Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #51 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Les litt om ultraprosessert mat og drikke du… Anonymkode: e7079...b94 Brus er i seg selv ultraprosessert, og bør begrenses enten den inneholder sukker eller ikke. Men i bursdagsselskap må man få kose seg. Anonymkode: 51e4e...c0b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #52 Skrevet 7. august 2022 Synes menyen var flott. Mine barn hadde elsket det. Men synes ideen med pommes fristes i tillegg er god. Angående drikke, ha litt av hvert, brus med og uten sukker, saft, vann med isbiter (gjerne i ulike fasonger), juice. Det er bursdag, man tåler drikke både med sukker og med kunstig sukker i de 1-2 glassene man drikker da. Unntak allergi. Ellers er jeg ganske sjokkert over hva som proppe i ungene av sukkerholdige ting som en del av dagliglivet altså. I min omgangskrets ser det ut til at de som er livredd aspartam og annen sukkererstatning, er de som har et voldsomt sukkerforbruk. Og i tillegg kan man jo lure, når barna ikke får drikke ett glass sukkerfri brus, men kan helle innpå sukkerholdig brus både titt og ofte og spise sukkerholdig godteri proppfull av kunstige tilsetningsstoffer og fargestoffer, under påskudd av at sukker er såååå naturlig. Anonymkode: d71e3...14c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #53 Skrevet 7. august 2022 Så fint med mange synspunkter her. Må oppklare en misforståelse, for det blir to forskjellige nuggets. En med kylling og en av grønnsaker. Da blir det som planlagt men med pommes frites ved siden av og brus med sukker også 😄 Anonymkode: 921e7...0b9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #54 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Så fint med mange synspunkter her. Må oppklare en misforståelse, for det blir to forskjellige nuggets. En med kylling og en av grønnsaker. Da blir det som planlagt men med pommes frites ved siden av og brus med sukker også 😄 Anonymkode: 921e7...0b9 Har du oppskrift på grønnsaksnuggets? Lager du nuggets med én type grønnsak per nugget, eller lager du en «deig» av grønnsaker først? Anonymkode: 51e4e...c0b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #55 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Brus er i seg selv ultraprosessert, og bør begrenses enten den inneholder sukker eller ikke. Men i bursdagsselskap må man få kose seg. Anonymkode: 51e4e...c0b Så du tenker at man koser seg mer med sukkerfri brus? Eller tenker du at det er bedre å velge brus med sukker? Brus med sukker er ultraprosessert, men for å ta bort sukker og kcal tilsettes det mengder av erstatningsstoffer i tillegg. Så vi velger sukkerholdig brus de gangene vi drikker det hos oss.. Anonymkode: e7079...b94
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #56 Skrevet 7. august 2022 19 hours ago, Anonym bruker said: Kylling, og grønnsaksnuggets med ulike dipp og coleslaw? Har tenkt til å lage selv og servere med sukkerfri brus og saft. Kaker kommer utenom. Anonymkode: 921e7...0b9 for oss hadde det vert supert Anonymkode: e9487...c76
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #57 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Har du oppskrift på grønnsaksnuggets? Lager du nuggets med én type grønnsak per nugget, eller lager du en «deig» av grønnsaker først? Anonymkode: 51e4e...c0b Jeg har ingen oppskrift jeg har prøvd, men driver og ser litt rundt på forskjellige oppskrifter 😊 Anonymkode: 921e7...0b9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #58 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Les litt om ultraprosessert mat og drikke du… Anonymkode: e7079...b94 Hvis det er det man er redd for så er jo ikke nuggets noe man bør rope hurra for😀 Anonymkode: e394e...39e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #59 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis det er det man er redd for så er jo ikke nuggets noe man bør rope hurra for😀 Anonymkode: e394e...39e Jeg svarte på et innlegg som gikk på frykten for sukkerfri brus.. Dersom hun lager nuggets selv, så er det gull. Anonymkode: e7079...b94
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #60 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Kylling, og grønnsaksnuggets med ulike dipp og coleslaw? Har tenkt til å lage selv og servere med sukkerfri brus og saft. Kaker kommer utenom. Anonymkode: 921e7...0b9 Nam nam. Bare dropp hyllebærsaft og brenneslesuppe! Anonymkode: b5d96...402
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #61 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så du tenker at man koser seg mer med sukkerfri brus? Eller tenker du at det er bedre å velge brus med sukker? Brus med sukker er ultraprosessert, men for å ta bort sukker og kcal tilsettes det mengder av erstatningsstoffer i tillegg. Så vi velger sukkerholdig brus de gangene vi drikker det hos oss.. Anonymkode: e7079...b94 Det er ca ikke det hun sier i det hele tatt 😅 Anonymkode: c5c62...4c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #62 Skrevet 7. august 2022 Nuggets og pommes-frites tror jeg slår an hos de fleste, spennende med noe som ikke alle andre har 🙂🙂. Anonymkode: abbdc...af2
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #63 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er vann utrolig populært i en barnebursdag? Jeg blir helt satt ut når jeg leser slike tråder…. Hvilken fantasiverden levere dere i?? Anonymkode: 61485...c1a De fleste unger er tydeligvis ikke vant med vann med isbiter, så når de da får det, bli det veldig godt mottatt. Tro det, eller ei!😊 Anonymkode: 6e4a8...799
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #64 Skrevet 7. august 2022 Frykt for sukkerfri brus? Ikke for brusen i seg selv, nei. Men skal jeg drikke brus, så skal det være brus som jeg (og ungene) synes smaker godt. Og det synes ikke vi at sukkerfri brus gjør. Jeg tror ikke at det ene er mer sunt eller usunt enn det andre. Men det jeg har reagert på, er at mange, i alle fall av dem jeg kjenner, som drikker sukkerfri brus, drikker mye mer brus enn meg og andre jeg kjenner som drikker brus med sukker. Mulig min omgangskrets og bekjentskapskrets er merkelig, men jeg legger merke til det i andre sammenhenger også. Derfor tror jeg at sukkerfri brus er farligere / mindre sunn enn sukkerholdig brus. Når jeg drar på hyttetur har jeg kanskje med meg 3 halvlitere med brus, mens mine "sunnere" venner / bekjentskap, kommer med en 4-pk med halvannen-litere med PepsiMax eller lignende. Samme med de på jobb som går med PepsiMax'n i veska og smådrikker hele dagen. Derfor har jeg kanskje et sånt "Skal ikke inn i mitt hus"- prinsipp. Selv om jeg selvfølgelig kjøper det om jeg inviterer til selskap og vet at det er sånn brus gjestene drikker. Og jeg nekter ikke ungene mine å drikke det heller, men de liker det ikke og ber heller om vann eller sier bare nei-takk om de blir tilbudt sukkerfri brus. Anonymkode: cea5e...169
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #65 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): en det jeg har reagert på, er at mange, i alle fall av dem jeg kjenner, som drikker sukkerfri brus, drikker mye mer brus enn meg og andre jeg kjenner som drikker brus med sukker. Dette har jeg også sett. Folk som er brusomane er de som drikker pepsi max o.l. Selv tar jeg en konvensjonell solo eller cola en sjelden gang. Det er ikke en tørstedrikk for meg. Anonymkode: b5d96...402
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #66 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dette har jeg også sett. Folk som er brusomane er de som drikker pepsi max o.l. Selv tar jeg en konvensjonell solo eller cola en sjelden gang. Det er ikke en tørstedrikk for meg. Anonymkode: b5d96...402 Jeg gidder ikke å kaste bort kalorier på brus. Da vil jeg heller nyte noe annet for kaloriene. For de som tåler ekstra kalorier er det jo ingen problem, men det er ikke alle som er like velsignet. Anonymkode: 43800...fca
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #67 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg gidder ikke å kaste bort kalorier på brus. Da vil jeg heller nyte noe annet for kaloriene. For de som tåler ekstra kalorier er det jo ingen problem, men det er ikke alle som er like velsignet. Anonymkode: 43800...fca Jeg må igjen tipse om å se på sammenhengen mellom ultraprosessert mat og fedmeepidemien. Magre produkter med redusert fett og kunstig setning er verstinger. Jeg har levd på slike produkter i den tro at det ville få meg ned i vekt, men vekten gikk ikke ned før jeg kuttet dem fra kostholdet Anonymkode: e7079...b94
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #68 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Så du tenker at man koser seg mer med sukkerfri brus? Eller tenker du at det er bedre å velge brus med sukker? Brus med sukker er ultraprosessert, men for å ta bort sukker og kcal tilsettes det mengder av erstatningsstoffer i tillegg. Så vi velger sukkerholdig brus de gangene vi drikker det hos oss.. Anonymkode: e7079...b94 Absolutt ikke. Jeg mener man bør drikke minimalt med brus, men ikke nødvendigvis leve helt asketisk. Til feiringer som for eksempel bursdag, 17. mai og jul er det helt greit å kose seg med brus, sukkerfri eller ikke. Man bør uansett ikke innta ultraprosesserte fødevarer som brus i slike mengder at stoffene i brusen påvirker helsa i det lange løp. Anonymkode: 51e4e...c0b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #69 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg må igjen tipse om å se på sammenhengen mellom ultraprosessert mat og fedmeepidemien. Magre produkter med redusert fett og kunstig setning er verstinger. Jeg har levd på slike produkter i den tro at det ville få meg ned i vekt, men vekten gikk ikke ned før jeg kuttet dem fra kostholdet Anonymkode: e7079...b94 Jeg forsøker ikke å gå ned i vekt, jeg sørger for å holde vekten. Har i mange år jobbet tett med ernæringsfysiologer og leger som jobber med sykelig overvekt, og de anbefaler overhodet ikke sine pasienter å kutte ut f.eks. sukkerfri drikke. Det sier seg jo selv at man ikke går ned i vekt av å drikke sukkerfri brus, det er ingen slankemedisin. Det er vel ingen som tror man slanker seg av det. Anonymkode: 43800...fca
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #70 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Jeg forsøker ikke å gå ned i vekt, jeg sørger for å holde vekten. Har i mange år jobbet tett med ernæringsfysiologer og leger som jobber med sykelig overvekt, og de anbefaler overhodet ikke sine pasienter å kutte ut f.eks. sukkerfri drikke. Det sier seg jo selv at man ikke går ned i vekt av å drikke sukkerfri brus, det er ingen slankemedisin. Det er vel ingen som tror man slanker seg av det. Anonymkode: 43800...fca Det har ikke bare med vekt å gjøre, men med helse - hjerte/Kar, IBS, diabetes, depresjon.. Jeg trakk frem vekt fordi jeg svarte på et innlegg som trakk frem kcal som begrunnelse fir valget, og da regnet jeg med at motivasjonen var vektreduksjon Anonymkode: e7079...b94
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #71 Skrevet 8. august 2022 Kan gå begge veier.. I bursdagen på 8-års dagen lagde vi pizza i stedet for pølser- Det var det mange som ble skuffet over.. Samtidig har jeg vært med på at det ble servert mat fra havet i en 4-års dag og samtlige barn var strålende fornøyde. Anonymkode: 6c8e3...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå