedre ting heller, han hatet parterapi og nekter det mer, og hvis noe skal bli bedre må jeg endre meg i følge ham. 

Anonymkode: d437a...db9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du virkelig få veiledning på av familievernkontoret.

Anonymkode: 13f9a...6b7

Gjest NotNaomi
Skrevet

Han kommer til å legge skyld på deg? Han kommer til å såre barna ekstremt mye ved å si det! De vil komme i en veldig vond lojalitetskonflikt, så jeg håper inderlig at han ikke vil gjøre det.

Ellers går det an å si at dere er blitt enige om å ikke være kjærester mer, osv. Det er vel den beste måten..

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette bør du virkelig få veiledning på av familievernkontoret.

Anonymkode: 13f9a...6b7

Kan jeg dra dit alene da? Sist jeg prøvde å få hjelp sa de vi måtte komme sammen, og han vil ikke dit mer...

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Han kommer til å legge skyld på deg? Han kommer til å såre barna ekstremt mye ved å si det! De vil komme i en veldig vond lojalitetskonflikt, så jeg håper inderlig at han ikke vil gjøre det.

Ellers går det an å si at dere er blitt enige om å ikke være kjærester mer, osv. Det er vel den beste måten..

Ja, og han vil jo mene det og. At det er min skyld. Ifølge ham er jo alle konflikter og problemer vi har min feil. Og han vil bare la ting bli bra igjen, ikke stresse med å fikse ting, så vil jeg gå så blir jo det også "min feil". 

Blitt enige om ikke å være kjærester mer høres bra ut.

Skrevet
On 8/8/2022 at 11:16 AM, Anonym bruker said:

De er 7 og 11.

Far og jeg har bare vokst fra hverandre, ikke kjærester mer, og uenig i mye. Har kranglet mye, men greid å stoppe det litt siste året. Nå snakker vi lite sammen, gjør ikke ting sammen utenom med barna da. Ikke vært fysiske på mange år.

Jeg irriterer meg over at han bidrar lite, gjør ting feil/bruker lang tid på alt, prioriterer merkelig, er så lite tilstede både fysisk (pga jobb) og psykisk når han faktisk er her. Han irriterer seg over at jeg irriterer meg over ham.. 

Nå har det gått så langt at jeg blir irriterer og sint bare han er i nærheten, jeg avskyr ham nesten, og dette går jo bare ikke mer. Har prøvd å holde sammen for barnas del.

Men hva sier man til barna da? Jeg kan jo ikke si noe som setter far i dårlig lys, selv om jeg gjerne skulle begrunnet valget mitt. Tipper han kommer til å si at dette var noe mor ville, ergo gi meg "skylda" for bruddet. Han er ikke villig til å prøve noe for å bedre ting heller, han hatet parterapi og nekter det mer, og hvis noe skal bli bedre må jeg endre meg i følge ham. 

og vokse fra hverandre er ikke grunn til at det skal bli brudd.

Men vær helt ærlig og svar på det de lurer på

Anonymkode: 12261...c53

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

og vokse fra hverandre er ikke grunn til at det skal bli brudd.

Men vær helt ærlig og svar på det de lurer på

Anonymkode: 12261...c53

Jeg kan jo Ikke være ærlig? At jeg ikke orker være sammen med en slik udugelig latsabb av en mann? Osv. Må jo si noe diplomatisk som ikke er negativt mot ham.

Skrevet

Jeg tenker det er greit å si at av og til er voksne kjærester hele livet, men for andre par hender det at de bare slutter å ha kjærestefølelser for hverandre og at når det skjer, da er det ofte vanskelig å få til å leve sammen. Om ungene husker kranglingen og at dere nå er irritert på hverandre, dårlig stemning, så går det an å si at dere har forsøkt å få til å fungere, men at dere ikke lenger får det til sammen, og at dere derfor må flytte fra hverandre.

Anonymkode: ae036...641

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.8.2022 den 11.16):

Han er ikke villig til å prøve noe for å bedre ting heller, han hatet parterapi og nekter det mer, og hvis noe skal bli bedre må jeg endre meg i følge ham. 

Hva skal du endre deg til? 

Anonymkode: fb59b...abe

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kan jo Ikke være ærlig? At jeg ikke orker være sammen med en slik udugelig latsabb av en mann? Osv. Må jo si noe diplomatisk som ikke er negativt mot ham.

Du er ærlig når du sier at du ikke har kjærestefølelser for han mer.

Du trenger ikke si at han er en udugelig latsabb...

Om han sier det er din feil så sier du at både pappa og du er lei dere fordi det har blitt som det har blitt. Pappa sier det er min feil fordi han er lei seg, og jeg kan si det er pappa sin feil fordi jeg er lei meg, men sannheten er nok at det er begge sin feil, og begge er lei seg.

Men det viktige er at jeg alltid vil bry meg om pappa og ønsker at han skal få det bra, og jeg ønsker at jeg skal ha det bra. Og det beste nå er at vi ikke er kjærester lenger. Men dere vil både jeg og pappa elske like høyt bestandig. 

Barn i dag har mange venner med skilte foreldre, de aksepterer det som en variasjon av normalen. Men du må være forberedt på en sorg og sinnereaksjon en periode 

Anonymkode: 91d86...6cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.8.2022 den 11.27):

Kan jeg dra dit alene da? Sist jeg prøvde å få hjelp sa de vi måtte komme sammen, og han vil ikke dit mer...

Da har han jo bestemt at deres forhold ikke er noe å samle på, da. 

Anonymkode: 2d11d...24d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...