Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #51 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er den sjampisen overforbruk? Anonymkode: 4cd89...77e I mine øyne er den det, ja😊 Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #52 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mine har helgejobb på et hagesenter. De får tarifflønn og opparbeider seg rett til feriepenger. Det er å ha en skikkelig jobb. Å hjelpe til hjemme er noe alle som bor i huset må gjøre. Anonymkode: 21f92...553 Enig! Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #53 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan vel like gjerne være for å gå tur med nabohunden , vaske huset i stedet for å bruke vaskehjelp , male huset, klippe naboens gress? Hvor leser du at det er betaling for å hjelpe til med vanlige ting hjemme? Anonymkode: 6c3ca...c62 Jo, men da er det snakk om mer enn vanlige lommepenger - som var utgangspunktet i mitt innlegg. Altså, der jeg påstå at pengene som oftes ble inntjent av andre enn ungdommene selv. Noen ganger, som når man klippet gresset til naboen, er pengene inntjent av barnet selv. Men da er det ikke lommepenger vi snakker om. Å vakse huset er mer i gråsonen. Dersom barnet alene har ansvaret for husvask, og frigjør tiden til foreldrene på samme måte som en hushjelp, er det vel en slags jobb. Men den er betalt av familiebudsjettet da, og ikke ekstra inntjente penger. Det er ikke sikkert at ungdommens arbeidskraft hadde vært like attraktiv eller like godt betalt på der åpne markedet. Så den er mer i gråsonen, synes jeg. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #54 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jo, men da er det snakk om mer enn vanlige lommepenger - som var utgangspunktet i mitt innlegg. Altså, der jeg påstå at pengene som oftes ble inntjent av andre enn ungdommene selv. Noen ganger, som når man klippet gresset til naboen, er pengene inntjent av barnet selv. Men da er det ikke lommepenger vi snakker om. Å vakse huset er mer i gråsonen. Dersom barnet alene har ansvaret for husvask, og frigjør tiden til foreldrene på samme måte som en hushjelp, er det vel en slags jobb. Men den er betalt av familiebudsjettet da, og ikke ekstra inntjente penger. Det er ikke sikkert at ungdommens arbeidskraft hadde vært like attraktiv eller like godt betalt på der åpne markedet. Så den er mer i gråsonen, synes jeg. Anonymkode: bd637...01b Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Lommepenger kommer som regel fra foreldrene, ja. De har jobbet for å tjene de. Men de får jo også lønnen sin fra noen? Som har investert og jobbet for å kunne ansette noen (i privat arbeidsliv, i det offentlige kommer lønnen over statsbudsjettet). Hvorfor skiller du på hvem som betaler ut lønnen, jobb er vel jobb? Anonymkode: 8f2fd...788
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #55 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Lommepenger kommer som regel fra foreldrene, ja. De har jobbet for å tjene de. Men de får jo også lønnen sin fra noen? Som har investert og jobbet for å kunne ansette noen (i privat arbeidsliv, i det offentlige kommer lønnen over statsbudsjettet). Hvorfor skiller du på hvem som betaler ut lønnen, jobb er vel jobb? Anonymkode: 8f2fd...788 Jeg mente vel at å jobbe for penger hjemme ikke er det samme som å jobbe for penger i den virkelige verden. At man strengt tatt ikke vet hva som kreves for å shoppe for tusenvis av kroner, når forbruket er finansiert av vasking hjemme og bursdagsgaver. Å skaffe seg en jobb ute av hjemmet, møte til tiden, utføre jobben og motta den lønnen markedet mener du er verdt vil nok gi ungdommen en større forståelse for verdien av penger. Om de da vil brenne alt på _en_ jakke så er de mer berettiget til det, mener jeg. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #56 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg mente vel at å jobbe for penger hjemme ikke er det samme som å jobbe for penger i den virkelige verden. At man strengt tatt ikke vet hva som kreves for å shoppe for tusenvis av kroner, når forbruket er finansiert av vasking hjemme og bursdagsgaver. Å skaffe seg en jobb ute av hjemmet, møte til tiden, utføre jobben og motta den lønnen markedet mener du er verdt vil nok gi ungdommen en større forståelse for verdien av penger. Om de da vil brenne alt på _en_ jakke så er de mer berettiget til det, mener jeg. Anonymkode: bd637...01b Ikke enig. Å ha faste oppgaver hjemme og se hva som må til for å få lønnen er like viktige penger som å jobbe utenfor huset. Anonymkode: 8f2fd...788
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #57 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke enig. Å ha faste oppgaver hjemme og se hva som må til for å få lønnen er like viktige penger som å jobbe utenfor huset. Anonymkode: 8f2fd...788 Ok. Da er vi nok uenige. For det første syns jeg alle skal bidra hjemme, uten betaling. For det andre så krever det mer å få jobb og tjene egne penger, enn å få jobb av mamma og pappa. Det er begrenset med tilgjengelige jobber på arbeidsmarkedet. Og, sånn i virkeligheten er det jo det man må for å lønn. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #58 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tror nok også de aller fleste som kjøper så dyre ting faktisk kjøper veldig mye annet også. Anonymkode: 21f92...553 Nemlig. Anonymkode: 5dfc9...200
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #59 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ok. Da er vi nok uenige. For det første syns jeg alle skal bidra hjemme, uten betaling. For det andre så krever det mer å få jobb og tjene egne penger, enn å få jobb av mamma og pappa. Det er begrenset med tilgjengelige jobber på arbeidsmarkedet. Og, sånn i virkeligheten er det jo det man må for å lønn. Anonymkode: bd637...01b Jeg er enig med deg i at man skal bidra i det daglige uten å få lønn, vi har aldri praktisert ukelønn hos oss. Men om man tar på seg ekstra oppgaver som å male hus, hogge ved osv skal man lønnes, syns jeg. Det er klart at det forplikter og kreves mer å ha jobb utenfor familien, men pengene/lønnen er ikke mer verd. Anonymkode: 8f2fd...788
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #60 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nemlig. Anonymkode: 5dfc9...200 Hva man tror eller ikke tror er da virkelig ikke relevant. Her må man forholde seg til gitt informasjon. Anonymkode: 6c3ca...c62
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #61 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enda en tråd om dette! Er det virkelig nødvendig!?! Anonymkode: a269a...70c Tydeligvis? Hun som skrev at sønnen kjøper sko til 5000 har skrevet noe som får folk til å snakke om viktige ting her! Hun gjorde dermed noe veldig bra, og selv om mange er uenige, betyr ikke det at hun skrev noe uviktig 🙂 Dette gjelder sak og ikke person. Det håper jeg da virkelig i hvertfall. Anonymkode: 5dfc9...200
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #62 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enda en tråd om dette! Er det virkelig nødvendig!?! Anonymkode: a269a...70c Overforbruk er noe av det viktigste akkurat nå, men vi nordmenn har så forbaska tungt for det at vi velger overforbruk fremfor fremtiden til ungene våre. Rett og slett. Anonymkode: 3b773...b2b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #63 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Overforbruk er noe av det viktigste akkurat nå, men vi nordmenn har så forbaska tungt for det at vi velger overforbruk fremfor fremtiden til ungene våre. Rett og slett. Anonymkode: 3b773...b2b Jeg tror dette er viktig å tenke på. Vi vil liksom det beste for barna, men hvor mye vi må ofre av forbruk og prinsipper, se det er en helt annen sak. Anonymkode: 5dfc9...200
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #64 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror dette er viktig å tenke på. Vi vil liksom det beste for barna, men hvor mye vi må ofre av forbruk og prinsipper, se det er en helt annen sak. Anonymkode: 5dfc9...200 Jeg testet det ut ett år, shoppestopp, ingen ferie med fly, gå til jobb, planter til middag. Sparte mye penger, det er ett pluss, helsa var tipp topp. Men det er for spesielt interesserte, det krever enorm omlegging. Selv da, hvor du skreller bort ALT mulig av hverdagslig og fest, kommer man knapt under 5 tonn CO2 for en person. For det å bo i ett kaldt land, det krever sitt om vinteren. Mat er en stor del av regnestykket, klær trenger man til flere sesonger. Vips, så forsvant kvota før en vet ordet av det. Så leser jeg om månefestivalen og nordmenn som er streikefast. Vet du? Det er ikke noe håp. Vi aner ikke hva krise er, bare det å gå tom for smør før jul er jo krise for oss. Hva skjer når avlingene blir ødelagt og det blir knapphet på nødvendig mat? Når hele økosystem kollapser? Kaffe, nei det gikk dukken i forrige skogbrann og tørke det gitt. Vin? Nattefrost. Korn? Nei, krig. Hva med mandler? Nei, biene dævva. Fisk da? Nope, hele fjorden er en dødsone, de har rømt til Russland. Politikere, kan vi sette vår lit til de? Vel, energikrise, niks, når resten av dritten treffer fanen er de uansett ferdig med sin periode. Hele oslofjorden er død, men kommunene må rydde opp. Hvis de vil. Eneste håp igjen er noen lyse hoder som kommer på flere revolusjonerende ideer. Om bare man satset på studentene om dagen, men de har jo ikke til mat og husleie engang. Anonymkode: 3b773...b2b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. august 2022 #65 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg mente vel at å jobbe for penger hjemme ikke er det samme som å jobbe for penger i den virkelige verden. At man strengt tatt ikke vet hva som kreves for å shoppe for tusenvis av kroner, når forbruket er finansiert av vasking hjemme og bursdagsgaver. Å skaffe seg en jobb ute av hjemmet, møte til tiden, utføre jobben og motta den lønnen markedet mener du er verdt vil nok gi ungdommen en større forståelse for verdien av penger. Om de da vil brenne alt på _en_ jakke så er de mer berettiget til det, mener jeg. Anonymkode: bd637...01b Vel… vi har bestilt et stort lass med ved til høsten og har avtalt med gutta at de tar jobben med bæring og stabling. De tjener 100kr timen på jobben. Det er mye jobb og for min del slipper jeg å gjøre det selv( eller betale andre for å gjøre det) og gutta tjener penger. Nabogutten tar gjerne på seg slike oppgaver og det er prisen han tar. Vinn-vinn. Gutta lærer hvor mye jobb de må legge inn for å tjene 100kr og jeg slipper jobben. Det er ikke lett å finne en vanlig jobb når man er 14 og 16 og i mine øyne så spiller det ingen rolle hvor lønnen kommer fra så lenge gutta har en jobb hvor det er avtalt hva som skal gjøres og hvor mye de tjener på jobben. Ellers så må de selvsagt hjelpe til hjemme uten betaling. ( vasker og henger opp klær, oppvaskmaskin, støvsuge etc). De tjener også penger på hundepass, ved å jobbe på hytta til besteforeldre og ved å selge multer de plukker med bestefar. Synes ikke man skal gjøre seg vanskelig med hva som er jobb og ikke jobb så lenge ungdommen faktisk jobber og får betalt.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #66 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg mente vel at å jobbe for penger hjemme ikke er det samme som å jobbe for penger i den virkelige verden. At man strengt tatt ikke vet hva som kreves for å shoppe for tusenvis av kroner, når forbruket er finansiert av vasking hjemme og bursdagsgaver. Det er da atskillig vanskeligere å klare å skrape sammen til en dyr ting hvis alt man tjener er avhengig av at foreldrene tildeler deg noen oppgaver. Da tar det jo årevis å reise fem tusen! Anonymkode: 4cd89...77e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #67 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg testet det ut ett år, shoppestopp, ingen ferie med fly, gå til jobb, planter til middag. Sparte mye penger, det er ett pluss, helsa var tipp topp. Men det er for spesielt interesserte, det krever enorm omlegging. Selv da, hvor du skreller bort ALT mulig av hverdagslig og fest, kommer man knapt under 5 tonn CO2 for en person. For det å bo i ett kaldt land, det krever sitt om vinteren. Mat er en stor del av regnestykket, klær trenger man til flere sesonger. Vips, så forsvant kvota før en vet ordet av det. Så leser jeg om månefestivalen og nordmenn som er streikefast. Vet du? Det er ikke noe håp. Vi aner ikke hva krise er, bare det å gå tom for smør før jul er jo krise for oss. Hva skjer når avlingene blir ødelagt og det blir knapphet på nødvendig mat? Når hele økosystem kollapser? Kaffe, nei det gikk dukken i forrige skogbrann og tørke det gitt. Vin? Nattefrost. Korn? Nei, krig. Hva med mandler? Nei, biene dævva. Fisk da? Nope, hele fjorden er en dødsone, de har rømt til Russland. Politikere, kan vi sette vår lit til de? Vel, energikrise, niks, når resten av dritten treffer fanen er de uansett ferdig med sin periode. Hele oslofjorden er død, men kommunene må rydde opp. Hvis de vil. Eneste håp igjen er noen lyse hoder som kommer på flere revolusjonerende ideer. Om bare man satset på studentene om dagen, men de har jo ikke til mat og husleie engang. Anonymkode: 3b773...b2b Nordmenn må øve seg på å gjøre som de gjorde under okkupasjonen: bruke hagen til noe annet enn plen! Anonymkode: 4cd89...77e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #68 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Leser en tråd her hvor HI vil ha bekreftelse på at det er overforbruk og sløseri å kjøpe et sykt dyrt produkt. Og at man skal lære barn av med sånt. I min logikk er det helt motsatt: overforbruk er å kjøpe mye og ofte. Ikke å kjøpe dyrt. 10 par sko til 500 kroner hver belaster planeten mer enn ett par til 5000. Kanskje er det overpriset, javel, men det hindrer jo overforbruk! Man har jo rett og slett ikke råd til å «overforbruke» hvis hvert produkt man kjøper er 10 ganger så dyrt. Anonymkode: 4cd89...77e Vås. De som har krysset grensen med så dyre sko, kjøper etter min erfaring flere sko enn de som handler billig! Anonymkode: 4584a...7c0
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #69 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vås. De som har krysset grensen med så dyre sko, kjøper etter min erfaring flere sko enn de som handler billig! Anonymkode: 4584a...7c0 Har man bare 5000kr og bruker alt på ett par dyre sko så har man faktisk ikke penger til mer enn det. Ved å si det du sier her så svarer du ikke på gitt problemstilling. Du antar således at infoen gitt er feil. Det blir synsing og antagelser… hvor fruktbart er det for diskusjonen ? Anonymkode: 6c3ca...c62
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #70 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): I mine øyne er den det, ja😊 Anonymkode: bd637...01b Så en flaske billig cava er ikke det? Anonymkode: 4cd89...77e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #71 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er da atskillig vanskeligere å klare å skrape sammen til en dyr ting hvis alt man tjener er avhengig av at foreldrene tildeler deg noen oppgaver. Da tar det jo årevis å reise fem tusen! Anonymkode: 4cd89...77e Kommer vel an på hva man får betalt, og hvor mye man eller får av gaver av øvrig familie til ulike anledninger det. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #72 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Så en flaske billig cava er ikke det? Anonymkode: 4cd89...77e En flaske billig musserende ville jeg ikke kalle overforbruk, nei. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #73 Skrevet 2. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): Vel… vi har bestilt et stort lass med ved til høsten og har avtalt med gutta at de tar jobben med bæring og stabling. De tjener 100kr timen på jobben. Det er mye jobb og for min del slipper jeg å gjøre det selv( eller betale andre for å gjøre det) og gutta tjener penger. Nabogutten tar gjerne på seg slike oppgaver og det er prisen han tar. Vinn-vinn. Gutta lærer hvor mye jobb de må legge inn for å tjene 100kr og jeg slipper jobben. Det er ikke lett å finne en vanlig jobb når man er 14 og 16 og i mine øyne så spiller det ingen rolle hvor lønnen kommer fra så lenge gutta har en jobb hvor det er avtalt hva som skal gjøres og hvor mye de tjener på jobben. Ellers så må de selvsagt hjelpe til hjemme uten betaling. ( vasker og henger opp klær, oppvaskmaskin, støvsuge etc). De tjener også penger på hundepass, ved å jobbe på hytta til besteforeldre og ved å selge multer de plukker med bestefar. Synes ikke man skal gjøre seg vanskelig med hva som er jobb og ikke jobb så lenge ungdommen faktisk jobber og får betalt. Og som jeg også skrev, slike arbeidsoppgaver som vedhoggingen er mer i gråsonen enn lommepenger for å bidra hjemme. Å plukke multer og selge er jobb, ikke lommepenger. Så vi er ikke helt uenige her. Anonymkode: bd637...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #74 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nordmenn må øve seg på å gjøre som de gjorde under okkupasjonen: bruke hagen til noe annet enn plen! Anonymkode: 4cd89...77e Absolutt. Høner i hagen og kjøkkenhage. Derfra må vi bare håpe at vi har råderett over den når alt kommer til alt. Kommer an på hvor sterke allianser vi bygger og om vi deler rettferdig på godene med de. Anonymkode: 3b773...b2b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #75 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): En flaske billig musserende ville jeg ikke kalle overforbruk, nei. Anonymkode: bd637...01b Men forbruket er jo det samme. Antall druer som gikk med er der samme. Forskjellen ligger kun i kvaliteten, dvs en subjektiv smaksopplevelse; og i et antall kroner som produsenten sitter igjen med. Som forbruk betraktet er den dyre og den billige flasken 1=1. Anonymkode: 4cd89...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå