Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Jeg har en sønn på snart 11 år, som har en utviklingshemming. Det gjør at jeg i blant må minne meg om hvor stor han faktisk har blitt. Nå fortalte han meg nettopp at han hadde funnet et mørkt hår på tissen, og klippet det av. Jeg fortalte ham selvsagt at det er helt vanlig , og at han etter hvert kommer til å se ut som pappa. Men jeg lurer på - er dette tidlig? Jeg synes jeg har merket at han har vært litt mer amper og frustrert enn til vanlig, så han har vel kommet i puberteten da. Jeg kjenner at jeg ikke er helt klar for dette. Det er så vanskelig når han kognitivt er langt bak kronologisk alder. Anonymkode: 31fa7...85a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg har en sønn på snart 11 år, som har en utviklingshemming. Det gjør at jeg i blant må minne meg om hvor stor han faktisk har blitt. Nå fortalte han meg nettopp at han hadde funnet et mørkt hår på tissen, og klippet det av. Jeg fortalte ham selvsagt at det er helt vanlig , og at han etter hvert kommer til å se ut som pappa. Men jeg lurer på - er dette tidlig? Jeg synes jeg har merket at han har vært litt mer amper og frustrert enn til vanlig, så han har vel kommet i puberteten da. Jeg kjenner at jeg ikke er helt klar for dette. Det er så vanskelig når han kognitivt er langt bak kronologisk alder. Anonymkode: 31fa7...85a Det var tidlig Anonymkode: 60dc3...fd3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Har ikke peiling. De har sluttet å vise seg naken for meg lenge før den tid. Men han ene kom i puberteten rundt 12 års alder, han andre litt senere. Ikke unormalt at jenter får menstruasjon rundt 10-12 års alder, så antar at rundt 11 år er innafor normalen også for gutter Anonymkode: 416c8...b4a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Har flere gutter og de begynte behåring på pung i 9 10 års alder. Lange lyse hår vel å merke. De eldste guttene kom i stemmeskiftet ved 11 og 13 års alder og tror de var greit behåret på det tidspunktet. Anonymkode: e2fe4...64c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Takk for svar. Jeg husker at jeg selv var 10 år da jeg begynte å få hår nedentil, men vet ikke hvordan det er med gutter. Anonymkode: 31fa7...85a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har flere gutter og de begynte behåring på pung i 9 10 års alder. Lange lyse hår vel å merke. De eldste guttene kom i stemmeskiftet ved 11 og 13 års alder og tror de var greit behåret på det tidspunktet. Anonymkode: e2fe4...64c Ok, takk for svar. Da er han sikkert ikke helt unormalt tidlig. Anonymkode: 31fa7...85a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Hår er vel det første tegnet på puberteten som kommer. 11 år er helt innafor! Anonymkode: ef8ca...c19
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Ca 12 tenker jeg. Anonymkode: bb2bb...f19
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Min var 11. Har også diagnose, så glemmer litt hvor gammel han er her også. Nå er han 12 og har begynt i stemmeskifte Anonymkode: 9f890...fe3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Min var 11. Har også diagnose, så glemmer litt hvor gammel han er her også. Nå er han 12 og har begynt i stemmeskifte Anonymkode: 9f890...fe3 Takk for svar! Forstår han alt om kropp og sex osv? Jeg har etterspurt tilrettelagt seksualundervisning, men har ikke fått noe. Det er litt vanskelig, synes jeg. Anonymkode: 31fa7...85a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har en sønn på snart 11 år, som har en utviklingshemming. Det gjør at jeg i blant må minne meg om hvor stor han faktisk har blitt. Nå fortalte han meg nettopp at han hadde funnet et mørkt hår på tissen, og klippet det av. Jeg fortalte ham selvsagt at det er helt vanlig , og at han etter hvert kommer til å se ut som pappa. Men jeg lurer på - er dette tidlig? Jeg synes jeg har merket at han har vært litt mer amper og frustrert enn til vanlig, så han har vel kommet i puberteten da. Jeg kjenner at jeg ikke er helt klar for dette. Det er så vanskelig når han kognitivt er langt bak kronologisk alder. Anonymkode: 31fa7...85a Min eldste ved 9års alder, min yngste som nå er 9 har ikke fått enda. Anonymkode: 13895...5ac
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Min har nylig blitt 11 år, og her er ingen tegn på noe som helst. Fortsatt bitte liten tiss, ikke noe hår. Men han trenger mer søvn enn tidligere. Anonymkode: 15ed8...982
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Min 12-åring er likedan, ikke antydning til noe som helst, utover noe økt søvnbehov. Jeg kom sent i puberteten selv, så han slekter vel på meg. Anonymkode: b83ab...2d8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 Han var ti. Det var ikke bare hår han begynte å få, men fikk ofte stive sokker og boxershortser til vask også når han var på den alderen. Det varte heldigvis ikke så lenge før han ble litt mer privat. Anonymkode: ca36c...936
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Ca 11, men jeg har altså ikke fulgt den utviklingen så tett. I fra den alderen ville de ikke vise seg nakne for meg. Anonymkode: 3756e...4f1
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Takk for svar! Forstår han alt om kropp og sex osv? Jeg har etterspurt tilrettelagt seksualundervisning, men har ikke fått noe. Det er litt vanskelig, synes jeg. Anonymkode: 31fa7...85a Usikker faktisk. Han forstår, men usikker på om han forstår sin egen seksualitet. Han forstår hvordan ting funker, men muligens ikke på seg selv. Ikke vil han snakke om det heller, for han synes det er ekkelt og rart Anonymkode: 9f890...fe3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #17 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Usikker faktisk. Han forstår, men usikker på om han forstår sin egen seksualitet. Han forstår hvordan ting funker, men muligens ikke på seg selv. Ikke vil han snakke om det heller, for han synes det er ekkelt og rart Anonymkode: 9f890...fe3 Takk for svar 😊 Anonymkode: 31fa7...85a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Hei.. jeg har en gutt som er 15 år nå, han har Cp og trenger en del hjelp til dusjing og annet stell. Han har gått på en del medisiner for epilepsi, som har hemmet utviklingen hans. Når han var rundt 12 år kom de første hårene rundt underlivet, når han var 14 år hadde han mye, da anbefalte å barbere underlivet hans av lege spesialist på sykehuset ( grunnet at han bruker bleie) Så assistentene til gutten fikk full opplæring på sykehuset med barbering og smøring av underlivet hans. Min man sa at han også fikk hår rundt penis når han var en 13 - 14 år. Anonymkode: 98412...d6d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Mine to gutter gikk på mellomtrinnet, altså siste tre årene på barneskolen, da puberteten slo inn. Alt fra litt mer hår på leggene og etterhvert under armene og nedentil, skikkelig tåfis og svettelukt (den pubertetslukten er stram altså), rett og slett en endring i kroppen. Stemmeskifte og skjeggevekst kom ikke før de var over på ungdomsskolen, og da kom det siste enorme veksthoppet hvor de skøyt i været og måtte ha ny garderobe et par ganger i løpet av et skoleår fordi de vokste så fort. Men det er jo litt individuelt dette, de hadde begge gutter i klassen som kom i stemmeskiftet, fikk skjeggevekst og skøyt i været på slutten av barneskolen, de var helt sikkert tidligere med de første tegnene også. Det året med stemmeskifte, skjeggevekst og enorm vekst er ganske fascinerende, de gror så du omtrent ser det fra dag til dag, spiser enorme mengder mat og endrer seg fra gutt til mann i utseendet både i ansikt og kropp Anonymkode: c4643...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå