Gå til innhold

Hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du lat din 16 åring være hjemme alene i 3 dager uten betenkeligheter? 

Anonymkode: 13b59...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei og nei.

Anonymkode: 444c0...ff1

Skrevet

Ja, det har han eller hun ikke vondt av. 

Anonymkode: ad7c9...3c1

Skrevet

Her vi bor. Ja. Det er venner og familie i alle nabohusene. 

Anonymkode: 4bffa...654

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig! Når skal egentlig ungdommer få prøve seg? 

Jeg var hjem e i 3 uker i strekk i perioder som 15 åring. Pappa jobbet utenlands. Hadde ikke hjemme alene fester og pula på alle for det altså. 

Men du kjenner din 16 åring best. 

Vi er 7 barn i søskenflokken, og alle kunne fi t være hjemme alene fra de var 15.

Da jeg var 15 passet jeg to små barn i én uke da foreldrene jobbet og bhg var stengt. Flyttet hjemmefra som 17 åring. 

La ungdommen få prøve seg, og la de bli selvstendige. 

Anonymkode: 317ec...6ed

Skrevet

Ja, men gir alltid en nabo beskjed at de er hjemme alene. Det er både for ungenes del og min. En vet sldri når ett rykte går st en i ge er hjemme alene og di invaderer ett hus, så de skal ha noen som kommer og hjelper de om det trengs. 

De satt klistra i vindu når jeg gikk til nabo og kasta ut en haug med ungdommer og ringte politiet siden det var full slosskamp ute i veien. Han som var hjemme alene var så glad når jeg kom og brøytet meg vei og spurte om han trengte hjelp. Han ringte meg en annen gang det sto en gjeng på utsiden, så ungene fikk med seg at det faktisk er ok med en nabokjærring som tørr å bryte inn. 

Anonymkode: 04f62...69b

Skrevet

Ja mange flytter på hybel i den alderen. Men hadde sagt ifra at hvis det ble fest og fanteri i de dagene, så ble det lenge til neste gang ungdommen fikk være hjemme alene flere dager

Anonymkode: 446bc...05b

Skrevet

Ja, så klart

Anonymkode: a7ce6...7ac

Skrevet

Da jeg var 15 1/2 flytta jeg på hybel.

Anonymkode: c6920...77d

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, det hadde gått helt fint med min. mine 2 som er 14 og 16 var alene hjemme i 5 dager i sommer

Anonymkode: 6a368...937

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei og nei.

Anonymkode: 444c0...ff1

Med hva slags begrunnelse? Spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: 586ce...12a

Skrevet

Når min ungdom gikk på ungdomsskolen hadde vi foredrag av politi på skolen. De sa igjen og igjen; IKKE la ungdommer være hjemme alene. Ikke pga at ungdommen ikke klarer å være alene, men grunnet feks fester som oppstår hjemme hos de som er alene. 
Så å svare; « jeg flyttet på hybel når jeg var 15», er ganske naivt. Det dreier seg ikke om hva barnet mitt klarer el ikke klarer. (Selvsagt kan en 16 åring være alene hjemme!). Men det er andre faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 96221...6ee

Skrevet

Ja, så lenge naboer, besteforeldre i nærheten eller lignende, vet om det og kan bistå ved behov. Med behov tenker jeg sykdom, brannalarm osv. Er ikke redd for fester, da jeg heldigvis har ungdom som greier å oppføre seg, og som ikke har noen form for kontakt med de som ikke klarer det. Ingen fare for at noen bare dukker opp her, med andre ord. 

Skrevet

Jeg er litt usikker grunnet egne opplevelser. Første gang jeg fikk være alene hjemme var jeg omkring 16 år. Mine foreldre skulle besøke et vennepar som bor ca tre timer unna med bil. Jeg skulle ha et par venninner på overnatting fra fredag til lørdag. Dessverre klarte de ikke holde kjeft om det, og utover kvelden kom det flere og flere. Vi bodde i midten av tre rekkehus, og det strømmet folk over naboene sine hager og terrasser for å gå inn bakdøren. 

Det endte med at den ene naboen fikk knus utemøblene sine og den andre fikk ødelagt noen planter. Jeg prøvde å nekte noen inngang, og ble slått ned mens jeg forsøke å lukke ytterdøren. Mange ting ble ødelagt og stjålet, men heldigvis kom politiet etterhvert. Dette var i Bærum, og ifølge politiet var det 200 ungdom fra både Oslo og Bærum der. Jeg tror ikke sånt skjer så ofte lenger, men denne opplevelsen sitter i, og gjør at jeg sannsynligvis vil være ganske streng med egne barn.

Anonymkode: d5577...3ef

Skrevet

Eldste: Nei. Han har ADHD og angst, så det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Han var alene hjemme sammen med den to år yngre broren i tre dager da han var 18 år. Først da føltes det riktig. Og ja, jeg vet at 18 år er voksen. 

Nest eldste: Null problem! Han er 17 år nå, blir 18 før jul, og skal flytte på hybel. 

Han på 15 år: Hadde faktisk ikke hatt problemer med det heller, selv om han bare er 15 år. Fornuftig og ordentlig fyr.

Anonymkode: d3389...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...