Gå til innhold

Uføretrygdet venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg betaler skatt av lønnen min jeg også". Altså skatt av gratis penger? Du får penger og må gi tilbake litt av de. Hvorfor i alle dager senker de ikke bare stønaden og gjør den skattefri? 

Anonymkode: 4c448...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Jeg betaler skatt av lønnen min jeg også". Altså skatt av gratis penger? Du får penger og må gi tilbake litt av de. Hvorfor i alle dager senker de ikke bare stønaden og gjør den skattefri? 

Fordi at ved å betale skatt får man pensjonspoeng. Ved å få pensjonspoeng får man utbetalt pensjon. Pensjon er det man lever av fra man er 67 (for det meste) år. Dess færre poeng man har, dess mindre får man i pensjon.

Anonymkode: a500e...307

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det plaget deg mindre?

Anonymkode: 6e8ea...764

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvorfor var hun i forsvarsposisjon? 

Skrevet

Er dette noe du synes er en ok tilnærming altså? Til en venn? Virkelig?

Anonymkode: 0c830...715

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ok. Jeg gjentar, hvorfor var hun i forsvarsposisjon? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordi at ved å betale skatt så får man pensjonspoeng.
Det å være uføre behøver ikke å være endeling, kjenner flere som har kommet seg tilbake til arbeidslivet etter å ha vært uføre, og dersom man ikke opparbeider seg pensjonspoeng kan man få problemer når man blir gammel

Anonymkode: abc9f...e37

Gjest NotNaomi
Skrevet

Da så. Godt folk ikke gidder dette her. Du dummet deg ut nå HI. Tenk litt over det, og husk at det der er Kvinneguiden-mat. 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Da så. Godt folk ikke gidder dette her. Du dummet deg ut nå HI. Tenk litt over det, og husk at det der er Kvinneguiden-mat. 

For å være ærlig så synes jeg ikke HI dummet seg ut. Ikke alle er økonomiske genier som kan alt om skatt og pensjonspoeng. Synes det var et helt naturlig spørsmål å stille. 

Anonymkode: 724f0...13b

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For å være ærlig så synes jeg ikke HI dummet seg ut. Ikke alle er økonomiske genier som kan alt om skatt og pensjonspoeng. Synes det var et helt naturlig spørsmål å stille. 

Anonymkode: 724f0...13b

Ikke når du setter venninnen din i en sånn forsvarsposisjon nei. Du leser kanskje ikke formuleringen? 

Skrevet

Det er to grunner

Den ene er som allerede nevnt at man får pensjonspoeng 

Den andre er at ved å gjøre det på denne måten lønner det seg å jobbe litt.

Før var det sånn at uføre hadde lav skatteevne og slapp skatt, men om de jobbet litt, som feks min mamma med revmatisme, så måtte man betale skatt av alt. Så min mamma som er ufør sykepleier kunne ikke ta noen vakter i gode perioder om sommeren fordi hun da måtte betale skatt av både trygden og lønnen så den totale summen ble lavere enn om hun ikke jobbet i det hele tatt.

Så kom den nye reformen og de satte opp trygden litt, man måtte skatte av den som en vanlig lønn, og det lønte seg å bruke noe av restarbeidsevnen sin.

Anonymkode: 0210d...5c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Stønaden» er ikke en flat sum som f eks barnetrygden. Satsen for uføretrygd er bestemt ut fra hva personen tjente i forveien; redusert til ca 2/3.

Så ulike mennesker vil ha ulik sats. De vil også ha ulike muligheter for skattefradrag avhengig av antall barn, eiendom osv. 

Anonymkode: b3196...988

Skrevet

Hyggelig venn du er. Not. Missunnelig? 

Anonymkode: 7e41a...e3b

Skrevet

HI har jo et poeng. 

Det er jo ingen vits i å skryte på seg at ho bidrar ved å betale skatt, når det er skatt av penger hun får av fellesskapet. 

Anonymkode: a0ff6...6be

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

HI har jo et poeng. 

Det er jo ingen vits i å skryte på seg at ho bidrar ved å betale skatt, når det er skatt av penger hun får av fellesskapet. 

Sa hvem? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

HI har jo et poeng. 

Jeg jobber i staten og får altså lønnen min fra fellesskapet. Skal ikke jeg heller betale skatt da? 

Anonymkode: b61a4...061

Skrevet

Hovedpoenget er at hvor mye skatt du skal vitale kommer an på flere faktorer enn bare inntekten. For at det skal bli retferdig må man ta med ting som renteutgifter, reisekostnader  formue, næringsintekt og mye annet. En som jobbet en del ved siden av trygden,  hadde næringdintekt osv  ville komme veldig godt ut av et system der de bare droppet skatt på trygd i forhold til en som bare hadde trygden å leve av.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dette kom opp i en prat med en venninne. Å være uføretrygdet og måtte forsvare seg mot venninne sine høres forferdelig ut 😖 Som det ikke føles ille nok fra før. Det var sikkert bare et dumt tilsvar på noe hun følte seg angrepet av fra din side. Hvordan du kaller det «gratis penger» sier det meste. Skam deg og bry deg heller om venninna di, det er ingen som ønsker å være uføretrygdet. Og nei, jeg er det ikke selv, men jeg ser hvor plaget en nær venninne av meg er av å måtte være det.

Anonymkode: ac39e...f42

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Fordi at ved å betale skatt så får man pensjonspoeng.
Det å være uføre behøver ikke å være endeling, kjenner flere som har kommet seg tilbake til arbeidslivet etter å ha vært uføre, og dersom man ikke opparbeider seg pensjonspoeng kan man få problemer når man blir gammel

Anonymkode: abc9f...e37

De får ikke problemer! Men de får minstepensjon.

Anonymkode: 51ced...2fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hyggelig venn du er. Not. Missunnelig? 

Anonymkode: 7e41a...e3b

Man er kanskje ikke misunnelig på en som ikke kan stave misunnelig?

Anonymkode: 4762d...7b3

Skrevet

Man er kanskje ikke misunnelig på en som ikke kan stave misunnelig?

Anonymkode: 4762d...7b3

Kan ikke venninnen heller det, altså? 

Anonymkode: b3196...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...