Gå til innhold

Kan dette være et hull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var å sjekket tennene hos tannlegen for 2 mnd siden, alt var fint. Men nå gjør det vondt å pusse meg med elektrisk tannbørste. Får nervesmerter rett ved tannkjøttet. Ikke noe andre tegn. Kjenner nå at jeg får samme smerte når jeg tar med neglen der også 😥😢 Er det hull? Noen tannleger som kan berolige meg?

Anonymkode: 213c2...ad3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sannsynligvis en pusseskade, tatt i betraktning lokalisasjonen og at du nettopp har vært på kontroll. Emaljen slutter ved tannkjøttranden, og dentin/tannben er sensitivt. Bruk bare helt lett trykk når du pusser. Du kan prøve å påføre litt ekstra fluor der (for eksempel litt Duraphat tannkrem fra apoteket, eller skylle med fluor innimellom) og se om det hjelper. 

Anonymkode: ac33b...8bb

Skrevet

Pusseskade/etseskade?

Anonymkode: 760ad...210

Skrevet

Har en pusseskade ved tannkjøttet. Tannlegen sa det var ganske vanlig. Jeg har rett og slett pusset for hardt. Kjennes det ut som en grop/rand hvis du kjenner med tunga? Hvis du ser i speilet  ser du at tanna har et "søkk" i overgangen mot tannkjøttet?

Anonymkode: e262a...4fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har en pusseskade ved tannkjøttet. Tannlegen sa det var ganske vanlig. Jeg har rett og slett pusset for hardt. Kjennes det ut som en grop/rand hvis du kjenner med tunga? Hvis du ser i speilet  ser du at tanna har et "søkk" i overgangen mot tannkjøttet?

Ja, kjente ut som en grop 😵

Skrevet

Takk for svar. Ble glad nå. Høres ut som det er en skade ja 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, kjente ut som en grop 😵

Da er det nok emaljen som er slitt bort ja. Det iser noe voldsomt hvis jeg tar med neglen der. Grusom ising/smerte. Fikk beskjed om å pusse med et løsere grep. Og bruke fluor. Du bør nevne det for tannlegen, men som min tannlege sa så gjør de ikke noe med det hvis det ikke blir for ille. I så fall er det snakk om å "fylle på" litt og det er ikke en stor eller kostbar jobb heldigvis. Men vær litt ekstra skånsom med pussingen akkurat der, så kan det hende det gir seg. Jeg bruker sensodyne tannkrem og merker bedring. Vanlig tannkrem hjelper ikke, og det iser når jeg pusser. Dette skjer ikke med sensodyne. Aner ikke hvorfor, men verdt et forsøk om du ikke allerede bruker den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...