Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #101 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og ikke dersom man får pengene, uten egentlig å forstå hva som må til for å tjene dem inn? Og med tanke på den fattigdommen som finnes i verden, så lenge man har pengene til å bruke selv? Jeg er ikke enig. Anonymkode: bd637...01b Mener du på ramme alvor at du må godkjenne det dine barn bruker lommepenger og andre penger de måtte ha på forbrukskonto samt hva de får lov og ikke lov å spare til? Anonymkode: 6c3ca...c62
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #102 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Når du sier «latt» - ville du ha hindret ham/henne i å bruke egne penger? Hvordan ville du gjennomført det? Mine tenåringer spør ikke meg før de handler, og det ville ikke falle meg inn å forlange at de gjorde det. Anonymkode: 4cd89...77e Det er et veldig godt poeng, og det er en veldig bombastisk ting å si av meg. Jeg er sikkert både naiv og litt for skråsikker siden ungene mine går på mellomtrinnet og ikke har verken jobb utenfor huset eller andre muligheter til å tjene summer som de får noe særlig for. Vi er ikke der ennå, men det vil selvsagt endres etter hvert som de blir eldre, og i hvert fall når de kan tjene egne penger. Utgangspunktet mitt for det utsagnet, er vel at familien generelt er forsiktig med penger. Ingen av oss bruker mye penger på ting utover det vi trenger (og da mener jeg sett i lys av at vi bor i Norge - i et globalt perspektiv har vi selvsagt mye vi ikke trenger). Vi kjøper ikke dyre vesker, sofaer, biler, bruker ikke masse penger på oppussing og dyre ferier. Og det er ikke bare et spørsmål om vi har nok penger til et slikt forbruk eller ikke – det er et verdivalg. Vi synes det er bortkastet og i noen tilfeller moralsk feil. Hvis du har så mye, så kan du heller dele. Jeg håper ungene tar med seg det inn i årene som kommer. Time will tell. Hvis min fremtidige 15-åring kommer hjem med et dyrt par sko, så kan jeg selvsagt ikke gjøre noe med det, og jeg kan ikke bli sint hvis han bruker egne penger. Hvis han hadde snakket om planer om å kjøpe dyre sko, hadde han ikke fått carte blanche bare fordi han har vært så flink å spare og det er hans penger. Hvis du tenker du er voksen nok til å bruke 5000 kroner på sko, så må du være voksen nok til å møte motstand. Men du har selvsagt rett, jeg vil aldri kunne fysisk hindre ham i å gjøre det. Anonymkode: ec977...a92
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #103 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (På 2.8.2022 den 10.39): Leser en tråd her hvor HI vil ha bekreftelse på at det er overforbruk og sløseri å kjøpe et sykt dyrt produkt. Og at man skal lære barn av med sånt. I min logikk er det helt motsatt: overforbruk er å kjøpe mye og ofte. Ikke å kjøpe dyrt. 10 par sko til 500 kroner hver belaster planeten mer enn ett par til 5000. Kanskje er det overpriset, javel, men det hindrer jo overforbruk! Man har jo rett og slett ikke råd til å «overforbruke» hvis hvert produkt man kjøper er 10 ganger så dyrt. Anonymkode: 4cd89...77e Nå er det oftere slik at de med sko til 5000 er de som ikke synes det holder med ett eller to par, men har 10- 15… De som kjøper sko til 500-1000 per par kjøper det de trenger av sko, og sparer resten av pengene Anonymkode: 466a3...3c4
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #104 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nå er det oftere slik at de med sko til 5000 er de som ikke synes det holder med ett eller to par, men har 10- 15… De som kjøper sko til 500-1000 per par kjøper det de trenger av sko, og sparer resten av pengene Anonymkode: 466a3...3c4 Har man kun 5000 og bruker dem på skoene som koster 5000 så har man ikke penger til flere sko. Dette handler om å bruke ALLE pengene man har på det ene paret med sko. Anonymkode: 6c3ca...c62
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #105 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mener du på ramme alvor at du må godkjenne det dine barn bruker lommepenger og andre penger de måtte ha på forbrukskonto samt hva de får lov og ikke lov å spare til? Anonymkode: 6c3ca...c62 Nei, jeg har ikke hevdet dette _noe_ sted! Men: Jeg hadde sagt hva jeg syntes, så fikk de ta egne valg. Anonymkode: bd637...01b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå