Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Bekymrer du deg unĂždvendig? Jeg bekymrer meg mye ang egen helse pga de ikke finner ut hva som er galt og jeg er redd for at det blir sĂ„ ille en dag at alt hĂ„p er uteâŠ. Ellers bekymrer jeg meg ang barna og jobben.. Anonymkode: 19d88...fc9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Nei, det har jeg ikke tid til Anonymkode: c6cbb...f31
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Nei, for jeg er en optimist. Jeg vet det gÄr bra til sist. SÄ lenge jeg lever her er jeg en optimist. Anonymkode: d1cbb...e6c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Ă ja. Slitsomt. Anonymkode: ebdf4...0cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Bekymrer meg kun nÄr jeg har reell grunn til det. Per nÄ har jeg ingen grunn til Ä vÊre bekymret, sÄ svaret er nei. Anonymkode: 6f6a8...f17
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei, det har jeg ikke tid til Anonymkode: c6cbb...f31 Tror ikke det handler om hvor god eller dÄrlig tid man har altsÄ, men mer personlighetstype. Anonymkode: ebdf4...0cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Nei, jeg tenker i stor grad at man ikke kan bruke negativ energi pÄ ting som kanskje aldri skjer... SelvfÞlgelig fÄr jeg noen "mammaÞyeblikk" hvor jeg f.eks tenker pÄ sÞnnen som er tÞmrerlÊrling og holder pÄ med digre sager og sÄnt, eller pÄ mannen som er alene den dagen pÄ verkstedet og ikke har noen som kan hjelpe om det skulle skje en ulykke e.l. Men da tar jeg meg selv i nakken og tenker at nei, dette kan jeg ikke gÄ og kjinne pÄ, hva skal jeg lage til middag i dag tro.... NÄr det kommer til egen helse har jeg overlevd ting mange dÞr av, og fÄtt varig nedsatt funksjon og blitt ufÞr. Skulle det skje noe mer tenker jeg at jeg sikkert overlever det ogsÄ. Anonymkode: 0cb3d...a95
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Ja! Alt for mye! Grubler over alt som tenkes kan. Veldig slitsomt! Har gÄtt til psykolog og det har blitt bedre, men helt kvitt det blir jeg nok aldri. Anonymkode: f6bab...a2a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke det handler om hvor god eller dÄrlig tid man har altsÄ, men mer personlighetstype. Anonymkode: ebdf4...0cc Det har nok noe med hvor mye tid man har til disposisjon til Ä gruble. Klisjeen om at lediggang er roten til alt vondt, har noe i seg. Anonymkode: d7e5e...0e7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Altfor ofte og altfor mye om det meste. Anonymkode: b54dd...1da
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det har nok noe med hvor mye tid man har til disposisjon til Ä gruble. Klisjeen om at lediggang er roten til alt vondt, har noe i seg. Anonymkode: d7e5e...0e7 Det Ä bekymre seg innebÊrer ikke nÞdvendigvis at man tar seg tid til Ä gruble og finne opp ting Ä bekymre seg over. Det er nÊrmest som en «default»-innstilling til livet. I hvert fall har jeg vÊrt slik sÄ lenge jeg kan huske, og jeg har ikke vÊrt i lediggang siden jeg var 14 Är tror jeg⊠selv da jeg hadde full jobb, to smÄ barn og tok en master ved siden av hadde jeg «tid» til Ä bekymre meg. Verst er det nÄr jeg legger meg for Ä sove, da kommer alle tankene og forestillingene om alt som kan gÄ galt. Bestemor, mamma og sÞstra mi helt like, sÄ jeg mistenker at dette er et arvet personlighetstrekk. Anonymkode: ebdf4...0cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 Ja jeg bekymrer meg altfor mye for alt mulig. NÄr Norge stengte ned under koronaperioden sÄ fikk jeg intense brystsmerter hele tiden,jeg trodde jo at det var hjerteproblemer. Det viste seg Ä bare vÊre angst fordi jeg var sÄ bekymret og redd. Anonymkode: 2ad91...2ea
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Tror ikke det handler om hvor god eller dÄrlig tid man har altsÄ, men mer personlighetstype. Anonymkode: ebdf4...0cc Tja⊠jeg kunne fint ha bekymret meg for ting jeg ikke egentlig trenger Ä bekymre meg for, men jeg har sysselsatt meg sÄ jeg slipper Ä bekymre meg for alt som er potensielt potensielt. Jeg bekymrer meg for mange ting. Jeg har to diagnosebarn og er bekymret for deres fremtid, men det er jo ikke unÞdvendig. Anonymkode: c6cbb...f31
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 Jeg bekymrer meg heldigvis ikke over unÞdvendige ting. Men jeg bekymrer meg stort for hvordan fremtiden blir (sÊrlig for barna) nÄr min manns kreftsykdom utvikler seg og mest sannsynlig vil pÄvirke personligheten hans. Anonymkode: 716ec...e1e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Jeg tror det er for enkelt Ä si "det har jeg ikke tid til" eller at det har med personlighetstype Ä gjÞre. Jeg tror det har med hvor store belastninger og utfordringer man har, hvor godt nettverk man har, hvor sÄrbar man er (bÄde personlig, men ogsÄ Þkonomisk, om man har gode relasjoner m.m.). Jeg bekymret meg minimalt fÞr. Utfordringer var bare spennende muligheter, hvordan kunne jeg lÞse det eller finne helt andre ting Ä gjÞre, det meste ordnet seg og det som ikke ordnet seg, det var sjelden sÄ veldig viktig. SÄ ble det "for mye" pÄ alle omrÄder i livet, fÞrst og fremst helse, som sÄ har pÄvirket alt annet. NÄr det som fÞr var bagateller og helt overkommelige utfordringer plutselig kan vÊre det som fÄr det lille man har igjen til Ä rase sammen, da er det kort vei til bekymring. Heldigvis har jeg lÊrt meg teknikker for Ä ikke gÄ for mye inn i bekymringene, men det er en krevende prosess og noe jeg mÄ vÊre bevisst nÊrmest daglig, for Ä holde fokus pÄ mulighetene og det som faktisk er positivt. Anonymkode: 0547c...a56
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tja⊠jeg kunne fint ha bekymret meg for ting jeg ikke egentlig trenger Ä bekymre meg for, men jeg har sysselsatt meg sÄ jeg slipper Ä bekymre meg for alt som er potensielt potensielt. Jeg bekymrer meg for mange ting. Jeg har to diagnosebarn og er bekymret for deres fremtid, men det er jo ikke unÞdvendig. Anonymkode: c6cbb...f31 Og jeg er altsÄ mer enn godt nok sysselsatt, men bekymrer meg likevel for alt potensielt. Hvis man spÞr en psykolog om hvorfor noen er mer bekymret enn andre, sÄ fÞler jeg meg ganske sikker pÄ at man ikke fÄr til svar: de som bekymrer seg mye har for mye tid til overs. Ting, spesielt de som angÄr den menneskelige psyke, er gjerne litt mer komplekse og nyanserte enn som sÄ. Anonymkode: ebdf4...0cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Og jeg er altsÄ mer enn godt nok sysselsatt, men bekymrer meg likevel for alt potensielt. Hvis man spÞr en psykolog om hvorfor noen er mer bekymret enn andre, sÄ fÞler jeg meg ganske sikker pÄ at man ikke fÄr til svar: de som bekymrer seg mye har for mye tid til overs. Ting, spesielt de som angÄr den menneskelige psyke, er gjerne litt mer komplekse og nyanserte enn som sÄ. Anonymkode: ebdf4...0cc Fordelen med forum som jeg ser det, er at folk ikke later som om de er psykologer, for Êrlig snakka sÄ er psykologer langt fra Êrlige til en hver tid, eller sier akkurat hva de tenker. Det sier seg selv. Det sier seg ogsÄ selv at hvis du er opptatt av noe som krever din tankevirksomhet, sÄ har du faktum ikke mulighet for Ä bekymre deg der og da. Selv om det er et uttrykk som heter Ä ha to tanker i hodet pÄ en gang, sÄ er ikke det mulig altsÄ. Hvis man uansett bekymrer seg over Ä bruke tanker pÄ det man driver med, sÄ snakker vi tvangstanker. Anonymkode: d7e5e...0e7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Ja, desverre. Det har jeg alltid gjort, helt siden jeg var liten. Anonymkode: ff527...99d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 NÊ... Gidder ikke Ä bekymre meg for noe fÞr jeg mÄ. Det er pinadÞ bortkasta energi. Anonymkode: f7c89...dc8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #21 Skrevet 3. august 2022 Ja, spesielt da det kommer til barna. Men gÄr alt bra med barna, sÄ bekymrer jeg meg ikke. Men det har jo vÊrt ganger det har vÊrt grunn til bekymring, og da tror jeg helt klart at jeg bekymrer meg alt for mye. Ellers sÄ bekymrer jeg meg nok lite. Anonymkode: e899a...755
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #22 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Fordelen med forum som jeg ser det, er at folk ikke later som om de er psykologer, for Êrlig snakka sÄ er psykologer langt fra Êrlige til en hver tid, eller sier akkurat hva de tenker. Det sier seg selv. Det sier seg ogsÄ selv at hvis du er opptatt av noe som krever din tankevirksomhet, sÄ har du faktum ikke mulighet for Ä bekymre deg der og da. Selv om det er et uttrykk som heter Ä ha to tanker i hodet pÄ en gang, sÄ er ikke det mulig altsÄ. Hvis man uansett bekymrer seg over Ä bruke tanker pÄ det man driver med, sÄ snakker vi tvangstanker. Anonymkode: d7e5e...0e7 Men sÄ er det jo heller ikke sÄnn at nÄr man er en person som er bekymra, sÄ er man bekymra absolutt hele tiden, og ikke klarer Ä bruke tankevirksomhet pÄ noe annet. Da er man jo godt over i der sykelige. Det er vel mer sÄnn at der folk tar seg en pause og tenker pÄ hva man skal ha til middag eller hvilke sko man bÞr kjÞpe til ungen, sÄ vil en som meg kanskje fort vippe over i bekymringstanker. Tenker du virkelig at alle som er mer bekymra enn andre har for mye tid, mens alle som ikke plages av unÞdvendige bekymringer har lite tid til overs? Hvordan forklarer du da at jeg, som pÄ ingen som helst mÄte har mye tid til overs, plages med mange bekymringstanker? Da har jeg mer tro pÄ forklaringen du kan lese om her; at bekymringer er en mental strategi for Ä hÄndtere det som er skremmende: https://psykologisk.no/2016/10/tips-til-deg-som-bekymrer-deg/ Anonymkode: ebdf4...0cc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #23 Skrevet 3. august 2022 SvĂŠrt sjelden, og ikke lenge av gangen. Har jeg et reelt problem blir jeg sĂ„ fokusert pĂ„ Ă„ finne en lĂžsning at jeg ikke rekker Ă„ bekymre meg (er i overkant lĂžsningsorientert đ). Er generelt lys til sinns og tenker at Ă„ bekymre seg for alt som muligens kan gĂ„ galt er det mest unyttige man gjĂžr. Ulempen er nok at jeg nok kan fremstĂ„ som kald og litt grunn, jeg lever veldig i nuet (selv om jeg legger planer langt forbi pensjonsalder). Min far har f.eks. fĂ„tt en kreftdiagnose og venninner vil jo gjerne stĂžtte, men jeg gĂ„r ikke rundt og kjenner veldig pĂ„ det. Legene er optimistiske, han ogsĂ„, det gĂ„r som det gĂ„r. Jeg har riktignok en grunnleggende dĂždsangst, men tillater meg ikke Ă„ kjenne pĂ„ den da det er svĂŠrt lite Ă„ gjĂžre med akkurat det annet enn Ă„ prĂžve Ă„ utsette den sĂ„ lenge som mulig. Den dukker opp i kĂž til skumle karuseller đ Jeg har en mor som bare blir mer hysterisk med alderen, hĂ„per virkelig ikke jeg blir slik, ser forferdelig slitsomt ut. Alt er visst farlig og skummelt, hver minste ukjente lyd er en trussel. Anonymkode: 12e96...797
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #24 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Men sÄ er det jo heller ikke sÄnn at nÄr man er en person som er bekymra, sÄ er man bekymra absolutt hele tiden, og ikke klarer Ä bruke tankevirksomhet pÄ noe annet. Da er man jo godt over i der sykelige. Det er vel mer sÄnn at der folk tar seg en pause og tenker pÄ hva man skal ha til middag eller hvilke sko man bÞr kjÞpe til ungen, sÄ vil en som meg kanskje fort vippe over i bekymringstanker. Tenker du virkelig at alle som er mer bekymra enn andre har for mye tid, mens alle som ikke plages av unÞdvendige bekymringer har lite tid til overs? Hvordan forklarer du da at jeg, som pÄ ingen som helst mÄte har mye tid til overs, plages med mange bekymringstanker? Da har jeg mer tro pÄ forklaringen du kan lese om her; at bekymringer er en mental strategi for Ä hÄndtere det som er skremmende: https://psykologisk.no/2016/10/tips-til-deg-som-bekymrer-deg/ Anonymkode: ebdf4...0cc Jeg tror at det er tre ting som hovedsaklig hjelper alle som sliter med ting. à stadig bekymre seg unÞdig og mye, er en issues, psykisk. De tre tingene som hjelper er Ä vÊre opptatt med ting, dernest bli sliten, og til slutt god sÞvn. Blir man sliten av Ä vÊre ute i frisk luft ved Ä vÊre i aktivitet, sÄ er det selvfÞlgelig best.  Anonymkode: d7e5e...0e7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #25 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror at det er tre ting som hovedsaklig hjelper alle som sliter med ting. à stadig bekymre seg unÞdig og mye, er en issues, psykisk. De tre tingene som hjelper er Ä vÊre opptatt med ting, dernest bli sliten, og til slutt god sÞvn. Blir man sliten av Ä vÊre ute i frisk luft ved Ä vÊre i aktivitet, sÄ er det selvfÞlgelig best.  Anonymkode: d7e5e...0e7 Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er sikker pÄ at bekymringene mine hadde vÊrt mye mer plagsomme for meg om jeg ikke hadde hatt en aktiv hverdag med en krevende men god jobb, barn og en ung fuglehund som krever masse mosjon. Tror heller ikke bestemor slet med Ä finne nattesÞvnen med seks tette unger rundt seg og ansvaret for gÄrd og dyr - det eneste de levde av. Men tydeligvis er det ikke tilstrekkelig for Ä vÊre fri for mange bekymringstanker. PÄ den annen side er jeg glad for at det er noe sÄpass «uskyldig» som bekymringstanker som er «min greie» - jeg hadde valgt det over angst, depresjoner og generell mistrivsel hvilken dag som helst. Anonymkode: ebdf4...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ