Gå til innhold

Bergen er litt oppskrytt by

Anbefalte innlegg

Skrevet
NotNaomi skrev (37 minutter siden):

Jeg trodde vi snakket nåtid og ikke for 50 år siden, men så feil kan jeg ta...

Man snakker jo ut fra egen erfaring og ikke bare ut fra de siste 10 årene. 

NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Det er ingen trend å ha smarttelefon. Det er en nødvendighet for å få post og å betale regninger/utgifter. Altså? 

Sorry, så at trenden var å ikke ha telefon

Hvordan de klarer det nevnte uten er jo et spørsmål. 

Du kan ikke tenke deg hvordan man betaler regninger osv uten telefon? Ikke om du prøver hardt engang!

Anonymkode: bfd98...628

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det virker jo som en person som sitter på gutterommet og troller. Konspirasjonsteorier om islam eller klaging over hvor fælt det er det eneste stedet han har bodd...

Anonymkode: d484e...45e

Dette er en person som stiller et spørsmål i overskriftene sine og legger til tekst som ikke har noe med spørsmålet å gjøre i underteksten. Ganske morsomt egentlig. «Er Jesus ekte?» *link til random bibelvers* 

Anonymkode: 3d831...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er en person som stiller et spørsmål i overskriftene sine og legger til tekst som ikke har noe med spørsmålet å gjøre i underteksten. Ganske morsomt egentlig. «Er Jesus ekte?» *link til random bibelvers* 

Rapporter heller. Ikke skriv ondsinnet. Samme hvor provoserende vedkommende er.

Det er for øvrig fullt mulig å blokkere her.

image.thumb.png.2f26c7973e92ee8d4c0b80eca3d6415a.png

Anonymkode: dff40...c71

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Har bodd her i snart 20 år og sliter med å se alt det fantastiske her. Været er dritt. Offentlig transport er en vits. Ikke noe gågate eller koselig i byen. Skal man gå tur er det omtrent bare oppoverbakker og folkene er litt for høye på seg selv. 

Anonymkode: d3709...515

Enig i det at bergensere er høye på seg selv. Rart fenomen det der. Aldri møtt en folkegruppe  som er så selvgode og irriterende som bergensere. 

Anonymkode: 2d8d0...e5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig i det at bergensere er høye på seg selv. Rart fenomen det der. Aldri møtt en folkegruppe  som er så selvgode og irriterende som bergensere. 

Det er ikke jeg enig i. Jeg oppfatter de som vennlige, hyggelige, hjelpsomme. "Høye på seg selv" er en tanke jeg aldri har tenkt om bergensere som helhet.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Man snakker jo ut fra egen erfaring og ikke bare ut fra de siste 10 årene. 

Du kan ikke tenke deg hvordan man betaler regninger osv uten telefon? Ikke om du prøver hardt engang!

Jeg har kun stasjonær pc, så bruker telefonen mye, og har kun brukt den i sommer. Så ja . 

Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Jeg har kun stasjonær pc, så bruker telefonen mye, og har kun brukt den i sommer. Så ja . 

Og at noen har bærbar pc, iPad eller betaler på den stasjonære er umulig å tenke seg? Så ja…

Skrevet

Og at noen har bærbar pc, iPad eller betaler på den stasjonære er umulig å tenke seg? Så ja…

Jaså? Dere bergensere har den slags altså? Bare mobiltelefon er ikke godt nok for dere tydeligvis?

(sarkasme)

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det var det i øyeblikket ja.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Rapporter heller. Ikke skriv ondsinnet. Samme hvor provoserende vedkommende er.

Det er for øvrig fullt mulig å blokkere her.

image.thumb.png.2f26c7973e92ee8d4c0b80eca3d6415a.png

Jeg synes det er morsomt. Det er ikke noe ondsinnet i det

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke jeg enig i. Jeg oppfatter de som vennlige, hyggelige, hjelpsomme. "Høye på seg selv" er en tanke jeg aldri har tenkt om bergensere som helhet.

Det tror jeg du er ganske alene om. Jeg har alltid hørt at bergensere blir omtalt som brautete, høye på seg selv og ikke veldig ydmyke.

Skrevet

Snakk om å si at alle er make. Tenker det er der som ellers en blanding av alt. 

Anonymkode: 593e9...a5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det tror jeg du er ganske alene om. Jeg har alltid hørt at bergensere blir omtalt som brautete, høye på seg selv og ikke veldig ydmyke.

Men ikke at de er selvgode og irriterende altså? Da er du ganske alene om å mene det.

Det fine med å ikke lyve er at da trenger en ikke huske på hva en fortalte for løgn.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Snakk om å si at alle er make. Tenker det er der som ellers en blanding av alt. 

Anonymkode: 593e9...a5b

Det er nok noe typisk med alle byer og steder. Det er jo et miljø, og der hvor de innad er mest sammen med de innad, og derfor blir man påvirket og får det litt eiendommelige ved seg fra traktene man er fra. Det fins dog grader av hvor man ligger på målestokken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men ikke at de er selvgode og irriterende altså? Da er du ganske alene om å mene det.

Det fine med å ikke lyve er at da trenger en ikke huske på hva en fortalte for løgn.

🤣🤣🤣 Du skal ta meg i å lyve? Er det det du prøver på?

Irriterende, brautete, selvgode eller høy på seg selv er liksom litt i samme gate….

Skrevet
Woah0 skrev (4 timer siden):

- For mye bussbytte
- Gjørmete stier på fjellstier, lett å falle med feil sko. Iforhold til hard steinete fjell med bratt trim bakke
- Høyre politisk by som gir deg sweatshop arbeid, og hvis du nekter så blir du tatt støtten

Ikke akkurat det jeg vil kalle for bedre enn Oslo. Ikke at jeg har bodd i Oslo. Men ser bare ikke hva som er så fint her?. Er mest depressivt.

Bussbytte? Det kommer jo helt an på hvor du skal.

Du kan gå mange fjellturer uten å måtte tråkke på gjørmete stier (Ulriken, Løvstien, Lyderhorn og Fløyen for å nevne noen ytterst få av alle mulighetene). Det skal sies at juli i år har vært ekstremt våt. Så det er nok noe gjørme, særlig på de mest populære stiene.

Du vet at byrådet består av folk fra Ap, MDG, V og KrF? Altså ikke Høyre… 

Hvis du ikke liker Bergen anbefaler jeg deg å finne et annet sted å bo. Du må ikke bo der.

Anonymkode: b739e...d3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at Bergen er oppskrytt. Jeg vet ikke om noe ved Bergen som jeg liker. Både været, naturen og bykjernen er bånn i bøtta. Ikke er det fine bade- eller skimuligheter i nærheten av sentrum heller, slik som i Oslo. Kjedelig og kjip by.

Anonymkode: 9924b...e2e

Jeg liker ikke Oslo. Ingen fjell. Nordmarka er verdens mest oppskrytte område (gudsjammerlig kjedelig å gå tur der) og jeg hater ski og snø. Trangt og dyrt og ikke 5 ville hester får meg til å bade i indre Oslofjorden. Fint å være på besøk i Oslo, men en uke i året er mer enn nok.

Anonymkode: b739e...d3c

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Det er nok noe typisk med alle byer og steder. Det er jo et miljø, og der hvor de innad er mest sammen med de innad, og derfor blir man påvirket og får det litt eiendommelige ved seg fra traktene man er fra. Det fins dog grader av hvor man ligger på målestokken. 

Så da ER det greit å generalisere og være fordomsfull mot folk ut i fra hvor de kommer fra da? Ettersom alle er fra et sted, og alle blir ifølge deg påvirket av dette stedet og får dette «eiendommelige» over seg?

Jeg trodde generalisering var noe man IKKE drev med, jeg.

Anonymkode: fcb17...33e

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så da ER det greit å generalisere og være fordomsfull mot folk ut i fra hvor de kommer fra da? Ettersom alle er fra et sted, og alle blir ifølge deg påvirket av dette stedet og får dette «eiendommelige» over seg?

Jeg trodde generalisering var noe man IKKE drev med, jeg.

Generalisering på dette området er nok ikke så skummelt. Jeg kommer selv fra et sted som blir møtt med de fleste fordommer, og det bryr meg ingenting. Det er jo en sannhet i det. 

Skrevet

Jeg har aldri bodd i Oslo, men jeg har besøkt byen og en del andre steder i området.

Det jeg savner med Osloområdet er faktisk fjellene, marka kan ikke sammenlignes med en god fjelltur. Jeg savner også kulturen, særegenheten og sjelen til byen. Altså, hvor mange byer har egne sanger? Hvor mange fra Oslo er glad i byen sin? Mange bergensere er stolt av byen og dens særegenheter. Når jeg er i Oslo kjenner jeg at det er i Bergen jeg hører hjemme, til tross for mye regn og dårlig kollektivtilbud. Btw. Jeg stemmer ikke på Høyre. 😉

Anonymkode: caff7...229

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri bodd i Oslo, men jeg har besøkt byen og en del andre steder i området.

Det jeg savner med Osloområdet er faktisk fjellene, marka kan ikke sammenlignes med en god fjelltur. Jeg savner også kulturen, særegenheten og sjelen til byen. Altså, hvor mange byer har egne sanger? Hvor mange fra Oslo er glad i byen sin? Mange bergensere er stolt av byen og dens særegenheter. Når jeg er i Oslo kjenner jeg at det er i Bergen jeg hører hjemme, til tross for mye regn og dårlig kollektivtilbud. Btw. Jeg stemmer ikke på Høyre. 😉

Hvorfor i huleste spør du om folk fra Oslo er glad i byen sin? Selvfølgelig! Hva tenkte du her egentlig? 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Generalisering på dette området er nok ikke så skummelt. Jeg kommer selv fra et sted som blir møtt med de fleste fordommer, og det bryr meg ingenting. Det er jo en sannhet i det. 

Hvorfor er det ok med generalisering på noen områder men ikke andre? Betyr det at generaliseringer egentlig er «sanne», men at det er skummelt å uttale det?

Skrevet

Du må aldri si noe stygt om Oslo. Da blir du drept! Oslo er nemlig vakker, ren, harmonisk, suveren osv for nesten alle som er derfra. De som bare bor der gir f

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det ok med generalisering på noen områder men ikke andre? Betyr det at generaliseringer egentlig er «sanne», men at det er skummelt å uttale det?

Fordi det innebærer ikke noe hat vet du. Når noen bruker uttrykket " å trøndre" så vet folk at det handler om å være harry, og folk fleiper med at folk fra Møre (?) er gjerrige. Oslofolk er snobber og sørlendinger religiøse. Det er humor! 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Fordi det innebærer ikke noe hat vet du. Når noen bruker uttrykket " å trøndre" så vet folk at det handler om å være harry, og folk fleiper med at folk fra Møre (?) er gjerrige. Oslofolk er snobber og sørlendinger religiøse. Det er humor! 

Hva har hat med dette å gjøre?

Jeg spør om det er greit å generalisere ut i fra hvor folk kommer fra. Det er det altså, ifølge deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...