Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Far har en eks. Det ble slutt for litt over 3 år siden. Etter dette har far hatt en dame, som det ble slutt med, og nå en ny. Jeg og barna ble godt kjent med fars eks, og vi har alle kontakt med henne og datteren hennes fortsatt. Til våren er det konfirmasjon, og barnet mitt vil invitere farens eks og datteren hennes. Vi har såpass kontakt at vi har besøkt dem i ferien hvert år siden bruddet, altså tredje gangen i år. De bor slik til at vi passerer dem på vei til stedet vi reiser på ferie hvert år. Invitere dem? Ja eller nei? Anonymkode: 1e894...302
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Klart. Inviter folk som betyr noe gor dere. Anonymkode: 3d44e...85b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Og… inviterer man fars nye kjærestes foreldre? Konfirmanten vil helst ikke ha stemor der, men det må vi jo Anonymkode: 1e894...302
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og… inviterer man fars nye kjærestes foreldre? Konfirmanten vil helst ikke ha stemor der, men det må vi jo Anonymkode: 1e894...302 Selvsagt ikke stemor om ikke konfirmanten vil. Hun er jo utbyttbar. Og hennes foreldre ville det aldri være naturlig å ha. Anonymkode: 3d44e...85b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt ikke stemor om ikke konfirmanten vil. Hun er jo utbyttbar. Og hennes foreldre ville det aldri være naturlig å ha. Anonymkode: 3d44e...85b Så eksen skal inviteres, men ikke nåværende partner? Omg. Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Du må selvsagt invitere stemor også, men kam fint invitere eksen og datteren. Så får heller stemor velge å bli hjemme hvis hun ikke liker at eksen er der. Anonymkode: f9fbd...9ab
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Har far noen stemme her…? Anonymkode: 74972...0aa
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så eksen skal inviteres, men ikke nåværende partner? Omg. Anonymkode: 63b67...321 Eksen betyr noe for konfirmanten. Hva er vanskelig med det? Nåværende er ei i rekka, tydeligvis. Anonymkode: 3d44e...85b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Hvorfor spør du om dette her? Du må nesten bli enig med faren. Anonymkode: 10872...3aa
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Hos meg var det motsatt, jeg ønsket ikke min fars eks og hennes særbarn i min konfirmasjon, mente at far kunne ha med halvsøskenet mitt. Der ble det trumfet gjennom i beste mening + manipulering fra hennes side, at hun måtte være der. Det ødela min konfirmasjonsdag. Far hadde da en ny dame som jeg gjerne kunne hatt der, men det forholdet var visst ikke offisielt nok enda, så det gikk visst ikke. Jeg tror min opplevelse av dagen faktisk ville vært langt bedre om min fars nye dame hadde vært der, selv om hans eks fremdeles var der (hun var en manipulerende lystløgner av en drittkjerring og hadde sterke psykopatiske trekk - er dessverre ikke annen måte å beskrive henne på). Poenget mitt er at om ungdommen har sterke ønsker eller begrunnede antipatier så bør dette så langt det er mulig tas hensyn til, for det er ungdommens dag. En slik dag bør ungdommens begrunnede ønsker telle sterkt. Jeg synes eksen og hennes datter skal bes. Om fars nye dame skal bes eller ikke kommer vel an på hvordan hans og nydamas forhold er. Er hun bare såvidt på kjærestestadiet, ikke bor så nært slik at barna knapt har møtt henne, eller at far prioriterer ny dame foran barna - da tenker jeg at det er greit å utelate henne. Har hun og far vært sammen en stund og/eller bor sammen med far, så tenker jeg hun bør bes, såsant hun ikke behandler ungdommen/barna til far på en uakseptabel måte. Det er ikke naturlig å be den nye damas foreldre hvis forholdet til barna ikke er tett. Kanskje vil det være greit for ungdommen at fars nye dame inviteres hvis hans eks og datteren også blir bedt? Da føler ungdommen at den blir møtt på sitt ønske om å ha eksen og tidligere stesøster der, og da er det kanskje greit at far nye dame også er der. Innen våren kan jo forholdet til ny dame også ha blitt bedre - eller at far og hun ikke lenger er sammen lenger, siden han tydeligvis har byttet litt damer siste årene. Om far protesterer på at eksen skal bli invitert, da tenker jeg at far må få høre at det var han som valgte å gjøre eksen til en del av konfirmantens familie, og at han derfor også må takle at de fremdeles har et godt forhold til hverandre og barnet mener dette er en viktig person i livet sitt. Om fars nye dame ikke takler at fars eks kommer dit, da får hun heller utebli, tenker jeg, for dette er konfirmantens dag. Det bør ikke være et stort problem for henne å komme siden det da vil være fire år og et par damer siden far var sammen med eksen som inviteres. Anonymkode: 030bf...954
Ekspatt Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Og… inviterer man fars nye kjærestes foreldre? Konfirmanten vil helst ikke ha stemor der, men det må vi jo Anonymkode: 1e894...302 Med den hyppigheten han bytter kjæreste, ville jeg ikke tenkt at han nødvendigvis fortsatt har samme dame neste vår. Ta en ny vurdering når invitasjonene skal sendes? Eksen dere har kontakt med, bør absolutt inviteres ja.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Ja, da. Kjør på. Men sørg bare for at faren og hans foreldre/søsken osv er orientert om at hun er der. Ungen din var hennes familie en gang. Da er det helt OK å invitere i større dager og sånt. Anonymkode: 50cb8...4c0
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hos meg var det motsatt, jeg ønsket ikke min fars eks og hennes særbarn i min konfirmasjon, mente at far kunne ha med halvsøskenet mitt. Der ble det trumfet gjennom i beste mening + manipulering fra hennes side, at hun måtte være der. Det ødela min konfirmasjonsdag. Far hadde da en ny dame som jeg gjerne kunne hatt der, men det forholdet var visst ikke offisielt nok enda, så det gikk visst ikke. Jeg tror min opplevelse av dagen faktisk ville vært langt bedre om min fars nye dame hadde vært der, selv om hans eks fremdeles var der (hun var en manipulerende lystløgner av en drittkjerring og hadde sterke psykopatiske trekk - er dessverre ikke annen måte å beskrive henne på). Poenget mitt er at om ungdommen har sterke ønsker eller begrunnede antipatier så bør dette så langt det er mulig tas hensyn til, for det er ungdommens dag. En slik dag bør ungdommens begrunnede ønsker telle sterkt. Jeg synes eksen og hennes datter skal bes. Om fars nye dame skal bes eller ikke kommer vel an på hvordan hans og nydamas forhold er. Er hun bare såvidt på kjærestestadiet, ikke bor så nært slik at barna knapt har møtt henne, eller at far prioriterer ny dame foran barna - da tenker jeg at det er greit å utelate henne. Har hun og far vært sammen en stund og/eller bor sammen med far, så tenker jeg hun bør bes, såsant hun ikke behandler ungdommen/barna til far på en uakseptabel måte. Det er ikke naturlig å be den nye damas foreldre hvis forholdet til barna ikke er tett. Kanskje vil det være greit for ungdommen at fars nye dame inviteres hvis hans eks og datteren også blir bedt? Da føler ungdommen at den blir møtt på sitt ønske om å ha eksen og tidligere stesøster der, og da er det kanskje greit at far nye dame også er der. Innen våren kan jo forholdet til ny dame også ha blitt bedre - eller at far og hun ikke lenger er sammen lenger, siden han tydeligvis har byttet litt damer siste årene. Om far protesterer på at eksen skal bli invitert, da tenker jeg at far må få høre at det var han som valgte å gjøre eksen til en del av konfirmantens familie, og at han derfor også må takle at de fremdeles har et godt forhold til hverandre og barnet mener dette er en viktig person i livet sitt. Om fars nye dame ikke takler at fars eks kommer dit, da får hun heller utebli, tenker jeg, for dette er konfirmantens dag. Det bør ikke være et stort problem for henne å komme siden det da vil være fire år og et par damer siden far var sammen med eksen som inviteres. Anonymkode: 030bf...954 Dette!👆 Anonymkode: a64c4...7dc
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Eksen betyr noe for konfirmanten. Hva er vanskelig med det? Nåværende er ei i rekka, tydeligvis. Anonymkode: 3d44e...85b Det var også eksen, siden det ble slutt. Venner betyr sikkert også mye for konfirmanten, ofte mer enn familien. Skal man invitere alle vennene i klassen og gata til selskapet? Selvfølgelig kan man invitere eksen og lage dårlig stemning for konfirmantens far. Eller man kan la være og ha en koselig feiring. Hvorfor velger folk ofte den mest konfliktfulle løsningen bare fordi de liker en person? Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, da. Kjør på. Men sørg bare for at faren og hans foreldre/søsken osv er orientert om at hun er der. Ungen din var hennes familie en gang. Da er det helt OK å invitere i større dager og sånt. Anonymkode: 50cb8...4c0 Så alle som en gang har flyktig vært en del av familien skal inviteres til familieselskaper? Da får man mange gjester, gitt. Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var også eksen, siden det ble slutt. Venner betyr sikkert også mye for konfirmanten, ofte mer enn familien. Skal man invitere alle vennene i klassen og gata til selskapet? Selvfølgelig kan man invitere eksen og lage dårlig stemning for konfirmantens far. Eller man kan la være og ha en koselig feiring. Hvorfor velger folk ofte den mest konfliktfulle løsningen bare fordi de liker en person? Anonymkode: 63b67...321 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så alle som en gang har flyktig vært en del av familien skal inviteres til familieselskaper? Da får man mange gjester, gitt. Anonymkode: 63b67...321 Det går trått i dag også, tydeligvis. Tips: Det finnes andre kommunikasjonsløsninger enn å vri alt til sin bisarre ytterlighet. Anonymkode: 3d44e...85b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det går trått i dag også, tydeligvis. Tips: Det finnes andre kommunikasjonsløsninger enn å vri alt til sin bisarre ytterlighet. Anonymkode: 3d44e...85b Takk for tipset. Problemet er opplevd av meg selv - når tidligere svigerfamilie bevisst valgte den mest konfliktfulle løsningen fordi de likte den andre dama og hadde litt mer ambivalent forhold til meg. Der ble eksen og jeg invitert som ektepar med felles barn, og det ble selvfølgelig også dama han var utro med i ett år mens jeg gikk gravid og ammet. Hun var jo så god venn av familien, og jeg måtte bare godta hennes tilstedeværelse overalt. De skyldte også på at det var konfirmantens/jubilantens/dåpsforeldrenes valg. Vel, du kan ikke alltid få det som du vil. Enkelte løsninger innbyr til konflikter. Denne eksen kan de omgås omså hver dag over en kopp kaffe, på fjelltur, på shopping og så videre. De må ikke trykke henne i trynet på konfirmantens far. Det er en grunn til at hun er en eks. Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så alle som en gang har flyktig vært en del av familien skal inviteres til familieselskaper? Da får man mange gjester, gitt. Anonymkode: 63b67...321 Nei, ikke alle. Hun som far var sammen med før hun han nå er sammen med er jo ikke aktuell å be. De som har vært en nær og tett del av ungdommens familie og som ungdommen selv fremdeles har et tett forhold til, ja, der bør ungdommen kunne be fars eks og sin tidligere stesøster. Det var far som selv valgte å gjøre eksen og hennes del til en del av ungdommens familie. Selv om følelsene mellom far og eksen ikke lenger er der så kan ikke far kreve at barnet slår av alle følelser for den personen. Og du, ditt tilfelle med utroskap har ikke så mye med His situasjon å gjøre (selv om din eks tydeligvis var en drittsekk på flere måter, også fordi han ikke tok ditt parti ovenfor egen familie - men det er en helt annen situasjon enn det HIs ungdom står i). Far får være voksen nok til å takle at hans egen eks kommer i selskapet, for hans eks er tydeligvis ikke noen trussel om hverken ham eller hans nye forhold. I så fall må man jo hevde at HI også er en trussel mot fars nye forhold. Hans nye dame får rett og slett takle det eller la være å komme. Er hun trygg på seg selv så ser hun ikke på en forhold som ble avsluttet for flere år siden som en trussel mot seg selv og sitt forhold til far. Anonymkode: 030bf...954
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke alle. Hun som far var sammen med før hun han nå er sammen med er jo ikke aktuell å be. De som har vært en nær og tett del av ungdommens familie og som ungdommen selv fremdeles har et tett forhold til, ja, der bør ungdommen kunne be fars eks og sin tidligere stesøster. Det var far som selv valgte å gjøre eksen og hennes del til en del av ungdommens familie. Selv om følelsene mellom far og eksen ikke lenger er der så kan ikke far kreve at barnet slår av alle følelser for den personen. Og du, ditt tilfelle med utroskap har ikke så mye med His situasjon å gjøre (selv om din eks tydeligvis var en drittsekk på flere måter, også fordi han ikke tok ditt parti ovenfor egen familie - men det er en helt annen situasjon enn det HIs ungdom står i). Far får være voksen nok til å takle at hans egen eks kommer i selskapet, for hans eks er tydeligvis ikke noen trussel om hverken ham eller hans nye forhold. I så fall må man jo hevde at HI også er en trussel mot fars nye forhold. Hans nye dame får rett og slett takle det eller la være å komme. Er hun trygg på seg selv så ser hun ikke på en forhold som ble avsluttet for flere år siden som en trussel mot seg selv og sitt forhold til far. Anonymkode: 030bf...954 Men hvorfor skal man invitere ekser i FAMILIEselskaper når de ikke lenger er en del av familien? Hva blir neste? Eksen blir invitert i bryllup til barnebarn, dåp av oldebarn osv som hun ikke har noen tilknytning til? HI er vel konfirmantens mor, og en naturlig del av selskapet. Å gjøre selskapet til samling av ekser er ikke akkurat veldig hyggelig eller produktivt. Særlig hvis fars samboer ikke blir bedt, kun eksene (i flertall). Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #20 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, ikke alle. Hun som far var sammen med før hun han nå er sammen med er jo ikke aktuell å be. De som har vært en nær og tett del av ungdommens familie og som ungdommen selv fremdeles har et tett forhold til, ja, der bør ungdommen kunne be fars eks og sin tidligere stesøster. Det var far som selv valgte å gjøre eksen og hennes del til en del av ungdommens familie. Selv om følelsene mellom far og eksen ikke lenger er der så kan ikke far kreve at barnet slår av alle følelser for den personen. Og du, ditt tilfelle med utroskap har ikke så mye med His situasjon å gjøre (selv om din eks tydeligvis var en drittsekk på flere måter, også fordi han ikke tok ditt parti ovenfor egen familie - men det er en helt annen situasjon enn det HIs ungdom står i). Far får være voksen nok til å takle at hans egen eks kommer i selskapet, for hans eks er tydeligvis ikke noen trussel om hverken ham eller hans nye forhold. I så fall må man jo hevde at HI også er en trussel mot fars nye forhold. Hans nye dame får rett og slett takle det eller la være å komme. Er hun trygg på seg selv så ser hun ikke på en forhold som ble avsluttet for flere år siden som en trussel mot seg selv og sitt forhold til far. Anonymkode: 030bf...954 For øvrig kan situasjonen sammenlignes, da to av barna i familieselskapene til min eks har en "nær tilknytning" til denne dama. Så akkurat samme greia som hos HI - barn ønsker å ha en spesiell person der, som ikke er en del av familien. Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #21 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Takk for tipset. Problemet er opplevd av meg selv - når tidligere svigerfamilie bevisst valgte den mest konfliktfulle løsningen fordi de likte den andre dama og hadde litt mer ambivalent forhold til meg. Der ble eksen og jeg invitert som ektepar med felles barn, og det ble selvfølgelig også dama han var utro med i ett år mens jeg gikk gravid og ammet. Hun var jo så god venn av familien, og jeg måtte bare godta hennes tilstedeværelse overalt. De skyldte også på at det var konfirmantens/jubilantens/dåpsforeldrenes valg. Vel, du kan ikke alltid få det som du vil. Enkelte løsninger innbyr til konflikter. Denne eksen kan de omgås omså hver dag over en kopp kaffe, på fjelltur, på shopping og så videre. De må ikke trykke henne i trynet på konfirmantens far. Det er en grunn til at hun er en eks. Anonymkode: 63b67...321 Men hun var nok lettere å like enn deg, serru. Rart, det der. Og vi inviterer de vi liker, samt et par av plikt, som deg. Anonymkode: 3d44e...85b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #22 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hun var nok lettere å like enn deg, serru. Rart, det der. Og vi inviterer de vi liker, samt et par av plikt, som deg. Anonymkode: 3d44e...85b Det var ikke akkurat et stort tap å ikke bli likt av denne familien av whackos. Hun passet perfekt inn der, og gjør det fortsatt, noe som heldigvis ikke er mitt problem lenger. Dere er sikker av samme ulla 🤣🤣🤣 Anonymkode: 63b67...321
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #23 Skrevet 8. august 2022 Dette lukter krig. Anonymkode: 74972...0aa
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #24 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Så alle som en gang har flyktig vært en del av familien skal inviteres til familieselskaper? Da får man mange gjester, gitt. Anonymkode: 63b67...321 Neida. Ikke alle. Men denne personen ønsker konfirmanten å invitere, så da gjør hun det. Anonym bruker skrev (6 timer siden): Takk for tipset. Problemet er opplevd av meg selv - når tidligere svigerfamilie bevisst valgte den mest konfliktfulle løsningen fordi de likte den andre dama og hadde litt mer ambivalent forhold til meg. Der ble eksen og jeg invitert som ektepar med felles barn, og det ble selvfølgelig også dama han var utro med i ett år mens jeg gikk gravid og ammet. Hun var jo så god venn av familien, og jeg måtte bare godta hennes tilstedeværelse overalt. De skyldte også på at det var konfirmantens/jubilantens/dåpsforeldrenes valg. Vel, du kan ikke alltid få det som du vil. Enkelte løsninger innbyr til konflikter. Denne eksen kan de omgås omså hver dag over en kopp kaffe, på fjelltur, på shopping og så videre. De må ikke trykke henne i trynet på konfirmantens far. Det er en grunn til at hun er en eks. Anonymkode: 63b67...321 Det er faktisk veldig lett å tro på at familien likte den andre dama bedre enn deg. Konfirmantens far er ikke viktig her. Anonymkode: a13de...42e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #25 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Neida. Ikke alle. Men denne personen ønsker konfirmanten å invitere, så da gjør hun det. Det er faktisk veldig lett å tro på at familien likte den andre dama bedre enn deg. Konfirmantens far er ikke viktig her. Anonymkode: a13de...42e De får like dem de vil. Nå opplever eksens nye dame samme greia, så det nok ikke jeg som var problemet. Good riddance. Anonymkode: 63b67...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå