Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Datteren min har MIH (emaljeforstyrrelse) på flere tenner. Hun har til nå gått til skoletannlegen bare. Men, det har vært flere forskjellige som har fulgt henne opp, og jeg er litt usikker på hvor mye peiling de har. Så nå ønsker vi at hun skal bli henvist til spesialist for vurdering. Henviser tannlegene enkelt til slike ting, eller setter de seg på bakbeina? Noen som vet? Anonymkode: cf15a...774
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 MIH er veldig vanlig, og alle tannleger og tannpleiere har kompetanse på det. Men om det er spesielle ting, for eksempel så sterk MIH at seksårsjekslene må trekkes, hender det barn henvises til pedodontist for vurdering. Anonymkode: 818d3...4a7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Hva slags spesialist vil dere til da? Datteren min har også det, har inntrykk av at det er ganske vanlig og de vanlige tannlegene et oppdatert på dette. Da hun fikk regulering snakket tannlege og reguleringstannlege sammen om hva som var lurest, men ingen andre spesialister var inne i bildet. Anonymkode: 31b07...afe
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): MIH er veldig vanlig, og alle tannleger og tannpleiere har kompetanse på det. Men om det er spesielle ting, for eksempel så sterk MIH at seksårsjekslene må trekkes, hender det barn henvises til pedodontist for vurdering. Anonymkode: 818d3...4a7 Hun har jeksler som må trekkes, ja. Anonymkode: cf15a...774
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hun har jeksler som må trekkes, ja. Anonymkode: cf15a...774 Jeg synes du skal høre med tannlegen (det gjelder uansett når du føler deg usikker). De fleste tannleger håndterer slikt fint selv, men du skal også føle deg trygg på at barnet får riktig behandling. Det beste er dialog. Enkelte steder er det stor gjennomtrekk av ansatte. Barn med MIH trenger ekstra oppfølging, og skal blant annet ha hyppigere kontroller enn standard 24 mnd. Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men her er det overtannlegen som til syvende og sist avgjør om pasienter skal henvises videre. Du kan ta en telefon til vedkommende om du er usikker. Det er også godt mulig tannlegen har konferert pedodontist og/eller kjeveortoped via røntgenbilder og kliniske fotos. Det vil i så fall stå i journalen. Anonymkode: 818d3...4a7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes du skal høre med tannlegen (det gjelder uansett når du føler deg usikker). De fleste tannleger håndterer slikt fint selv, men du skal også føle deg trygg på at barnet får riktig behandling. Det beste er dialog. Enkelte steder er det stor gjennomtrekk av ansatte. Barn med MIH trenger ekstra oppfølging, og skal blant annet ha hyppigere kontroller enn standard 24 mnd. Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men her er det overtannlegen som til syvende og sist avgjør om pasienter skal henvises videre. Du kan ta en telefon til vedkommende om du er usikker. Det er også godt mulig tannlegen har konferert pedodontist og/eller kjeveortoped via røntgenbilder og kliniske fotos. Det vil i så fall stå i journalen. Anonymkode: 818d3...4a7 Ja, jeg føler det har vært gjennomtrekk av ansatte. Samt at sist tannlegetime som mannen var med på, så mente den tannlegen at fortanna som har mistet en bit ikke trengtes å gjøres noe med (er emaljeskade på den). Datteren min liker ikke at den skal se slik ut og vil gjøre noe med det. Blir litt usikker på kompetansen med et slikt svar. hi Anonymkode: cf15a...774
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Ja, jeg føler det har vært gjennomtrekk av ansatte. Samt at sist tannlegetime som mannen var med på, så mente den tannlegen at fortanna som har mistet en bit ikke trengtes å gjøres noe med (er emaljeskade på den). Datteren min liker ikke at den skal se slik ut og vil gjøre noe med det. Blir litt usikker på kompetansen med et slikt svar. hi Anonymkode: cf15a...774 Det er ikke sikkert det er medisinsk nødvendig å gjøre noe med tannen, men din datters følelse skal telle sterkt. En fortann er viktig for smilet og selvfølelsen. På den andre siden er det tilfeller der reparasjoner sitter dårlig, og tannlegen kvier seg kanskje for å fjerne frisk tannsubstans for å få bedre retensjon. I slike tilfeller er kommunikasjon ekstra viktig. Jeg ville tatt en telefon til overtannlegen her. Det blir spesielt viktig med kontinuitet når barna har ekstra utfordringer. Anonymkode: 818d3...4a7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Det var heldigvis ikke noe problem å få henvisning til spesialist👍🏻 hi Anonymkode: cf15a...774
Anonym bruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det var heldigvis ikke noe problem å få henvisning til spesialist👍🏻 hi Anonymkode: cf15a...774 Så bra! Håper dere får god oppfølging videre Jeg har fått emaljeskader siste årene som voksen, og årsak er ukjent. Trolig linket til en sykdom jeg har, men de kan så lite om det at jeg ikke har fått gehør hos noen tannleger når jeg har kommentert at emaljen min var i ferd med å endre seg. Ble ignorert av flere tannleger før én innrømmet at hun ikke forstod hva som skjedde. Siste tannlege jeg var hos sa i det øyeblikket jeg åpnet munnen "Oj, her var det emaljeslitasje, ja!". Dessverre så pensjonerte han seg rett etterpå, så fikk ikke fulgt opp der. Men nå har en slektning av han tatt over praksisen, så jeg håper den også da har journalene til den forrige, for jeg innser at jeg må få hjelp for dette. Hadde før veldig sterke tenner, men noe har tydeligvis skjedd. Men godt å høre at dere fikk hjelp videre - de følger jo gjerne opp barn bedre for akkurat dette Anonymkode: cf6f7...ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå