Gå til innhold

Er "kake til kaffen" det samme som "fika" på svensk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Som 10 og 14 kaffen i noen yrker ja. Mellom frokost og lunsj, lunsj og middag og enda en gang etter middag. Mange svenske arbeidsplasser tar seg pga å tid til fika. 

Anonymkode: e8f6e...63a

Ok. Da tror jeg at jeg skjønner. 

Annonse

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Egentlig ikke. Fika er en type fast mellommåltid i Sverige. I Norge er ikke kake og kaffe noe fast.

Anonymkode: e8f6e...63a

Jo, i deler av landet og i bestemte generasjoner er «kaffe» et fast måltid. Svigers på over 80, fra Nordland, har «kaffe» hver ettermiddag. Dette er etter middagen er spist. De drikker kaffe og har noe kaffemat, gjerne bare en kjeks eller en sjokoladebit - men andre ganger bakst.

Anonymkode: 871d7...f6b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo, i deler av landet og i bestemte generasjoner er «kaffe» et fast måltid. Svigers på over 80, fra Nordland, har «kaffe» hver ettermiddag. Dette er etter middagen er spist. De drikker kaffe og har noe kaffemat, gjerne bare en kjeks eller en sjokoladebit - men andre ganger bakst.

Jeg er vant til at man drikker kaffe om morgenen her, at det er et must? Så da er kaker til kaffen på ettermiddag? 

Blir litt forvirret her 😅

NotNaomi skrev (18 minutter siden):

Jeg er vant til at man drikker kaffe om morgenen her, at det er et must? Så da er kaker til kaffen på ettermiddag? 

Hvordan kan det forvirre? Noen har fast kaffe og noe til etter middag mens andre ikke har det. 

Anonymkode: 87625...c61

NotNaomi skrev (27 minutter siden):

Mange har fast kaffe (med kaffemat til) etter middagen. De drikker gjerne kaffe til frokost også, og kanskje også til lunsj. Slik gjør svigers det. Andre har ikke fast kaffe-måltid, men drikker kaffe når de har lyst på (til frokost, til lunsj eller bare en kopp kaffe når det frister.) 

Da jeg jobbet på sykehjem i studietiden, var det fast kaffemåltid mellom middag og kvelds for de gamle på sykehjemmet.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange har fast kaffe (med kaffemat til) etter middagen. De drikker gjerne kaffe til frokost også, og kanskje også til lunsj. Slik gjør svigers det. Andre har ikke fast kaffe-måltid, men drikker kaffe når de har lyst på (til frokost, til lunsj eller bare en kopp kaffe når det frister.) 

Da jeg jobbet på sykehjem i studietiden, var det fast kaffemåltid mellom middag og kvelds for de gamle på sykehjemmet.

Ok 🙂

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bor nordpå og bekjenner meg til denne, ja. 
Hvis pappa får bestemme er det rømmevafler med moltesyltetøy. Mamma syns noe fersk gjærbakst er best. Mormor foretrakk et par mokkabønner. 

Anonymkode: 8b837...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...