Gå til innhold

Kosthold - ultraprosessert mat- trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å legge om til et kosthold som gjør bedre for fordøyelsen min, og gjerne hjelper meg ned de 10 kg jeg ønsker å gå ned.

Jeg har forstått at det kan være nytte av å se opp for  ultraprosessert mat. 

Noen som har gode tips til bøker, blogger eller SoMe kanaler som er gode og oversiktelige? 

Jeg følger per i dag periodisk faste med spisevindu mellom 12 og 18, men må gjøre noe med HVA som går inn. Ønsker også et mer gjennomtenkt kosthold for tenåringen. 

Anonymkode: 9e8d5...101

Fortsetter under...

Skrevet

Akkurat ultaprossesert mat er jo enkelt å unngå, bare les hva det er, så dropper du det.

Så søker du oppskrifter, blogger osv med "naturlig mat og kosthold"

Anonymkode: 1aec5...f56

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Akkurat ultaprossesert mat er jo enkelt å unngå, bare les hva det er, så dropper du det.

Så søker du oppskrifter, blogger osv med "naturlig mat og kosthold"

Anonymkode: 1aec5...f56

Takk for svar 😊

Jeg syns ikke det er fullt så enkelt, egentlig. En ting er middag, da er det lettere å basere seg på rene råvarer. Verre er det med pålegg, syns jeg. Men jeg tror at nøkkelen er å lære seg gradvis hvilke produkter man skal unngå og hvilke man skal velge

Har kommer over Marit Kolby nå. Veldig interessant. Blant annet dette om at ultraprosesserte produkter fremstår som ekstra sunne ved at de fremmer at de er magre, uten tilsatt sukker osv. jeg har jo levd på slike produkter fordi jeg er for lite bevisst. 

Har kjøpt boken hennes, og gleder meg til å lese. Det jeg syns er vanskelig er å finne frem i jungelen av blogger osv. Hvem kan man stole på? 

HI

Skrevet

Google mari krokhus

Anonymkode: ae8bf...9a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊

Jeg syns ikke det er fullt så enkelt, egentlig. En ting er middag, da er det lettere å basere seg på rene råvarer. Verre er det med pålegg, syns jeg. Men jeg tror at nøkkelen er å lære seg gradvis hvilke produkter man skal unngå og hvilke man skal velge

Har kommer over Marit Kolby nå. Veldig interessant. Blant annet dette om at ultraprosesserte produkter fremstår som ekstra sunne ved at de fremmer at de er magre, uten tilsatt sukker osv. jeg har jo levd på slike produkter fordi jeg er for lite bevisst. 

Har kjøpt boken hennes, og gleder meg til å lese. Det jeg syns er vanskelig er å finne frem i jungelen av blogger osv. Hvem kan man stole på? 

HI

Masse pålegg du kan spise. Rent kjøttpålegg som for eksempel roastbiff, skinke og pålegg av kyllingfilet. Styr unna blandingsprodukter som servelat. Ost, kaldrøkt makrell, egg. Du kan også lage egen hummus. Nesten ikke noe pålegg som er uktraprossert med mindre det kommer ut av en tube. 

Anonymkode: 38e36...b06

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Masse pålegg du kan spise. Rent kjøttpålegg som for eksempel roastbiff, skinke og pålegg av kyllingfilet. Styr unna blandingsprodukter som servelat. Ost, kaldrøkt makrell, egg. Du kan også lage egen hummus. Nesten ikke noe pålegg som er uktraprossert med mindre det kommer ut av en tube. 

Hvilken kokt skinke anbefaler du? Jeg spiser ikke Gilde sin pga tilsetningsstoffer. Det var jeg ikke bevisst på i det hele tatt, trodde den var super-ren.. fordi jeg ikke ante hva jeg skulle de etter. Men den er jo en versting når det kommer til E407 som trigger inflammasjon i tarm 

HI

Annonse

Skrevet

Jeg lever etter regelen om at maten skal være minst mulig bearbeidet. Til brødmåltid spiser jeg peanøttsmør, egg eller ost, av og til makrell i tomat. Baker brødet selv. 

Anonymkode: 2517f...6e0

Skrevet

Bare lag mat av ting du forstår hva er så er du der.

Anonymkode: 33dde...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke riktig i det hele tatt. Har du ikke lest innholdsfortegnelsen på skinkepålegg, f. eks? Veldig mye av tradisjonelt pålegg er ultraprossessert: leverpostei, skinke, alle typer pølse, spekemat, for å nevne noe. Så enig med HI, det er vanskelig å unngå ultraprossessert pålegg. 

Anonymkode: 77fba...aa2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det enkleste er nok å slutte med kjøttpålegg. Det finnes muligens noen som ikke er ultraprosseserte, men de er vanskelig å finne. Det er mye annet godt du kan bruke på brød, og så går det an å bruke middagsrester.

Her står det litt mer om bearbeidet kjøtt man bør unngå: https://www.vi.no/helse/kjottvarene-du-ikke-bor-spise-for-mye-av/76643502

Anonymkode: 68666...7b1

Supert! Takk for svar og lenke 😊

HI

Skrevet

Hører gjerne fra dere som har opplevd endringer når dere kuttet ned på ultraprosessert mat. Hvilke endringer opplevde dere? 

Når man leser mer om dette, så er det en ganske kynisk og stygg industri som kommer til syne 😱

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...