Gå til innhold

Måle temperatur i øret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er forskjellig fra person til person. Du må sjekke med øretermometer og med analt termometer for å se hvilke forskjell hver person har. Hos meg og mineto barn så rgner jeg 0,3 mindre i forskjell og dette har stemt ganske bra hver gang jeg har måtte boddeltsjekke. (Sjekker om tempte, er veldig høy eller jeg ikke får tempraturn til å stemme med dere almentilstand)

Min ex viste 0,5 mindre, hans ene barn viste 0,5 for mye og det siste barnet kunne vi ikke måle å øret for det blei aldri riktig. Vi kunne ta ti målinger etterhverandre og alle viste forskjellig go så mye forskjellig at det ikke var til å stole på. 

Også er det viktig å tenke på at batteriet blir dårlig, så om ikke tempen og almentilstanden stemmer overens bør en tenke på å skifte batteri for å se om det gir noe annet svar og dobbeltsjekke analt. Også må det holdes riktig i øret, men det finner du jo ut når du dobbeltsjekker med analt første gang. Når det vises ganske likt resultat er den riktig tatt i øra. 

Anonymkode: 5d362...d15

Du trenger ikke legge til noe når du måler i øret. Fastlegen måler i øret, vi målte i øret på sykehuset hvor jeg jobbet, og vi måler i øret hjemme. Aldri sett eller hørt at man skal legge til noe.

Vi måler av og til i begge ørene når vi måler hjemme pga måleren må se trommehinnen for å måle nøyaktig, og hvis man har litt voks som sperrer innsynet kan måleren vise opptil 0,5 grad forskjell. 

Generelt er det ikke så viktig å vite 100% nøyaktig tall når man måler feber at man må måle i baken i tillegg. Feber er bare et symptom, og generelt sett ikke farlig. 

Annonse

On 8/7/2022 at 4:33 PM, Anonym bruker said:

Er det bra nok for helsevesenet, så er det jammen meg bra nok hjemme og.

Anonymkode: 7f74c...e09

de har fått massivt kritikk for det, var en baby som døde fordi de ikke målte riktig

Anonymkode: be263...0be

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

de har fått massivt kritikk for det, var en baby som døde fordi de ikke målte riktig

Man skal ikke måle i øret på babyer under 6 mnd. Men man dør heller ikke av feber. Hvis de har målt i øret på en liten baby og trodd den ikke hadde feber kan det føre til feil diagnose. 

Pobie skrev (23 minutter siden):

Man skal ikke måle i øret på babyer under 6 mnd. Men man dør heller ikke av feber. Hvis de har målt i øret på en liten baby og trodd den ikke hadde feber kan det føre til feil diagnose. 

Man skal vel ikke heller måle i øret ved mistanke om svært høy temperatur eller dårlig allmenntilstand? 

hi

Anonymkode: b3232...3d9

Pobie skrev (37 minutter siden):

Blir feberen høy nok så kan man dø av feber, men da må man opp i over 42 grader, fordi enzymene i kroppen ikke kan fungere på så høye temperaturer og får endringer som sjelden reverseres. Men det er heldigvis sjelden folk får så høy feber.

Man skal generelt ikke være redd for feber eller være opptatt av å senke den, for vi får den jo fordi den er hensiktsmessig og hjelper immunforsvaret til å ta knekken på infeksjoner.

Anonymkode: 5f50d...c49

On 8/12/2022 at 9:51 PM, Pobie said:

han hadde hjernehinnebetennelse, men sykhuset tok det ikke på alvor da han virker fin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...