Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Har et barn med spesielle behov som hadde oppstart denne uken på sfo. Vi har vært der kun to dager denne uken da barnet nektet å gå de andre dagene denne uken. Etter mye og men var hun der halv dag i går. (Broren går også på samme avdeling). Hun føler seg veldig utrygg, i går var jeg der over en time med henne. I dag dro vi også rundt 11.00 slik at hun får myk oppstart. Endte med at vi gikk fra sfo etter 1 time da hun nekter å være der uten meg. Ingen av voksene prøvde noe særlig å ta henne med i lek heller. Jeg prøvde å inkludere henne i lek med andre barn, men det ene barnet sa nei jeg vil ikke leke med henne. Naturligvis ble hun lei seg. Så vi dro hjem. Skolen begynner ikke før i midten av august, og kjenner at jeg har vondt i magen fordi hun er så utrygg. Noen som har gode tips på hvordan jeg kan få henne til å bli trygg? Hun kjenner jo noen av barna fra barnehagen men alle er ikke tilbake fra ferien. Ei jente som lekte med henne mest har flyttet. Hun gråt da vi gikk derfra og sa at hun ikke ville være der fordi ingen ville leke med henne, det gJorde ikke noe bedre at broren heller ikke vil leke med henne og sa du har ingen venner du 😒 Tok en prat med sønnen så klart, men syns det er viktig også at broren får lov å styre litt med sine egne venner. Jeg gruer meg så fælt til de neste dagene på hennes vegne. Kjenner at jeg blir veldig usikker også. Anonymkode: 8144d...383
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har et barn med spesielle behov som hadde oppstart denne uken på sfo. Vi har vært der kun to dager denne uken da barnet nektet å gå de andre dagene denne uken. Etter mye og men var hun der halv dag i går. (Broren går også på samme avdeling). Hun føler seg veldig utrygg, i går var jeg der over en time med henne. I dag dro vi også rundt 11.00 slik at hun får myk oppstart. Endte med at vi gikk fra sfo etter 1 time da hun nekter å være der uten meg. Ingen av voksene prøvde noe særlig å ta henne med i lek heller. Jeg prøvde å inkludere henne i lek med andre barn, men det ene barnet sa nei jeg vil ikke leke med henne. Naturligvis ble hun lei seg. Så vi dro hjem. Skolen begynner ikke før i midten av august, og kjenner at jeg har vondt i magen fordi hun er så utrygg. Noen som har gode tips på hvordan jeg kan få henne til å bli trygg? Hun kjenner jo noen av barna fra barnehagen men alle er ikke tilbake fra ferien. Ei jente som lekte med henne mest har flyttet. Hun gråt da vi gikk derfra og sa at hun ikke ville være der fordi ingen ville leke med henne, det gJorde ikke noe bedre at broren heller ikke vil leke med henne og sa du har ingen venner du 😒 Tok en prat med sønnen så klart, men syns det er viktig også at broren får lov å styre litt med sine egne venner. Jeg gruer meg så fælt til de neste dagene på hennes vegne. Kjenner at jeg blir veldig usikker også. Anonymkode: 8144d...383 Er det ikke like greit å vente på skolen? Ferie SFO er ikke noen høydare uansett. Anonymkode: 9cb81...987
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Det er leit at starten ble slik. Problemet her er at SFO ikke er en barnehage, det er ganske enkelt en tilsynsordning. Bemanningen er ikke i nærheten av hva den er i bhg. Om datteren din har spesielle behov, kanskje har hun krav på ekstra ressurser? Om ikke annet i en oppstartsfase? Anonymkode: f2498...60a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Er det ikke like greit å vente på skolen? Ferie SFO er ikke noen høydare uansett. Anonymkode: 9cb81...987 Mange benytter seg av SFO i ferien siden de selv må jobbe. Og når det kommer til barn med utfordringer, å begynne med tilvenningen FØR skolen starter er viktig slik at ikke alt blir nytt den dagen skolen starter. Det har møtt barna de skal gå sammen med, har hatt tid til å bli vant med de nye lokalene og så videre. Kommer alt det nye på en gang kan det finne på å skjære seg fullstendig. Og ikke minst, dersom man tilvennes SFO har man mulighet til å ha med foreldrene den første tiden, en trygghet, det har man ikke dersom man venter til skolen starter Anonymkode: 40c5b...6a1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Mange benytter seg av SFO i ferien siden de selv må jobbe. Og når det kommer til barn med utfordringer, å begynne med tilvenningen FØR skolen starter er viktig slik at ikke alt blir nytt den dagen skolen starter. Det har møtt barna de skal gå sammen med, har hatt tid til å bli vant med de nye lokalene og så videre. Kommer alt det nye på en gang kan det finne på å skjære seg fullstendig. Og ikke minst, dersom man tilvennes SFO har man mulighet til å ha med foreldrene den første tiden, en trygghet, det har man ikke dersom man venter til skolen starter Anonymkode: 40c5b...6a1 Ja, men ferieSFO er lite folk, lite opplegg, lite pedagogikk og for et barn som er utrygt er det faktisk ikke noe betryggende i det hele tatt. Jeg skjønner at folk har behov for barnepass, men her virker det som om HI har mulighet til å være hjemme. Anonymkode: 9cb81...987
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ja, men ferieSFO er lite folk, lite opplegg, lite pedagogikk og for et barn som er utrygt er det faktisk ikke noe betryggende i det hele tatt. Jeg skjønner at folk har behov for barnepass, men her virker det som om HI har mulighet til å være hjemme. Anonymkode: 9cb81...987 Hvor lite opplegg det varierer veldig fra skole til skole. Men et barn med utfordringer trenger ofte lang tilvenning. Har har barnet mulighet til å bli kjent med de andre barna, og de som jobber på SFO i en rolig periode hvor foreldrene er til stede, og ikke bli kastet inn i alt på en gang første skoledag helt alene. Anonymkode: 40c5b...6a1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Ta kontakt med avdelingsleder på Sfo, evt den som er ansvarlig på Sfo nå. Kanskje de ikke vet om dine barns behov? Vær åpen, vær i dialog med dem om hva som er problemet. Gjør det så fort som mulig. Lykke til. Ingen god følelse du sitter ned. Anonymkode: c0aca...da1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #8 Skrevet 5. august 2022 Ta kontakt med Sfo og bli enig om et opplegg. her startet 30 nye 1.klassinger på mandag. Sfo hadde fått med seg flere ungdommer 18-20 år som ferievikarer og det var voksne overalt. Gutten vår er veldig sjenert, noe vi ga beskjed om i god tid. Han blir møtt av samme voksne hver morgen. de har masse bli kjent leker, får vært i ulike rom på skolen og begynner å bli trygge ute. Min gutt kommer når de åpner hver morgen. Da er det minst barn, han får vært med fra starten og det er lettere p komme i lek enn å komme når alle er godt i gang. du lærer jo barnet ditt at det er greit å bare gå hjem igjen. Jeg vet ikke hvilke utfordringer hun har, men hva med å hjelpe med forslag på hva hun kan gjøre? Gutten min setter seg til å bygge med klosser viss han ikke har noen å bli med. Som regel er det flere der, ellers kommer alltid noen. Så prater vi mye om at han må si hei og spørre hva de heter. Vi leser bøker om å få venner. Er på uteområdet til Sfo i helgene for å gjøre han trygg der. der spiller han fotball eller klatrer i klatrestativet dersom han ikke finner noen å bli med. Vi prater om at det er ok å være litt alene innimellom, få slappet av litt, samtidig som han må prøve å finne venner. i helga har vi invitert en annen gutt som ifølge min går mye alene. Spurte på Sfo og den ansatte mente de to guttene kanskje kunne finne tonen, de skal i samme klasse. Anonymkode: 1a5d5...e3e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #9 Skrevet 5. august 2022 Det er jo litt sent å tenke på må… men vi brukte et halvår før oppstart i 1. klasse på tilvenning. Vi besøkte uteområdet i helger, avtalte besøk hver måned, var der flere dager før sommerferien og barnet hadde også masse besøk på både skole og sfo med assistenten fra barnehagen. Vi lagde en plan sammen med ppt, barnehage, assistent og skole for hvordan tilvenningen skulle foregå. Du sier jo ikke noe om v ikke utfordringer barnet har, så da er det litt vanskelig å gi noe mer enn generelle råd. Men synes det høres rart ut at dere ikke har laget en plan for oppstarten?? Anonymkode: 57cd7...5ee
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 On 8/5/2022 at 1:10 PM, Anonym bruker said: Har et barn med spesielle behov som hadde oppstart denne uken på sfo. Vi har vært der kun to dager denne uken da barnet nektet å gå de andre dagene denne uken. Etter mye og men var hun der halv dag i går. (Broren går også på samme avdeling). Hun føler seg veldig utrygg, i går var jeg der over en time med henne. I dag dro vi også rundt 11.00 slik at hun får myk oppstart. Endte med at vi gikk fra sfo etter 1 time da hun nekter å være der uten meg. Ingen av voksene prøvde noe særlig å ta henne med i lek heller. Jeg prøvde å inkludere henne i lek med andre barn, men det ene barnet sa nei jeg vil ikke leke med henne. Naturligvis ble hun lei seg. Så vi dro hjem. Skolen begynner ikke før i midten av august, og kjenner at jeg har vondt i magen fordi hun er så utrygg. Noen som har gode tips på hvordan jeg kan få henne til å bli trygg? Hun kjenner jo noen av barna fra barnehagen men alle er ikke tilbake fra ferien. Ei jente som lekte med henne mest har flyttet. Hun gråt da vi gikk derfra og sa at hun ikke ville være der fordi ingen ville leke med henne, det gJorde ikke noe bedre at broren heller ikke vil leke med henne og sa du har ingen venner du 😒 Tok en prat med sønnen så klart, men syns det er viktig også at broren får lov å styre litt med sine egne venner. Jeg gruer meg så fælt til de neste dagene på hennes vegne. Kjenner at jeg blir veldig usikker også. Anonymkode: 8144d...383 her får ikke de nye barna begynne før skolen begynner, for de teller det nye skoleåret fra den dagen skolen begynner, synes det er en bra løsning Anonymkode: a16af...deb
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 En forsiktig start på SFO er ikke å komme klokka elleve når kanskje de fleste av de andre barna har kommet og er godt i gang med lek, når de voksne er mer opptatt fordi det er mange barn der, og kanskje er det midt i en eller annen overgang - som at det er tid for å spise / eller å avslutte et måltid eller tid for å skifte aktivitet / gå ut etc og de ansatte har antageligvis minst tid til å snakke med deg. Vær der heller tidlig når det er rolig, de voksne har tid til deg uten for mange barn som trenger oppmerksomheten mer, og det er færre barn for barnet ditt forholde seg til. Sånn er det i alle fall på SFO hos oss. Kom tidlig, snakk med de ansatte og ellers er det "bare" å være tålmodig. Og jeg anbefaler absolutt ikke å la være å komme, for det blir ikke noe "bedre" når skolen starter og barnet både skal bli kjent med skolerutiner og de som jobber der, og SFO med antageligvis enda flere barn enn nå. Hos oss bruker vi i alle fall flere voksne ved oppstart på SFO før skolestart enn når skolen starter. Det er gjerne færre barn i de eldre gruppene, sånn at vi kan låne noen voksne derfra til førsteklassingene. Men en god dialog og åpenhet med personalet er alfa og omega. Anonymkode: 5fd29...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå