Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Åh, jeg er så utrolig lei av mas om når vi skal bli gravide! Det gjelder både av familie på begge sider, bekjente på gata (ja, for til og med de vi ikke kjenner særlig godt kan få seg til å spørre om vi ikke skal ha snart!) og nå er ferien straks slutt, så da vet jeg at det blir spørsmål om det på jobb også. Eskalerte egentlig bare enda mer etter vi giftet oss, og nå er det bare slitsomt og leit. For jeg føler jo ikke at noen som helst har noe med det å gjøre, og også fordi man aldri vet årsaken bak. Vi har ventet lenge med barn, men når vi endelig bestemte oss for at tiden ble rett har veien vært kronglete med spontantabort som jeg kun har delt med mannen min og ei nær venninne. Så privat følte jeg at det ble. Hva svarer man til sånt mas? Tenker ikke folk i det hele tatt? 😒 Anonymkode: 06c63...3b1
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Nei, noen ganger tenker ikke folk i det hele tatt. Dessverre. Du får nesten bare si fra, og så kan du også forklare hvor feil det er å både spørre og mase om slikt! Anonymkode: 1e39d...4ba
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Da må du øve deg på et standardsvar. Helst et som får mottakeren til å bli flau. Anonymkode: f70d9...e92
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 "Nei, det er ikke bare å bestille dessverre!" De fleste trekker seg da altså, og spør ikke igjen. Skulle du ha noen helt uten sosiale antenner i omgangskretsen din som likevel maser får du bare svare ærlig at dette synes du er en veldig privat og sår ting som du ikke ønsker å snakke om. Har personen snev av sosial kompetanse blir han/hun flau og spør ikke igjen Så må du for deg selv huske at folk spør ikke for å være slemme. Det er litt korttenkt å gjøre det, men de viser egentlig bare interesse for deg og din familie. Anonymkode: 51d36...025
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): "Nei, det er ikke bare å bestille dessverre!" De fleste trekker seg da altså, og spør ikke igjen. Skulle du ha noen helt uten sosiale antenner i omgangskretsen din som likevel maser får du bare svare ærlig at dette synes du er en veldig privat og sår ting som du ikke ønsker å snakke om. Har personen snev av sosial kompetanse blir han/hun flau og spør ikke igjen Så må du for deg selv huske at folk spør ikke for å være slemme. Det er litt korttenkt å gjøre det, men de viser egentlig bare interesse for deg og din familie. Anonymkode: 51d36...025 Ditt forslag syns jeg ikke er så bra, da forteller hun at de prøver og det er det ingen som har noe med. Svar noe som ‘det ønsker jeg ikke å svare på’. Null rom for diskusjon. Anonymkode: f70d9...e92
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 "Det er et veldig privat spørsmål, synes du ikke?" Anonymkode: 9b102...377
Himmel og hav Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Svar f. eks. 37 når de spør. Når de lurer på hva du mener, så sier du bare: Du er nummer 37 som spør, ler litt og spør om de har nye solbriller/ har klipt seg/ hvordan ferien var el. Om de ikke tar det da at du ikke ønsker svare på det, så må du nesten si det rett ut at det er en privatsak.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 «Jeg har hatt syv spontanaborter, takk som spør. Hva syns du jeg bør bli flinkere til?» Eller som min venninne sa: «Du er klar over at det fins folk som ikke kan få barn?» Da parkerte hun foreldrene sine, som maste mest. Anonymkode: e826a...c2c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Uff, at folk ikke skjønner det der! Jeg ville svart «det vil skjebnen vise» eller «når Gud vil» eller tilsvarende kryptisk som både kan bety at dere prøver og at dere ikke vil. Det inviterer heller ikke til videre samtale, og signaliserer at det er en privatsak. Anonymkode: d62e2...2b7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): «Jeg har hatt syv spontanaborter, takk som spør. Hva syns du jeg bør bli flinkere til?» Eller som min venninne sa: «Du er klar over at det fins folk som ikke kan få barn?» Da parkerte hun foreldrene sine, som maste mest. Anonymkode: e826a...c2c Jeg syns det er ganske alvorlig at folk tillater seg å spørre om slike ting, for det er spørsmål som kan forårsake mange følelser. Ingen vet historikken til andre heller. Det er forståelig at du har lyst til å svare sånn, men jeg tror at ved å ta det på alvor og forklare de som ikke skjønner dette, så kanskje de forstår at det er å gå alt for langt. Anonymkode: 1e39d...4ba
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): «Jeg har hatt syv spontanaborter, takk som spør. Hva syns du jeg bør bli flinkere til?» Eller som min venninne sa: «Du er klar over at det fins folk som ikke kan få barn?» Da parkerte hun foreldrene sine, som maste mest. Anonymkode: e826a...c2c Takk for svar dere! Folk spør altså i de rareste situasjoner og sånn helt ut av det blå. Som om det er helt vanlig hverdagssnakk. Det hjelper sikkert ikke på at jeg har barn fra før, for det maset har pågått i 12 år "Jammen er det ikke på tide med en til?" "Når får xx en lillebror eller lillesøster?" som om det er helt tatt for gitt at folk får flere enn et barn, eller barn i det hele tatt for den saks skyld. Har nettopp gjennomgått en SA, vi rakk egentlig ikke glede oss så lenge for jeg aborterte kun noen dager etter. Men allerede siden da har jeg blitt spurt av 2 personer, hvor jeg ikke følte at noen av dem hadde noe med det å gjøre. Så er det ikke alltid et enkelt svar å svare på heller så det blir bare et svar som "Nei, det har vi ikke tenkt på.." 🤔😅 "«Jeg har hatt syv spontanaborter, takk som spør. Hva syns du jeg bør bli flinkere til?» " Denne var fin! 🤭 Anonymkode: 06c63...3b1
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg syns det er ganske alvorlig at folk tillater seg å spørre om slike ting, for det er spørsmål som kan forårsake mange følelser. Ingen vet historikken til andre heller. Det er forståelig at du har lyst til å svare sånn, men jeg tror at ved å ta det på alvor og forklare de som ikke skjønner dette, så kanskje de forstår at det er å gå alt for langt. Anonymkode: 1e39d...4ba Det skjønner de garantert med et spissere svar også. Den som tillater seg å spørre sånn er virkelig ikke et offer i situasjonen, altså. Anonymkode: e74bd...653
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 «Det syns jeg faktisk var et veldig uhøflig/lite empatisk spørsmål, er det vanlig å spørre folk om dette altså….» det har jeg svart, helt konsekvent til alle som spør. Anonymkode: 0558d...5b7
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Jeg har aldri opplevd det (sikkert fordi det er 3 år mellom de to yngste) men gudhjelpe meg å folk skulle sperre opp øya da jeg venta nummer 3, for hva skulle jeg nå med enda en når jeg hadde gutt og jente fra før?! Så folk ER rett og slett bare uhøflige! På jobb hos oss er det de gifte uten barn som opplever som deg. Jeg vet at det ene paret har mista noen ganger og sliter med det, det andre paret rakk ikke gifte seg før kjerringene begynte å slarve. Da sa jeg heldigvis fra at det er ikke er alle som vil ha barn, eller kan få barn. Da slutta de å gnåle. For en stund Anonymkode: c076a...7db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå