Gå til innhold

Magefølelsen stemte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skulle vi reist på tur og vært på tur til torsdag eller fredag. Det ble ikke noe av. 

Hva er det med å lyve om sånt? Enten vil man på tur og sier det eller så vil man ikke og sier det. Bare stillhet og ikke svar er dårlig. Kunne du gjort det? 

Anonymkode: b17c9...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møttes dere og planla turen da? Eller ble ikke det noe av heller?

Anonymkode: 68ef3...b19

Skrevet

Det går bedre om du forteller hele historien og ikke bare bruddstykker? Hvorfor ble det ikke noe av den? 

Anonymkode: c828a...22f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Møttes dere og planla turen da? Eller ble ikke det noe av heller?

Anonymkode: 68ef3...b19

Nei, ble aldri. Tok initativ, men fikk ikke svar siste gangen. Så da ga jeg meg. 

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke bare går ann å gi beskjed. 

Skuffet, men må vel la det ligge. Kommer ikke til å ta mer kontakt der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det går bedre om du forteller hele historien og ikke bare bruddstykker? Hvorfor ble det ikke noe av den? 

Planen var å reise på tur med vennen til sønnen min og moren. Noen dager oss fire. Det nærmet seg og jeg spurte om de var klar for tur. Det sa de ja. Når jeg igjen kontaktet om dette fikk jeg ikke svar og da har jeg lat ting ligge etter det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Planen var å reise på tur med vennen til sønnen min og moren. Noen dager oss fire. Det nærmet seg og jeg spurte om de var klar for tur. Det sa de ja. Når jeg igjen kontaktet om dette fikk jeg ikke svar og da har jeg lat ting ligge etter det. 

Med andre ord kan du takke deg selv. 

Anonymkode: 773cb...381

Skrevet

Med andre ord kan du takke deg selv. 

Anonymkode: 773cb...381

Hvorfor sier du det? Hi tok kontakt og hørte rundt turen, men fikk ikke svar. Synes du hun skulle troppet opp på døra deres og kreve svar når de så tydelig ikke vil dra på tur med hi? Det er kun de hi skulle dra på tur med som har skylden for at det ikke ble noentur, og de "avlyste" turen på den simpleste måten de kunne brukt.

Anonymkode: ec3b2...4ad

Skrevet
20 minutes ago, Anonym bruker said:

Sånne folk er det bare å kutte ut av nettverket 

Anonymkode: d0634...cc5

Skrevet

Jeg skjønner godt at ho ikke vil reise på tur når du er så negativ om alt. 

Anonymkode: be13e...62c

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner godt at ho ikke vil reise på tur når du er så negativ om alt. 

Anonymkode: be13e...62c

Men hvorfor si ja vi er klar for tur? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor sier du det? Hi tok kontakt og hørte rundt turen, men fikk ikke svar. Synes du hun skulle troppet opp på døra deres og kreve svar når de så tydelig ikke vil dra på tur med hi? Det er kun de hi skulle dra på tur med som har skylden for at det ikke ble noentur, og de "avlyste" turen på den simpleste måten de kunne brukt.

Anonymkode: ec3b2...4ad

Det er sant. 

Skrevet

Jeg bruker slike magefølelser positivt. Jeg forholder meg som om avtalene vil bli noe av og følger opp selv også, selvfølgelig. Men har jeg hatt en magefølelse av at det ikke blir noe av, da bruker jeg det positivt, for da er en del av meg forberedt hvis det ikke blir noe av likevel. Og siden jeg var mentalt innstilt på at det kanskje ikke ble likevel noe av, da blir ikke skuffelsen så stor. Da kan jeg heller tenke "jaja, godt jeg var litt forberedt på det". For meg er det ikke lenger en motsetning mellom å virkelig glede meg til noe og det å forholde meg til ev. magefølelse som sier meg at det ikke blir noe av. Og så kan det jo være utallige årsaker til at det ikke blir noe av, så det første jeg gjør er å forhøre meg om det har skjedd noe med vedkommende eller noen nær dem. Selv om de ikke svarer kan det jo være at det som ev. har skjedd er for overveldende til å tenke på en tur. Til og med en forglemmelse kan gå greit - så lenge personen gir uttrykk for at dette ikke var meningen, og gjerne har en forklaring som er troverdig. Om det er noe som gjentar seg, og jeg vet personen ikke har noen spesielle problemer i livet nå, da trekker jeg meg heller unna - og forsøker å legge minst mulig følelser i det, men forsøker å heller gjøre noe bra for meg selv, kontakte andre, eller bare tenke at nå kan jeg heller gjøre noe hjemme.

Så bruk magefølelsen din, HI - men gjør det til noe positivt, selv om det som skjer kanskje er en skuffelse i seg selv, så trenger du ikke bli så skuffet at du går i kjelleren. Og i tillegg er det viktig at du rister dette av deg og heller finner på noe annet - noe positivt! - å forholde deg til disse dagene. Du må gi dagene dine innhold.

Hvordan du takler dette og hvordan du reagerer og snakker om det er viktig for barnet ditt også. Du kan velge å lære ham at det er greit å takle skuffelser, men at når alt kommer til alt så er dette bare et par dager, så det går an å finne på noe annet disse dagene, eller ta en tur en annen gang. Det er du som nå må vise at dette ikke trenger være en stor nedtur, men at dere heller kan fokusere på å fylle egne dager med innhold likevel. Om du nå går i kjelleren, da vil barnet merke det - så du må nå bruke mestringsstrategier som du kan lære gutten din, slik at han lærer å takle skuffelser og motgang på en best mulig måte.

Anonymkode: 06fdb...52b

Skrevet

Det var kjipt gjort av henne. Men jeg syns at du skal slutte å bare sende meldinger, du er voksen og må ringe når det gjelder alvorlige ting. 

Har ikke guttene hatt kontakt heller?

Skrevet

Jeg bruker slike magefølelser positivt. Jeg forholder meg som om avtalene vil bli noe av og følger opp selv også, selvfølgelig. Men har jeg hatt en magefølelse av at det ikke blir noe av, da bruker jeg det positivt, for da er en del av meg forberedt hvis det ikke blir noe av likevel. Og siden jeg var mentalt innstilt på at det kanskje ikke ble likevel noe av, da blir ikke skuffelsen så stor. Da kan jeg heller tenke "jaja, godt jeg var litt forberedt på det". For meg er det ikke lenger en motsetning mellom å virkelig glede meg til noe og det å forholde meg til ev. magefølelse som sier meg at det ikke blir noe av. Og så kan det jo være utallige årsaker til at det ikke blir noe av, så det første jeg gjør er å forhøre meg om det har skjedd noe med vedkommende eller noen nær dem. Selv om de ikke svarer kan det jo være at det som ev. har skjedd er for overveldende til å tenke på en tur. Til og med en forglemmelse kan gå greit - så lenge personen gir uttrykk for at dette ikke var meningen, og gjerne har en forklaring som er troverdig. Om det er noe som gjentar seg, og jeg vet personen ikke har noen spesielle problemer i livet nå, da trekker jeg meg heller unna - og forsøker å legge minst mulig følelser i det, men forsøker å heller gjøre noe bra for meg selv, kontakte andre, eller bare tenke at nå kan jeg heller gjøre noe hjemme.

Så bruk magefølelsen din, HI - men gjør det til noe positivt, selv om det som skjer kanskje er en skuffelse i seg selv, så trenger du ikke bli så skuffet at du går i kjelleren. Og i tillegg er det viktig at du rister dette av deg og heller finner på noe annet - noe positivt! - å forholde deg til disse dagene. Du må gi dagene dine innhold.

Hvordan du takler dette og hvordan du reagerer og snakker om det er viktig for barnet ditt også. Du kan velge å lære ham at det er greit å takle skuffelser, men at når alt kommer til alt så er dette bare et par dager, så det går an å finne på noe annet disse dagene, eller ta en tur en annen gang. Det er du som nå må vise at dette ikke trenger være en stor nedtur, men at dere heller kan fokusere på å fylle egne dager med innhold likevel. Om du nå går i kjelleren, da vil barnet merke det - så du må nå bruke mestringsstrategier som du kan lære gutten din, slik at han lærer å takle skuffelser og motgang på en best mulig måte.

Du har rett. Tenkt hele tiden at det ikke blir. Så ble ingen bombe når dagen kom og vi skulle reist. Men ble en nedtur pga det var det eneste som hadde kunne vært et høydepunkt i sommer. Annet er ikke gått på skinner. Men var forberedt så fikk bare bekreftelsen. Man blir vant til skuffelser, men det gjør noe med en for det. 

Jeg tror ikke jeg kontakter moren. Vil hun kan hun gi meg en lyd. Men det vil hun vel ikke gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det var kjipt gjort av henne. Men jeg syns at du skal slutte å bare sende meldinger, du er voksen og må ringe når det gjelder alvorlige ting. 

Har ikke guttene hatt kontakt heller?

Det synes jeg, men en meld er jo kontakt og vet hun har lest. Får jeg ikke noe svar er det svar nok. 

Min har vært hos far, men de har snapet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånne folk er det bare å kutte ut av nettverket 

Anonymkode: d0634...cc5

Gjerne like greit. 

Skrevet

Klart du er skuffa, men jeg er litt enig med mange her: du må ringe.
Da du stilte spørsmålet "klar for tur?" sist uke, så gjenstår jo selve planleggingen.
Da ringer man dagen etter, og spør om det passer å ta med en flaske vin bort og skavle litt, sånn at dere kan planlegge. Snakke om alle detaljene og avtalene, og så går man ikke før man har banka det hele. Hvis venninnen da vil trekke seg, må hun jo selv stå i det ubehaget det er å si det høyt.

Og så en annen ting du må få fingeren ut med: kjøre opp. Du kan ikke sitte som den gamle kjerringa med nesa i stubben og klage over at du ikke har fått en matbit på hundre år. Du må slite nesa ut derfra og komme deg ut i verden. I fjor satt du og mugga fordi foreldrene dine ikke kjørte deg til hytta på din valgte dato, holdt deg med selskap der hele uka, og deretter kjørte deg hjem. Det holder jo virkelig ikke. Ta grep, du er en voksen person. Du må greie å befrakte din egen kropp rundt i verden. 

Anonymkode: 707ef...fb3

Skrevet

Det var merkelig at hun ikke har svart eller fulgt opp. Jeg syns også du bare skal ringe henne. Dere kan jo fortsatt ta en liten tur fra i dag til i morgen. 

Ring henne og spør henne hvordan det går og om det ikke passet for henne med tur likevel. Og foreslå at dere kan dra i dag i stedet. Vær litt proaktiv. 
Man er selv ansvarlig for egen glede og for å skape sine egne gode opplevelser. Kanskje hun sitter og er akurat som deg og er snurt og lei seg fordi du aldri fulgte opp invitasjonen hennes mer enn en kort melding med "Klar for tur?" og ikke noe mer.

Hun tenker kanskje som deg at du sikkert egentlig ikke hadde lyst til å være med henne og at du sikkert egentlig ikke liker henne, når du var sunken da hun spurte om dere skulle på tur sammen. Husk at det var HUN som inviterte DEG, så hun hadde i hvert fall lyst i utgangspunktet.

Anonymkode: 79644...501

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I dag skulle vi reist på tur og vært på tur til torsdag eller fredag. Det ble ikke noe av. 

Hva er det med å lyve om sånt? Enten vil man på tur og sier det eller så vil man ikke og sier det. Bare stillhet og ikke svar er dårlig. Kunne du gjort det? 

Er det du som lagte en tråd om det tidligere? 

Men nå vet du at du ikke trenger å avtale noe med den noe mer. 

Anonymkode: 04ed2...b7c

Skrevet

Folk som takker ja til invitasjoner om tur eller andre sosiale tilstelninger, for så å ghoste seg ut av det rett før, fortjener hemoroider og kløe for hele perioden turen/selskapet skulle vart x 3.

Skrevet

Jeg har gjort det jeg kan. Spurte om vi skulle møtes for å avtale om turen og når jeg ikke fikk svar etter noen dager spurte jeg igjen hva tenker du om tur. 

Jeg tenker at hun aldri tenkte å reise på tur med oss. Og synes det er dårlig å ikke si dette eller i hele tatt si ja det må vi. Skuffende. 

Hva er det som gjør at noen gjør sånt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hørt om å selvoppfyllende profetier? 

https://utforsksinnet.no/konseptet-med-selvoppfyllende-profetier/

Anonymkode: 09161...4d5

Skrevet

I kveld hørte jeg fra henne. Når det ikke er tid til å reise noen plass. 
Jeg skrev vi hadde gledet og, men og at det er helt greit at de ikke vil reise med oss, men nå vet vi det. Dette har hun ikke åpnet eller svart på, men vet det er mulig å lese uten at det ser ut som det er lest. Blir ingen forsøk på ny tur med dem. Eller andre! Dumt av meg å skrive det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

I kveld hørte jeg fra henne. Når det ikke er tid til å reise noen plass. 
Jeg skrev vi hadde gledet og, men og at det er helt greit at de ikke vil reise med oss, men nå vet vi det. Dette har hun ikke åpnet eller svart på, men vet det er mulig å lese uten at det ser ut som det er lest. Blir ingen forsøk på ny tur med dem. Eller andre! Dumt av meg å skrive det? 

Kommer jo an på hva hun skrev også, hva som var årsaken til at hun/de ikke kunne likevel.

Med svaret ditt skyver du henne unna.

Du skriver her at du heller ikke vil forsøke på ny tur med andre. Det er skuffelsen din som snakker, og kanskje depresjonen din. Men jeg har likevel to spørsmål til deg:

Hvorfor vil du ta fra sønnen din muligheten til å få opplevelser i fremtiden, ev. med andre, bare fordi din venninne nå ikke kunne reise likevel med dere? (Vil du lære ham at skuffelser er farlige og endelige og en ødelegger hele livet hans? For det er det du formidler når du sier at du/dere ikke skal forsøke på flere turer med andre.)

Hvordan tror du at du vil få det bedre om du lar enkeltepisoder og enkeltpersoner få styre resten av ditt liv på en slik måte at du velger bort andre når du egentlig ønsker og trenger et større nettverk?

Er det ikke bedre å bare akseptere at dette var en av livets små og store skuffelser. Det ble ikke tur denne gangen, men det blir det helt sikkert en annen gang med andre. Og så igjen fokusere på hva som vil få deg til å gjøre ting som får deg til å få det bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...