Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Det er svært tungt. De er der fysisk, men man får liksom ikke tak på de, kontakt med de. Det er så tungt. Anonymkode: c31dd...f3b
KellyTaylor Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Er det barnet ditt? Det skal være kurs i regi av BUP feks.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Det _er_ tungt at gjensidigheten, det er ikke til å komme i fra. Det vanskeligste er egentlig å skru seg om til å prøve å forstå hva de setter pris på og har lyst til. Det er ikke sikkert småprat fenger, men kanskje det er en bestemt interesse de har som de har lyst til å fortelle om? Er det noe de liker å gjøre som kan brukes som utgangspunkt for kontakt? Anonymkode: 687ed...40b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 KellyTaylor skrev (15 minutter siden): Er det barnet ditt? Det skal være kurs i regi av BUP feks. Nei, kjæresten min og moren hans. Uansett hvilket kurs som finnes så vil de alltid være "fraværende"! Men det er også veldig tungt for de sikkert. De aner jo ikke hva vi trenger, de forstår ikke viktigheten av prat om løst og fast, heller ikke prat om drømmer for fremtiden osv Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det _er_ tungt at gjensidigheten, det er ikke til å komme i fra. Det vanskeligste er egentlig å skru seg om til å prøve å forstå hva de setter pris på og har lyst til. Det er ikke sikkert småprat fenger, men kanskje det er en bestemt interesse de har som de har lyst til å fortelle om? Er det noe de liker å gjøre som kan brukes som utgangspunkt for kontakt? Anonymkode: 687ed...40b Det er alltid vi som må "møte" de på deres premisser og behov! Det er aldri aldri omvendt! Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er alltid vi som må "møte" de på deres premisser og behov! Det er aldri aldri omvendt! Anonymkode: c31dd...f3b De evner jo ikke å møte på dine premisser, det er det som er diagnosen. Hadde de vært flinkere til å late som og skjønne dine premisser hadde diagnosen vært veldig mye enklere å leve med... Jeg har en venninne med en datter som har asbergers, og hun spør hele tiden, hva er det forventet at jeg skal gjøre nå, hvordan ville en frisk person reagert på dette osv. Hun prøver virkelig å late som, spille reaksjoner som er "normale", passe inn så godt det går. Men det er jammen ikke lett når hjernen ikke reagerer og fungerer på samme måte som din og min. Anonymkode: 9843a...790
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Ja, det er tøft. Men de kan også hjelpes til å forstå andre. De føler en hel masse. De har et helt hav av følelser inni seg som de ikke klarer å vise utenpå eller uttrykke med ord. Alt må hales ut av dem, men de er også veldig interesserte i å vite hvordan man skulle eller kunne ha reagert. Det er vanskeligere for de som ikke kan uttrykke seg med ord. Diagnosen er tøffere å bære for dem som er mer alvorlig «rammet» enn de som er høytfungerende autister. Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): De evner jo ikke å møte på dine premisser, det er det som er diagnosen. Hadde de vært flinkere til å late som og skjønne dine premisser hadde diagnosen vært veldig mye enklere å leve med... Jeg har en venninne med en datter som har asbergers, og hun spør hele tiden, hva er det forventet at jeg skal gjøre nå, hvordan ville en frisk person reagert på dette osv. Hun prøver virkelig å late som, spille reaksjoner som er "normale", passe inn så godt det går. Men det er jammen ikke lett når hjernen ikke reagerer og fungerer på samme måte som din og min. Anonymkode: 9843a...790 Jeg vet, de evner ikke 😢 de gjør jo ikke det med vilje. Det er jo bare trist ! Forferdelig diagnose spør du meg Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er tøft. Men de kan også hjelpes til å forstå andre. De føler en hel masse. De har et helt hav av følelser inni seg som de ikke klarer å vise utenpå eller uttrykke med ord. Alt må hales ut av dem, men de er også veldig interesserte i å vite hvordan man skulle eller kunne ha reagert. Det er vanskeligere for de som ikke kan uttrykke seg med ord. Diagnosen er tøffere å bære for dem som er mer alvorlig «rammet» enn de som er høytfungerende autister. Anonymkode: 71d76...778 JA! De har sinnsykt med følelser, de klarer ikke å sette ord på de heller. Jeg hater autisme! Det skal heldigvis ikke kalles høytfungerende lengre. Utad ser de kanskje ut som høytfungerende, men i hverdagen er de virkelig ikke det. Er jævlig vanskelig å leve med det, både for de og pårørende Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): JA! De har sinnsykt med følelser, de klarer ikke å sette ord på de heller. Jeg hater autisme! Det skal heldigvis ikke kalles høytfungerende lengre. Utad ser de kanskje ut som høytfungerende, men i hverdagen er de virkelig ikke det. Er jævlig vanskelig å leve med det, både for de og pårørende Anonymkode: c31dd...f3b Jo, de er høytfungerende. De fungerer mye bedre enn autister med mer alvorlig diagnose. De kan uttrykke noe med ord. Det finnes de autister man aldri får kontakt med. De har ikke språk, og de kan ikke uttrykke noe som helst annet enn å skrike, hyle eller lage lyder. Jeg har en sønn som er autist, og jeg har en datter med ADD. Datteren er definitivt vanskeligere enn sønnen. Sønnen og jeg kan snakke sammen, han kan forklare om jeg spør og uttrykke noe. Datteren har ekstremt mye følelser hele tiden og snakker om det hele tiden. Det stopper aldri opp led følelser. Alle diagnoser gir en form for belastning for de pårørende, men den største belastningen tror jeg de har selv. Tenk om du aldri kunne klare å fortelle hvordan du har det, hva du føler, hvor glad du er i noen, hvor mye du misliker å spille fotball osv. selv om du er fullstendig klar over hvordan du har det! Det å være grusomt Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #11 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jo, de er høytfungerende. De fungerer mye bedre enn autister med mer alvorlig diagnose. De kan uttrykke noe med ord. Det finnes de autister man aldri får kontakt med. De har ikke språk, og de kan ikke uttrykke noe som helst annet enn å skrike, hyle eller lage lyder. Jeg har en sønn som er autist, og jeg har en datter med ADD. Datteren er definitivt vanskeligere enn sønnen. Sønnen og jeg kan snakke sammen, han kan forklare om jeg spør og uttrykke noe. Datteren har ekstremt mye følelser hele tiden og snakker om det hele tiden. Det stopper aldri opp led følelser. Alle diagnoser gir en form for belastning for de pårørende, men den største belastningen tror jeg de har selv. Tenk om du aldri kunne klare å fortelle hvordan du har det, hva du føler, hvor glad du er i noen, hvor mye du misliker å spille fotball osv. selv om du er fullstendig klar over hvordan du har det! Det å være grusomt Anonymkode: 71d76...778 Ja, jeg vet, det må være forferdelig for de med diagnosen. Er derfor jeg hater autisme! Kjæresten min har også ekstremt mye følelser og klarer ikke å uttrykke dem! Er forferdelig for meg og. Se på vedlagt bilde ang høytfungerende......... Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #12 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja, jeg vet, det må være forferdelig for de med diagnosen. Er derfor jeg hater autisme! Kjæresten min har også ekstremt mye følelser og klarer ikke å uttrykke dem! Er forferdelig for meg og. Se på vedlagt bilde ang høytfungerende......... Anonymkode: c31dd...f3b Jeg vet veldig godt hva det er, så trenger forklaring på noe. Poenget mitt er at det er muligheter for å hjelpe en som er høytfungerende. De har språk og kam snakke og er ikke helt i sin egen verden Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #13 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet veldig godt hva det er, så trenger forklaring på noe. Poenget mitt er at det er muligheter for å hjelpe en som er høytfungerende. De har språk og kam snakke og er ikke helt i sin egen verden Anonymkode: 71d76...778 Poenget var at det er ikke lett! Det er tungt! Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #14 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Poenget var at det er ikke lett! Det er tungt! Anonymkode: c31dd...f3b Ikke sagt at det er lett, men det er mulig. Og så er det sånn at om det er kjæresten og svigermor, så kan du faktisk kvitte deg med dem. Man kan ikke det med egne barn Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #15 Skrevet 5. august 2022 Jeg synes vel det du beskriver er småting. Det jeg opplever som mest slitsom er angsten, depresjonene og spiseforstyrrelsen som kommer i kjølvannet av diagnosen og som mitt barn sliter med. At man må tenke litt for dem i sosiale sammenhenger er krevende helt klart. Men de er voksne mennesker og de har ansvar for seg selv. Anonymkode: c871d...30e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #16 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Ikke sagt at det er lett, men det er mulig. Og så er det sånn at om det er kjæresten og svigermor, så kan du faktisk kvitte deg med dem. Man kan ikke det med egne barn Anonymkode: 71d76...778 Jeg har barn med han Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #17 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes vel det du beskriver er småting. Det jeg opplever som mest slitsom er angsten, depresjonene og spiseforstyrrelsen som kommer i kjølvannet av diagnosen og som mitt barn sliter med. At man må tenke litt for dem i sosiale sammenhenger er krevende helt klart. Men de er voksne mennesker og de har ansvar for seg selv. Anonymkode: c871d...30e Jeg har ikke fortalt alt så klart. Det er så vanskelig 😢 trist å høre om barnet ditt ❤️ Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #18 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har barn med han Anonymkode: c31dd...f3b Og da må du leve med han for alltid? Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #19 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og da må du leve med han for alltid? Anonymkode: 71d76...778 Jeg må forholde meg til han Anonymkode: c31dd...f3b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #20 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jo, de er høytfungerende. De fungerer mye bedre enn autister med mer alvorlig diagnose. De kan uttrykke noe med ord. Det finnes de autister man aldri får kontakt med. De har ikke språk, og de kan ikke uttrykke noe som helst annet enn å skrike, hyle eller lage lyder. Jeg har en sønn som er autist, og jeg har en datter med ADD. Datteren er definitivt vanskeligere enn sønnen. Sønnen og jeg kan snakke sammen, han kan forklare om jeg spør og uttrykke noe. Datteren har ekstremt mye følelser hele tiden og snakker om det hele tiden. Det stopper aldri opp led følelser. Alle diagnoser gir en form for belastning for de pårørende, men den største belastningen tror jeg de har selv. Tenk om du aldri kunne klare å fortelle hvordan du har det, hva du føler, hvor glad du er i noen, hvor mye du misliker å spille fotball osv. selv om du er fullstendig klar over hvordan du har det! Det å være grusomt Anonymkode: 71d76...778 Nå skriver vel hi om en med asbergers da, det er ikke samme diagnose som en som bare hyler, skriker og lager lyder... De med asbergers har en høytfungerende autismespekterforstyrrelse, men det er selvfølgelig forskjell på dem også. Anonymkode: 9843a...790
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #21 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå skriver vel hi om en med asbergers da, det er ikke samme diagnose som en som bare hyler, skriker og lager lyder... De med asbergers har en høytfungerende autismespekterforstyrrelse, men det er selvfølgelig forskjell på dem også. Anonymkode: 9843a...790 Det var vel akkurat det jeg skrev. At de som er høytfungerende kan man i alle fall snakke med, og man kan få hjelp til metoder for å hjelpe den som har diagnosen. Anonymkode: 71d76...778
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #22 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg må forholde meg til han Anonymkode: c31dd...f3b Har barnet arvet diagnosen da? Venninnen min som har en datter med asbergers har jo også en eksmann med asbergers, det er en arvelig diagnose. Hun valgte å gå fra mannen, det ble for vanskelig å leve sammen med han selv om han selvfølgelig også har gode sider. Han ønsket i utgangspunktet å ha barnet 50/50, men det skjærte seg jo etter første samvær. Han evner ikke å følge opp et barn alene. Det har vært lange perioder hvor han bare har hatt litt dagsamvær. Anonymkode: 9843a...790
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #23 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg må forholde meg til han Anonymkode: c31dd...f3b Ja, men mer begrenset enn om du er samboer med han Anonymkode: 71d76...778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå