GĂ„ til innhold

Bekymrer du deg?đŸ€”đŸ§

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er sikker pÄ at bekymringene mine hadde vÊrt mye mer plagsomme for meg om jeg ikke hadde hatt en aktiv hverdag med en krevende men god jobb, barn og en ung fuglehund som krever masse mosjon. Tror heller ikke bestemor slet med Ä finne nattesÞvnen med seks tette unger rundt seg og ansvaret for gÄrd og dyr - det eneste de levde av. Men tydeligvis er det ikke tilstrekkelig for Ä vÊre fri for mange bekymringstanker.

PÄ den annen side er jeg glad for at det er noe sÄpass «uskyldig» som bekymringstanker som er «min greie» - jeg hadde valgt det over angst, depresjoner og generell mistrivsel hvilken dag som helst.

Anonymkode: ebdf4...0cc

NÄ er bekymret det samme som angstfull, sÄ jeg tror kanskje vi tenker forskjellig pÄ hva Ä bekymre seg er? Kanskje du bare tenker litt mer pÄ ulike scenarioer, fremfor Ä vÊre reelt bekymret?

Anonymkode: d7e5e...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

NÄ er bekymret det samme som angstfull, sÄ jeg tror kanskje vi tenker forskjellig pÄ hva Ä bekymre seg er? Kanskje du bare tenker litt mer pÄ ulike scenarioer, fremfor Ä vÊre reelt bekymret?

Ikke meg du spĂžr. Men bekymring er ikke automatisk angst. Bekymringer er heller ikke automatisk angst. Men mye bekymringer kan fĂžre til angst. Alle som har angst bekymrer seg, men ikke alle som bekymrer seg har angst!

Bekymring har ofte ogsÄ en lÞsningsorientert side, som fÄr oss til Ä lete etter lÞsninger pÄ det vi bekymrer oss for. Mens angsten oftere blir overveldende, lammende og uten mÄl.

https://www.forskningsdagene.no/artikler/bekymring-er-noe-du-gjr-angst-er-noe-du-fr!t-8092

Anonymkode: 0547c...a56

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ikke meg du spĂžr. Men bekymring er ikke automatisk angst. Bekymringer er heller ikke automatisk angst. Men mye bekymringer kan fĂžre til angst. Alle som har angst bekymrer seg, men ikke alle som bekymrer seg har angst!

Bekymring har ofte ogsÄ en lÞsningsorientert side, som fÄr oss til Ä lete etter lÞsninger pÄ det vi bekymrer oss for. Mens angsten oftere blir overveldende, lammende og uten mÄl.

https://www.forskningsdagene.no/artikler/bekymring-er-noe-du-gjr-angst-er-noe-du-fr!t-8092

NÄ skrev jeg bare hva bekymret nÊr sagt er beskrevet som. TrÄden handler jo om unÞdig og mye bekymring, og ikke vanlige bekymringer vi alle kan ha iblant. 

Skrevet

Ja, stadig, men det er smĂ„ bekymringer. Verre er det at jeg ikke tror det er noen fremtid đŸ˜„

Anonymkode: c0e34...c29

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

NÄ skrev jeg bare hva bekymret nÊr sagt er beskrevet som. TrÄden handler jo om unÞdig og mye bekymring, og ikke vanlige bekymringer vi alle kan ha iblant. 

Du skrev: "NĂ„ er bekymret det samme som angstfull..."

Jeg kommenterte at det er feil. Man er ikke nĂždvendigvis "angstfull" selv om man er bekymret. Hvor mener du bekymring "nĂŠr sagt er beskrevet som (angst)"?

Bekymrer man seg mye og lenge, da kan man ogsÄ fÄ angst. Det betyr ikke at personer som bekymrer seg mye trenger Ä ha eller fÄ angst.

Man ser jo dessuten i trÄden at det er ulike opplevelser om hva de bekymrer seg for, og hun du svarte understreker jo ogsÄ at det ikke er angst hun har, selv om hun bekymrer seg en god del.

Det er ikke noe i HI som tyder pÄ at hun egentlig snakker om angstbekymringer som tar over livet. Det HI selv nevner er jo naturlige ting Ä bekymre seg fra ut fra hennes noe usikre livssituasjon i Þyeblikket.

Overskriften sier bare noe om bekymringer, uspesifisert. I hovedinnlegget spÞr HI etter unÞdvendige bekymringer - men nevner samtidig egne naturlige bekymringer. Om HI egentlig mener sÄ mye bekymring at det gÄr over i angst sÄ kan hun kanskje heller spesifisere det.

Skrevet

Bekymrer meg aldri. FÞler heller ikke frykt. Unntagen innimellom i trafikken, hvis en gÊrning i en diger bil gjÞr noe dumt pÄ glatta. 
Har omsorg for barna og kan fÄ vondt langt inn i sjela nÄr de har noe som plager dem. Men jeg bekymrer meg ikke for dem. Det er en frukteslÞs aktivitet. 

Anonymkode: d0e5b...164

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke det samme som angstfull. Da bruker du begrepene feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du skrev: "NĂ„ er bekymret det samme som angstfull..."

Jeg kommenterte at det er feil. Man er ikke nĂždvendigvis "angstfull" selv om man er bekymret. Hvor mener du bekymring "nĂŠr sagt er beskrevet som (angst)"?

Bekymrer man seg mye og lenge, da kan man ogsÄ fÄ angst. Det betyr ikke at personer som bekymrer seg mye trenger Ä ha eller fÄ angst.

Man ser jo dessuten i trÄden at det er ulike opplevelser om hva de bekymrer seg for, og hun du svarte understreker jo ogsÄ at det ikke er angst hun har, selv om hun bekymrer seg en god del.

Det er ikke noe i HI som tyder pÄ at hun egentlig snakker om angstbekymringer som tar over livet. Det HI selv nevner er jo naturlige ting Ä bekymre seg fra ut fra hennes noe usikre livssituasjon i Þyeblikket.

Overskriften sier bare noe om bekymringer, uspesifisert. I hovedinnlegget spÞr HI etter unÞdvendige bekymringer - men nevner samtidig egne naturlige bekymringer. Om HI egentlig mener sÄ mye bekymring at det gÄr over i angst sÄ kan hun kanskje heller spesifisere det.

Du fÄr google opp bekymret da vettu.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Det er ikke det samme som angstfull. Da bruker du begrepene feil. 

Åh 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke samme innhold. 
Angst er en nÊrmest lammende frykt som ogsÄ er irrasjonell. 
Noen har sÄ mye bekymringer og katastrofetanker at det trigger en angst. Men det er ikke det samme. 
Blir som Ä si at sand er pukk, fordi begge er lagd av mineraler. StÞrrelsen er ulik, bruksomrÄdene ogsÄ. De er ikke det samme. 

Skrevet (endret)

Bekymrer meg ikke nevneverdig. Har aldri skjÞnt meg pÄ folk som gÄr rundt og er bekymret for ingenting. 

Endret av Elizabeth
Skrevet (endret)

Jeg bekymrer meg lite, har en mer "halvfull" enn "halvtom" tilnÊrming til livet. Det tror jeg er medfÞdt, og et personlighetstrekk. Jeg kan allikevel i perioder der det skjer mye jeg ikke rÄr med bekymre meg unÞdvendig, typisk etter leggetid, og det kan vÊre vanskelig Ä bruke min ellers velfungerende strategi - Ä minne meg selv pÄ at det som regel gÄr bra. 

Et eksempel: vi bor pÄ et middels stort sted, med grei oversikt og barna gÄr til skolen pÄ 15 min, pÄ hovedsakelig gangvei eller lite trafikkert vei. Det fÞrste Äret hadde vi fÞlgegruppe til skolen, og etter hvert begynte de Ä gÄ selv. En pappa i klassen sa at han kom til Ä fÞlge barna sine lenge, han var redd for hva som kunne skje. Jeg svarte at det for meg er viktig at de fÄr oppleve friheten ved Ä gÄ selv, at det er lite trafikk, og at vi jo fÄr beskjed hvis barnet ikke har mÞtt til fÞrste time. Han satte Þynene i meg, og spurte om jeg ikke skjÞnte at barn kunne bli kidnappet, og at innen skolen ringte kunne ungen vÊre mange mil unna, i en kassebil, og vi sÄ henne aldri igjen. For meg er det en sÄ fremmed tanke, og jeg planlegger ikke livet etter det verste som kan skje. For ham var det helt fremmed Ä planlegge livet etter det som er praktisk, og at jeg tenkte at det verste som kunne skje var at de brukte for lang tid pÄ skoleveien fordi de glemte tiden. 

Til diskusjonen om angst og bekymring - det er kanskje riktigere Ä snakke om engstelse. Noen engster seg for mangt og mye, og bruker mye krefter pÄ Ä mentalt forberede seg pÄ alle mulige utfall. For noen blir dette sÄ omfattende at det pÄvirker daglig fungering, og diagnosen angst kan vÊre riktig. I personlighetspsykologi (type big five) snakker man om nevrotisisme som et trekk. Vi befinner oss et sted pÄ skalaen, og de som skÄrer hÞyt pÄ nevrotisisme bekymrer seg mye, og kan av de pÄ motsatt ende av skalaen oppfattes som negative og altfor bekymrete. Det et mulig at de som skÄrer hÞyt pÄ nevrotisisme er mer utsatt for Ä utvikle psykiske lidelser. https://forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ett-personlighetstrekk-ligger-bak-nesten-all-psykisk-sykdom/1263720 

Endret av Iiiiik
Skrevet

I utgangspunktet er jeg optimistisk og positiv av natur, sÄ jeg er normalt sett relativt flink til Ä skyve vekk bekymringer.

Samtidig har jeg opplevd en del ting som har lÊrt meg at kjipe ting kan skje, og de kan skje mens man minst venter det. SÄ det hender av og til at det dukker opp endel kjipe tanker. En periode slet jeg litt med mye bekymringer, pÄ en slik mÄte at jeg til tider fÞlte meg overveldet. Likevel har jeg greid Ä ikke omsette tankene til "praksis", dvs at jeg har levd livet som fÞr, gjort ting selv om jeg engster meg for dem, og heller ikke nektet ungene diverse pÄ grunn av min frykt. 

For eksempel var eldste utsatt for en alvorlig ulykke for noen Ă„r siden, sĂ„pass alvorlig at han kunne mistet livet eller blitt kvestet for livet. Det gikk heldigvis veldig bra, men jeg slet lenge- og sliter litt fortsatt- med Ă„ for eksempel vĂŠre borte fra ungene, eller at de skulle gjĂžre noe uten meg. Jeg hadde et voldsomt behov for Ă„ vite hvor de var til en hver tid, og fikk nesten ikke puste av tanken pĂ„ Ă„ reise bort eller vĂŠre langt unna, i tilfelle noe skjedde. Dette har jeg heldigvis greid Ă„ skjule for dem, jeg har tatt meg sammen og latt dem leve sitt liv, og her i mai greide jeg Ă„ reise pĂ„ en tur med venninner til en annen by. 😅 NĂ„ er det ikke fullt sĂ„ ille, jeg VET jo at det er irrasjonelt i det store og hele, men det lurer baki der innimellom. Da skyver jeg det vekk sĂ„ godt jeg kan.

Heldigvis gÄr det som oftest godt! :) 

Skrevet

Jepp, hele tiden. Som oftest er det grunnlÞst, men har opplevd noen ganger at det Ä vÊre forberedt pÄ det verste faktisk har hjulpet nÄr det fÞrst gÄr galt. Men de tilfellene er i fÄtall, sÄ det er jo ikke verdt det alt i alt.

Anonymkode: 9cfd7...cd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Og jeg er altsÄ mer enn godt nok sysselsatt, men bekymrer meg likevel for alt potensielt.

Hvis man spÞr en psykolog om hvorfor noen er mer bekymret enn andre, sÄ fÞler jeg meg ganske sikker pÄ at man ikke fÄr til svar: de som bekymrer seg mye har for mye tid til overs. Ting, spesielt de som angÄr den menneskelige psyke, er gjerne litt mer komplekse og nyanserte enn som sÄ.

NÄr man har satt seg fast i et tankespinn der man bekymrer seg unÞdig, sÄ mÄ tankene sysselsettes med andre ting. Det tror jeg psykologer vil vÊre enig i. Les en bok, hÞr pÄ lydbok. Det er nÄr man lar tankene fare at de blir irrasjonelle. SÄ mÄ man lÊre seg teknikker for Ä unngÄ det. Det er jo det psykologer er til for.

Anonymkode: c6cbb...f31

Skrevet

Jeg bekymrer meg heldigvis lite. Det hjelper uansett ikke for noen ting. Om det verste i en situasjon skulle skje er det jo ikke mindre ille bare fordi jeg har tenkt den tanken 100 ganger. 

Skrevet

Optimister og pessimister har svÊrt forskjellige liv. Jeg vet hva jeg vil med mitt liv og det er ikke Ä avkorte gleden i hvert eneste sekund ved Ä bekymre meg, eller ved Ä nekte Ä innrÞmme at potensialet for glede alltid finnes. 

Skrevet
sug lut skrev (42 minutter siden):

Optimister og pessimister har svÊrt forskjellige liv. Jeg vet hva jeg vil med mitt liv og det er ikke Ä avkorte gleden i hvert eneste sekund ved Ä bekymre meg, eller ved Ä nekte Ä innrÞmme at potensialet for glede alltid finnes. 

Bekymring er jo en naturlig reaksjon hos noen som bryr seg om andre mennesker. Akkurat nÄ ligger eldstefrÞken pÄ sykehus og gjennomgÄr omfattende behandling, og jeg kan ikke vÊre der hos henne. SelvfÞlgelig er jeg bekymret for henne. Det betyr ikke at jeg ikke finner glede i at hun fÄr behandling mot sykdommen og er i trygge hender. Jeg bekymrer meg fordi jeg er en mamma.

De som aldri har hatt grunn til Ä bekymre seg har levd svÊrt beskyttede liv. 

Anonymkode: bbbed...f75

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Bekymring er jo en naturlig reaksjon hos noen som bryr seg om andre mennesker. Akkurat nÄ ligger eldstefrÞken pÄ sykehus og gjennomgÄr omfattende behandling, og jeg kan ikke vÊre der hos henne. SelvfÞlgelig er jeg bekymret for henne. Det betyr ikke at jeg ikke finner glede i at hun fÄr behandling mot sykdommen og er i trygge hender. Jeg bekymrer meg fordi jeg er en mamma.

De som aldri har hatt grunn til Ä bekymre seg har levd svÊrt beskyttede liv. 

Anonymkode: bbbed...f75

Men bekymringen er ikke ubegrunnet da. Det var jo det det vas spÞrsmÄl om. Man kan bekymre seg for alt som kan skje, men de fleste klarer Ä unngÄ det ved Ä vri tankene.

Jeg har ikke levd et beskyttet liv. I det hele tatt. Det er kanskje derfor jeg ikke bekymrer med for ting som kan skje, og heller bekymrer meg for ting som faktisk skjer.

Anonymkode: c6cbb...f31

Skrevet

Nei, ikke unÞdvendig, men rundt det som er hÞyst reelt. Vi har en ungdom med mange utfordringer, sÄ det er mye bekymring knyttet opp til henne, men det er jo reelle bekymringer fordi vi har erfaring med hva som er vanskelig. 

Anonymkode: bb807...fb8

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Jeg bekymrer meg heldigvis lite. Det hjelper uansett ikke for noen ting. Om det verste i en situasjon skulle skje er det jo ikke mindre ille bare fordi jeg har tenkt den tanken 100 ganger. 

Vi som bekymrer oss mye gÄr jo heller ikke rundt og tror at det hjelper pÄ noe, eller at det vi bekymrer oss over blir mindre ille hvis det inntreffer fordi vi allerede har bekymret oss over det. 

Det Ä bekymre seg er liksom ikke et valg vi tar, noen bare er sÄnn. PÄ samme mÄte som en deprimert person ikke bare kan bestemme seg for Ä ikke vÊre nedfor. Man er ikke nÞdvendigvis en negativ person heller, selv om man fÄr «unÞdvendige» bekymringstanker oftere enn andre.

Det er kjipt nÄr det skjer, men jeg vil ikke si bekymringstankene mine pÄvirker livet mitt i stor grad. Da hadde jeg i sÄ fall sÞrget for Ä fÄ hjelp. Sammenlignet med de som lider av angst og depresjon er tross alt bekymringstanker ikke sÄ innmari farlig, og plager bare den det gjelder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg la ved en link som understĂžttet det jeg skrev - du har tydeligvis ikke lest den.

Om du mener den eller linken jeg ga deg ikke stemmer sÄ fÄr du komme med link til seriÞse kilder som bekrefter ditt syn.

Skrevet

Det Ă„ vĂŠre ekstra bekymret er et personlighetstrekk man ikke kan for at man er fĂždt med. Noen scorer hĂžyt pĂ„ nevrotisme, uten at det er sykdom. Men man har hĂžyere sannsynlighet for Ă„ utvikle psykiske lidelser. Jeg misunner dere som scorer lavt pĂ„ dette 🙌

Anonymkode: eda47...226

Skrevet

for barnet mitt stort sett

Anonymkode: d3801...6b8

Skrevet

Jeg bekymrer meg for ting som er verdt Ä bekymre seg for, som for ene barnet som sliter pÄ skolen og slike ting. 

men - har ogsĂ„ bekymringer som er katastrofetanker; som om at noen nĂŠr meg kan dĂž, jentungen kan bli skadet pĂ„ vei hjem fra skolen, at huset brenner ned og slike ting. De bekymringene jobber jeg med, for de er irrasjonelle og mistenker jeg tangerer en angstlidelse
😬

men heldigvis grubler jeg ikke hele dþgnet, stort sett er jeg lettsinnet😅

Anonymkode: 7a7ce...5a8

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...