Gå til innhold

Forbered dere på strømrasjonering, folkens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det en en type skremselstaktikk fra myndighetene der de forbereder oss på det verste (8 timer strømkutt om dagen) for så å «kun» fjerne gatelys eller kutte hos hyttefolket. «Tuuuuusen takk snille regjeringen.»

Anonymkode: 59e42...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det må du jo uansett hvis strømmen blir skrudd av. Hadde jo vært bedre å spare nå.

Anonymkode: 31b05...02a

Og begynne å dusje to ganger i måneden? Jeg tror ikke at mine kollegaer ville ha satt pris på det, for å si det sånn.

Anonymkode: ed91d...94d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man klarer vel å forstå at de som allerede sliter potensielt kan få et helvete om det blir innført, og at de tenker på hva hvis, og vil forberede seg vel? Trenger ikle være krisemaksimering, men greit å vite hvordan man skal klare seg om det innføres

Anonymkode: 00cbf...80b

Da må man velge da… fokusere på alt mulig drit som kan komme til å skje eller ta det når det kommer. 

Anonymkode: 32c07...d03

Skrevet

Det er krisemaksimering å fokusere på verst tenkelige utfall i en slik sak. Glasset halvtomt eller halvfullt. Trist å bruke livet på bekymring over ting som KAN skje. 

Det er ikke krisemaksimering å være forberedt på verst tenkelige, varslede utfall og heller få noe positivt hvis det ikke inntreffer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da må man velge da… fokusere på alt mulig drit som kan komme til å skje eller ta det når det kommer. 

Helt uforberedt altså? Lever folk på rosa sky her inne? Jeg er langt fra negativ, men jeg bruker å forberede meg på worst case scenario. Da oppleves et bedre utfall som et gode som gir positive tanker, og hvis alt først går i dass, er man forberedt til å takle det greit. Det nytter ikke å håndtere utfordrende situasjoner med positive tanker alene.

Skrevet

Det er ikke krisemaksimering å være forberedt på verst tenkelige, varslede utfall og heller få noe positivt hvis det ikke inntreffer.

Det er en måte å leve på det. Jeg velger å ikke leve sånn. Jeg er mye lykkeligere med glasset halvfullt. 

Skrevet

Problemet for mange er at «å ta det som det kommer» kan være større krise enn å forberede seg. Og har man forberedt seg, så bruker man mindre, og så sparer man inn i forkant og så klarer man seg bedre om det skulle oppstå. Dersom det ikke skjer, så har man likevel gjort noe bra for samfunnet og klimakrisen, så det er vel vinn-vinn kanskje? 

Anonymkode: 00cbf...80b

Skrevet

Det er en måte å leve på det. Jeg velger å ikke leve sånn. Jeg er mye lykkeligere med glasset halvfullt. 

Selvfølgelig, "ignorance is a bliss", helt til du stiller uforberedt overfor en utfordring. Det er ingenting negativt i å forberede seg på verst tenkelige utfall, for eksempel ved å legge av penger for en monsterstrømregning, kjøpe dieselaggregat, skaffe ved, alternative lagringsmuligheter for mat og så videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Forstår du virkelig ikke at du kommer til å miste ALL strøm noen timer per dag? Du vet at blant annet kjøleskap, fryser osv går på strøm? 

Forstår du ikke at dette ikke vil bli et problem? Dersom det skulle skje, vil det være bare noen få timer i døgnet, og det vil kjøleskap og frys tåle veldig godt.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er siste utvei. Det skal mye til før de stenger strømmen 8 timer hver dag. Et par timer om dagen tåler kjøleskap og frys.

det beste hadde jo vært å fått tildelt hvor mye strøm man kan bruke pr person i husholdningen. Så kan man heller få ekstrem høy pris dersom man bruker over denne. Da tvinges folk til å spare strøm.

Anonymkode: 29563...4fe

Det er 20% sannsynlig med rasjonering sier de. Dvs 80 % sannsynlig at det ikke blir rasjonering. Om nå det skulle skje, er strømkutt trinn 3. 

Vannmagasinene er tomme fordi strømselskapene har eksportert for mye. Før vi må rasjonere, må de rasjonere.

Luksusforbruk som utebelysning, hytter utvendige varmekabler finnes, der kan det spares. Selv om det betyr at endel vann vil kunne fryse på hyttene. Men folk flest kan ikke spare noe særlig mer. Vi bor i et kaldt land, og vi går inn i en kald årstid. Belysningen vi bruker er allerede så strømgjerrig, at det spiller liten rolle om du glemmer å slå av et lys. Større strømsparingstiltak som solceller er for dyrt for de som har det trangest, og vil derfor ikke kunne benyttes av dem. Høyere priser vil derfor presse de svakeste over i NAV-systemet, mens de mest ressurssterke ikke nødvendigvis veier nytteverdien mer enn kostverdien.

Strømstøtten utvides, det blir gitt tydelige signal om at «alle» skal ha råd til strømregningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det en en type skremselstaktikk fra myndighetene der de forbereder oss på det verste (8 timer strømkutt om dagen) for så å «kun» fjerne gatelys eller kutte hos hyttefolket. «Tuuuuusen takk snille regjeringen.»

Anonymkode: 59e42...e28

Hehe, ikke umulig at du er inne på noe der 😅 

Moxnes kan jo gni seg i hendene nå, for nå sørger faktisk regjeringen for at deler av næringslivet fases ut, disse fæle profittører som rødt snakker om, slakteren og gartneriet, ved å gjøre: tadaa, ingenting. 

Anonymkode: 01dd6...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Og begynne å dusje to ganger i måneden? Jeg tror ikke at mine kollegaer ville ha satt pris på det, for å si det sånn.

Det er det eneste du kan gjøre for å spare strøm, altså? Du dusjer tre ganger i måneden og har 11 grader inne om vinteren?

De aller fleste i Norge kan spare strøm ved å dusje kortere og eventuelt med kaldere vann, skru ned innetemperaturen til 18 grader om vinteren (det er helt vanlig i europeiske land) og bruke varmekablene mer sporadisk. 

Det gjelder ikke bare privatpersoner, utrolig mange kontorbygg har fullt lys på hele natta for eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Forstår du virkelig ikke at du kommer til å miste ALL strøm noen timer per dag? Du vet at blant annet kjøleskap, fryser osv går på strøm? 

Både kjøleskap og fryser er så godt isolert at de tåler å stå avskrudd i en god del timer før det går ut over matkvaliteten.

Anonymkode: c8081...847

Skrevet

Både kjøleskap og fryser er så godt isolert at de tåler å stå avskrudd i en god del timer før det går ut over matkvaliteten.

Da må det være stengt hele tiden, opptil 8 timer er lenge å ikke kunne hente noe i kjøleskapet.

Anonymkode: dbb69...59a

Skrevet

Da må det være stengt hele tiden, opptil 8 timer er lenge å ikke kunne hente noe i kjøleskapet.

Neida...de fleste er på jobb så lenge så det er ikke noe problem. De som ikke jobber får la vær å gå i kjøleskapet hele tiden.

Anonymkode: 7dad0...00c

Skrevet

Løsning er vel da å legge det meste i frysa? Den trenger du neppe åpne mange ganger i løpet av en dag. 

Melk, egg og ost tåler en grad ekstra eller to uten å gå i stykker, hvis behovet for å åpne kjøleskapet er stort. 

Anonymkode: 01dd6...bd0

Skrevet

Neida...de fleste er på jobb så lenge så det er ikke noe problem. De som ikke jobber får la vær å gå i kjøleskapet hele tiden.

Nei, de fleste er ikke på jobb om dagen. Hva med alle pensjonister, sykmeldte, arbeidsledige, uføretrygdede, folk som jobber skift, hjemmeverende

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du overdriver problemet så det blir latterlig. De aller, aller fleste vil ha mulighet til å dusje oftere enn hver andre måned. Du kan også vaske deg så fu nlir ren nok, med klut og en lister vann. Dusj er strengt tatt ikke nødvendig, bare deilig.

Skrevet

Nei, de fleste er ikke på jobb om dagen. Hva med alle pensjonister, sykmeldte, arbeidsledige, uføretrygdede, folk som jobber skift, hjemmeverende

De lar vær å løpe i kjøleskapet hele tiden. Problem løst. Verre var det ikke?

Skrevet

Nettopp derfor er strømrasjonering et kjemeproblem. Da må alle klare seg uten strøm i perioder, inkludert de som f.eks. trenger varmtvann til morsmelkerstatning klokka tre om natta.

Burde man forsøke å få folk til å spare slik at vi slipper det? Ja, men høyere strømstøtte er tydeligvis mer populært...

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du overdriver problemet så det blir latterlig. De aller, aller fleste vil ha mulighet til å dusje oftere enn hver andre måned. Du kan også vaske deg så fu nlir ren nok, med klut og en lister vann. Dusj er strengt tatt ikke nødvendig, bare deilig.

Vasker du håret med klut? 

Skrevet

Å hjelpes! 

De aller fleste av dere i tråden krisemaksimerer noe helt vanvittig! Det er altså 20 % sjans for at tiltak må settes inn. Å stenge strøm er på trinn tre, og faktisk svært usannsynlig at blir nødvendig. 

Å være forberedt er en ting, alle kan vi spare strøm, i større eller mindre grad, men å gå fullstendig i kjelleren bare fordi et worst case scenario blir nevnt. Jeg skjønner ikke at det går an å ta så fullstendig av? 

Anonymkode: 37f81...42b

Skrevet

Bekymrer meg ikke. Jeg bruker så lite strøm, og er utrolig sparsommelig (les: gnien), så her er det ikke noe å frykte. Blir det rasjonering blir det ikke store forskjellen, men likevel tror jeg at det vil bli et maks forbruk. Ikke at alle må spare så så mye. Dvs de som bruker mye strøm vil kjenne mer på det enn de som bruker lite.

Anonymkode: c178d...54e

Skrevet

Å hjelpes! 

De aller fleste av dere i tråden krisemaksimerer noe helt vanvittig! Det er altså 20 % sjans for at tiltak må settes inn. Å stenge strøm er på trinn tre, og faktisk svært usannsynlig at blir nødvendig. 

Å være forberedt er en ting, alle kan vi spare strøm, i større eller mindre grad, men å gå fullstendig i kjelleren bare fordi et worst case scenario blir nevnt. Jeg skjønner ikke at det går an å ta så fullstendig av? 

Anonymkode: 37f81...42b

Neida, jeg tror (heldigvis) ikke det blir det. Jeg irriterer meg likevel over at det ikke blir gjort noe for å redusere strømforbruket annet enn å true med avstengning. Vi har visst om problemene med gassforsyning i Europa siden mars, og myndighetene burde egentlig vært godt med sponsing av varmepumper og installering av solceller på tak. Men neida, alt går til strømstøtte og folk fører seg forulempet hvis man antyder at de kan gjøre noe selv.

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er grunnen til krisemaksimering? Jaja… hver sin lyst. 

Det er de mer intelligente som faktisk bekymrer seg mest, og det er fordi de vet akkurat hva som kan skje. De skjønner ting før de faktisk blir en realitet. Det er derfor ikke krisemaksimering altså, det kan fint være fremtiden, og å ta det opp viser bare at de vil forberede seg. Så dette er ikke kridemaksimering altså.

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det er de mer intelligente som faktisk bekymrer seg mest, og det er fordi de vet akkurat hva som kan skje. De skjønner ting før de faktisk blir en realitet. Det er derfor ikke krisemaksimering altså, det kan fint være fremtiden, og å ta det opp viser bare at de vil forberede seg. Så dette er ikke kridemaksimering altså.

Noen trives absolutt best når de har noe å problematisere ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...