Gå til innhold

Forbered dere på strømrasjonering, folkens

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er krisemaksimering å fokusere på verst tenkelige utfall i en slik sak. Glasset halvtomt eller halvfullt. Trist å bruke livet på bekymring over ting som KAN skje. 

Anonymkode: 32c07...d03

Det har som jeg nevnte her, mange ganger med høyere intelligens å gjøre når noen bekymrer seg for ting. Det er kanskje trist, men nå har vi alle vårt som andre kan mene er "triste" 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Jeg forstår at det kan skje i verste fall. Jeg tror ikke vi kommer dit og gidder i alle fall ikke bekymre meg prematurt. DET er livet for kort til.

Poenget med at de sier dette er jo nettopp for at folk skal begynne å tenke litt nå da. Men når folk er som deg så hjelper ikke det heller. Om folk tenkte litt, og begynte å spare og finne løsninger nå, så slipper vi rasjonering. Om sånne som deg ikke gidder tenke før problemet er for stort havner vi jo i rasjonering. 

Anonymkode: 65ef8...db7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det en en type skremselstaktikk fra myndighetene der de forbereder oss på det verste (8 timer strømkutt om dagen) for så å «kun» fjerne gatelys eller kutte hos hyttefolket. «Tuuuuusen takk snille regjeringen.»

Anonymkode: 59e42...e28

Det er ikke snakk om snill eller slem regjering. De gjør ingenting for å plage og straffe folk.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, de fleste er ikke på jobb om dagen. Hva med alle pensjonister, sykmeldte, arbeidsledige, uføretrygdede, folk som jobber skift, hjemmeverende

Anonymkode: dbb69...59a

De fleste er borte på dagtid, jo. Tilnærmet alle barn er i barnehage eller skole, de fleste arbeidsføre jobber dagtid. De som er hjemme klarer nok å planlegge såpass at de ikke trenger å åpne kjøleskap en gang i timen. Da kan man jo for eksempel benytte kulden til å lagre matvarer ute/på et kjølig rom? 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Det har som jeg nevnte her, mange ganger med høyere intelligens å gjøre når noen bekymrer seg for ting. Det er kanskje trist, men nå har vi alle vårt som andre kan mene er "triste" 🙂

De med høy intelligens vet hvordan de skal sortere ut nødvendig og unødvendig bekymring. Det er jo ikke slik at jo mer du bekymrer deg jo smartere er du ;) 

Anonymkode: 1a1d1...5f7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det handler ikke om det. Hvorfor bekymre seg om noe som er siste utvei? Det er da virkelig ingen tjent med. Ikke får man gjort noe med det nå heller?! Man leser det som kan skje i ytterste konsekvens og henger seg opp i det. Hva om det kun er gatelysene som ryker… ingen nevner dem i tråden. KUN verste mulige scenario. VI vil også merke det hvis vi får 8 timer uten strøm, men gidder virkelig ikke bekymre meg . 

ER du så blåst? På ekte?

Anonymkode: 65ef8...db7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Noen trives absolutt best når de har noe å problematisere ja!

Se for deg en situasjon - banken varsler renteoppgang på mellom 1 og 5 prosent. Du har lagt opp økonomien etter renta du har i dag. Du har to muligheter:

1. Leve som før, kvitre som en bekymringsløs fugl og ikke ha noen bekymringer. Du vil jo ikke problematisere. Så kommer renteoppgangen på 5 prosent. Du må ta skippertak og stresse rundt for å tilpasse deg det nye rentenivået. Eller:

2. Forberede deg på en økning på 5 prosent - gå over forsikringer, leverandører av internett, strøm, telefoni osv, få ned forbruket på mat og klær ved å ta smarte, nye grep, selge unna det som ikke har blitt brukt på flere år eller det du har to stykker av, der du kun bruker det ene, legger av penger på sparekonto. Du vil være forberedt. Så kommer renteøkning på bare 1 prosent. Du har penger til overs som du kan bruke på andre hyggelige ting, samtidig som du har lært deg å leve på en mer sparsom måte og har billigere tjenesteleverandører. Kommer økning på 5 prosent, tar du det på strak arm, fordi du har jo forberedt deg. Så vinn-vinn-vinn, uansett utfall.

Så hva velger du - å være bekymringsløs og uforberedt, eller å forberede deg og ta smarte grep i tilfelle det verste inntreffer?

Anonymkode: ed91d...94d

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke snakk om snill eller slem regjering. De gjør ingenting for å plage og straffe folk.

De fleste er borte på dagtid, jo. Tilnærmet alle barn er i barnehage eller skole, de fleste arbeidsføre jobber dagtid. De som er hjemme klarer nok å planlegge såpass at de ikke trenger å åpne kjøleskap en gang i timen. Da kan man jo for eksempel benytte kulden til å lagre matvarer ute/på et kjølig rom? 

De med høy intelligens vet hvordan de skal sortere ut nødvendig og unødvendig bekymring. Det er jo ikke slik at jo mer du bekymrer deg jo smartere er du ;) 

Du vet jo ikke hvor nødvendig og unødvendig strøm er for andre? Og dette kan fint skje altså. Det er ikke sånn at politikere står og babler uten mål og mening 🙂 ikke når det gjelder slike ting ihvertfall. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nettopp derfor er strømrasjonering et kjemeproblem. Da må alle klare seg uten strøm i perioder, inkludert de som f.eks. trenger varmtvann til morsmelkerstatning klokka tre om natta.

Burde man forsøke å få folk til å spare slik at vi slipper det? Ja, men høyere strømstøtte er tydeligvis mer populært...

Anonymkode: 31b05...02a

Hvis du vet om rasjonering på forhånd er det enkelt å forberede seg. Ha varmt vann på en termos. Det er ikke då vanskelig.

Anonymkode: c8081...847

Skrevet

Se for deg en situasjon - banken varsler renteoppgang på mellom 1 og 5 prosent. Du har lagt opp økonomien etter renta du har i dag. Du har to muligheter:

1. Leve som før, kvitre som en bekymringsløs fugl og ikke ha noen bekymringer. Du vil jo ikke problematisere. Så kommer renteoppgangen på 5 prosent. Du må ta skippertak og stresse rundt for å tilpasse deg det nye rentenivået. Eller:

2. Forberede deg på en økning på 5 prosent - gå over forsikringer, leverandører av internett, strøm, telefoni osv, få ned forbruket på mat og klær ved å ta smarte, nye grep, selge unna det som ikke har blitt brukt på flere år eller det du har to stykker av, der du kun bruker det ene, legger av penger på sparekonto. Du vil være forberedt. Så kommer renteøkning på bare 1 prosent. Du har penger til overs som du kan bruke på andre hyggelige ting, samtidig som du har lært deg å leve på en mer sparsom måte og har billigere tjenesteleverandører. Kommer økning på 5 prosent, tar du det på strak arm, fordi du har jo forberedt deg. Så vinn-vinn-vinn, uansett utfall.

Så hva velger du - å være bekymringsløs og uforberedt, eller å forberede deg og ta smarte grep i tilfelle det verste inntreffer?

Og problemet med alternativ 2 er at du egentlig ikke er forberedt på et krisescenario i det hele tatt. For å bruke dagens situasjon, så har renten vært kunstig lav i åresvis. Vi har «alltid» visst at den må gå opp. Å vente til det kommer et tydeligere signal med å kutte luksusforbruk er dumt. Jeg lever alltid billigst mulig, og i de tilfellene jeg velger å betale mer enn absolutt nødvendig, så er det et bevisst valg jeg har tatt. Mange har hatt et ekstremt høyt daglig forbruk siden de tok opp lån, «for de må jo leve litt også». Istedenfor å legge forbruket på et fornuftig nivå og heller prioritere å betale godt ned på gjeld mens renten er lav, så velger mange å bruke de pengene på rent forbruk. Det fører til at når det blir trangere, må de bruke mer på rene renter fremfor avdrag. 
Situasjonen er heller ikke overførbar. Mine økonomiske prioriteringer påvirker ikke renten. Jeg kan ikke spare så du får billigere rente. Renteøkning er heller ikke noe som kommer med 20 % sannsynlighet, men med 100 % sannsynlighet. Det er også valgfritt hvor mye gjeld man vil ha, man kan påvirke strømbehovet langt mindre.

Skrevet

PST vil få mye å gjøre til høsten/vinteren...

Anonymkode: 25897...903

Skrevet

Hvis du vet om rasjonering på forhånd er det enkelt å forberede seg. Ha varmt vann på en termos. Det er ikke då vanskelig.

Det er nettopp det vi snakker om - forberede seg. Hvis man går over mulige tiltak og lager en plan på forhånd, vil det være mye lettere og mindre tidkrevende å ta i bruk tiltak hvis dette inntreffer.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det kan være et fint tiltak, og mat holder seg i lukkede kjøleskap og fryser i et par timer. Nå kommer de til å forsikre seg om at folk er i stand til å klare dette, og de vil ikke kutte strømmen hos Olga på 80 eller hos en familie med baby uten forvarsel og forsikringer om at de vil klare seg 🙂 det er steder i Norge med mange minusgrader og alle har ikke vedovn. Så ja... De vil ikke ta drepen på 20 % av befolkningen. 

Skrevet
NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Du vet jo ikke hvor nødvendig og unødvendig strøm er for andre? Og dette kan fint skje altså. Det er ikke sånn at politikere står og babler uten mål og mening 🙂 ikke når det gjelder slike ting ihvertfall. 

Hva mener du? Jeg har da ikke sagt noe om hvor nødvendig strøm er? Det er klart at det er veldig viktig for de fleste, hverdagen er lagt opp til at man trenger strøm til mye. Men akkurat at kjøleskapet skal bli for varmt er vel et digert ikke-problem?

Og politikerne står og babler? Har jeg hevdet det? 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det kan være et fint tiltak, og mat holder seg i lukkede kjøleskap og fryser i et par timer. Nå kommer de til å forsikre seg om at folk er i stand til å klare dette, og de vil ikke kutte strømmen hos Olga på 80 eller hos en familie med baby uten forvarsel og forsikringer om at de vil klare seg 🙂 det er steder i Norge med mange minusgrader og alle har ikke vedovn. Så ja... De vil ikke ta drepen på 20 % av befolkningen. 

Det har jo skjedd flere ganger at eldre mennesker frøs i hjel på vinteren i Norge fordi de ikke hadde råd til strømregning. Så det ville ikke være første gangen i tilfellet. 

Frøs i hjel etter strømkutt – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

To eldre frøs i hjel i julen (bt.no)

Strømmen stengt – mann frøs i hjel (aftenposten.no)

Mann frøs i hjel da Hafslund stengte strømmen (dagbladet.no)

Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Men de som er intelligente rasjonerer og sparer vel hele året? Ikke bare når det nærmer seg krise? De flyr mindre, bruker minimalt med strøm, kildesorterer og gjør det meste man kan for å passe på at vi har en klode som kan arves? Hvis man bare gjør tiltak når man må, eller burde må, så er man jo ikke mye smartere enn andre.

I tillegg er det jo de som har studert lengst og mest som forbruker mest. Det er de som har råd til det. Er det da de som har studert minst og har minst som er de mest intelligente da? For de reiser mindre og sparer mer.

Jeg tror at livet man liker er mer avgjørende enn intelligens. Har man råd til at strømmen blir dyrere, så gidder man ikke spare. Har man råd til å reise utenlands, så gjør man det osv.

Anonymkode: 00cbf...80b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og begynne å dusje to ganger i måneden? Jeg tror ikke at mine kollegaer ville ha satt pris på det, for å si det sånn.

Det er vel ingen som setter pris på å kun dusje 2 ganger i mnd. Hvorfor trekker du frem kollegaene dine spesielt?

Anonymkode: 7d25b...ebc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som setter pris på å kun dusje 2 ganger i mnd. Hvorfor trekker du frem kollegaene dine spesielt?

Anonymkode: 7d25b...ebc

Hvis man bare sitter hjemme i egen stue, plager man ingen med dårlig kroppslukt. Hvis man omgås andre mennesker, for eksempel på jobb, vil man plage andre.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det har jo skjedd flere ganger at eldre mennesker frøs i hjel på vinteren i Norge fordi de ikke hadde råd til strømregning. Så det ville ikke være første gangen i tilfellet. 

Frøs i hjel etter strømkutt – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

To eldre frøs i hjel i julen (bt.no)

Strømmen stengt – mann frøs i hjel (aftenposten.no)

Mann frøs i hjel da Hafslund stengte strømmen (dagbladet.no)

Det er ikke lov til å stenge strøm lenger, av strømselskapene. Folk har også unnlatt å be om hjelp. Dette er over ti år gamle saker, og som jeg skrev så vil man jo forsikre seg om at ingen får store problemer som går på helse. Det hadde tatt seg ut..

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er nettopp det vi snakker om - forberede seg. Hvis man går over mulige tiltak og lager en plan på forhånd, vil det være mye lettere og mindre tidkrevende å ta i bruk tiltak hvis dette inntreffer.

Tviler sterkt på at majoriteten strener avgårde for å kjøpe aggregat og termos.. heldigvis 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tviler sterkt på at majoriteten strener avgårde for å kjøpe aggregat og termos.. heldigvis 

Det er nok mer for prepperen, men folk er nok mer tidlig ute i år enn før. Vi bestiller ved fra samme sted hvert år, for første gang opplevde vi i år at vi var nødt til å bestille 2 mnd tidligere enn normalt fordi det nesten var tomt allerede da. Det er første gang på de 15 årene vi har bestilt derfra. 

Tror også en del vil få seg en ubehagelig overraskelse hvis de har planlagt å eventuelt fylle på til høsten/vinteren. 

Anonymkode: 01dd6...bd0

Skrevet

Orker faktisk ikke sette meg inn i dette, men jeg vil da tro at strømrasjonering ikke betyr at de skrur av strømmen. Dette pga frostskader på boliger, medisinsk utstyr som MÅ ha strøm osv. Men å begrense bruken, gi alle en kvote slik at de MÅ forholde seg til et visst forbruk for ikke å miste strømmen i perioder, ja det kan jeg se for meg. Da vil vi som er avhengig av medisinsk utstyr feks være nødt til å spare for å slippe å få kuttet strømmen "uten varsel".

Anonymkode: c178d...54e

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er nok mer for prepperen, men folk er nok mer tidlig ute i år enn før. Vi bestiller ved fra samme sted hvert år, for første gang opplevde vi i år at vi var nødt til å bestille 2 mnd tidligere enn normalt fordi det nesten var tomt allerede da. Det er første gang på de 15 årene vi har bestilt derfra. 

Tror også en del vil få seg en ubehagelig overraskelse hvis de har planlagt å eventuelt fylle på til høsten/vinteren. 

Anonymkode: 01dd6...bd0

Termos har vell de fleste uansett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Orker faktisk ikke sette meg inn i dette, men jeg vil da tro at strømrasjonering ikke betyr at de skrur av strømmen. Dette pga frostskader på boliger, medisinsk utstyr som MÅ ha strøm osv. Men å begrense bruken, gi alle en kvote slik at de MÅ forholde seg til et visst forbruk for ikke å miste strømmen i perioder, ja det kan jeg se for meg. Da vil vi som er avhengig av medisinsk utstyr feks være nødt til å spare for å slippe å få kuttet strømmen "uten varsel".

Anonymkode: c178d...54e

Ved virkelig mangel, når det faktisk ikke er strøm nok, kan det være nødvendig å skru av hele områder i perioder. Alternativet kan være at ingen får strøm.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ved virkelig mangel, når det faktisk ikke er strøm nok, kan det være nødvendig å skru av hele områder i perioder. Alternativet kan være at ingen får strøm.

Og hvis noen kritiserer regjeringen for det får de PST på nakken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og hvis noen kritiserer regjeringen for det får de PST på nakken.

Har det vært moe problem?

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk ikke sånn at bekymringsløs hører sammen med uforberedt. Man kan fint forberede seg på en eventuell strømrasjonering, som det i så fall er snakk om i april - mai, og fortsette å leve livet sitt uten å bekymre seg for om det vil skje eller ikke. Jeg er godt forberedt på strømstans. Her går strømmen med ujevne mellomrom uansett, så vi har både kjøleskap og fryser som klarer lang tid uten å miste kulde, vi har gassgrill, stormkjøkken, vedfyring, nødladere og alternative lyskilder. Skulle det bli strømrasjonering, så er jeg klar, vi sparer allerede på strømmen på flere vis, men jeg bruker ikke 8 måneder på å bekymre meg for om det skulle skje. 

Endret av Himmel og hav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...