Gå til innhold

Nyheter og 12 og 15-åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan eksponerer du barn og ungdom for nyheter? Og hva lar du være  å vise/prate om? 

Anonymkode: 7e994...8c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså. Hva vi lar være å vise??? Mine følger nyheter helt av seg selv. Vi prater om alt de vil. Selvfølgelig. 

Anonymkode: 7a9c8...a89

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan eksponerer du barn og ungdom for nyheter? Og hva lar du være  å vise/prate om? 

Anonymkode: 7e994...8c2

Vi snakker om alt som er relevant eller som ungene er opptatt av. De er absolutt store nok til å se akkurat de nyhetene de selv ønsker. Det har de vært en god stund. Hvem skjermer en 15 åring fra nyheter? Hvordan skulle det foregå ?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Vi snakker om alt som er relevant eller som ungene er opptatt av. De er absolutt store nok til å se akkurat de nyhetene de selv ønsker. Det har de vært en god stund. Hvem skjermer en 15 åring fra nyheter? Hvordan skulle det foregå ?

Eller en på 12 år ? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Der er vi forskjellig. Jeg har en 10 åring å ser ikke behov for at han skal se på nyheter om folk som er brutalt voldtatt,eller nyheter om ett barn som er blitt skutt på åpen gate,eller brutale bilder fra krigen. Her hadde det bare skapt frykt. Så kommer til å skjerme han fra nyheter i minst noen år til.

Anonymkode: a8639...632

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Der er vi forskjellig. Jeg har en 10 åring å ser ikke behov for at han skal se på nyheter om folk som er brutalt voldtatt,eller nyheter om ett barn som er blitt skutt på åpen gate,eller brutale bilder fra krigen. Her hadde det bare skapt frykt. Så kommer til å skjerme han fra nyheter i minst noen år til.

Barn med nettbrett, telefon og pc har tilgang til nyheter på en annen måte enn når vi kunne slå av Dagsrevyen når barnet kom inn i stua. Nå får barn inn nyheter i alle kanaler og det å skjerme dem fra det er ofte fånyttes. Da er det bedre å ha en åpen dialog rundt det som skjer i verden. Når det er sagt så er det ikke alt man trenger å se på sammen med barna hvis det finnes mulighet til å slå av nyhetssendingen. 

Skrevet

her har de hatt Aftenposten junior så lenge de gadd å lese den. ca til 12 år. jeg har vel ikke sett voksennyheter med dem  på fast basis men de får jo med seg ting selv. de  begynte å lese nettavisene på mobilen fra ca 10-12 tenker jeg. Man kan jo ikke skjerme dem fra det som det blir snakket om rundt dem? Men større ting har jeg jo prøvd  å snakke med dem om, i tilfelle de ville snakke om det. vi hadde terror i nabolaget her og da måtte detj o snakkes om. de fikk jo info fra venner og media. det kunne ikke ties i hjel akkuart og siden det ble akuttmottak her for Ukraina så kan man jo ikke overse den krigen heller.

Anonymkode: 013ca...00d

Skrevet

Vi diskuterer ofte aktuelle saker ved middagsbordet og i sofaen. De får delta om de ønsker selvsagt, eller lytte hvis de vil. Er det mye skrekkhistorier på avisfremsider og slikt når de minste blir større, vil jeg prøve å nyansere og balansere litt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Sønnen min kjøpte avisen da han var 7 år. Skulle jeg nekte han, og hvorfor? Nå er han mye eldre og veldig samfunnsengasjert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sånne foreldre som deg kan rett og slett være farlige for barn. Du gir ungen din en illusjon fremfor å snakke med ham om livet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Sånne foreldre som deg kan rett og slett være farlige for barn. Du gir ungen din en illusjon fremfor å snakke med ham om livet.

Helt enig!

Skrevet

Mine leser avisene helt av seg selv, og vi bedriver selvsagt ikke sensur. Vi snakker om og diskuterer også aktuelle hendelser, og hjelper dem å forstå hvis noe er uklart. Er det ting de bekymrer seg for så snakker vi om det, men vi rosemaler ikke. 

Skrevet

Da jeg var 14 gikk jeg i demonstrasjonstog for å få løslatt Nelson Mandela.

Dropp bobleplasten. 

Anonymkode: 3f8b1...6ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...