Gå til innhold

Gruer meg enormt til å begynne på jobb igjen i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt tre ukers ferie og kjenner meg overhode ikke klar for å begynne på jobb igjen.. Jobben betød mye for meg tidligere (egentlig før pandemien). Gjennom pandemien har jeg skjønt at jobben vi gjør i barnehagen ikke er så viktig. Vi ble ikke prioritert på noen som helst måte og dette har nok preget synet mitt på jobben jeg og mine kolleger gjør. 
Motivasjonen jeg en gang hadde da jeg brant for jobben min, er dessverre fullstendig borte. Jeg avskyr jobben og kjenner mer og mer at jeg ikke har mer å gi. Tidligere kunne jeg gi hundre prosent og da jeg kom hjem til egne barn var jeg fullstendig tappet for krefter. Nå tenker jeg at dette blir feil overfor egne barn og at jeg bør bytte jobb.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje andre kjenner på liknende opplevelser..?

Anonymkode: 944e9...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, ble drittlei av å aldri bli verdsatt for den utrolig viktige jobben vi i bhg har. Både lønn og bemanning spiller inn. Og møkklei av å aldri ha overskudd til eget barn, for jeg var utslitt etter jobb. 

Jeg har skiftet beite. Jobber nå som miljøterapeut med stressfrie dager og bedre lønn. 

Lurer nå på hvorfor jeg ikke gjorde det før. Det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut på jobb. 

Anonymkode: 1a145...ead

Skrevet

Da er det jo bare å bytte jobb?

Anonymkode: 46bbc...9b5

Skrevet

Hva er denne sytinga fra barnehageansatte hele tiden? Dere gjør en jobb, dere får betalt for den. Hva mer vil dere ha? Hyler å skriker om at det er verdens viktigste jobb, og for all del, det er en viktig jobb, men det er for eksempel renovasjonsarbeidere også. Hører ikke de syte sånn. 
Jeg er forresten barnehagelærer, og syns ikke det er så slitsom jobb. Kjedelig ja, men ikke slitsom. Nå jobber jeg som miljøterapeut i bolig. Mye mer krevende,  men her er det likevel ingen som syter. 

Anonymkode: 0cf35...03c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er denne sytinga fra barnehageansatte hele tiden? Dere gjør en jobb, dere får betalt for den. Hva mer vil dere ha? Hyler å skriker om at det er verdens viktigste jobb, og for all del, det er en viktig jobb, men det er for eksempel renovasjonsarbeidere også. Hører ikke de syte sånn. 
Jeg er forresten barnehagelærer, og syns ikke det er så slitsom jobb. Kjedelig ja, men ikke slitsom. Nå jobber jeg som miljøterapeut i bolig. Mye mer krevende,  men her er det likevel ingen som syter. 

Tror nok du heller er en forurettet forelder, som aldri har satt dine bein i en barnehage annet enn  for å hente og levere ungen din der.

Anonymkode: ac620...786

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt tre ukers ferie og kjenner meg overhode ikke klar for å begynne på jobb igjen.. Jobben betød mye for meg tidligere (egentlig før pandemien). Gjennom pandemien har jeg skjønt at jobben vi gjør i barnehagen ikke er så viktig. Vi ble ikke prioritert på noen som helst måte og dette har nok preget synet mitt på jobben jeg og mine kolleger gjør. 
Motivasjonen jeg en gang hadde da jeg brant for jobben min, er dessverre fullstendig borte. Jeg avskyr jobben og kjenner mer og mer at jeg ikke har mer å gi. Tidligere kunne jeg gi hundre prosent og da jeg kom hjem til egne barn var jeg fullstendig tappet for krefter. Nå tenker jeg at dette blir feil overfor egne barn og at jeg bør bytte jobb.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje andre kjenner på liknende opplevelser..?

Helt ærlig; Finn deg en annen jobb. Dersom motivasjonen din er avhengig av at andre roser deg tror jeg ikke bhg er plassen for deg. 
hilsen bhg-ansatt som stortrives i jobben. 

Anonymkode: ff994...ad1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, viss du ikke gjorde noen viktig jobb i barnehagen under pandemien, og du ikke trives med jobben lenger, er det bare å finne noe annet da. Å avsky jobben er ikke bra, og du bør egentlig slutte med en eneste gang, for barna du jobber med fortjener bedre. 

Dette har vært to tøffe år, for mange, kanskje alle. Men jammen har vi fått med oss en god erfaring også, en god lærdom i at verden ikke er så rett som vi antageligvis trodd før mars 2020. Det må vi ta med oss, ikke lage det til en konkurranse om hvem som har hatt det verst.

Hilsen skole-/sfo-ansatt som ja - er sliten, det har vært to tøffe år. Men ikke et sekund har jeg tenkt at jobben min ikke er viktig, eller at andre jobber ikke er viktige. Pst. jeg er neimen ikke sikker på om du er barnehageansatt heller, for jeg kjenner mange av dem, og ingen har sagt at jobben har blitt mindre viktig.

Anonymkode: 9b1de...f65

Skrevet

Vi foreldre er evig takknemlig! 

Er ikke det godt nok?

Anonymkode: 0d1f2...699

Skrevet

Det er bare sunt å bytte jobb en og annen gang i løpet av livet.

Å ha akkurat samme jobben fra du er 22 til du blir 70 år kan virke grusomt for de fleste, ihvertfall om de ikke elsker jobben sin eller gjør noe de virkelig brenner for.

Jeg har jobbet i barnehage, på ungdomsskole, i bolig for barnevernsbarn og som utekontakt (er utdannet sosionom). Jeg vil si årene i barnehage var de "enkleste" psykisk, godt miljø, smil og latter hver dag. De tyngste årene var de i bolig for barnevernsbarn, ungdommer som sliter, mye møter med barnevern, politi og foresatte. Et veldig alvor hele tiden som tærer veldig på.

Nå jobber jeg som utekontakt og elsker det, men det er slett ikke sikkert jeg fortsetter med det til jeg blir pensjonist, det vil tiden vise.

Om du forakter jobben din og irriterer deg over at du ikke fikk nok anerkjennelse under koronatiden så er det på tide å finne på noe annet. De ansatte i barnehagen er der for barna, og det er ikke du nå...

Anonymkode: d4b1b...2d4

Skrevet

Nøyaktig hva ble gjort feil med akkurat din yrkesgruppe under pandemien? Alle hadde det dritt under pandemien. Det var et makkverk av regelverk over hele linjen. Ble studentene prioritert? Ble butikkansatte prioritert? 

Så vidt jeg vet, så var det en periode i starten av pandemien der dere gikk hjemme og gjorde ingenting med full lønn? Eller stakkars, noen måtte vel inn og passe barna til helsearbeiderne. 

Jeg tenker at du bare bør ta deg litt sammen. Om en slik ting gjør at du hater jobben din, så har jeg litt problemer med å se at du skal føle det noe bedre ved å bytte jobb. Du må jobbe med deg selv først.

Og til slutt: de aller fleste synes det er kjedelig å avslutte ferien. Tre uker går veldig fort. 

Anonymkode: 2033f...4f8

Skrevet

Jeg er også tidligere barnehagelærer. Jobben er kjempeviktig men dessverre vanskelig å gjennomføre fordi knappe ressurser betyr at en hele tiden må omprioritere.

Jeg syns kanskje du høres ut som om du er i ferd med å bli utbrent. Kanskje du bør tenke gjennom det og se om du trenger en sykemelding?

Jeg og mange med meg har revurdert yrket når en får egne barn. Årsaken er som du sier at en bruker seg opp på andres barn. 

Anonymkode: 80770...77b

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nøyaktig hva ble gjort feil med akkurat din yrkesgruppe under pandemien? Alle hadde det dritt under pandemien. Det var et makkverk av regelverk over hele linjen. Ble studentene prioritert? Ble butikkansatte prioritert? 

Så vidt jeg vet, så var det en periode i starten av pandemien der dere gikk hjemme og gjorde ingenting med full lønn? Eller stakkars, noen måtte vel inn og passe barna til helsearbeiderne. 

Jeg tenker at du bare bør ta deg litt sammen. Om en slik ting gjør at du hater jobben din, så har jeg litt problemer med å se at du skal føle det noe bedre ved å bytte jobb. Du må jobbe med deg selv først.

Og til slutt: de aller fleste synes det er kjedelig å avslutte ferien. Tre uker går veldig fort. 

De var nok ikke bare hjemme å gjorde ingenting for full jobb. I barnehager er de eksperter på å finne på tulleting du skal gjøre,bare for å være helt sikker på at du aldri har så mye som 5 minutt ekstra pause.

Anonymkode: 4de6d...2cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Helt konkret: hva tenker du burde vært gjort for at barnehageansatte skulle bli prioritert under pandemien? Klappet for? 

dere satt hjemme en måned med lønn mens foreldre sjonglerte hjemmeskole, hjemmekontor og hjemnebarnehage. Mange av oss kunne ikke endre tider på innlevering oppgaver for barn og møter på jobb. Lærerene deltok på teams, laget oppgaver, hadde oppfølging, hadde høytlesning via teams og gjorde en fantastisk innsats.

fra barnehagen kom en Mail om at vi kunne hente en pose med påskeverksted. Ellers ikke en lyd fra barnehagen. Når barnehagen åpnet igjen var det massevis av regler. Ungene ble sendt hjemme lang tid pga litt snue. Ennå sender de unger hjem for ingenting, har droppet varmmaten (som vi faktisk betaler ekstra for), ikke startet å arrangere feks lucia. I tillegg kommer beskjeder som at de er lite bemannet og vil vi skal hente ungene tidlig eller ha fri ekstra i ferien. 

barnehagen er en tjeneste vi betaler for. Det er så rart at mange barnehageansatte syter så mye. De syter over at unger ikke tar fri i høstferien, da kan de nemlig ikke avspasere. Veldig mange jobber og har ikke høstferie. 

Anonymkode: de61b...6c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

De var nok ikke bare hjemme å gjorde ingenting for full jobb. I barnehager er de eksperter på å finne på tulleting du skal gjøre,bare for å være helt sikker på at du aldri har så mye som 5 minutt ekstra pause.

Anonymkode: 4de6d...2cc

Jo, de var faktisk det. Jeg kjenner flere som satt hjemme med full lønn og ikke jobbet i det hele tatt. Noen jeg kjenner måtte ta et par kurs online, dvs to timer jobb i løpet av flere uker med betalt fri. Men du synes kanskje det er for ille også? At de måtte gjøre noe for lønna?

Tror du at ansatte i andre yrker har en masse dødtid og pauser hele tiden?

Skrevet

Skjønner hvordan du har det, tre uker ferie før den travleste tiden med tilvenninger, overflytninger mm starter, kjennes ikke nok. Jeg jobbet som ped.leder i over 20 år før jeg sluttet i stillingen i fjor. Elsket jobben min, kollegaene og barna, og følte egentlig at pandemitiden gikk greit selv om det ble mye å forholde seg til, endringer i tiltak kom gjerne fra myndighetene fredag kveld så vi måtte bruke helga på å omstille oss etc. At vi ikke ble tatt på alvor av daværende regjering som mente vi måtte se etter muligheter for å holde oppe i flere timer pr dag under rødt lys regimet var provoserende, men alt i alt var jeg glad jeg hadde sikker jobb å gå til og meningsfulle dager med fine unger. 

Jeg synes jobben har blitt mer krevende, både fysisk og psykisk de siste årene, vi skal gjennomføre mange krav i rammeplan og forventninger fra kommuneledelse, foreldre og samfunnet rundt samtidig som det ikke skal koste mer penger. Bemanningsnormen som gir full bemanning knappe 2 timer pr dag, av 10 timers åpningstid. Barn med spesielle behov skal få det de trenger innen normalbemanningen, vikarbudsjett er så og si ikke-eksisterende mm. 

Så jeg valgte å videreutdanne meg og jobber nå i skolen, undervisning/ direkte med barn kl. 8-13.30, resten er møtevirksomhet, plantid, samarbeid på tvers mm. Alt det jeg har savnet i bhg. Og nå avslutter jeg snart 7 uker med ferie/ avspasering. Dette var det jeg trengte for å klare å stå i jobb i 20 år til. Tror ikke de som ikke selv jobber på avdeling på barnehage forstår hvor krevende det er/ har blitt. Og skjer det ikke noe med bemanning og ressurser er jeg redd hele sektoren kollapser innen få år. Kjenner så mange dyktige folk som ønsker seg bort. 

Så undersøk mulighetene dine for videreutdanning, omskolering el. Og lykke til med høsten, håper det blir bedre enn du ser for deg! ❤️

Anonymkode: 88256...473

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner hvordan du har det, tre uker ferie før den travleste tiden med tilvenninger, overflytninger mm starter, kjennes ikke nok. Jeg jobbet som ped.leder i over 20 år før jeg sluttet i stillingen i fjor. Elsket jobben min, kollegaene og barna, og følte egentlig at pandemitiden gikk greit selv om det ble mye å forholde seg til, endringer i tiltak kom gjerne fra myndighetene fredag kveld så vi måtte bruke helga på å omstille oss etc. At vi ikke ble tatt på alvor av daværende regjering som mente vi måtte se etter muligheter for å holde oppe i flere timer pr dag under rødt lys regimet var provoserende, men alt i alt var jeg glad jeg hadde sikker jobb å gå til og meningsfulle dager med fine unger. 

Jeg synes jobben har blitt mer krevende, både fysisk og psykisk de siste årene, vi skal gjennomføre mange krav i rammeplan og forventninger fra kommuneledelse, foreldre og samfunnet rundt samtidig som det ikke skal koste mer penger. Bemanningsnormen som gir full bemanning knappe 2 timer pr dag, av 10 timers åpningstid. Barn med spesielle behov skal få det de trenger innen normalbemanningen, vikarbudsjett er så og si ikke-eksisterende mm. 

Så jeg valgte å videreutdanne meg og jobber nå i skolen, undervisning/ direkte med barn kl. 8-13.30, resten er møtevirksomhet, plantid, samarbeid på tvers mm. Alt det jeg har savnet i bhg. Og nå avslutter jeg snart 7 uker med ferie/ avspasering. Dette var det jeg trengte for å klare å stå i jobb i 20 år til. Tror ikke de som ikke selv jobber på avdeling på barnehage forstår hvor krevende det er/ har blitt. Og skjer det ikke noe med bemanning og ressurser er jeg redd hele sektoren kollapser innen få år. Kjenner så mange dyktige folk som ønsker seg bort. 

Så undersøk mulighetene dine for videreutdanning, omskolering el. Og lykke til med høsten, håper det blir bedre enn du ser for deg! ❤️

Anonymkode: 88256...473

Hvilken videreutdanning tok du? Og fulltid eller samlingsbasert/nett? 
Jeg ser på samme mulighet.

Anonymkode: c6afb...1bf

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvilken videreutdanning tok du? Og fulltid eller samlingsbasert/nett? 
Jeg ser på samme mulighet.

Tok spesialped 1 og 2 (30 stp hver) ved Oslo Met, avd Kjeller. Deltid over 2 år, to samlingsdager pr måned og mye oppgaveskriving i gruppe og individuelt i helger og ferier. Jobbet 100% og brukte feriedager/ perm uten lønn på samlingsdagene. Veldig bra opplegg. 

https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/spesialpedagogikk-1

https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/spesialpedagogikk-2

Endret av Håpet ble virkelighet!
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Da er det jo bare å bytte jobb?

Anonymkode: 46bbc...9b5

Det er jo ikke det da vet du din treskalle! Man kan ikke bare velge og vrake lenger. 

Anonymkode: b6c6d...623

Skrevet
Håpet ble virkelighet! skrev (40 minutter siden):

Tok spesialped 1 og 2 (30 stp hver) ved Oslo Met, avd Kjeller. Deltid over 2 år, to samlingsdager pr måned og mye oppgaveskriving i gruppe og individuelt i helger og ferier. Jobbet 100% og brukte feriedager/ perm uten lønn på samlingsdagene. Veldig bra opplegg. 

https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/spesialpedagogikk-1

https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/spesialpedagogikk-2

Takk for svar. Hva jobber du som i skolen da? Støttepedagog? Kunne godt tenkt skole, men ikke nødvendigvis klassekontakt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Hva jobber du som i skolen da? Støttepedagog? Kunne godt tenkt skole, men ikke nødvendigvis klassekontakt.

Er ansatt som spesialpedagog, samme betingelser som adjunkt (4 års utdannelse) Har man barnehagelærer i bunn og minst 60 stp ekstra i spes.ped kan man få fast ansettelse som spesialpedagog om jobben er å stå for spesialpedagogisk arbeid. Vi har også miljøterapeuter ansatt i skole og SFO. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Tror nok du heller er en forurettet forelder, som aldri har satt dine bein i en barnehage annet enn  for å hente og levere ungen din der.

Anonymkode: ac620...786

Det skal jeg love deg jeg ikke er. Har aldri vært misfornøyd med verken barnehage eller skolen i alle årene jeg har hatt barn der. Barna har blitt godt ivaretatt, så ingenting å sette fingeren på der.  Men jeg har vanskelig for å forstå denne sytingen jeg leser om på nett. Hva gjør deres hverdag så mye verre enn andres? Og hvorfor er det verdens viktigste jobb? Jeg syns den stiller på linje som de fleste andre jobber, altså verken mer eller mindre. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det skal jeg love deg jeg ikke er. Har aldri vært misfornøyd med verken barnehage eller skolen i alle årene jeg har hatt barn der. Barna har blitt godt ivaretatt, så ingenting å sette fingeren på der.  Men jeg har vanskelig for å forstå denne sytingen jeg leser om på nett. Hva gjør deres hverdag så mye verre enn andres? Og hvorfor er det verdens viktigste jobb? Jeg syns den stiller på linje som de fleste andre jobber, altså verken mer eller mindre. 

Mulig barnehageansatte fremstår som sytete på nett, sikkert fordi vi er slitne etter å ha ropt om bedre bemanning lenge og har det høyeste sykefraværet i landet, uten at vikarbudsjettet øker. Etter 23 år i barnehagen vet jeg at barnehageansatte ikke er mer sykelige eller pysete enn andre arbeidstagere, men vi er bare mennesker vi også! At dine barn alltid har blitt godt ivaretatt er fint å høre og jeg antar du hadde vært en fortvilet foreldre om det var motsatt? Min erfaring er at de ansatte strekker seg langt for å ivareta barn og foreldre, men et sted går grensen for hva vi får til. 

For meg som pedagog er min jobb den jeg liker og aldri sagt eller ment at jeg er viktigere enn andre, men som mamma må jeg si at jeg setter varme og dedikerte barnehageansatte høyt opp på lista mi. Og den dagen mange av de engasjerte og dedikerte ikke orker mer - hva da? Om vi/ de har det verre eller bedre enn andre, hva så. Du har nok mye å lære ved å være lydhør istedenfor å avfeie folk som sytete…

Overgangen til skolen har vært en redning for meg, her settes vikar inn ved fravær fra dag 1, vi har tid og muligheter til møter og samarbeid i arbeidstiden. 

Fra Redd Barna: 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/10/01/en-sarbar-barnehage/?fbclid=IwAR0IrnRHcS-urfn9bug9-6WohZ-q0AxuH6i96tVozz1aS5rUoIyVY6UXWRY

Doktoravhandling om sykefravær, knyttet opp mot bemanning i barnehage: 

https://www.barnehage.no/forskning-sykefravaer/sykefravaer-i-barnehagen-blir-en-skvis-mellom-krav-og-bemanning/231434?fbclid=IwAR1iR8KZ8hox_vvcqdRyxkcV2WNp5qt_RDrOm2v3jkDjCVJN6wbbYO4yo5g

Endret av Håpet ble virkelighet!
Skrevet

Barnehageansatte har ikke der høyeste sykefraværet i landet altså…..

Anonymkode: 02497...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...