Gå til innhold

Tror dere vi våkner nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg trodde klimaendringene ville gå langsommere, at de ville ramme andre land først, der det allerede var røffere klima (egoistisk I know). Men de rammer oss i Europa like hardt, raskt og brutalt, vi slipper ikke unna. Kommer vi til å fortsette med brannslokking eller virkelig ta tak?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JxVnqP/frankrike-rammet-av-historisk-toerke

Anonymkode: 4fc6f...185

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde du virkelig at klimakrisen tar hensyn til kontinentene grenser og landegrenser? At Europa bodde i den uanselige dalen som ikke kunne rammes? Levde du sommeren 2018?

Anonymkode: 2ff7c...8f5

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er en ting med mennesker som har levd en tid, og det er at de aldri lærer i den forstand at de skjønner hva som kan skje før det er for sent. Det NYTTER ikke å få alle til å skjønne eller akseptere at det er på vei rett i katastrofen for menneskeheten og verden som den har vært. Havet er fullt av plast, vi forurenser så mye at vi ikke engang begriper hvor mye. Vi flyr og kjører to biler hver til alt vi skal. Det er bare en liten brøkdel av hvordan vi forurenser. 

Det er kun de unge vi kan legge vår lit til, og heldigvis noen politikere og andre litt klokere voksne og eldre. Men jeg tror det er kjørt. Ikke for å være pessimist, men helt realistisk. Det vi ER gode på, er etterpåklokskap, så det er kanskje et håp om at noen vet hvordan å redde det som er igjen når den dagen BRÅTT kommer. 

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det. Det går ikke på kunnskap lengre, men på vrangvilje. Mange klimafornektere går heller i graven enn å innrømme feil etter å ha gått hardt ut med sine meninger over lang tid. Kudos til de som tar til seg kunnskapen og ombestemmer seg, men dessverre tror jeg det vil utgjøre en liten andel. På den andre siden har jeg tro på ungdommen, og klimafornekterne vil dø ut på sikt. 

Anonymkode: dc23c...1e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke det. Det går ikke på kunnskap lengre, men på vrangvilje. Mange klimafornektere går heller i graven enn å innrømme feil etter å ha gått hardt ut med sine meninger over lang tid. Kudos til de som tar til seg kunnskapen og ombestemmer seg, men dessverre tror jeg det vil utgjøre en liten andel. På den andre siden har jeg tro på ungdommen, og klimafornekterne vil dø ut på sikt. 

Anonymkode: dc23c...1e3

Det verste argumentet er «vi kan ikke slitte å besøke familie i utlandet fordi det skader miljøet å fly» eller «vi kan ikke slutte å reise fordi det er klimakrise» men jo, vi kan det, vi bare vil ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det verste argumentet er «vi kan ikke slitte å besøke familie i utlandet fordi det skader miljøet å fly» eller «vi kan ikke slutte å reise fordi det er klimakrise» men jo, vi kan det, vi bare vil ikke. 

Ingen forventer at man skal slutte å omgås familie i utlandet altså. Det blir for dumt. 

Anonymkode: 4a172...a53

Skrevet

De fleste er seg selv nærmest. 
Her er det strømkrise. Men hvor mange har faktisk gått inn for å spare strøm? Altså; virkelig gått inn for å spare? Vi klager over måtte gå med med klær og sokker inne og over at vi ikke kan vaske olabukse hver eneste dag. Ola nordmann jo ha varmekabler i oppkjørselen og strømstøtte til ferieboligen. 

klimakampen fungerer dessverre best i medgangstider. 

Anonymkode: 4408f...4c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ingen forventer at man skal slutte å omgås familie i utlandet altså. Det blir for dumt. 

Det er ikke for dumt om det er det som skal til for å redde planeten vår

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke for dumt om det er det som skal til for å redde planeten vår

Når man begynner å si at det er feil å holde kontakt med familien så mister du meg altså. Det er bare latterlig. De aller fleste forstår at det ikke er veien å gå. 

Skrevet

Jeg tror ikke vi i vesten og USA vil skjønne at vi ikke bare kan kjøpe oss ut av ting, slik som vi ellers har kunnet gjøre med det meste. Vi kan ikke kjøpe oss ut av at det ikke er nok vann til å vanne alle jorder, eller kjøpe mat som ikke har blitt produsert pga en tørkesesong eller stormsesong. Vi vil ikke rasjonere på vannet for vi skal ha det som vi alltid har hatt det og vi deg 3 jo bare å kjøpe seg fri av alt. 
For oss så er dette ett ulandsproblem og vi er jo ikke noe uland, men plutselig endag så står vi akkurat likt som ulandene når vi ikke har nok vann, ikke nok av all mat som vi har hatt før. En dag så har vi ikke mulighet til å kjøpe dette for andre land er ikke villige til å selge siden de trenger det selv. 

Folk er ikke villige til å fire på noe, de skal til utlandet vinterferie, påskeferie, sommerferie og høstferie for det har de alltid gjort. De må jo utenlands for å ha ferie. Jeg ønsket akkurat min datter lykke til når hun i natt dro til syden, nå var det fem år siden hun hadde vært i farmors sitt hus i syden så nå var det helt greit syns hun. Hun takker faktisk nei til å bli med hver ferie for hun syns ikke det er greit forlk flyr så mye de gjør. Farmor kjører ned og er der lenge av gangen, så hun hadde tatt fly ned sammen med søster. At vi må dra så sjeldent er kanskje ikke nødvendig, men er ingen som må dra på ferie med fly eller så langt hver ferie. 

Anonymkode: 4b7c6...ace

Skrevet

Nei, jeg tror ikke vi våkner nå. Eller, jeg tror ikke en tilstrekkelig andel av befolkningen våkner. Ikke tidsnok, i hvert fall.

Jeg tror helt oppriktig at klimakrisen blir menneskehetens endelikt. Og jeg tror det kommer til å gå fort herfra. Våre barn kommer til å bli sterkt påvirket av dette - de kommer til å leve i en helt annen verden enn vi har gjort.

Anonymkode: deea0...e6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trodde du virkelig at klimakrisen tar hensyn til kontinentene grenser og landegrenser? At Europa bodde i den uanselige dalen som ikke kunne rammes? Levde du sommeren 2018?

Jeg innrømmer jo at innser at det var lite gjennomtenkt av meg, hvorfor har du da behov for å gni det inn? Svar heller på spørsmålet.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

De fleste er seg selv nærmest. 
Her er det strømkrise. Men hvor mange har faktisk gått inn for å spare strøm? Altså; virkelig gått inn for å spare? Vi klager over måtte gå med med klær og sokker inne og over at vi ikke kan vaske olabukse hver eneste dag. Ola nordmann jo ha varmekabler i oppkjørselen og strømstøtte til ferieboligen. 

klimakampen fungerer dessverre best i medgangstider. 

Anonymkode: 4408f...4c1

Jeg har nettopp feriert i hytte uten innlagt vann og strøm, så hvor lite vi faktisk kan greie oss med, det gikk selvfølgelig ut over komforten litt, men absolutt levelig. Men jeg er nok enig med de som ikke har så høye forhåpninger, vanskelig å skape store endringer i samfunnet uten drastiske tiltak og det vil de fleste ikkw godta.

Hi

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg syns jo at det er ganske tankevekkende at vi sitter her og bare "Det er nok for sent ja, for det er ikke noe håp om at vi tar oss sammen.." 

Akkurat som om vi er vitner til et scenario vi ikke KAN gjøre noe med..  Alle her har antageligvis barn også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Når man begynner å si at det er feil å holde kontakt med familien så mister du meg altså. Det er bare latterlig. De aller fleste forstår at det ikke er veien å gå. 

Hvor skrev jeg det? Det finnes andre måte å holde kontakten på enn å fly 5 ganger per år. For 100 år siden var kontakten de hadde brev. De kunne ikke besøke hverandre. Det gikk fint det. Vi er småforbannet storforlangende og egoistiske at vi setter egne behov foran de neste generasjoners behov for å overleve. Man MÅ ikke fly for å besøke familie flere ganger per år. Blir fly og biler forbudt fordi de dreper planeten, så blir det slutt på det. 

Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Jeg syns jo at det er ganske tankevekkende at vi sitter her og bare "Det er nok for sent ja, for det er ikke noe håp om at vi tar oss sammen.." 

Akkurat som om vi er vitner til et scenario vi ikke KAN gjøre noe med..  Alle her har antageligvis barn også. 

Selvfølgelig kunne det vært gjort noe med, men det ble ikke gjort noe med.

På hvilken måte tenker du vi kan endre dette tidsnok til å hundre katastrofe og snu katastrofen vi allerede står i?

Gjest NotNaomi
Skrevet

På hvilken måte tenker du vi kan endre dette tidsnok til å hundre katastrofe og snu katastrofen vi allerede står i?

Jeg tror dessverre forbud og begrenset bruk ved lov er eneste vei. Jeg er seriøs faktisk. 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Jeg tror dessverre forbud og begrenset bruk ved lov er eneste vei. Jeg er seriøs faktisk. 

Det er jeg enig med deg i. Men ingen politiker i verden vil innføre noe slikt, det vil være politisk selvmord.

Folk har vært advart så lenge nå, men det går ikke inn. Folk er mer opptatt av å få fortsette med livsstilen sin enn å overlate jorda til neste generasjoner.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er jeg enig med deg i. Men ingen politiker i verden vil innføre noe slikt, det vil være politisk selvmord.

Folk har vært advart så lenge nå, men det går ikke inn. Folk er mer opptatt av å få fortsette med livsstilen sin enn å overlate jorda til neste generasjoner.

Jeg vet, og det er horribelt. De gir forbud og regler som ikke betyr noe særlig for folk å holde. Hadde de derimot fått bruke bil kun til det viktigste, fått begrenset antall flyreiser og om visse varer forsvant. Det hadde aldri vanlige folk godtatt, foreldre eller ei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva gjør man i alle katastrofer? Man forsøker å endre det til siste minutt så klart. Men menneskeheten er ikke klar for det. De driter i det

Skrevet

Når jeg tenker meg om, så kan det være like greit at menneskene dør ut. Ingen klarer å føkke opp alt de driver med som oss. Så antakelig blir planeten reddet om den blir kvitt oss. Vi må bare rekke å fjerne alt av atomkraftverk og olje/gass/drivstoff og alt med strøm først. 

Skrevet

Og ganske så beskrivende så opprettes tråden «dere som har feriebolig i utlandet»…

Det ER kjørt, ja.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg tenker meg om, så kan det være like greit at menneskene dør ut. Ingen klarer å føkke opp alt de driver med som oss. Så antakelig blir planeten reddet om den blir kvitt oss. Vi må bare rekke å fjerne alt av atomkraftverk og olje/gass/drivstoff og alt med strøm først. 

Vi kan vel kanskje bli betraktet som skadedyr sett utenfra ja. Faktisk. Vi kan vel kanskje si innenfra også. Men jeg tror på yngre og bedre skapninger innen menneskeheten da. Den generasjonen som vokser opp og er unge nå er mye klokere og mer empatiske enn oss som skapte dem. 

Anonymkode: a9afc...e0f

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og ganske så beskrivende så opprettes tråden «dere som har feriebolig i utlandet»…

Det ER kjørt, ja.

Det var bare et dustete forsøk på å provosere.. 🙂 det skjønner du vel? 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det var bare et dustete forsøk på å provosere.. 🙂 det skjønner du vel? 

Hvorfor skulle det være det? Det ER flere her inne som har feriebolig i utlandet og selv om det er en tråd om klima så ER det lov med tråder med annet tema. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...