Gå til innhold

Bergen er litt oppskrytt by

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

- For mye bussbytte
- Gjørmete stier på fjellstier, lett å falle med feil sko. Iforhold til hard steinete fjell med bratt trim bakke
- Høyre politisk by som gir deg sweatshop arbeid, og hvis du nekter så blir du tatt støtten

Ikke akkurat det jeg vil kalle for bedre enn Oslo. Ikke at jeg har bodd i Oslo. Men ser bare ikke hva som er så fint her?. Er mest depressivt.

Endret av Woah0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Har bodd her i snart 20 år og sliter med å se alt det fantastiske her. Været er dritt. Offentlig transport er en vits. Ikke noe gågate eller koselig i byen. Skal man gå tur er det omtrent bare oppoverbakker og folkene er litt for høye på seg selv. 

Anonymkode: d3709...515

Skrevet

Antakelig er det dine evner til å kle deg etter vær og å omstille seg når man er et annet sted enn det man bor som er oppskrytt.

Er ikke bergenser selv, men vært i Bergen og synes det er mye finere der enn i Oslo. Folkene er også finere. Spør man noen på gaten i Oslo får man knapt svar, spør man noen i Bergen blir man invitert på middag… 

Anonymkode: 3d831...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Antakelig er det dine evner til å kle deg etter vær og å omstille seg når man er et annet sted enn det man bor som er oppskrytt.

Er ikke bergenser selv, men vært i Bergen og synes det er mye finere der enn i Oslo. Folkene er også finere. Spør man noen på gaten i Oslo får man knapt svar, spør man noen i Bergen blir man invitert på middag… 

Kun om du kjenner noen i Bergen. Er veldig uvanlig for folk å invitere folk på middag uten noen grunn. Dessuten hvorfor er det bra? Er jo selve opplevelsen her som er dårlig. Om folkene trives er en annen ting, men miljøet er veldig trasigt.

Skrevet
Woah0 skrev (5 minutter siden):

Kun om du kjenner noen i Bergen. Er veldig uvanlig for folk å invitere folk på middag uten noen grunn. Dessuten hvorfor er det bra? Er jo selve opplevelsen her som er dårlig. Om folkene trives er en annen ting, men miljøet er veldig trasigt.

Sett med dine øyne ja, men sett med andre sine øyne nei.

Skal man snakke om byer som er oppskrytt må det jo være Oslo og Hamar for min del. Men det er mitt synspunkt.

Vi ble invitert til middag hos et ektepar i Bergen fordi vi spurte etter veien. Aldri møtt dem før. Spurte flere om veie, og alle svarte det de kunne. I Oslo har jeg knapt fått svar. 

Skrevet

Hvis du vil ha penger må du jo jobbe. Er likt i alle byer det. 

Anonymkode: bfd98...628

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sett med dine øyne ja, men sett med andre sine øyne nei.

Skal man snakke om byer som er oppskrytt må det jo være Oslo og Hamar for min del. Men det er mitt synspunkt.

Vi ble invitert til middag hos et ektepar i Bergen fordi vi spurte etter veien. Aldri møtt dem før. Spurte flere om veie, og alle svarte det de kunne. I Oslo har jeg knapt fått svar. 

Du ble ikke skeptisk da de ba dere hjem på middag sånn? 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Du ble ikke skeptisk da de ba dere hjem på middag sånn? 

Takket så klart nei. Men sakket med dem i lang lang tid da før de inviterte

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takket så klart nei. Men sakket med dem i lang lang tid da før de inviterte

Ja, da ble dere kjent fordi dere spurte etter veien. Deretter hadde dere gjennom en lengre samtale funnet god tone og kjemi, såpass at dere ble bedt på middag. Du..det kan skje over alt. Når du sier at det var på grunn av spørsmål etter veien, så blir det jo egentlig litt creepy.

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Ja, da ble dere kjent fordi dere spurte etter veien. Deretter hadde dere gjennom en lengre samtale funnet god tone og kjemi, såpass at dere ble bedt på middag. Du..det kan skje over alt. Når du sier at det var på grunn av spørsmål etter veien, så blir det jo egentlig litt creepy.

Egentlig ikke. De aller fleste ville nok skjønne hva hun mente. 

Anonymkode: bfd98...628

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Det kan ikke skje over alt. I Oslo skjer det ikke. De mange gangene jeg har vært der, så svarer folk knapt når man spør om veien. Må inn på butikker og kafeer for å spørre. Men ikke i Bergen. Alle de gangene jeg har spurt der, har vi fått hyggelige svar, ikke bare noen som mumler noe og stresser videre

Skrevet

Men det går i alle fall busser der.

Å gå i feil sko eller benytte seg av feil klær er ikke byens feil, uansett by. Det er ens egen feil.

At byen har demokratisk valgt politikere er bra.

Enig i at Bergen er litt oppskrytt. Men bare litt. De har mye fint i Bergen med omegn altså.

Bergensere er et litt eget folkeslag, ja. I Bergen sentrum er de veldig ivrige bokmålsfolk. Ute på øyene er de ivrige nynorskfolk. Bergensk er vel det eneste målet uten hunkjønn, for øvrig (de skriver f.eks. "jenten" i stedet for "jenta").

Anonymkode: dff40...c71

Skrevet

Jeg er enig i at Bergen er oppskrytt. Jeg vet ikke om noe ved Bergen som jeg liker. Både været, naturen og bykjernen er bånn i bøtta. Ikke er det fine bade- eller skimuligheter i nærheten av sentrum heller, slik som i Oslo. Kjedelig og kjip by.

Anonymkode: 9924b...e2e

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det kan ikke skje over alt. I Oslo skjer det ikke. De mange gangene jeg har vært der, så svarer folk knapt når man spør om veien. Må inn på butikker og kafeer for å spørre. Men ikke i Bergen. Alle de gangene jeg har spurt der, har vi fått hyggelige svar, ikke bare noen som mumler noe og stresser videre

Altså. Å spørre om veien, hva mener du egentlig? At du stopper fremmede på gata, fra bilen eller gående? 

En annen ting, så kan det da ikke skjedd så mange ganger at dere må spørre så ofte etter veien? Det er da lett å finne fram på google maps, så jeg skjønner ikke helt.

Du kan helt fint sitte på en café eller pub i Oslo og komme i prat med folk og bli kjent. Det går fint om du er på tur og møter de utendørs også. Så det blir feil å si at det aldri skjer.

Jeg vet dog at bergensere er mer frempå. Gi de lillefingern liksom 😅 sorry, det fins sikkert både imøtekommende og hyggelige bergensere. Jeg er bare farget av egne erfaringer. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Altså. Å spørre om veien, hva mener du egentlig? At du stopper fremmede på gata, fra bilen eller gående? 

En annen ting, så kan det da ikke skjedd så mange ganger at dere må spørre så ofte etter veien? Det er da lett å finne fram på google maps, så jeg skjønner ikke helt.

Du kan helt fint sitte på en café eller pub i Oslo og komme i prat med folk og bli kjent. Det går fint om du er på tur og møter de utendørs også. Så det blir feil å si at det aldri skjer.

Jeg vet dog at bergensere er mer frempå. Gi de lillefingern liksom 😅 sorry, det fins sikkert både imøtekommende og hyggelige bergensere. Jeg er bare farget av egne erfaringer. 

Ja, Google maps har jo alltid eksistert…..

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ja, Google maps har jo alltid eksistert…..

Jeg trodde vi snakket nåtid og ikke for 50 år siden, men så feil kan jeg ta...

Skrevet

Ja, Bergen er en depressiv by. 

Anonymkode: 7c57b...592

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde vi snakket nåtid og ikke for 50 år siden, men så feil kan jeg ta...

Tja. Jeg fikk min første smarttelefon i 2009, og den hadde jeg ikke Google maps på. Første jeg hadde det på var vel den jeg kjøpte i 2015, så 50 år siden er det ikke. Jeg hadde gps i bilen før den tid da. En sånn tomtom jeg måtte kjøpe kart på nett til. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Tja. Jeg fikk min første smarttelefon i 2009, og den hadde jeg ikke Google maps på. Første jeg hadde det på var vel den jeg kjøpte i 2015, så 50 år siden er det ikke. Jeg hadde gps i bilen før den tid da. En sånn tomtom jeg måtte kjøpe kart på nett til. 

Ok. Jeg tar ikke i betrakning at man snakker mange år tilbake i tid. Jeg burde kanskje gjøre det iblant. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg tar ikke i betrakning at man snakker mange år tilbake i tid. Jeg burde kanskje gjøre det iblant. 

Alt som et i fortid er i fortid. Så, ja, det bør du begynne med. Det finnes jo også de som følger denne trenden å ikke ha smarttelefon fordi den er en tidstyv. Også i 2022

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alt som et i fortid er i fortid. Så, ja, det bør du begynne med. Det finnes jo også de som følger denne trenden å ikke ha smarttelefon fordi den er en tidstyv. Også i 2022

Det er ingen trend å ha smarttelefon. Det er en nødvendighet for å få post og å betale regninger/utgifter. Altså? 

Sorry, så at trenden var å ikke ha telefon

Hvordan de klarer det nevnte uten er jo et spørsmål. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
Woah0 skrev (2 timer siden):

- For mye bussbytte
- Gjørmete stier på fjellstier, lett å falle med feil sko. Iforhold til hard steinete fjell med bratt trim bakke
- Høyre politisk by som gir deg sweatshop arbeid, og hvis du nekter så blir du tatt støtten

Ikke akkurat det jeg vil kalle for bedre enn Oslo. Ikke at jeg har bodd i Oslo. Men ser bare ikke hva som er så fint her?. Er mest depressivt.

Skulle du ønske du hadde en inntekt, slik at du kunne velge å flytte fra Bergen til for eksempel Oslo, eller et helt annet sted? Eller er du 16 år og får ikke lov av mamma ennå?

Anonymkode: d484e...45e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skulle du ønske du hadde en inntekt, slik at du kunne velge å flytte fra Bergen til for eksempel Oslo, eller et helt annet sted? Eller er du 16 år og får ikke lov av mamma ennå?

Siste setning kunne du lot være. Ikke vær ondsinnet er du snill.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Siste setning kunne du lot være. Ikke vær ondsinnet er du snill.

Det virker jo som en person som sitter på gutterommet og troller. Konspirasjonsteorier om islam eller klaging over hvor fælt det er det eneste stedet han har bodd...

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Oppfør deg ordentlig. 

Anonymkode: 7c57b...592

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...