Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Når man starter i ny jobb kan man ikke ta ut egenmelding de første 2 månedene. Hvordan er det med syktbarndsger, kan man ta ut det? Anonymkode: e0d1a...5b1
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Ja, de kan brukes fra dag 1. Om det er så lurt, det kan diskuteres Anonymkode: e4348...d0f
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, de kan brukes fra dag 1. Om det er så lurt, det kan diskuteres Anonymkode: e4348...d0f Er det nødvendig så er det ‘lurt’. Alle vet at barn blir syke. Anonymkode: 85b0c...c90
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Hovedregelen er 4 uker på sykt barn dager, men de aller fleste har krav på penger fra nav (og ikke arbeidsgiver) om barna blir syke før det har gått 4 uker. https://www.nav.no/omsorgspenger Anonymkode: 9febd...d72
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Er det nødvendig så er det ‘lurt’. Alle vet at barn blir syke. Anonymkode: 85b0c...c90 alle vet at barn kan bli syke. Men det er ikke nødvendigvis det samme som at mor må være hjemme. Anonymkode: 2c29c...827
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Jeg ville strukket meg LANGT for å unngå å starte et nytt arbeidsforhold med "jeg blir hjemme i dag og i morgen, jeg". Anonymkode: f7da4...ecc
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville strukket meg LANGT for å unngå å starte et nytt arbeidsforhold med "jeg blir hjemme i dag og i morgen, jeg". Anonymkode: f7da4...ecc Selvfølgelig, det ønsker jeg også. Starter ny jobb om en måned og lurer bare på hvilke rettigheter jeg har. Mannen reiser mye med jobben, og har ingen av besteforeldrene boende i nærheten. Prøver bare å finne ut hva jeg gjør dersom et av barna blir syk i begynnelsen dersom han er borte Anonymkode: e0d1a...5b1
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Anonym bruker skrev (På 4.8.2022 den 13.10): alle vet at barn kan bli syke. Men det er ikke nødvendigvis det samme som at mor må være hjemme. Anonymkode: 2c29c...827 Nei 1 åringen kan være hjemme alene,er viktig at de blir tidlig selvstendig Anonymkode: 885bd...16f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Da gir du beskjed til mannen om at de første 8 ukene er det han som må ordne det, selv om det ikke "passer". Anonymkode: 146e4...4f4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Da gir du beskjed til mannen om at de første 8 ukene er det han som må ordne det, selv om det ikke "passer". Anonymkode: 146e4...4f4 For alt du vet så kan hun være alenemamma Anonymkode: 885bd...16f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nei 1 åringen kan være hjemme alene,er viktig at de blir tidlig selvstendig Anonymkode: 885bd...16f En knakende god ide vil være at far er hjemme😄 Anonymkode: 2c29c...827
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): For alt du vet så kan hun være alenemamma Anonymkode: 885bd...16f Nei, hi sier jo at far er i jobb😀 Anonymkode: 2c29c...827
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For alt du vet så kan hun være alenemamma Anonymkode: 885bd...16f Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, hi sier jo at far er i jobb😀 Anonymkode: 2c29c...827 Men han reiser mye med jobben. Han kan jo ikke bare la være å jobbe slik han må fordi jeg har fått ny jobb heller. Selvfølgelig, jeg ønsker ikke å ta ut syktbarn dager i begynnelsen, men noen ganger har man ikke noe valg. Jeg lurte bare på hvilke rettigheter jeg har. Hi Anonymkode: e0d1a...5b1
Merdee Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men han reiser mye med jobben. Han kan jo ikke bare la være å jobbe slik han må fordi jeg har fått ny jobb heller. Selvfølgelig, jeg ønsker ikke å ta ut syktbarn dager i begynnelsen, men noen ganger har man ikke noe valg. Jeg lurte bare på hvilke rettigheter jeg har. Hi Anonymkode: e0d1a...5b1 Det handler om at han må informere sin arbeidsgiver om at han må være hjemme med sykt barn (dersom barna blir syke). Det er ikke å la være å jobbe fordi du har fått jobb, det er å ta sin naturlige del av ansvaret.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Merdee skrev (4 minutter siden): Det handler om at han må informere sin arbeidsgiver om at han må være hjemme med sykt barn (dersom barna blir syke). Det er ikke å la være å jobbe fordi du har fått jobb, det er å ta sin naturlige del av ansvaret. Hun snakker om at far reiser mye i jobben. Det betyr at han kanskje ikke kan komme hjem med en gang, for eksempel fordi det ikke er flere flybilletter tilgjengelige den dagen osv. Anonymkode: f583d...aa1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Du må ha jobbet der fire uker før du kan bruke sykt barn dager, så her bør far kunne trø til. Anonymkode: a69e2...b66
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (På 4.8.2022 den 12.30): Ja, de kan brukes fra dag 1. Om det er så lurt, det kan diskuteres Anonymkode: e4348...d0f For å ha krav på omsorgspenger må: arbeidstaker ha vært på jobb i minimum fire uker før vedkommende kan benytte omsorgspenger, arbeidstaker ha omsorg for et barn. Rettigheten gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Anonymkode: a69e2...b66
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du må ha jobbet der fire uker før du kan bruke sykt barn dager, så her bør far kunne trø til. Anonymkode: a69e2...b66 Han kan jo ikke trø til når han er bortreist mye av tiden pga jobbreiser! Anonymkode: 885bd...16f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Han kan jo ikke trø til når han er bortreist mye av tiden pga jobbreiser! Anonymkode: 885bd...16f Nei men mor kan heller ikke da hun ikke har krav på disse dagene, så hvem sin jobb er viktigst her? Det er ikke verre enn at fer snakker med arbeidsgiver og gir beskjed at i de fire ukene kan han dessverre ikke ta lengre jobb reiser da han må være tilgjengelig dersom barnet blir sykt og må være hjemme. Jeg fatter ikke hvorfor far sin jobb alltid virkelig å være viktigst. Anonymkode: a69e2...b66
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #20 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du må ha jobbet der fire uker før du kan bruke sykt barn dager, så her bør far kunne trø til. Anonymkode: a69e2...b66 Nei, ikke DER. Du må ha vært i jobb (uansett hvor) i fire uker for å kunne få dekket slike dager via NAV. Anonymkode: f583d...aa1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #21 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke DER. Du må ha vært i jobb (uansett hvor) i fire uker for å kunne få dekket slike dager via NAV. Anonymkode: f583d...aa1 Det er feil. Arbeidsforholdet må ha vart i minimum fire uker. Det aktuelle arbeidsforholdet. Anonymkode: a69e2...b66
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #22 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): For å ha krav på omsorgspenger må: arbeidstaker ha vært på jobb i minimum fire uker før vedkommende kan benytte omsorgspenger, arbeidstaker ha omsorg for et barn. Rettigheten gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Anonymkode: a69e2...b66 Tusen takk. Det var akkurat dette jeg lurte på. HI Anonymkode: e0d1a...5b1
Merdee Skrevet 8. august 2022 #23 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Han kan jo ikke trø til når han er bortreist mye av tiden pga jobbreiser! Anonymkode: 885bd...16f Selvfølgelig kan han det, da må han avbryte jobbreiser og dra hjem raskest mulig. Da kan f.eks HI ta den første sykedagen (uten penger) og han de resterende). Evrntuelt så får de gardere seg med besteforeldre, tanter/onkler osv. Hvordan tenker du far hadde løst det om han var alene om omsorgen? Slik han hadde gjort det om han var alenefar, bør han gjøre det når ikke mor kan eller bør ta sykedagene.
Merdee Skrevet 8. august 2022 #24 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det er feil. Arbeidsforholdet må ha vart i minimum fire uker. Det aktuelle arbeidsforholdet. Anonymkode: a69e2...b66 Krav på fri har man uansett, men ikke med lønnskompensasjon.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #25 Skrevet 8. august 2022 Merdee skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan han det, da må han avbryte jobbreiser og dra hjem raskest mulig. Da kan f.eks HI ta den første sykedagen (uten penger) og han de resterende). Evrntuelt så får de gardere seg med besteforeldre, tanter/onkler osv. Hvordan tenker du far hadde løst det om han var alene om omsorgen? Slik han hadde gjort det om han var alenefar, bør han gjøre det når ikke mor kan eller bør ta sykedagene. Hvis han var alene om omsorgen, så hadde han sikkert lagt opp hverdagen slik at han ikke reiste mye i jobben. Mange aleneforeldre bytter jobb for nettopp å ikke havne i slike situasjoner. Men nå er de to i husholdningen, og han er den som jobber mest borte. Hvis alle småbarnsforeldre skal slutte å jobbe borte, vil Norge stoppe opp. Anonymkode: f583d...aa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå