Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Det mener mamma; de er alt for små til dette. vi bor på gård, uten noen naboer. Det er ti meter til inngangsdøra og senger dersom de ønsker å heller sove inne. Så, er de for unge til dette? Anonymkode: e5f52...92f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Det mener mamma? Er du voksen nok til å ha barn? Anonymkode: 10377...d9e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Jeg sier nei, men mine har sovet alene i telt (i hagen) i et par år, de blir 8 og 10 senere i år. Bor på småbruk, med kun besteforeldre som naboer. Tidligere år har jeg sovet i stua når de sov i telt da, slik at jeg enklere skulle høre hvis det var noe. Yngste, da 6,5 år, sov i hengekøye ute på verandaen alene i fjor. Jeg sov i stua, rett innafor. Anonymkode: 30e19...f6d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Vi bor i boligfelt og barna sover stadig i telt i hagene rundt her. Anonymkode: 997d9...8fe
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Noe slikt sa mamma til meg også, så da måtte jeg spørre henne om hvorfor hun syns det var greit de lå i telt i hagen på hytta når de var hos hu. Der har vi faktisk gaupe. For å si det slik så har hun ikke kommentert noe siden. (Kun sett den på vinteren, er nok for mange folk der vinterstid. Sauer, høner og annet som går rundt på gårdene der har aldri blitt tatt selv om den trasker på gårdstunet deres på vintern) Ungene mine har ofte sovet ute i telt med venner og de har kun hatt positive opplevelser. Jeg har stått opp og møtt noen unger som ligger på sofaen, men da har det begynt å regne så sofaen frista mer. Anonymkode: faa64...421
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Hæ, det er det rareste jeg har hørt... Mine har sovet i hagen siden før de begynte på skolen. De har sovet under markisen på verandaen og i telt ute på plenen. Verandadøra står selvfølgelig åpen så de kan løpe inn på do, eller løpe inn og sove inne om de skulle ombestemme seg (men det har da aldri skjedd). Anonymkode: 07d6e...289
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Ja, mennesket har klart seg i tusenvis av år i naturen, men nå er naturen plutselig blitt farlig. Hva er det som har gjort naturen så farlig plutselig? Så truende at det er livsfarlig å være rett utenfor stuevinduet? Det er både spennende og sunt. Det gjør barn mer selvstendige og lærer dem å være trygge på seg selv. Anonymkode: 963a9...580
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Ok, da er jeg ikke helt på tur😅 Syns å huske at vi sov i telt i hagen selv på den alderen, mamma er nok noe hysterisk. Og når hun kommer med slike påstander begynner jeg å tvile på mine egne beslutninger😬 Anonymkode: e5f52...92f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Det hadde de fått lov til. Hadde latt verandadøren stått ulåst den natten slik at de kunne komme inn dersom de ønsket det Anonymkode: 37203...6c2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 Våre har sovet i telt i hagen og hengekøyer i skogen (egen skog, i utkanten av hagen) fra før de begynte på skolen. Vi har naboer og byggefelt et par hundre meter unna, men hvor langt det er til naboer tenker jeg er helt uvesentlig, så lenge ikke ungene bråker gjennom natta. Din mor som tar feil her, tenker jeg😉 Anonymkode: 9a8da...700
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 Mine har gjort dette siden skolestart. Det blir kaldt i firetida, da kommer de som regel inn! 😉 Anonymkode: e54ee...38c
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Mine har sovet på trampolina siden de var ca 6 år. Første gang, da de var 4, 6 og 8 år, sov jeg med dem, men etter det har de sovet der alene. De digger det! Anonymkode: 3dc0d...59f
nick_350414 Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 (endret) . Endret 2. august 2022 av nick_350414 Feil
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 Tja, sier jeg. Sov i telt i hagen selv som barn. Men opplevde en gang da vi sov i bestemors hage at en mannsperson kom utenfor teltet, tok på teltet og tydelig vurderte om han skulle åpne. Det skremte meg! Roet meg selv da med at det sikkert var en slektning, men det var ingen av dem som hadde vært der. Mine besteforeldre hadde mange mål tomt i rolig strøk i byen og teltet stod slik at det ikke var synlig fra vei. Og det er jo mange år siden, enda mer rart nå. Så jeg må innrømme at jeg er mer på tja... Ville nok ha sovet i stua eller på verandaen selv, tror jeg, selv om jeg synes det er synd at vi har kommet dit at man tenker slik. Anonymkode: 040cb...6b7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Det må da være greit. Da jeg var 8-9 år teltet jeg med en kamerat på en strand flere kilometer fra hytta vår. Anonymkode: e97ff...51b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Min 6åring og 8åring ville sove i telt i hagen. Bor i et byggefelt og så ingen problem med det. De fikk ikke sovet der da fordi det begynte å regne og kom vann inn i teltet. Men ser ikke noe problem med at to 8åringer sover i telt. Anonymkode: 1dcc2...0d6
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 Jeg hadde ikke fått sove om min 6- og 8-åring sov i telt i hagen. Da hadde jeg sittet oppe hele natten og holdt øye med teltet. Selv om dette er et rolig nabolag, kan ting skje. De kan stå opp for å tisse i halvsøvne, bli forvirret over hvor de er, og vandre ut i skogen. Eller uvedkommende kan komme og ta dem. Så ja, jeg synes det er uforsvarlig. Anonymkode: d725d...804
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Nei, det er ikke for tidlig, men dere bør ha en avtale om hvordan de kommer seg inn hvis det er første gangen. Anonymkode: cabc7...fad
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg hadde ikke fått sove om min 6- og 8-åring sov i telt i hagen. Da hadde jeg sittet oppe hele natten og holdt øye med teltet. Selv om dette er et rolig nabolag, kan ting skje. De kan stå opp for å tisse i halvsøvne, bli forvirret over hvor de er, og vandre ut i skogen. Eller uvedkommende kan komme og ta dem. Så ja, jeg synes det er uforsvarlig. Anonymkode: d725d...804 Man kan ikke stoppe barna fra å leve pga slik frykt. De kan bli kidnappet på skoleveien, dette ned en skrent når de leker, bli påkjørt når de sykler, kutte av seg fingeren når de skal dele opp en tomat osv osv osv. Hva slags liv skal det bli om vi hele tiden skal beskytte de fra alt som kanskje kunne komme til å skje da? Hvor ofte har du egentlig hørt om at barn som sover i telt i hagen her i Norge blir tatt av fremmede, eller går seg bort i skogen fordi de ikke fant verandadøra når de skulle inn å tisse? Jeg skal love deg at om noe sånt hadde skjedd hadde media blåst det stort opp neste dag... Anonymkode: 07d6e...289
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man kan ikke stoppe barna fra å leve pga slik frykt. De kan bli kidnappet på skoleveien, dette ned en skrent når de leker, bli påkjørt når de sykler, kutte av seg fingeren når de skal dele opp en tomat osv osv osv. Hva slags liv skal det bli om vi hele tiden skal beskytte de fra alt som kanskje kunne komme til å skje da? Hvor ofte har du egentlig hørt om at barn som sover i telt i hagen her i Norge blir tatt av fremmede, eller går seg bort i skogen fordi de ikke fant verandadøra når de skulle inn å tisse? Jeg skal love deg at om noe sånt hadde skjedd hadde media blåst det stort opp neste dag... Anonymkode: 07d6e...289 Man kan ikke tvinge barn til å ha på seg sikkerhetssele i bil, for barnet kan jo like gjerne bli kidnappet på skoleveien, dette ned en skrent når de leker, bli påkjørt når de sykler, kutte av seg fingeren når de skal dele opp en tomat osv osv osv... Poenget er: Selv om det er mange farer som lurer og som man IKKE kan beskytte barnet mot uten at man samtidig begrenser livet deres vesentlig, kan man beskytte dem mot andre farer. De MÅ gå til skolen (hvis man ikke lar dem gå sammen med vennene sine, begrenser man livene deres vesentlig), men de MÅ ikke sove ute i hagen alene i så ung alder. Mine barn ønsket å sove i telt i hagen i sommer, så da sov jeg der sammen med dem. Livet deres har ikke blitt ødelagt av frykt av den grunn altså. Anonymkode: d725d...804
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #21 Skrevet 4. august 2022 On 8/2/2022 at 6:17 PM, Anonym bruker said: Det mener mamma; de er alt for små til dette. vi bor på gård, uten noen naboer. Det er ti meter til inngangsdøra og senger dersom de ønsker å heller sove inne. Så, er de for unge til dette? Anonymkode: e5f52...92f Nei Anonymkode: 14f4b...fa2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2022 #22 Skrevet 4. august 2022 Ser ikke problemet... Ikke vær hønemor og hysterisk. Anonymkode: 2a4c6...0fc
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #23 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (På 3.8.2022 den 10.51): Jeg hadde ikke fått sove om min 6- og 8-åring sov i telt i hagen. Da hadde jeg sittet oppe hele natten og holdt øye med teltet. Selv om dette er et rolig nabolag, kan ting skje. De kan stå opp for å tisse i halvsøvne, bli forvirret over hvor de er, og vandre ut i skogen. Eller uvedkommende kan komme og ta dem. Så ja, jeg synes det er uforsvarlig. Anonymkode: d725d...804 Vi kan ikke utelukke alt. En meteoritt kan slå ned gjennom teltet og drepe barna mens de sover. Men det kan også skje mens barna sover trygt i sin seng, inne på rommet sitt. En meteoritt kan slå ned gjennom taket og drepe de der og da. En full sjåfør kan brase gjennom veggen og drepe barna mens de sover. Samme sjåfør kan brase gjennom hagen og kjøre ned teltet før vedkommende oppdager at vedkommende ikke er på veien mer. Vi kan ikke utelukke alt. Men sannsynligheten for at noe av det skjer er forsvinnende liten. Det er en enormt stor sjanse for at barna vil kose seg derimot og vokse på opplevelsen. Anonymkode: 963a9...580
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #24 Skrevet 5. august 2022 Anonym bruker skrev (På 3.8.2022 den 10.51): Jeg hadde ikke fått sove om min 6- og 8-åring sov i telt i hagen. Da hadde jeg sittet oppe hele natten og holdt øye med teltet. Selv om dette er et rolig nabolag, kan ting skje. De kan stå opp for å tisse i halvsøvne, bli forvirret over hvor de er, og vandre ut i skogen. Eller uvedkommende kan komme og ta dem. Så ja, jeg synes det er uforsvarlig. Anonymkode: d725d...804 Forvirret og vandre ut i skogen? Jaja, så lenge vi ikke er overdramatiske så… Anonymkode: 997d9...8fe
Anonym bruker Skrevet 5. august 2022 #25 Skrevet 5. august 2022 Datteren min bodde ute i telt fra mai til september hvert år fra hun var 7 til hun var 13, så jeg er ekstremt uansvarlig Anonymkode: 8c47b...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå