Gå til innhold

På tide å innføre poteter igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Økonomien blir trangere for mange, og da er det smart å ha noe som er billig og metter bra som hovedingrediens i måltidet. Dessuten er poteter mer anvendelig enn noe annet, og det går an å lage utallige varianter av poteter. De smaker på ingen måte likt heller, så en eller annen variant liker alle. 

Del dine potettips, så kan vi alle dra nytte av dem. 

Anonymkode: 86a96...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt må man spise poteter. Kokte og stekte og i supper og i ovnen som båtpoteter, eller som bakepotet der alle kan velge sitt eget fyll.

Poteter metter. Ikke for Ingenting at de overlevde på sild og poteter.

Anonymkode: 71772...e62

Skrevet

Spiser lite poteter og anser det ikke som nødvendig i kosten. Da liker jeg linser,ris og koskos bedre. Det er flere grønnsaker som er billige hvis man ikke er så glad i potet. Når det er sagt så er potetsuppe,hjemmelaget mos og bakt potet godt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Spiser lite poteter og anser det ikke som nødvendig i kosten. Da liker jeg linser,ris og koskos bedre. Det er flere grønnsaker som er billige hvis man ikke er så glad i potet. Når det er sagt så er potetsuppe,hjemmelaget mos og bakt potet godt. 

Tenkte at siden poteter kan varieres nesten i det uendelige, så er det et smart valg nå når mange får det vanskeligere økonomisk. Ris er godt noen ganger, men poteter er jo mye sunnere.

Skrevet

Dyrkingene poteter. Spis de som kokte, bakte, stekte, friterte, som innpakking, i skiver, flak osv. potet kan brukes til alt og er lett å dyrke 

Anonymkode: 951ea...72f

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Da liker jeg linser,ris og koskos bedre.

Jeg tror HIs tanke er at hvis det blir en internasjonal krise ut over krigen Putin har startet i Ukraina, så vil det bli vanskelig å få tilsendt mat fra langt vekk. Da kan det bli vanskelig å få tak i en del matvarer som ikke er odlet her i landet.

Enig med deg i både linser og kokos for øvrig. 😊

Anonymkode: 0a806...e51

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte at siden poteter kan varieres nesten i det uendelige, så er det et smart valg nå når mange får det vanskeligere økonomisk. Ris er godt noen ganger, men poteter er jo mye sunnere.

Åja, jeg misforsto helt. Uff, beklager @mamma til adhd gutt<3!

Skrevet

Poteter kan være en delikatesse. Da koster de litt.

Anonymkode: 7bdb4...7ad

Skrevet

Forrige helg lagde vi "crushed potatoes" til grillmaten, alle her elsket det, men det er vel ikke akkurat den sunneste poteten da 😉

Men vi er glad i poteter her i huset og spiser det flere ganger i uken. Kokte poteter til tradisjonsmat som kjøttkaker, steik, kokt torsk, koteletter osv. Potetbåter i langpanne til f.eks grillmat, biff o.l. Fløtegratinerte poteter til fest.

Hjemmelaget pommes frites, stekt i langpanne og ikke fritert.

Stekte poteter til pytt I panne.

Potetstappe til kjøttboller eller fiskepinner. 

Joda, det går endel potet her i huset 

Anonymkode: 32d1c...c0e

Skrevet

Gode forslag her, og sjøl så lager jeg potetvafler. Det liker barna veldig godt, og vil også ha de kalde som skolemat. Jeg fant ut at jeg kunne kjøpe direkte fra en gård et stykke unna. Det blir enda billigere 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Gode forslag her, og sjøl så lager jeg potetvafler. Det liker barna veldig godt, og vil også ha de kalde som skolemat. Jeg fant ut at jeg kunne kjøpe direkte fra en gård et stykke unna. Det blir enda billigere 😊

Sånn ca hvordan ser oppskriften din ut?

Skrevet

Så artig at denne tråden kommer når jeg har begynt med et forsøk om å prøve å spise mer poteter for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 608f9...a94

Skrevet

Elsker poteter!

Lager alt mulig - grateng, komper, potetpannekaker, stuing, potetsalater i forskjellige varianter, stappe, ovnsstekte, kokte, råstekte, pyttipanne, etc

Skrevet
tante grusom master of law skrev (10 minutter siden):

Elsker poteter!

Lager alt mulig - grateng, komper, potetpannekaker, stuing, potetsalater i forskjellige varianter, stappe, ovnsstekte, kokte, råstekte, pyttipanne, etc

Hva med potetbrød? Jeg er seriøs, ja.

Skrevet

Det er ikke bare å begynne å spise poteter. Økonomien i produksjonen er så dårlig at de fleste produsentene har sluttet. Det gamle utstyret er da selvfølgelig ikke vedlikeholdt og mye kunskap har gått tapt. Desuten må det først brukes et år på å produsere settepoteter. Vi kan ikke bare legge om kostholdet på noen måneders varsel og tro at maten skal være tilgjengelig.

Anonymkode: 93a67...a49

Skrevet

Poteter er herlig! 
Potetsuppe, røstipoteter, potetkaker, potetlapper, stekte, bakte, kokte, råstekte, rester som stekes som pytt i panne. Eneste jeg ikke er sp glad i er potetstappe. 
Norske poteter er billig og bra, uten hormonene som amadinepotetene fra utlandet er full av (som jeg elsket inntil jeg leste om det). 

Skrevet

Poteter er genialt!

Anonymkode: 6a674...a98

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bare å begynne å spise poteter. Økonomien i produksjonen er så dårlig at de fleste produsentene har sluttet. Det gamle utstyret er da selvfølgelig ikke vedlikeholdt og mye kunskap har gått tapt. Desuten må det først brukes et år på å produsere settepoteter. Vi kan ikke bare legge om kostholdet på noen måneders varsel og tro at maten skal være tilgjengelig.

Anonymkode: 93a67...a49

Dette vet jeg fra sjøfarten også. En gang var vi en verdensomspennende sjøfartsnasjon. Når noen tenkte skip og båter tenkte de Norge og norske sjøfolk. Det er sånn vi er endt opp med en bit Norge helt på den andre siden kloden.

Så kom tiden da det ble billigere å leie inn sjøfolk fra fattige u-land. I tillegg blir skip nå registrert i skatteparadiser. Dermed kan arbeidsforhold holde en helt annen standard enn om skipene var registrert i Norge.

Dette har foregått i mange tiår nå. Det er mye kunnskap om sjøfart som er gått tapt. Ikke bare utstyr som har gått tapt, men all den kunnskapen.

Det samme skjer garantert i en rekke andre fagfelt ja. Som potetproduksjon. For det overrasker en del, å føre en båt er ikke bare å stille seg bak roret og snu litt hit og dit. På samme måte er det å odle poteter ikke bare å dytte en potet i jorden. Gjør en det uten å vite hvordan det skal gjøres vil en del poteter faktisk råtne (jeg har prøvd å odle poteter).

Det er så mye som er bygget ned for å spare penger... at vi er blitt fattige. Til trass for alle de pengene vi har spart.

Skrevet

Alle ekte nordmenn spiser potet 🙂! Sunt og godt. 

Anonymkode: 5c014...6f2

Skrevet

Eg bakar ofte poteter i omnen. Deler i bitar så drt går fort, tilsetter krydder og litt olje. Ferdig på 20 minutt.

Skrevet

Vi har alltid spist masse poteter.

Kokt, røsti, potetbåter, potetsalat (rømme eller vinaigrette), bakt potet, potetstappe, hasselbackpoteter, potetmos, potetball, pommes frittes, fløtegratinerte poteter. Bruker det også masse i lapskaus og i en kremet grønnsakssuppe. Anbefaler forøvrig potetkokeboka av Ina Janine Johnsen.

Potet innholdet mye av næringsstoffene vi trenger og er sunnere enn både pasta og ris. Det produseres også nok poteter i Norge til å dekke befolkningens behov. Jeg oppfordrer alle til å kjøpe norske poteter og ikke import.

I år har jeg dyrket poteter i hagen. Blir spennende å se om det blir vellykket. 

Anonymkode: 22fce...864

Skrevet

Har gått mer vekk fra ris det siste året og bruker langt mer potet igjen. Gjør det stort sett enkelt og bakes ofte i ildfast form, med krydder som passer hovedretten. Tidligere råskrelte jeg alltid, nå spises de alltid med skall, med unntak av til festmat råskrelte passer til. Tidligere ble poteten sett på som en god kilde til C vitamin. Ikke fordi den inneholdt store mengder, men fordi den ble spist langt oftere. Mener poteten har vært undervurdert og fint at den brukes mer igjen :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Poteter kan være en delikatesse. Da koster de litt.

Anonymkode: 7bdb4...7ad

Jeg syns det går an å lage varianter som smaker delikatesse så lenge potetene er gode, og kvaliteten er jevnt over helt fin.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Sånn ca hvordan ser oppskriften din ut?

Jeg tar alltid på slump, men egg, litt potetmel, hvetemel, litt bakepulver og melk. Nydelig med bare litt rømme, og også med skinke og ost, men best med spekeskinke. Her er det bare å velge 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tar alltid på slump, men egg, litt potetmel, hvetemel, litt bakepulver og melk. Nydelig med bare litt rømme, og også med skinke og ost, men best med spekeskinke. Her er det bare å velge 🙂

Samme her. 😄 Derfor jeg tenkte spørre om sånn ca. Men ingen poteter altså. 😕 Ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...