Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Det er ikke sånn at jeg absolutt ikke klarer å holde meg flytende, men jeg behersker ingen svømmeteknikker bortsett fra "Tarzan-bryst" og har mange skrekker knyttet til vann - tør ikke å legge meg bakover, må alltid vite at jeg rekker ned til bunnen og så videre. Det virker som om neseborene heller ikke lukker seg under vann, så jeg tar inn en del vann når jeg svømmer - men der kan jeg bruke neseklype. Jeg klarer heller ikke å synke ned til bunnen for å plukke opp ting. Nå trenger klubben en trener, og jeg har veldig lyst til å hjelpe. Da må jeg bestå livredningsprøve, og da må jeg kunne svømme. Hvordan lære seg det? P.S. Det finnes ikke svømmekurs for voksne her jeg bor. Anonymkode: c7f5d...367
frk Nilsen Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Kan ikke noen klubben hjelpe deg? Det bør jo være det enkleste.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Få med deg noen du stoler på og som kan å svømme. Dra til det lokale bassenget og øv. Er ikke mange andre måter og gjøre det på. Ingen greier å lukke neseborene når de svømmer. Enten må du blåse ut når du duker eller ha klype Anonymkode: 36e2e...5a1
amandine Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Be noen i klubben om å hjelpe deg, de vil jo sikkert gjerne ha deg med! ( Og neseborene lukker seg ikke under vann, du må liksom bare la være å puste inn med nesen)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Jeg tror virkelig IKKE du er rett person til denne oppgaven, altså. Beklager å måtte si det, men hjelpetrenere i svømming bør jo være trygge og dyktige svømmere selv, som forstår teknikkene. Anonymkode: 49e37...056
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror virkelig IKKE du er rett person til denne oppgaven, altså. Beklager å måtte si det, men hjelpetrenere i svømming bør jo være trygge og dyktige svømmere selv, som forstår teknikkene. Anonymkode: 49e37...056 Jeg er forbundsdommer med mange års erfaring, og har tatt flere trenerkurs i regi av NSF. Jeg er altså god nok til å være overdommer på et svømmestevne, men ikke god nok til å trene barn 8-12 år? Anonymkode: c7f5d...367
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 frk Nilsen skrev (1 time siden): Kan ikke noen klubben hjelpe deg? Det bør jo være det enkleste. Skal høre. Kanskje noen av ungdommene vil hjelpe meg mot betaling. Anonymkode: c7f5d...367
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 amandine skrev (1 time siden): Be noen i klubben om å hjelpe deg, de vil jo sikkert gjerne ha deg med! ( Og neseborene lukker seg ikke under vann, du må liksom bare la være å puste inn med nesen) Jeg puster ikke inn, men likevel kommer det inn vann. Som sagt, skal jeg prøve neseklype for å se om det hjelper. Anonymkode: c7f5d...367
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg puster ikke inn, men likevel kommer det inn vann. Som sagt, skal jeg prøve neseklype for å se om det hjelper. Anonymkode: c7f5d...367 Puste ut med nesen når du er under vann? Anonymkode: 87dd0...24f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er forbundsdommer med mange års erfaring, og har tatt flere trenerkurs i regi av NSF. Jeg er altså god nok til å være overdommer på et svømmestevne, men ikke god nok til å trene barn 8-12 år? Anonymkode: c7f5d...367 Det å være overdommer på et stevne krever ikke at du forstår svømmeteknikk godt nok til at du skal greie å formidle hva og hvordan de som svømmer skal svømme på stevnet. Når du skal være trener for barn som skal lære seg å svømme, som skal bli gode på teknikk, da er første bud at du forstår på egen kropp hvordan kroppen fungerer i vann. Det kan du ikke foreløpig. Det at du i fullt alvor ikke forstår at du som ikke kan svømme og som ikke er trygg i van ikke bør være trener for barn som skal lære seg å svømme og svømmeteknikk, det er nesten skremmende, spesielt siden du sier du har flere trenerkurs i regi av NSF. Pr. i dag er du en teoretiker som sikkert kan mye teori, men du kan ikke håndtverket som du som trener må kunne for å greie å lære fra deg. Du kan pr. i dag kanskje assistere på hvordan legge opp treningsbelastning, progresjon i belastning osv. Men noen svømmelærer kan du pr. i dag ikke lære. Før du blir det bør du selv bli god i vann, mestre ulike svømmearter (helst alle), og du må kunne være så trygg i vann at du til enhver tid vil kunne hoppe i vannet (uten neseklype) og redde noen som får problemer i vannet. Du er pr. i dag ikke i nærheten av å kunne bestå et livredningskurs! Å redde noen i vann er langt mer krevende enn å bare svømme selv! Innse realiteten, be en av nåværende trenere om hjelp til å lære å svømme ordentlig, lære å bli trygg i vannet, lære å dykke osv. Og tren så regelmessig svømming en god stund. Og i gjengjeld kan du tilby deg å jobbe som assistenttrener som kommer inn for å hjelpe hovedtrener med det som går på det mer teoretiske, idrettsfysiologi osv. Anonymkode: 08a7f...f59
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det å være overdommer på et stevne krever ikke at du forstår svømmeteknikk godt nok til at du skal greie å formidle hva og hvordan de som svømmer skal svømme på stevnet. Når du skal være trener for barn som skal lære seg å svømme, som skal bli gode på teknikk, da er første bud at du forstår på egen kropp hvordan kroppen fungerer i vann. Det kan du ikke foreløpig. Det at du i fullt alvor ikke forstår at du som ikke kan svømme og som ikke er trygg i van ikke bør være trener for barn som skal lære seg å svømme og svømmeteknikk, det er nesten skremmende, spesielt siden du sier du har flere trenerkurs i regi av NSF. Pr. i dag er du en teoretiker som sikkert kan mye teori, men du kan ikke håndtverket som du som trener må kunne for å greie å lære fra deg. Du kan pr. i dag kanskje assistere på hvordan legge opp treningsbelastning, progresjon i belastning osv. Men noen svømmelærer kan du pr. i dag ikke lære. Før du blir det bør du selv bli god i vann, mestre ulike svømmearter (helst alle), og du må kunne være så trygg i vann at du til enhver tid vil kunne hoppe i vannet (uten neseklype) og redde noen som får problemer i vannet. Du er pr. i dag ikke i nærheten av å kunne bestå et livredningskurs! Å redde noen i vann er langt mer krevende enn å bare svømme selv! Innse realiteten, be en av nåværende trenere om hjelp til å lære å svømme ordentlig, lære å bli trygg i vannet, lære å dykke osv. Og tren så regelmessig svømming en god stund. Og i gjengjeld kan du tilby deg å jobbe som assistenttrener som kommer inn for å hjelpe hovedtrener med det som går på det mer teoretiske, idrettsfysiologi osv. Anonymkode: 08a7f...f59 Jeg har aldri skrevet at jeg skal jobbe som hovedtrener med en gang. Jeg har som sagt gått Trener 1 og Trener 2 hos NSF. NSF mener at det er godt nok for å være trener. Jeg tviler på at småtjukke Gjert Ingebrigtsen forstår hvordan det er å ta gull i VM, eller at treneren til landslaget i kunstløp noen gang landet et trippelhopp. Det å være trener handler først og fremst om pedagogikk og teoretiske kunnskaper, enn egne ferdigheter. Anonymkode: c7f5d...367
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Det å være overdommer på et stevne krever ikke at du forstår svømmeteknikk godt nok til at du skal greie å formidle hva og hvordan de som svømmer skal svømme på stevnet. Når du skal være trener for barn som skal lære seg å svømme, som skal bli gode på teknikk, da er første bud at du forstår på egen kropp hvordan kroppen fungerer i vann. Det kan du ikke foreløpig. Det at du i fullt alvor ikke forstår at du som ikke kan svømme og som ikke er trygg i van ikke bør være trener for barn som skal lære seg å svømme og svømmeteknikk, det er nesten skremmende, spesielt siden du sier du har flere trenerkurs i regi av NSF. Pr. i dag er du en teoretiker som sikkert kan mye teori, men du kan ikke håndtverket som du som trener må kunne for å greie å lære fra deg. Du kan pr. i dag kanskje assistere på hvordan legge opp treningsbelastning, progresjon i belastning osv. Men noen svømmelærer kan du pr. i dag ikke lære. Før du blir det bør du selv bli god i vann, mestre ulike svømmearter (helst alle), og du må kunne være så trygg i vann at du til enhver tid vil kunne hoppe i vannet (uten neseklype) og redde noen som får problemer i vannet. Du er pr. i dag ikke i nærheten av å kunne bestå et livredningskurs! Å redde noen i vann er langt mer krevende enn å bare svømme selv! Innse realiteten, be en av nåværende trenere om hjelp til å lære å svømme ordentlig, lære å bli trygg i vannet, lære å dykke osv. Og tren så regelmessig svømming en god stund. Og i gjengjeld kan du tilby deg å jobbe som assistenttrener som kommer inn for å hjelpe hovedtrener med det som går på det mer teoretiske, idrettsfysiologi osv. Anonymkode: 08a7f...f59 Jeg har for øvrig trent flere egne barn som svømte på semiproft nivå, og det har aldri vært noen problemer sånn sett. Vi har for øvrig to foreldredrevne svømmeklubber, der foreldre stiftet klubben og lærte seg alt om svømmeteknikk og treningsrutiner fra bøker, YouTube og så videre. Vi i dommerstaben var imponert over hvor perfekt teknikk flere av barna hadde. Men du vet selvfølgelig veldig mye bedre. Anonymkode: c7f5d...367
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 Så fint at du vil lære å svømme! Jeg syns du skal tenke nøye gjennom det å ha ansvar for barn i vann. Å bestå livredningsprøven er én ting, noe annet er å faktisk kunne hente opp et barn. Kan du dykke til bassengets dypeste del (ikke la deg synke, men faktisk dykke), om nødvendig flere ganger? Kan du ilandføre et barn med panikk? Det må du være HELT sikker på at du klarer. Jeg er lærer i friluftsliv, og må ta livredningsprøve hvert år. Jeg bader i sjøen hele året, og øver regelmessig på å dykke, også om høsten og våren, for å holde ferdighetene ved like. Man MÅ være trygg med ansvar for barn, ikke bare kunne bestå prøven. Anonymkode: 84e2d...46e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg har aldri skrevet at jeg skal jobbe som hovedtrener med en gang. Jeg har som sagt gått Trener 1 og Trener 2 hos NSF. NSF mener at det er godt nok for å være trener. Jeg tviler på at småtjukke Gjert Ingebrigtsen forstår hvordan det er å ta gull i VM, eller at treneren til landslaget i kunstløp noen gang landet et trippelhopp. Det å være trener handler først og fremst om pedagogikk og teoretiske kunnskaper, enn egne ferdigheter. Anonymkode: c7f5d...367 NSF mener tydeligvis ikke at det er godt nok om man selv ikke kan svømme godt nok OG er godt nok til å svømme til at man kan være en trygg livredder i vann. Skal du bestå livredningskurs så krever det langt mer enn at du bare skal kunne flyte og komme deg fremover i vannet selv. Bare det at du skriver at du har nesebor som ikke lukker seg virker mildt sagt pussig for en som påstår å vite så mye om svømming. Samme med det at du beskriver dine svømmeferdigheter som "Tarzan-bryst", samtidig som du sier du er hoveddommer på svømmestevner. Livredning krever at du kan langt mer enn bare å holde deg selv flytende og i bevegelse. Du må være trygg nok til å også kunne takle tildels svært fysisk og psykisk utfordrende oppgaver i vannet, samtidig som du bakserer enten en kropp som ikke beveger seg eller en som har panikk. Du må kunne dykke dypt, du må kunne gjøre alt med klær, om så er - og i hvert fall uten neseklype. Å bli så trygg i vann som man må være for å bestå et livredningskurs, det tar tid, det er ikke bare å "lære seg å svømme", du må praktisere svømmingen over tid. For det å redde liv i et basseng hvor det er mange andre, det er også noe helt annet enn å bestå et kurs/test i samme basseng bare med en dukke og uten at det er full aktivitet i bassenget. Du kan fint komme dit, men jeg tenker at det er viktig at du også innser dine egne begrensninger, inntil du har lært deg å bli så trygg i vann som du trenger å være, og så godt til å svømme og dykke at du også vil være i stand til å gjøre alt under stress og samtidig håndtere en bevisstløs eller panisk person samtidig som du skal redde den og deg selv. Engasjementet ditt er flott, og jeg håper du går videre med å lære å svømme og at du kan bidra på trenerfronten. Men å undervurdere hvilke ferdigheter du må ha innen svømming selv, selv "bare" for livredning (det er jo mer krevende enn å kunne teknikk i teorien), det kan koste deg selv eller andre livet. Ta kontakt med klubben og hovedtrener, forklar situasjonen og be om hjelp. De som er trenere er ofte ildsjeler, og siden de vet at du kan bidra på andre områder og du har det engasjementet du har er jeg sikker på at de andre trenerne eller kvalifiserte instruktørene er villige til å gi deg privattimer. Og du - det å ta tak i det å lære seg å svømme som voksen, det står det bare respekt av, så ikke vær redd for å innrømme hvor dårlig du mestrer vann i dag. Jeg er sikker på at de vil hjelpe deg om du forklarer dette og ber om hjelp. Anonymkode: 08a7f...f59
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er forbundsdommer med mange års erfaring, og har tatt flere trenerkurs i regi av NSF. Jeg er altså god nok til å være overdommer på et svømmestevne, men ikke god nok til å trene barn 8-12 år? Anonymkode: c7f5d...367 Ehhh… du klarer jo ikke berge noen. Du klarer ikke svømme der du ikke står bånn. Du har mer enn nok med deg selv, og mangler grunnleggende teknikk - men du skal ta ansvar for at en gruppe 8-12-åringer tilegner seg dette? Jeg er en utholdende svømmer, jeg er i svømmehallen 1-2 ganger i uka og tar 1000 meter hver gang. Jeg kan bryst, rygg og brukbar crawl, har også øvd på livredning. Men det ville ikke FALLE meg inn å påta meg å lære andre å svømme! Det har jo også mange bestemte faser man skal igjennom, fra å bare flyte, lære framdrift osv. Anonymkode: 49e37...056
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Bare det at du skriver at du har nesebor som ikke lukker seg virker mildt sagt pussig for en som påstår å vite så mye om svømming. Dette reagerte jeg også på! Tror hun at vi andre er en slags seler? Anonymkode: 49e37...056
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 Skal du trene barn i svømmebasseng når du ikke kan svømme ordentlig selv? Det er sjokkerende. Du kan ikke sammenligne med Ingebrigtsen, ingen dør fordi Gert ikke kan løpe fort! Og tror du nesene våre lukker seg under vann??! Anonymkode: 822b4...017
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå