Gå til innhold

Kan kristne spise skalldyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kan kristne spise skalldyr? Det står i Bibelen at de ikke kan. Bare lurer litt.

Anonymkode: a338a...8c8

Anonymkode: 76760...f71

Skrevet

Kan jøder selge sine døtre som slaver?
Bare lurer litt bare.

Anonymkode: 30ec6...2b1

Skrevet

Skalldyrforbudet står vel kun i det gamle testamentet? Ergo kan kristne spise skalldyr, men ikke praktiserende jøder. 

Anonymkode: 1757a...3aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bibelselskapet | Nettbibelen

Så sannelig; i Annen Mosebok kapittel 21, vers 7! 

Hva står det i første vers der? Er de kristne israelittene?

Skrevet

De kristne kan gjøre det hva vil. De velger med raus hånd hva de vil følge fra Bibelen og ikke. 

Skrevet

Det finnes vel ingen kristne som følger bibelen slavisk, og ihvertfall ikke gamletestamentet.

Det skulle tatt seg ut, om de skulle begynne med steining, kappe hendene av tyver, nekte kvinner å tale i forsamlinger, nekte onani osv osv osv.

Skal man beholde religionen i det moderne samfunn så må de tilpasse seg litt altså.

Anonymkode: 32ee8...af8

Skrevet

Kristne kan spise det de vil. Reglene i det gamle testamentet gjelder ikke lenger etter at Jesus døde, så de kristne følger det nye testamentet som har veldig få strenge regler utenom at man skal behandle andre slik man selv vil bli behandlet. 

Skrevet

Nå plukker jo de fleste kristne fra bibelen som om det var hyller med smågodt. 
Der jeg bor er det for eksempel en kvinnelig prest (som taler i forsamlinger) men som samtidig er både dømmende og tydelig i mot både homofili og abort. 
Råttent menneske, høy på seg selv og sin egen sannhet. 

Enten får man stå for og følge hele bibelen, eller så får man velge å være et raust og inkluderende menneske på alle områder. Mellomting er kvalmt. Særlig når reker og taling i forsamlinger er innafor, mens homofili og abort er utenfor. 

Anonymkode: d22f1...ab1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå plukker jo de fleste kristne fra bibelen som om det var hyller med smågodt. 
Der jeg bor er det for eksempel en kvinnelig prest (som taler i forsamlinger) men som samtidig er både dømmende og tydelig i mot både homofili og abort. 
Råttent menneske, høy på seg selv og sin egen sannhet. 

Enten får man stå for og følge hele bibelen, eller så får man velge å være et raust og inkluderende menneske på alle områder. Mellomting er kvalmt. Særlig når reker og taling i forsamlinger er innafor, mens homofili og abort er utenfor. 

Anonymkode: d22f1...ab1

Å forvente at en kristen, altså et menneske som oppriktig tror på den kollektive psykosen kristendommen er, skal være rasjonell nok til å forstå at man ikke bare kan plukke og velge fra eventyrboka det som passer dem, er som å forvente at brunsnegler skal kunne spille fiolin bare fordi det finnes mennesker som kan det.

Skrevet
Ekspatt skrev (28 minutter siden):

Å forvente at en kristen, altså et menneske som oppriktig tror på den kollektive psykosen kristendommen er, skal være rasjonell nok til å forstå at man ikke bare kan plukke og velge fra eventyrboka det som passer dem, er som å forvente at brunsnegler skal kunne spille fiolin bare fordi det finnes mennesker som kan det.

Takk! Jeg trenger hjelp av deg? Hvilke beviser kan jeg bruke for å overbevise de kristne om at bibelen bare er en eventyrbok?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Jeg trenger hjelp av deg? Hvilke beviser kan jeg bruke for å overbevise de kristne om at bibelen bare er en eventyrbok?

Den kampen må du nok bare legge fra deg.

Det er ikke snakk om bevis, det er snakk om tro. Du kan ikke ødelegge tro med bevis. Det er mange ting som står i bibelen som kan motbevises, men det spiller ingen rolle for de TROR.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Den kampen må du nok bare legge fra deg.

Det er ikke snakk om bevis, det er snakk om tro. Du kan ikke ødelegge tro med bevis. Det er mange ting som står i bibelen som kan motbevises, men det spiller ingen rolle for de TROR.

Ja, men jeg er ikke ute etter å motbevise "mange ting som står i bibelen", jeg er ute etter bevis for at bibelen er en eventyrbok. Da trenger jeg ikke noen andre beviser jo?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skalldyrforbudet står vel kun i det gamle testamentet? Ergo kan kristne spise skalldyr, men ikke praktiserende jøder. 

Hele Bibelen gjelds for kristne. De 10 bud står også i det gamle testamentet. 

Skrevet

Ja, men jeg er ikke ute etter å motbevise "mange ting som står i bibelen", jeg er ute etter bevis for at bibelen er en eventyrbok. Da trenger jeg ikke noen andre beviser jo?

Men du kan ikke bevise det, for dine bevis står imot tro, og tro trenger ikke hverken bevises eller motbevises.

Folk velger å tro, helt uavhengig av hva du kan bevise.

Selv troende vet at bibelen ikke kan bevises, de vet at mye av det som står der må tas med en klype salt fordi den er skrevet i en helt annen tid, i et helt annet samfunn, og består av historier som har gått fra munn til munn i mange generasjoner før de ble skrevet ned, og etterpå har blitt oversatt og oversatt, så mye er endret.

Det har ingen betydning, for de tror på gud og jesus, og de leser en betydning i bibelhistoriene som ikke trenger være korrekt, det er essensen, rådene, hvordan man skal være som menneske osv som er viktig.

Skrevet
Pobie skrev (49 minutter siden):

Kristne kan spise det de vil. Reglene i det gamle testamentet gjelder ikke lenger etter at Jesus døde, så de kristne følger det nye testamentet som har veldig få strenge regler utenom at man skal behandle andre slik man selv vil bli behandlet. 

Eh. Jo. Reglene gjelder. «Du skal ikke slå ihjel» for eksempel. 
(Og for de kristne er ikke Jesus død.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva står det i første vers der? Er de kristne israelittene?

Ja. Det som står i Bibelen gjelder alle mennesker. Alle skulle bli disipler. 

Skrevet

Men du kan ikke bevise det, for dine bevis står imot tro, og tro trenger ikke hverken bevises eller motbevises.

Folk velger å tro, helt uavhengig av hva du kan bevise.

Selv troende vet at bibelen ikke kan bevises, de vet at mye av det som står der må tas med en klype salt fordi den er skrevet i en helt annen tid, i et helt annet samfunn, og består av historier som har gått fra munn til munn i mange generasjoner før de ble skrevet ned, og etterpå har blitt oversatt og oversatt, så mye er endret.

Det har ingen betydning, for de tror på gud og jesus, og de leser en betydning i bibelhistoriene som ikke trenger være korrekt, det er essensen, rådene, hvordan man skal være som menneske osv som er viktig.

Jeg kan bevise at Per Christian Asbjørnsen og Jørgen Moe sin "Norske folkeeventyr" er en eventyrbok, for det står på forsiden. Jeg trenger et bevis for at bibelen er en eventyrbok.

Ikke at det står ting i den som er feil. Det står ting i min gamle naturfagbok som er feil. Som rasisten (han var en sosialdarwinist og mente at enkelte raser ikke hadde livets rett) Ernst Heackels tegninger som var i den. De er motbevist. Det betyr ikke at min naturfagbok var en eventyrbok. Alt ellers går jeg ut fra var bra forskning.

Jeg trenger beviser for at bibelen er en eventyrbok?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Det som står i Bibelen gjelder alle mennesker. Alle skulle bli disipler. 

Bevis påstanden din.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bevis påstanden din.

Nei, det er ikke nødvendig. Det er det den norske kirke (og kirken på verdensbasis) preker hver søndag. Jeg har selv sittet i barnedåp og hørt tekstlesningen komme fra gammeltestamentet, med Moses og Aron og hele balletten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke nødvendig. Det er det den norske kirke (og kirken på verdensbasis) preker hver søndag. Jeg har selv sittet i barnedåp og hørt tekstlesningen komme fra gammeltestamentet, med Moses og Aron og hele balletten. 

Jo, det er nødvendig. Du kom med en påstand. Da må du enten bevise påstanden din eller også erkjenne at dette er noe du tror uten å ha sett fnugg av beviser for påstanden din. Hva som har gjort at du er blitt overbevist om det bryr meg lite, med mindre du har beviser for påstanden din.

Du tror på noe du ikke har beviser for. Verre er det ikke. Hva gjør deg annerledes, i så måte, fra de kristne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan bevise at Per Christian Asbjørnsen og Jørgen Moe sin "Norske folkeeventyr" er en eventyrbok, for det står på forsiden. Jeg trenger et bevis for at bibelen er en eventyrbok.

Ikke at det står ting i den som er feil. Det står ting i min gamle naturfagbok som er feil. Som rasisten (han var en sosialdarwinist og mente at enkelte raser ikke hadde livets rett) Ernst Heackels tegninger som var i den. De er motbevist. Det betyr ikke at min naturfagbok var en eventyrbok. Alt ellers går jeg ut fra var bra forskning.

Jeg trenger beviser for at bibelen er en eventyrbok?

Man kan ikke bevise at Jesus ikke gikk på vannet eller at Noa fikk plass til alle verdens dyr x 2 i arken sin. Så det beviset får du aldri. 

Anonymkode: 830b8...dee

Skrevet

Den opprinnelige grunnen til at man ikke skulle spise skalldyr var at de hadde dårlig holdbarhet og kunne inneholde diverse gifter. Det var lett å bli slvorlig syk av å spise dem. Det problemet er i stor grad løst. Derfor er det liten grunn for både kristne og andre til å avstå fra skalldyr.

Anonymkode: 3fe67...8ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hele Bibelen gjelds for kristne. De 10 bud står også i det gamle testamentet. 

Det er feil, kristne er ikke pålagt å følge den gamle moseloven. De ti bud er et unntak - Jesus bekreftet flere ganger at disse fortsatt var gyldige, blant annet i Bergprekenen. Du kan lese mer om hva kristne har plikt til i Galaterne 5, for eksempel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Den opprinnelige grunnen til at man ikke skulle spise skalldyr var at de hadde dårlig holdbarhet og kunne inneholde diverse gifter. Det var lett å bli slvorlig syk av å spise dem. Det problemet er i stor grad løst. Derfor er det liten grunn for både kristne og andre til å avstå fra skalldyr.

Anonymkode: 3fe67...8ce

Det er samme grunn som at man ikke skulle spise svin. Finner dog noen religioner som ikke har oppdatert seg på den fronten..

Anonymkode: 5fe67...c40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...