Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #1 Skrevet 5. august 2022 Inspirert av svarene i tråden om dugnad før Polen-tur. Da jeg vokste opp var dugnad arbeid ikke videresalg. Hvis man skulle selge noe skulle det være noe man hadde laget selv eller lodd til kakelotteri og lign. Vi gjorde hagearbeid, ryddet veikanter, tømte boder og annet arbeid med avtalt pris som gikk til turene. Det var ikke videresalg av dopapir og duftlys og sokker. Jeg kjøper aldri når familie og venner videreselger ting på den måten. Det går masse penger til firmaet som kommer med varene og så er det litt penger til den som selger. Familie og venner blir mast på og det tigges i sosiale medier og noen kommer og ringer på også. Da er det ekstra vanskelig å si nei når de står der med en pakke med flere doruller enn hva vi noen sinne vil ha plass til i boden og de ser på deg og sier de trenger å selge til den og den turen. Hvorfor tillater vi dette? Jeg kjøper derimot nesten alltid lodd og støtter når noen gjør en innsats som betyr at pengene for jobben går rett til den som gjør det, ikke til et firma som tjener godt på å by på sokker og dopapir. Er det bare meg? Anonymkode: b71f8...923
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #2 Skrevet 5. august 2022 Nei, jeg er enig med deg. Jeg støtter alltid når noen selv gjør en innsats, som når en gjeng russegutter kjører rundt og ringer på dører for å spørre etter tomflasker som de kan pante og tjene penger til russebil, da får de alt jeg har av panteflasker altså. Kjøper gjerne lodd av ungdommer som står utenfor butikken og selger, eller kjøper en vaffel (eller, jeg tåler ikke vafler da, så da vipser jeg de det vaffelen koster og dropper ta den ). Men jeg støtter av og til andre også, nå sist da datteren til en venninne solgte skrapelodd via nett, altså skulle de selges på sosiale medier og linken deles. Men venninne var lettere fortvilet, for hennes 12-åring har ikke noe nettverk disse kunne selges i, så da var det forventet at foreldrene skulle selge. Hun er konkurranseturner og salget var bestemt av klubben. Da støttet jeg og kjøper skrapelodd via nett altså. Jeg ville støttet jenta sin dugnad uansett, for jeg kjenner henne og vet at det hun gjør er hun pålagt av klubben, hun bestemmer ikke dugnaden selv. Og ja, mammaen gav selvfølgelig tilbakemelding til klubben om at hun synes dette var en håpløs dugnad. Anonymkode: fe111...86e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #3 Skrevet 5. august 2022 Alt man tjener penger på til inntekt for turer eller hva det nå skal være er dugnad. Dugnad er jo arbeid der betaling går til fellesskap, ikke personen selv, selv om mange her inne tror det Anonymkode: de7f5...b43
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 Helt enig med deg. Jeg kjøper lodd og boller/vafler, men ikke dopapir, sokker, blomster, kjeks osv der over halve summen jeg betaler går til et firma og ikke til formålet. Anonymkode: fde97...e97
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #5 Skrevet 5. august 2022 Dugnad er når man stiller kroppen sin til disposisjon for hva som enn må komme. Rake løv, male gjerde, ha sex med mannen, ta en eksperimentell «vaksine.» Anonymkode: 33e3f...de1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #6 Skrevet 5. august 2022 Jeg har det litt som deg, HI. Å selge produkter som kun genererer penger til fabrikanten, det er en uting. Det lønner seg dårlig for klassen/idrettslaget som skal på tur. Og jeg ser ikke hellerpå det som «dugnad». Resultatet sier heller ikke noe om hvem som har jobbet hardest underveis, det viser bare hvem som har et velvillig (kjøpevillig) nettverk. Med mitt eldste barn ble hele klassetur-prosessen sjanghaiet av en gæren dame. Mor til et barn i klassen. Hun hadde fått seg valgt inn som klassekontakt, og misbrukte den posisjonen. Kalte inn til møter på under et døgns varsel, og bestilte inn hundrevis av kakebokser. Hver forelder ble pålagt å selge et forhåndsbestemt antall. Hadde det enda vært dopapir, noe jeg faktisk bruker daglig, så kanskje. Da kunne jeg ha kjøpt dem. Men nå ble det bare utgift, for ingen i mitt nettverk kjøper de dårlige greiene der. De kom attpåtil rett før jul, når man selv har bakt og skapene er fulle av småkaker… Over jul måtte vi innbetale 1200 kroner hver. Så viste det seg i ettertid at kun 200 kroner av disse faktisk gikk til klassen. Resten gikk til kakefirmaet! Så for meg, som ikke fikk solgt noe, ville det ha vært billigere å GI klassen 200 kr rett av lomma mi! Anonymkode: b32fd...67c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #7 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Alt man tjener penger på til inntekt for turer eller hva det nå skal være er dugnad. Dugnad er jo arbeid der betaling går til fellesskap, ikke personen selv, selv om mange her inne tror det Anonymkode: de7f5...b43 Ja, det skal faktisk inn i et fellesskap. I mitt tilfelle (innlegg rett over) så ble enden på visa at den gale dama ikke ville at vi brukte pengene på en klassetur … for hennes barn hadde meldt seg av! Dermed skulle alle pengene utbetales i stedet, elevene i klassen fikk dem til personlige lommepenger! Anonymkode: b32fd...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå