Gå til innhold

Reise til syden alene med to barn? Noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar gikk fra hverandre for snart over 1 år siden. Jeg og barna trenger en ferie for å koble av det da her vært mye med barnefar. Barn blir også påvirket når far og mor ikke har det bra. 

Uansett vi har ikke hatt pass, men nå har vi fått det. Har veldig lyst å bestille reise til enten Kreta eller Kypros. Barna er da 6 og 7, så det blir bare oss tre. Men alle i familien min sier nei ikke dra alene. Noen kan kidnappe deg eller barna osv. De blir helt hysteriske.

Noen som har erfaringer med å reise alene med ban til syden? Kan du dele erfaringer 

Anonymkode: eb4a0...228

Fortsetter under...

Skrevet

Har reist alene med barn i mange år. Interrail i Europa, masse Balkan, rundt i sørøst-Asia osv. Fra 3/4 år og oppover. Aldri vært noe problem. Familien din høres sinnsyke ut. 

Skrevet
Ekspatt skrev (3 minutter siden):

Har reist alene med barn i mange år. Interrail i Europa, masse Balkan, rundt i sørøst-Asia osv. Fra 3/4 år og oppover. Aldri vært noe problem. Familien din høres sinnsyke ut. 

Hva er dine beste tips når man reiser alene? Jeg tenkte jeg skulle velge en hotell med all inklusive, mange av de hotellene har gåavstand til stranda så det er jo kjekt.

Skrevet

Hysterisk! Kidnappet? 

Jeg hadde planlagt i tilfelle du blir syk, for det kan bli lange dager. Mener ikke av hysteri, men snakker av erfaring. Mange blir dessverre matforgiftet i utlandet, og slev ble jeg liggende 5 av 7 dager. 

Så siden ungene er for små til å gå en tur alene i bassenget dersom rommet vender den veien, så pakk med tegneserier, noen favorittleker eller hva enn de liker :)

å reise alene med to barn i den alderen er helt ok, og du blir neppe syl selv om jeg ble det en gang, ville bre nevne det 😅

Anonymkode: f407a...f24

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er dine beste tips når man reiser alene? Jeg tenkte jeg skulle velge en hotell med all inklusive, mange av de hotellene har gåavstand til stranda så det er jo kjekt.

Meg igjen, følg med på buffeten og velg de tingene som ikke gir deg matforgiftning 🙊

Anonymkode: f407a...f24

Skrevet

Klart du kan dra alene! Jeg syns det er en trygghet å velge charter når jeg drar alene med barna, fordi de kan ivaretas av noen som snakker skandinavisk om jeg må på sykehus e.l. Det er jo ikke nødvendig, men jeg har det bedre med det. 

Anonymkode: 0d3fc...8ad

Annonse

Skrevet

Jeg har vært alene med 2 barn, siden minste var 1 år. Og har og reist med de mye siden da, både syden, storby og interrail. Vi har aldri opplevd noe ubehagelig. Har aldri blitt matforgiftet heller, og vi spiser det meste.

Anonymkode: 435dd...885

Skrevet

Det går helt fint. Men skandinaviske ansatte feks TUI eller Ving charter, bamseklubb el mulighet i tilfelle du blir syk er lurt.

Kidnapping er søkt, ville aldri tenkt på det. 

Kunne du tatt toget til Oslo og vært der på overnatting på hotell en natt? Da går syden og. God tur! 

Anonymkode: 97248...8ce

Skrevet

Så klart du kan reise! Jeg er oppvokst med en alenemor som tok oss med på reiser verden rundt. Det har aldri streifet meg at det skulle være et problem, og ihvertfall ikke på chartertur til Kypros.

Anonymkode: d47f5...9c1

Skrevet

Det går veldig fint! Bestill med charter denne første gangen i hvert fall, og velg et hotell med bamseklubb el. så får du også et par timer helt for deg selv hvis du har behov for det, og de får blitt kjent med andre barn de kan leke med. Pass på å laste ned nok serier/filmer på nettbrett el. til flyturen og litt til hvile på hotellrommet, og pakk tegnesaker ol. Jeg ville også kjøpt inn litt niste, og noen flasker med vann etter sikkerhetskontrollen, spesielt hvis du flyr om kvelden/natten. Det er varmt når dere kommer ut av flyplassen, så det er lurt å ha rikelig med væske tilgjengelig. 

Anonymkode: 8a484...d3c

Skrevet

Det er bare å reise! Det går fint! Du trenger dog ikke all inc eller bamseklubb. Dere får en fin fin tur med turer til stranden og lokale restauranter. Mye hyggeligere!

Anonymkode: fce8f...c92

Skrevet

Selvfølgelig kan du det! Mange gjør det hele tiden. 

Som noen nevner, ta høyde for sykdom og språk. Kan være en fordel at de kan gjøre rede for hvem de er og hvordan de kommer i kontakt med deg på engelsk (hvis de uheldigvis skulle forville seg bort fra deg ved ett uhell). Hvis du uheldigvis blir syk, ha en avklart kontaktperson og sikre deg at vedkommende kan komme ned raskt om nødvendig (buffer, fullmakt osv). I siviliserte samfunn pleier dette å ordne seg altså, men man kan spare seg for mye usikkerhet og for små barn, redsel, hvis dette er avklart på forhånd. 

Altså, kidnapping. Det er vel ikke største risikoen på charter akkurat, kan like gjerne skje i bakgården hjemme. 

Anonymkode: 2fd1e...127

Skrevet

Med så gamle barn er det vel null stress å reise alene? 

Anonymkode: 06836...3d8

Annonse

Skrevet

Det går helt sikkert veldig fint!!

God tur!! 🙂 

Anonymkode: a78c9...1df

Skrevet

Jeg dro alene med to barn da de var 3 og 6, gikk veldig fint. Var egentlig ganske deilig, da var jeg «eneveldig diktator» og bestemte når og hvor. 
Informerte de ansatte på stedet da jeg kom om at jeg var alene, og instruerte eldste om hvem som kunne kontaktes der hvis krise. 

Skrevet

Jeg har reist endel alene med to barn. Vi har da reist med charter for å få mest mulig tilrettelagt og bistand hvis det eventuelt skulle skje noe. 

Anonymkode: bd27f...001

Skrevet

Jeg har reist en del med barna alene fordi mannen min jobber mye. Første gang var vel eldste 2.5 år. Vi har aldri reist på chartertur, men alltid leid hus eller hotellrom. Det går veldig fint.  Til vinteren skal jeg ha med barna alene til Asia, det går nok bra det også ☺️ God tur og kos dere!

Anonymkode: 4b685...4e9

Skrevet

Dra.

Familien din er idioter. Hvem skulle «kidnappe» dem? Ungene går da ikke aleine. 

Anonymkode: 982a4...cca

Skrevet

Aldri tenkt på dette som en problemstilling før...er alene med to barn og har reist på ferie med de fra de var tre og seks. Du passer jo på ungene dine like bra i et annet land enn hjemme...høres ikke ut som familien din er så reisevante......?

Anonymkode: 5e6f2...e55

Skrevet

Jeg er ikke så reisevant så når jeg reiser alene med barna så er det noen ting som er viktig og det er flytider, at man ikke må reise midt på natten, at flyturen ikke er for lang (Mallorca eller Kreta holder) og at vi bor på familiehotell med all inclusive og skandinaviske reiseledere i tilfelle sykdom eller skade. 

Håper at du kommer deg av gårde, det kommer helt sikkert til å gå helt supert. 

Anonymkode: e9f66...71d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Aldri tenkt på dette som en problemstilling før...er alene med to barn og har reist på ferie med de fra de var tre og seks. Du passer jo på ungene dine like bra i et annet land enn hjemme...høres ikke ut som familien din er så reisevante......?

Anonymkode: 5e6f2...e55

Eller at de tror man må ha en mann som beskyttelse for ikke å bli «kidnappet» 🤪🤣

Anonymkode: 1619a...3d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eller at de tror man må ha en mann som beskyttelse for ikke å bli «kidnappet» 🤪🤣

Anonymkode: 1619a...3d5

Jeg er ikke uenig, altså, men det er noe annet å være kvinne (alene) i en del land enn mann eller gå sammen med en mann. Jeg var i Italia for noen uker siden med mine sønner på 17 og 19 år. Vi gikk mye rundt sammen, og jeg gikk helt i fred sammen med dem. Så ville de ha en pause på rommet mens jeg ville utforske en borgruin. Da jeg gikk dit og tilbake alene, fikk jeg ikke gå i fred for å si det mildt. Det var tilrop og plystring, og noen som gikk etter meg et stykke flere ganger, da fra unge menn. Det var rett og slett veldig ubehagelig, selv om jeg skjønner at det var ufarlig, så jeg foretrakk helt klart å gå med sønnene mine etter det. Jeg ble også sterkt frarådet å gå alene i Egypt da jeg var der for en del år siden. Nå var det jo ikke der HI ville reise, både Hellas og Kypros er nok trygge sånn sett, men poenget mitt er at det er faktisk slik at å gå med en mann kan oppleves som beskyttende i noen land.

Skrevet

Reis alene med barna du. Går helt utmerket og skulle du trenge noen form for hjelp, så bistår reiseselskapet deg gjerne. God tur!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig, altså, men det er noe annet å være kvinne (alene) i en del land enn mann eller gå sammen med en mann. Jeg var i Italia for noen uker siden med mine sønner på 17 og 19 år. Vi gikk mye rundt sammen, og jeg gikk helt i fred sammen med dem. Så ville de ha en pause på rommet mens jeg ville utforske en borgruin. Da jeg gikk dit og tilbake alene, fikk jeg ikke gå i fred for å si det mildt. Det var tilrop og plystring, og noen som gikk etter meg et stykke flere ganger, da fra unge menn. Det var rett og slett veldig ubehagelig, selv om jeg skjønner at det var ufarlig, så jeg foretrakk helt klart å gå med sønnene mine etter det. Jeg ble også sterkt frarådet å gå alene i Egypt da jeg var der for en del år siden. Nå var det jo ikke der HI ville reise, både Hellas og Kypros er nok trygge sånn sett, men poenget mitt er at det er faktisk slik at å gå med en mann kan oppleves som beskyttende i noen land.

Men du er sikkert veldig pen og attraktiv, da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du er sikkert veldig pen og attraktiv, da. 

Nei, jeg ser ganske vanlig ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...