Gå til innhold

Fattigdom i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert til tråden av denne artikkelen. https://www.kk.no/livet/sist-uke-solgte-jeg-senga-mi-for-a-fa-rad-til-mat/76547620?utm_campaign=2022-08-05%2BAlenemoren+måtte+selge+senga+si+for+å+få+råd+til+mat&utm_source=email&utm_medium=kkmammanewsletter&utm_content=header

Det er vondt å tenke på at noen lever slik. Men jeg sitter også igjen med spørsmål om hvor pengene går? For namsmannen operer vel med sifo satser? Så det bør jo kunne gå ann å leve greit.  Trodde ikke de hadde lov å trekke så mye at folk ikke har til livsopphold, har de det? 

Anonymkode: d18ac...72a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble inspirert til tråden av denne artikkelen. https://www.kk.no/livet/sist-uke-solgte-jeg-senga-mi-for-a-fa-rad-til-mat/76547620?utm_campaign=2022-08-05%2BAlenemoren+måtte+selge+senga+si+for+å+få+råd+til+mat&utm_source=email&utm_medium=kkmammanewsletter&utm_content=header

Det er vondt å tenke på at noen lever slik. Men jeg sitter også igjen med spørsmål om hvor pengene går? For namsmannen operer vel med sifo satser? Så det bør jo kunne gå ann å leve greit.  Trodde ikke de hadde lov å trekke så mye at folk ikke har til livsopphold, har de det? 

Selv om namsmann og nav opererer med sifo, så gjør ikke utleiere, strømselskap, dagligvare og klesbutikker det. Ikke bensinstasjoner heller. SIFO er et budsjett man overlever på, ikke har det godt og romslig på. Om satsene ikke er økt med alt som har økt av priser nå, så vil de som lever på minstesatser slite

Anonymkode: 28130...7c5

Gjest NotNaomi
Skrevet

Du må jo lese hva det står. De fortsetter å leve på livsoppholdssatsen. Det som ødela helt var karensår, som nå er avviklet. Lever folk på livsoppholdssats så betyr det akkurat såpass til å kunne leve på det nødvendigste og ingenting utenom. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Du må jo lese hva det står. De fortsetter å leve på livsoppholdssatsen. Det som ødela helt var karensår, som nå er avviklet. Lever folk på livsoppholdssats så betyr det akkurat såpass til å kunne leve på det nødvendigste og ingenting utenom. 

Riktig det. Det heter "eksistensminimum". Det er en grunn til at det heter nettopp det. Det er fordi det er akkurat nok til å eksistere, men ikke nok til å leve.

Anonymkode: 83e14...b9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Riktig det. Det heter "eksistensminimum". Det er en grunn til at det heter nettopp det. Det er fordi det er akkurat nok til å eksistere, men ikke nok til å leve.

Men har disse satsene økt i takt med økning av matpriser? Ellers er jo ikke satsene lenger reelle, og det er ikke mjukt å overleve på dem. 

Anonymkode: a704e...f8e

Skrevet
On 8/5/2022 at 12:51 PM, Anonym bruker said:

mange prioterer pengene sine dårlig også, jeg er ung ufør og lever bra

Anonymkode: 2b287...290

Gjest NotNaomi
Skrevet

Har du så vanvittig stor omgangskrets at du kan fastslå at *mange prioriterer feil? Det heter forøvrig ikke å "prioritere pengene sine"... 

Skrevet
Just now, NotNaomi said:

Har du så vanvittig stor omgangskrets at du kan fastslå at *mange prioriterer feil? Det heter forøvrig ikke å "prioritere pengene sine"... 

Ja har mange venner, kollegaer, bekjente så jeg vet mange sløser og så klager de

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja har mange venner, kollegaer, bekjente så jeg vet mange sløser og så klager de

Er du ikke ufør? 

Skrevet

Jeg forstår godt at det å ikke ha penger til trivielle ting er en belastning, men folk (og da mener jeg media i denne saken) _må_ slutte å få det til å høres ut som at ferie er en livsnødvendig greie. Det står i artikkelen at de ikke kan gjøre noe? Kan de ikke? Ingen verdens ting??
Nå har vært ferie i mange uker allerede og ungene mine har vært i Bø sommerland én gang. Det er det vi har gjort fordi vi ikke har mulighet til å reise noe sted i år. Også har vi gått turer i skogen, spilt yatzy og sett på Netflix. Man MÅ ikke gjøre ting som koster penger 

Anonymkode: 5b1ea...70a

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Er du ikke ufør? 

Haha bra observert! ;) 😄

Skrevet
NotNaomi skrev (På 5.8.2022 den 12.59):

Tja, livsoppholdssatsen for 1 voksen og et barn er rundt 13 000, avhengig av alder på barnet. Det er ikke så lite det da.

Anonymkode: 3cffc...815

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår godt at det å ikke ha penger til trivielle ting er en belastning, men folk (og da mener jeg media i denne saken) _må_ slutte å få det til å høres ut som at ferie er en livsnødvendig greie. Det står i artikkelen at de ikke kan gjøre noe? Kan de ikke? Ingen verdens ting??
Nå har vært ferie i mange uker allerede og ungene mine har vært i Bø sommerland én gang. Det er det vi har gjort fordi vi ikke har mulighet til å reise noe sted i år. Også har vi gått turer i skogen, spilt yatzy og sett på Netflix. Man MÅ ikke gjøre ting som koster penger 

Nå er det følelsen av å stå utenfor som er problemet, at barna ikke har noe å fortelle når de er tilbake på skolen blant annet. Dessuten er det krevende å bare ha akkurat til å overleve og aldri ha noe ekstra, spesielt når man har barn. Jeg ser godt at det er tungt når man ufrivillig må leve sånn. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Tja, livsoppholdssatsen for 1 voksen og et barn er rundt 13 000, avhengig av alder på barnet. Det er ikke så lite det da.

Anonymkode: 3cffc...815

Det er vel forskjellig fra sted til sted? Ellers jo, det er lite. Det skal dekke mat, klær og andre utgifter pluss høytider og bursdager. Det er helt vanlige ting alle bruker ekstra penger på, så jeg syns det er lite. 

Skrevet
NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Nå er det følelsen av å stå utenfor som er problemet, at barna ikke har noe å fortelle når de er tilbake på skolen blant annet. Dessuten er det krevende å bare ha akkurat til å overleve og aldri ha noe ekstra, spesielt når man har barn. Jeg ser godt at det er tungt når man ufrivillig må leve sånn. 

Og det forstår jeg. Men media har en tendens til å fokusere så innmari på hva ungene går glipp av. Jeg er ganske sikker på at ingen av mine barns venner kommer til å le av de fordi vi ikke har vært i syden eller på norgesferie eller noe. Det er jo de voksne som skaper denne forventningen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og det forstår jeg. Men media har en tendens til å fokusere så innmari på hva ungene går glipp av. Jeg er ganske sikker på at ingen av mine barns venner kommer til å le av de fordi vi ikke har vært i syden eller på norgesferie eller noe. Det er jo de voksne som skaper denne forventningen 

Utenforskap er ikke å «mangle» sydenturer altså. Hvis du tror det, så lever du meget beskyttet.

Anonymkode: 37396...c5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ufør på minstesats og klarer meg. Du har 4000 kr mer enn meg i måneden. Så du burde jo klare deg.

Og selv om jeg klarer meg, så forstår jeg at mange ikke klarer seg. Det kommer jo an på veldig mye. Noen har store helseutgifter. Noen bor i bolig som er helt nedbetalt, og har lave boutgifter. Andre leier dyr bolig. Det er mange faktorer som spiller inn. 

Jeg bor ikke i en stor by, og her koster det 12 000 kr å leie en 2 roms leilighet. Da skjønner jeg veldig godt, at de på minstesats sliter. 

Anonymkode: f6b95...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...