Gå til innhold

Er helt utslitt av 4 åringen!!! Er dette normalt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager er hun helt ekstremt krevende… Faren er veldig mild og god, og han kommer med trusler som aldri blir noe av, og jeg må rette opp i alt. Nå etter 5 uker ferie fra bhg har jeg ingenting å gå på lenger, og orker ikke ta alle kampene. De to siste dagene har hun nesten ikke sittet i ro.. prater konstant, er oppå meg konstant, alt er om og men.. Bare en biltur, skoen er vond, det er varmt, mas om absolutt alt mulig og konstant bevegelse og lyd! Jeg er i ferd med å møte veggen føler jeg.. er så utslitt! Søsteren er stikk motsatt. Alltid vært lydig og veldig enkel å ha med og gjøre. 

Anonymkode: a7dfe...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lever henne i barnehagen da,så du får hentet deg inn igjen.

Anonymkode: 7b139...e8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så lever henne i barnehagen da,så du får hentet deg inn igjen.

Anonymkode: 7b139...e8f

Vi har privat barnehage, og der har de 4 uker fri på sommeren. Hun var syk uken før ferie, så 5 uken av den grunn. Så vi jobber denne uken begge to, jeg og mannen bytter på hjemmekontor.

Skrevet

Det er veldig normalt 

4 åringer lever gjerne veldig utenpå, alle tanker må prates høyt, aldri stille. Konstant undring og nysgjerrighet. Mye energi som skal ha utløp.

Det er en veldig morsom alder, men man blir helt klart svett i øra og helt utslitt også 😉

Det er ikke nødvendig å ta alle kamper i en sånn fase, velg de viktigste. Klaging og surving må du bare overhøre, er du varm så kle av deg, også gå og gjør noe annet, ikke møt alle hennes "krav" hele tiden.

Besteforeldre er fine i denne alderen, bestefar kan gå en undretur og snakke, svare og le av alle hennes tanker en halvtime nå og da...

Anonymkode: 4b9cb...471

Skrevet

Jaja, så lenge dine forventninger er skåret etter søsterens mal, så kan hun jo aldri få det til riktig…

Anonymkode: 60e2f...4f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jaja, så lenge dine forventninger er skåret etter søsterens mal, så kan hun jo aldri få det til riktig…

Hun er ikke det altså! Vanligvis elsker jeg alt det tempo og sosiale og alt hun representerer… jeg er bare sliten og gransker meg selv for alt jeg gjør feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er veldig normalt 

4 åringer lever gjerne veldig utenpå, alle tanker må prates høyt, aldri stille. Konstant undring og nysgjerrighet. Mye energi som skal ha utløp.

Det er en veldig morsom alder, men man blir helt klart svett i øra og helt utslitt også 😉

Det er ikke nødvendig å ta alle kamper i en sånn fase, velg de viktigste. Klaging og surving må du bare overhøre, er du varm så kle av deg, også gå og gjør noe annet, ikke møt alle hennes "krav" hele tiden.

Besteforeldre er fine i denne alderen, bestefar kan gå en undretur og snakke, svare og le av alle hennes tanker en halvtime nå og da...

Anonymkode: 4b9cb...471

Tusen takk! Takk for flott svar. Besteforeldre bor ikke her, så vi har aldri avlastning.. ikke en time en gang. Men vanligvis går det helt fint! Men denne sommeren har vært evig lang!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke det hi skriver! Aldri kan man komme med hjertesukk uten å få dritt.  Jeg har to barn, 2 år mellom de. Den eldste har vært enkel, den yngste veldig krevende.  Jeg har vært møkk sliten, og det har jeg hatt grunn til å være, uten at det har vært snakk om en mal. Herregud, jeg blir så oppgitt noen ganger. 

Anonymkode: fca87...091

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun er ikke det altså! Vanligvis elsker jeg alt det tempo og sosiale og alt hun representerer… jeg er bare sliten og gransker meg selv for alt jeg gjør feil.

Men hva med å gi henne det hun maser om FØR hun rekker å be  om det? Hun sulter jo i hjel etter din oppmerksomhet; det er derfor hun gnager. Ta fram fargeblyanter til frokostbordet og gi henne en halvtime med udelt fokus fra deg, før dagen har startet, da får du det litt mer romslig etterpå. Og NB: det skal være udelt fokus! Ikke jobbmailer eller aviser samtidig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke det hi skriver! Aldri kan man komme med hjertesukk uten å få dritt.  Jeg har to barn, 2 år mellom de. Den eldste har vært enkel, den yngste veldig krevende.  Jeg har vært møkk sliten, og det har jeg hatt grunn til å være, uten at det har vært snakk om en mal. Herregud, jeg blir så oppgitt noen ganger. 

Jeg snakket ikke til deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg snakket ikke til deg. 

Ok, hvis du ikke tåler å få innspill fra andre, her vi er på et diskusjonsforum, har du svært lite her å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Men hva med å gi henne det hun maser om FØR hun rekker å be  om det? Hun sulter jo i hjel etter din oppmerksomhet; det er derfor hun gnager. Ta fram fargeblyanter til frokostbordet og gi henne en halvtime med udelt fokus fra deg, før dagen har startet, da får du det litt mer romslig etterpå. Og NB: det skal være udelt fokus! Ikke jobbmailer eller aviser samtidig. 

Denne type barn slår seg ikke til ro med dette. Hun vil da muligens være fornøyd denne halvtimen, for deretter å fortsette i samme spor når halvtimen er over. Tro meg. Jeg har et tilsvarende barn selv, seks år gammel. Jeg er drit sliten.

Anonymkode: c3f31...eb3

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Noen dager er hun helt ekstremt krevende… Faren er veldig mild og god, og han kommer med trusler som aldri blir noe av, og jeg må rette opp i alt. Nå etter 5 uker ferie fra bhg har jeg ingenting å gå på lenger, og orker ikke ta alle kampene. De to siste dagene har hun nesten ikke sittet i ro.. prater konstant, er oppå meg konstant, alt er om og men.. Bare en biltur, skoen er vond, det er varmt, mas om absolutt alt mulig og konstant bevegelse og lyd! Jeg er i ferd med å møte veggen føler jeg.. er så utslitt! Søsteren er stikk motsatt. Alltid vært lydig og veldig enkel å ha med og gjøre. 

sånn er det og ha barn

Anonymkode: d3726...d47

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hvor du kommer i fra. Men, selvsagt får hun oppmerksomhet! Vi har vært på skogsturer, bibliotek, sykkeltur hver dag, ferie i Spania, bader, vi tegner, spiller spill, perler, spiller fotball, er ute i naturen, på hytta, fisker krabber, fisketurer, soppturer.. masse hun liker å gjøre. Og som regel er det ikke et problem. Men, jeg har et barn til som ikke krever noe, og jeg kan ikke gi etter for alle ønsker til minste 24/7, det er både urimelig og umulig. Jeg må lage mat, jeg må vaske klær og jeg må gi begge barna oppmerksomhet. 

Det var et lite hjertesukk, for jeg er sliten. Det går over, men det er tøft når det står på. 

Skrevet

Eh, ja! Det er helt normalt, prøv med tre du... 

Anonymkode: 0a19b...763

Skrevet

Jeg skjønner hvor du kommer i fra. Men, selvsagt får hun oppmerksomhet! Vi har vært på skogsturer, bibliotek, sykkeltur hver dag, ferie i Spania, bader, vi tegner, spiller spill, perler, spiller fotball, er ute i naturen, på hytta, fisker krabber, fisketurer, soppturer.. masse hun liker å gjøre. Og som regel er det ikke et problem. Men, jeg har et barn til som ikke krever noe, og jeg kan ikke gi etter for alle ønsker til minste 24/7, det er både urimelig og umulig. Jeg må lage mat, jeg må vaske klær og jeg må gi begge barna oppmerksomhet. 

Det var et lite hjertesukk, for jeg er sliten. Det går over, men det er tøft når det står på. 

Hei. Det er akkurat sånn vi har det hos oss. Jeg prøver hver dag å ikke bli frustrert, lei meg eller lei av datteren min....men det er så utfordrende med et barn som trenger så mye stimuli. Spesielt når man har et barn til som også trenger og ønsker oppmerksomhet.  Datteren min er 6år, og har igrunn alltid vært på den måten. Kanskje det blir bedre?

Anonymkode: 59ee1...5e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Det er akkurat sånn vi har det hos oss. Jeg prøver hver dag å ikke bli frustrert, lei meg eller lei av datteren min....men det er så utfordrende med et barn som trenger så mye stimuli. Spesielt når man har et barn til som også trenger og ønsker oppmerksomhet.  Datteren min er 6år, og har igrunn alltid vært på den måten. Kanskje det blir bedre?

Anonymkode: 59ee1...5e5

Jeg tror og håper det. Niesen min var helt lik, og hun er stikk motsatt i dag, 15 år. Nå er hun rolig, fornuftig og bare en drøm. Men, hun var så slitsom da hun var liten at  hun slet oss ut alle mann😅 
Ja, det er ikke lett å tilfredsstille alle, spesielt ikke med så sprikende personligheter og ønsker. Jeg tror at den sterke viljen vil lede til mer konstruktive og positive ting når de blir eldre. 
Hold ut👍🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eh, ja! Det er helt normalt, prøv med tre du... 

Tar av meg hatten for deg! Her holder det med to.

Skrevet

Gi henne litt oppmerksomhet og ha samtaler med henne. Kanskje hun forsøker å få oppmerksomhet? Kanskje hun kjeder vettet av seg ved å være hjemme og måtte klare seg selv fordi foreldrene jobber? 

Anonymkode: 9ef49...387

Skrevet

Tar av meg hatten for deg! Her holder det med to.

Sånn er det med trillinger. En eller to hadde vært en drøm... 

Skrevet

Jeg har også et sånt barn. Hun er litt eldre og det går heldigvis bedre nå. Så lenge hun har andre barn å leke med klarer hun seg uten konstant aktivisering og oppmerksomhet fra oss nå. Skal se din blir litt mindre krevende etterhvert også!

Anonymkode: d0d5d...064

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du trenger jo ikke å forsvare deg med hvor god mor du er. Hun prøvde bare å gi deg et tips. Den udelte oppmerksomheten er faktisk et poeng, den forebygger. Det er ikke det samme å "gi etter" for mas, eller å prøve å sjonglere det med andre oppgaver. Du vil se endring hvis du faktisk legger andre gjøremål helt vekk i den tida. 

Anonymkode: fcd5d...417

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Du trenger jo ikke å forsvare deg med hvor god mor du er. Hun prøvde bare å gi deg et tips. Den udelte oppmerksomheten er faktisk et poeng, den forebygger. Det er ikke det samme å "gi etter" for mas, eller å prøve å sjonglere det med andre oppgaver. Du vil se endring hvis du faktisk legger andre gjøremål helt vekk i den tida. 

Anonymkode: fcd5d...417

Det er fullt mulig. Var ikke min hensikt å forsvare meg, men jeg føler jeg gjør det. Tv er ikke på her før ungene er i seng. Men, jeg skal prøve enda hardere i morgen. Takknemlig for tips👍🏼 Ville bare få frem at vi selvfølgelig gjør masse kjekt i lag, mange ganger hver dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...