Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rasjonering-av-strom-_-dette-ryker-forst-1.16055173 😶 Anonymkode: 59e42...e28
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 20% sjans er ikke overbevisende Anonymkode: 00cbf...80b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Jeg bor i nord, og vi har ikke kabler sørover. Så trenger ikke å forberede meg på det, heldigvis. Anonymkode: ed91d...94d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Så ikke nok med at vi har skyhøye strømpriser, vi kan og risikere å miste strømmen i 2-8 timer om gangen. Ja, det blir jo flott....... Flott for de som ikke har andre oppvarmingsmuligheter, flott for de som er helt avhengig av strøm. Anonymkode: dbb69...59a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Det skal nok gå fint å spare strøm for vår del. Vi kan skru av varmekabler og bruke ved i stedet for varmeovn. Gidder ikke bekymre meg over å kunne miste strøm, det hjelper ingen å fokusere på verste mulige utfall. Det blir som det blir og det går sikkert fint det også.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Det går nok helt bra, og det er mange jeg bekymrer meg over før det er hyttefolket sin tur. Vi har også hytte med innlagt vann, men vi stenger da av vannet og tømmer kranene når vi skal være borte lenge om vinteren. Anonymkode: 1a1d1...5f7
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden): Det skal nok gå fint å spare strøm for vår del. Vi kan skru av varmekabler og bruke ved i stedet for varmeovn. Gidder ikke bekymre meg over å kunne miste strøm, det hjelper ingen å fokusere på verste mulige utfall. Det blir som det blir og det går sikkert fint det også. Forstår du virkelig ikke at du kommer til å miste ALL strøm noen timer per dag? Du vet at blant annet kjøleskap, fryser osv går på strøm? Anonymkode: ed91d...94d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Hyttefolket må slutte å syte. Under pandemien var det og krise og syt for alle som ikke fikk dra på hytta. Vi har hytta selv, men stenger selvsagt vannet når det trengs. vi kjøpte masse ved i april. Vurderer å få oss solceller, men må regne litt på det da vi omtrent ikke har sett sola i sommer. jeg er mest bekymret for de som driver matproduksjon i landet, bønder, gartneri osv Anonymkode: 29563...4fe
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Forstår du virkelig ikke at du kommer til å miste ALL strøm noen timer per dag? Du vet at blant annet kjøleskap, fryser osv går på strøm? Anonymkode: ed91d...94d Jeg forstår at det kan skje i verste fall. Jeg tror ikke vi kommer dit og gidder i alle fall ikke bekymre meg prematurt. DET er livet for kort til.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Forstår du virkelig ikke at du kommer til å miste ALL strøm noen timer per dag? Du vet at blant annet kjøleskap, fryser osv går på strøm? Anonymkode: ed91d...94d Det er siste utvei. Det skal mye til før de stenger strømmen 8 timer hver dag. Et par timer om dagen tåler kjøleskap og frys. det beste hadde jo vært å fått tildelt hvor mye strøm man kan bruke pr person i husholdningen. Så kan man heller få ekstrem høy pris dersom man bruker over denne. Da tvinges folk til å spare strøm. Anonymkode: 29563...4fe
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er siste utvei. Det skal mye til før de stenger strømmen 8 timer hver dag. Et par timer om dagen tåler kjøleskap og frys. det beste hadde jo vært å fått tildelt hvor mye strøm man kan bruke pr person i husholdningen. Så kan man heller få ekstrem høy pris dersom man bruker over denne. Da tvinges folk til å spare strøm. Anonymkode: 29563...4fe Det funker dårlig i områder som for eksempel Røros, Hemsedal osv der det er sprengkulde store deler av vinteren, og ofte ikke muligheter til å fyre med ved. Anonymkode: ed91d...94d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Jeg skjønner virkelig ikke at dette er mulig. Vi har omstilt samfunnet vårt til mer elektrisk kraft mtp elbiler, men også alle nye bygg som ikke har mulighet for å fyre med ved. Jeg er veldig for å selge overskuddsstrømmen vår, men da vel og merke overskuddsstrømmen. Ikke tappe magasinene for å selge til en dyr pris til utlandet for å tjene mest mulig penger. Når vi da så at vi sliter med fyllingsgraden i vinter skjønner jeg ikke at det er mulig å ikke ha gjort noe med det enda. Skjønner ikke heller den prisen på 70 øre, hvorfor 70 øre? Når vi vet at det ikke koster noe spesielt mer enn 5-10 øre å produsere strømmen og historisk har vi nesten aldri vært oppi 70 øre. Dette blir jo i prinsippet en ekstra skatt vi betaler fordi eierne av kraftverkene og nettselskapene er stat og kommune. Helt sykt. De som idag sliter med strømregningene har ikke akkurat penger eller muligheten til å få lån (mest sannsynllig) for disse enovatiltakene heller. Anonymkode: e5255...548
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det funker dårlig i områder som for eksempel Røros, Hemsedal osv der det er sprengkulde store deler av vinteren, og ofte ikke muligheter til å fyre med ved. Anonymkode: ed91d...94d Igjen… siste utvei. Hvorfor krisemaksimere ?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Igjen… siste utvei. Hvorfor krisemaksimere ? Bare fordi du sitter greit på din tue og ikke trenger å bekymre deg, så kan det være krise for andre. Hvordan kan det være så vanskelig å forstå? Anonymkode: dbb69...59a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Bare fordi du sitter greit på din tue og ikke trenger å bekymre deg, så kan det være krise for andre. Hvordan kan det være så vanskelig å forstå? Anonymkode: dbb69...59a Nettopp. Jeg sitter også greit, siden jeg bor i Finnmark, har tilgang på ved og dieselaggregat hvis det virkelig skulle skjære seg helt. Men jeg klarer samtidig å se at det kan være svært utfordrende for andre. Erfaringen med korona, prisøkning osv viser også at det beste er å forberede seg på det verste og heller være glad hvis det ikke inntreffer. I stedet for å håpe på det beste og stille helt uforberedt hvis alt går i dass. Anonymkode: ed91d...94d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bare fordi du sitter greit på din tue og ikke trenger å bekymre deg, så kan det være krise for andre. Hvordan kan det være så vanskelig å forstå? Anonymkode: dbb69...59a Det handler ikke om det. Hvorfor bekymre seg om noe som er siste utvei? Det er da virkelig ingen tjent med. Ikke får man gjort noe med det nå heller?! Man leser det som kan skje i ytterste konsekvens og henger seg opp i det. Hva om det kun er gatelysene som ryker… ingen nevner dem i tråden. KUN verste mulige scenario. VI vil også merke det hvis vi får 8 timer uten strøm, men gidder virkelig ikke bekymre meg .
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Tja, nå bor jeg faktisk i Vestfold og Telemark. Sannsynligheten er heldigvis ikke så stor, at offentlige bygg, hytter og gatelys uteblir er i grunnen en grei prioritering. Stort sett alle jeg kjenner er ganske bevisst eget strømforbruk allerede grunnet prisen, så det trinnet har flesteparten passert allerede. Svigerfar har hytte og allerede gitt oss beskjed at vannet vil bli stengt av de kaldeste vintermånedene da han er pensjonist og ikke har råd til å varme den opp. Siste trinnet må en håpe ikke skjer, skulle vi komme dit, er nok neppe jeg den eneste som blir forbanna. Men sparer irritasjonen til det faktisk skulle skje. Jeg er mer bekymret for næringslivet akkurat nå. Vet om flere som snart ikke har annet valg enn å avvikle firmaet, DET gjør meg forbanna! Det er helt greit å spare inn på luksusforbruk, vi må ikke ha fullt opplyste hyttefelt i fjellet eller flombelysning døgnet rundt. Men man må sørge for egen befolkning, vi har hatt eksportrekord i sommer og jeg ser jo vannstanden rundt enkelte stedet nå. Regjering ingenting «følger det tett»? Vi burde ikke vært her i første omgang. Anonymkode: 01dd6...bd0
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Det handler ikke om det. Hvorfor bekymre seg om noe som er siste utvei? Det er da virkelig ingen tjent med. Ikke får man gjort noe med det nå heller?! Man leser det som kan skje i ytterste konsekvens og henger seg opp i det. Hva om det kun er gatelysene som ryker… ingen nevner dem i tråden. KUN verste mulige scenario. VI vil også merke det hvis vi får 8 timer uten strøm, men gidder virkelig ikke bekymre meg . Fordi politikerne har flere ganger tidligere sagt at noe var siste utvei, for så å innføre det uka etter. Anonymkode: ed91d...94d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 Det jeg ikke skjønner er at de først skal øke strømstøtten. Dermed gir de folk mindre insentiv for å spare strøm når det er fare for rasjonering. Det henger ikke på greip i det hele tatt, de må jo minke strømstøtten (eller i hvertfall senke taket) slik at folk begynner å spare. Anonymkode: 31b05...02a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #20 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det jeg ikke skjønner er at de først skal øke strømstøtten. Dermed gir de folk mindre insentiv for å spare strøm når det er fare for rasjonering. Det henger ikke på greip i det hele tatt, de må jo minke strømstøtten (eller i hvertfall senke taket) slik at folk begynner å spare. Anonymkode: 31b05...02a Problemet er at mange ikke har så mye mulighet for å spare. Vi kan ikke begynne å dusje to ganger i måneden, lage mat på bål eller ha 10 grader innendørs. Anonymkode: ed91d...94d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. august 2022 #21 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi politikerne har flere ganger tidligere sagt at noe var siste utvei, for så å innføre det uka etter. Anonymkode: ed91d...94d Det er grunnen til krisemaksimering? Jaja… hver sin lyst.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #22 Skrevet 8. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Det er grunnen til krisemaksimering? Jaja… hver sin lyst. Det er ikke krisemaksimering å være forberedt. Anonymkode: ed91d...94d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #23 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at mange ikke har så mye mulighet for å spare. Vi kan ikke begynne å dusje to ganger i måneden, lage mat på bål eller ha 10 grader innendørs. Anonymkode: ed91d...94d Det må du jo uansett hvis strømmen blir skrudd av. Hadde jo vært bedre å spare nå. Anonymkode: 31b05...02a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #24 Skrevet 8. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Det er grunnen til krisemaksimering? Jaja… hver sin lyst. Man klarer vel å forstå at de som allerede sliter potensielt kan få et helvete om det blir innført, og at de tenker på hva hvis, og vil forberede seg vel? Trenger ikle være krisemaksimering, men greit å vite hvordan man skal klare seg om det innføres Anonymkode: 00cbf...80b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #25 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke krisemaksimering å være forberedt. Anonymkode: ed91d...94d Det er krisemaksimering å fokusere på verst tenkelige utfall i en slik sak. Glasset halvtomt eller halvfullt. Trist å bruke livet på bekymring over ting som KAN skje. Anonymkode: 32c07...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå