Gå til innhold

Overforbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser en tråd her hvor HI vil ha bekreftelse på at det er overforbruk og sløseri å kjøpe et sykt dyrt produkt. Og at man skal lære barn av med sånt.

I min logikk er det helt motsatt: overforbruk er å kjøpe mye og ofte. Ikke å kjøpe dyrt. 10 par sko til 500 kroner hver belaster planeten mer enn ett par til 5000. Kanskje er det overpriset, javel, men det hindrer jo overforbruk! Man har jo rett og slett ikke råd til å «overforbruke» hvis hvert produkt man kjøper er 10 ganger så dyrt.

Anonymkode: 4cd89...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Leser en tråd her hvor HI vil ha bekreftelse på at det er overforbruk og sløseri å kjøpe et sykt dyrt produkt. Og at man skal lære barn av med sånt.

I min logikk er det helt motsatt: overforbruk er å kjøpe mye og ofte. Ikke å kjøpe dyrt. 10 par sko til 500 kroner hver belaster planeten mer enn ett par til 5000. Kanskje er det overpriset, javel, men det hindrer jo overforbruk! Man har jo rett og slett ikke råd til å «overforbruke» hvis hvert produkt man kjøper er 10 ganger så dyrt.

Godt poeng

Anonymkode: e07db...eae

Skrevet

Det er jo det vi har prøvd å fortelle hi gjennom hele tråden, så lykke til med det :) 

Det er selvsagt helt riktig det du sier, men når man har et sykt kontrollbehov ovenfor både hva barna tjener, bruker penger på, innetider og godkjenning av venner og aktiviteter så er det nok vanskelig å se utenfor sin egen lille sfære. 

Anonymkode: 8f2fd...788

Skrevet

Syns at det er fjollete å kjøpe sko til 5000kr for en tenåring, i stor grad finansiert av gavepenger som andre har jobbet for. Ville kanskje definert det som overforbruk. Jeg ville prøvd å snakke barnet mitt til fornuft dersom hun ønsket å bruke en slik sum på sko. Men! Dersom hun hadde insistert, så hadde jeg ikke nektet henne i framtiden å motta pengegaver eller å jobbe. Jeg hadde kommentert valget, på en kjip mammamåte, dersom hun gikk tom for penger og av den grunn måtte forsake noe annet i etterkant. Jeg hadde naturligvis heller ikke hjulpet til økonomisk dersom det da var noe nytt jenta ønsket seg.

Å bruke 5000kr på flere ulike og relativt unødige ting ville jeg også oppfattet som overforbruk.

Så: Å forbruke tusenvis på ting man strengt tatt ikke trenger, er overforbruk. Uavhengig av om man kjøper en eller flere ting. Litt luksus syns jeg er greit, men måtehold er også viktig.

Anonymkode: bd637...01b

Skrevet

Hi oppklarte selv dette i tråden minst to ganger. 

Anonymkode: 5dfc9...200

Skrevet

I teorien ja, men tror du folk flest kjøper dyre ting for å spare inn på antall? -Nei, det kommer i tillegg! 5000 kr for et par sko kjøpt av en ungdom er ikke for å spare planeten altså!

Skrevet
Twintipp skrev (Akkurat nå):

I teorien ja, men tror du folk flest kjøper dyre ting for å spare inn på antall? -Nei, det kommer i tillegg! 5000 kr for et par sko kjøpt av en ungdom er ikke for å spare planeten altså!

Tror du at man kjøper flere sko til den summen, altså? Jeg er helt enig i at det nok ikke er av miljøhensyn de fleste ungdommer svir av tusenvis på merkeklær/sko, men det kan jo være en fin bivirkning da? Bruker man som 14 åring 5000 kr på et par sko så har man mest trolig ikke særlig mye penger å bruke på andre ting. 

Skrevet

Tror du at man kjøper flere sko til den summen, altså? Jeg er helt enig i at det nok ikke er av miljøhensyn de fleste ungdommer svir av tusenvis på merkeklær/sko, men det kan jo være en fin bivirkning da? Bruker man som 14 åring 5000 kr på et par sko så har man mest trolig ikke særlig mye penger å bruke på andre ting. 

Når jeg ser hvor lenge et par sko varer hos ungdommen hjemme, så tror jeg ikke det. Så kommer bursdager, jul osv, og de ønsker seg nytt, da er trenden ny. 
Nei, jeg tror ikke de fleste kjøper sko til den summen. Helt ærlig, jeg kjenner ganske mange og jeg kjenner ingen som har kjøpt seg så dyre sko, verken voksne eller ungdommer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi forklarte det med at slike kjøp fører lett til overforbruk. At terskelen blir lav for å bruke penger på hva som helst når som helst, og jeg tror heller ikke noe på at barn som sparer til slikt, forsaker alt annet i hverken ukesvis eller månedsvis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at alternativene nødvendigvis er 10 par til 500kr eller 1 par til 5000kr heller. Syns vel det mest fornuftige ville være å redusere pengebruken, og gå både bukse og sko til 2500kr - heller enn å bruke 5000kr ( for eksempel).

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hi forklarte det med at slike kjøp fører lett til overforbruk. At terskelen blir lav for å bruke penger på hva som helst når som helst, og jeg tror heller ikke noe på at barn som sparer til slikt, forsaker alt annet i hverken ukesvis eller månedsvis. 

Hva du tror eller ikke tror på er irrelevant. Her inne må vi svare på gitt problemstilling og ikke synse.

Anonymkode: 6c3ca...c62

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva du tror eller ikke tror på er irrelevant. Her inne må vi svare på gitt problemstilling og ikke synse.

Vel, når det gjaldt tråden som ble henvist til, så fikk jo tenåringen alt utenom. Han slapp bare å betale det selv. 

Skrevet
Twintipp skrev (10 minutter siden):

Når jeg ser hvor lenge et par sko varer hos ungdommen hjemme, så tror jeg ikke det. Så kommer bursdager, jul osv, og de ønsker seg nytt, da er trenden ny. 
Nei, jeg tror ikke de fleste kjøper sko til den summen. Helt ærlig, jeg kjenner ganske mange og jeg kjenner ingen som har kjøpt seg så dyre sko, verken voksne eller ungdommer.

Da får jo ungdommen seg en lærepenge om de dyre skoene ikke varer så lenge. Men jeg ser ikke helt at skomoten endrer seg så ofte, hvite sneakers i alle fasonger har da vært in i flere år nå, for eksempel. Det samme med Nike Air. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men om de ikke forsaker så mye, så sparer de heller ikke så mye? 

Skrevet

Vel, når det gjaldt tråden som ble henvist til, så fikk jo tenåringen alt utenom. Han slapp bare å betale det selv. 

Han fikk mat, is og klær som var nødvendige. Han fikk ikke gå på kino osv. Jeg syns det er så rart å ha så sterke formeninger om andres måte å leve på, egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da må du nesten lese tråden igjen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da får jo ungdommen seg en lærepenge om de dyre skoene ikke varer så lenge. Men jeg ser ikke helt at skomoten endrer seg så ofte, hvite sneakers i alle fasonger har da vært in i flere år nå, for eksempel. Det samme med Nike Air. 

Foreldre kjøper jo det de trenger og vil ha utenom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Foreldre kjøper jo det de trenger og vil ha utenom. 

Hvor har du DET fra? Antagelser ? Ingen har skrevet det i noen av trådene. Hvorfor påstår du slikt for å sette andre i dårlig lys? Det er en merkelig greie å lese det man VIL se isteden for å lese det som blir skrevet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke med andre ungdommer, men her blir de hvite skoa fort møkkete, og slitte.. Selv om jeg både pusser de med magic svamp og i maskin😅 Så da ønskes gjerne nye hvite allerede neste bursdag eller jul! Mulig andre er mer forsiktig enn min.

Skrevet

Vet ikke med andre ungdommer, men her blir de hvite skoa fort møkkete, og slitte.. Selv om jeg både pusser de med magic svamp og i maskin😅 Så da ønskes gjerne nye hvite allerede neste bursdag eller jul! Mulig andre er mer forsiktig enn min.

Her har min skoene sine på rommet sitt. Bruker dem kun når det er pent og tørt vær. Vasker dem og generelt tar godt vare på dem. Han har noen vintage Nike sko som har samleverdi og det er en stor interesse og ønsker seg et annet par. Har satt seg godt inn i historien og det er mye mer enn et par sko. Han er foresten 14. sko er for noen som et smykke og ikke bare vanlige sko. Nike holder seg godt i verdi og det er null problem å få solgt dem. Det handler ikke om å ha de kuleste skoene i gata, men om genuin interesse. 

Skrevet
Twintipp skrev (32 minutter siden):

Det må jo hver enkelt svare på. Men jeg kjøper kvalitet, ja. Orker ikke bytte ut noe som funker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det sto det ikke. Det sto at han fikk det han TRENGTE. 
Noe annet ville vel være rart? Nekter man barn det de trenger bare fordi de sparer til noe vi syns er unødvendig? En av mine kjøpte en Harry Potter-tryllestav i et etui i sommer. Den kostet alt for mye, tatt i betraktning at det ikke engang kan brukes til noe. Men for fjortenåringen er den et samlerobjekt, like viktig som f eks mine hvitvinsglass er for meg. Man KAN jo strengt talt drikke hvitvin av et krus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tror ikke at alternativene nødvendigvis er 10 par til 500kr eller 1 par til 5000kr heller. Syns vel det mest fornuftige ville være å redusere pengebruken, og gå både bukse og sko til 2500kr - heller enn å bruke 5000kr ( for eksempel).

Men da er det bruksverdien du snakker om. Ikke «overforbruk» som sådan. Overforbruk er jo å skaffe seg mange ting man ikke trenger. Et par sko kan man alltids ha på beina, det er en bruksverdi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her har min skoene sine på rommet sitt. Bruker dem kun når det er pent og tørt vær. Vasker dem og generelt tar godt vare på dem. Han har noen vintage Nike sko som har samleverdi og det er en stor interesse og ønsker seg et annet par. Har satt seg godt inn i historien og det er mye mer enn et par sko. Han er foresten 14. sko er for noen som et smykke og ikke bare vanlige sko. Nike holder seg godt i verdi og det er null problem å få solgt dem. Det handler ikke om å ha de kuleste skoene i gata, men om genuin interesse. 

Ok, men der tror jeg sønnen din hører til fåtallet! De fleste ungdommer har ikke skoene på rommet og bruker de kun i finvær og ser på skotøyet sitt som et smykke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det må jo hver enkelt svare på. Men jeg kjøper kvalitet, ja. Orker ikke bytte ut noe som funker.

Fin mentalitet👍🏼

Skrevet

Ok, men der tror jeg sønnen din hører til fåtallet! De fleste ungdommer har ikke skoene på rommet og bruker de kun i finvær og ser på skotøyet sitt som et smykke. 

Det er ikke helt umulig å tenke seg at sko til 5000kr er mer enn hvilke som helst hverdag sko. Er det noe man har spart lenge til så betyr det gjerne noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...