Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Dine tanker her? Anonymkode: 94a57...459
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Ja. Hopp i havet. Anonymkode: 6f254...1a9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Ja. Best å holde senga. Anonymkode: 03f14...d8a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Jeg vet at livet kan være mer gleder enn skuffelser, hvis du leter etter gledene. Jeg kjenner mennesker som har hatt tøffe liv, virkelig tøffe, som fremdeles sier at hver dag er en glede. Anonymkode: dd35c...2ae
Himmel og hav Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Det kommer an på hvordan du teller skuffelser og gleder. Jeg kjenner ei som sier "hele dagen ble ødelagt" fordi det regnet da hun sto opp. Da teller det ikke for henne at det var pent vær fra 10 og ut dagen, for pent vær er i følge henne "normalen". Om du teller regn som en skuffelse men ikke sol som en glede, så blir det nok langt mer skuffelser enn gleder. Et ordtak sier: Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle. Det høres skikkelig banalt ut, og burde sikkert vært posta på fb med glitter, hjerter og kjøttmeis rundt, men det er sant, og man kan øve seg på det, og for meg gjør det dagene bedre når jeg er bevisst på hvor mye jeg har å være glad for og legger merke til det. Om du klarer å kjenne på bittellitt glede eller takknemlighet, som til forveksling ligner glede, når du hører fuglene synger, når du får på varme sokker etter å ha vært kald på bena, når det lukter boller, når det varsles en ny sesong av favorittserien, når en favorittlåt kommer på radioen, når det stormer og blåser ute og du er inne og er varm og tørr og har kakao osv, så blir livet fult av mange, små gleder, og om de ikke utligner skuffelsene, så gjør de dem kanskje litt lettere å tåle.
*Miss Marple* Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Himmel og hav skrev (8 minutter siden): Det kommer an på hvordan du teller skuffelser og gleder. Jeg kjenner ei som sier "hele dagen ble ødelagt" fordi det regnet da hun sto opp. Da teller det ikke for henne at det var pent vær fra 10 og ut dagen, for pent vær er i følge henne "normalen". Om du teller regn som en skuffelse men ikke sol som en glede, så blir det nok langt mer skuffelser enn gleder. Et ordtak sier: Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle. Det høres skikkelig banalt ut, og burde sikkert vært posta på fb med glitter, hjerter og kjøttmeis rundt, men det er sant, og man kan øve seg på det, og for meg gjør det dagene bedre når jeg er bevisst på hvor mye jeg har å være glad for og legger merke til det. Om du klarer å kjenne på bittellitt glede eller takknemlighet, som til forveksling ligner glede, når du hører fuglene synger, når du får på varme sokker etter å ha vært kald på bena, når det lukter boller, når det varsles en ny sesong av favorittserien, når en favorittlåt kommer på radioen, når det stormer og blåser ute og du er inne og er varm og tørr og har kakao osv, så blir livet fult av mange, små gleder, og om de ikke utligner skuffelsene, så gjør de dem kanskje litt lettere å tåle. Så fint sagt! Dette bør i hvert fall jeg bli flinkere til, selv om jeg tenker at livet jo i sum består av mer glede enn skuffelser. Ord til ettertanke, rett og slett
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Det tror jeg faktisk personligheten og psyken din er med på å bestemme. Livet skal ikke være grusomt, selv om man har noen tunge dager. Men om du "legger deg til" og kjenner på hvor fælt du har det så kan sikkert livet bli helt grusomt. Psykisk helse er også viktig her, de som begår selvmord er jo ikke friske. De synes livet er så grusomt at de ikke orker leve, da har sykdommen tatt over hele psyken og man kan ikke snakke om å kjenne glede ved solskinn i fjeset og en god kaffekopp på trammen. Joda, det er ingen rettferdighet i utdelingen av tunge dager, noen får mer enn andre, men det er likevel hvordan man tar det som gjelder. Selv de som det utenfra ser ut som flyter gjennom livet på hvite skyer med pene regnbuer rundt har tunge dager, men de viser det kanskje ikke så godt. Hva slags erfaringer man har teller også inn. En person som har holdt på å dø, som har opplevd fysisk sykdom og klart seg, setter kanskje mer pris på å faktisk leve og bryr seg katta om en åreknute på leggen. Men en annen vil kanskje oppleve at den åreknuten dreper alt som er av selvtillit og nekte gå i kortbukse for da synes den. Det er så mange ting som er med å avgjør dette, men jeg personlig vil si at livet har flere gleder enn skuffelser. Anonymkode: fa80a...ace
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Jeg er så utrolig glad fordi jeg valgte å leve fattig i flere år. Det har aldri vært negativt, hverken da jeg gjorde det eller i ettertid, tvert i mot. Det var krevende med flere utfordringer, men der lærte jeg fort å sette stor pris på småting. Siden jeg gikk til skole, var jeg glad hver gang det var opphold, og mildt på vinteren. Jeg var veldig glad hver gang jeg hadde råd til frukt, og høsten var beste tiden på året med sopp, bær og epler i hagene. Jeg brukte å spørre, og alle gå meg med flere. Plommer var verre, og det spurte jeg ikke om, så det måtte jeg bli tilbudt. Det samme gjaldt jordbær. Jeg stjal poteter og kål et par ganger fra jordet, men det var jo ikke bra. Uansett, sånne gleder sitter fremdeles i. De årene hadde jeg heller ikke mye klær, og lærte å handle veldig fornuftig. Er fremdeles en glede med nye plagg. Så konklusjonen er at det lønner seg å ha det tøft i perioder, men jeg er fullstendig klar over at det er forskjell på frivillig og å måtte! Anonymkode: eaea5...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå