Gå til innhold

Hvor sent får deres 14 åringer være ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

på kvelden i skoleferien? Er det forskjell på helg og ukedag? 

Vår 13 åring, snart 14 er hjemme kl. 21 i ukedagene. Vi foreldre jobber og er ganske tidlig i seng i ukedagene, så ønsker at ungdommen er hjemme før vi legger oss. I helgene kan ungdommen være ut lengre. 

Anonymkode: a17d5...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Igår forsvant faktisk snart 15 åringen ut kl 23 og var hjemme 24. han er _aldri_ ute så lot han bare styre på 

Anonymkode: 5a3fa...f61

Skrevet

Har ingen fast regel på det.

Har barn på 13 og 15 år.

Bestemmes etter hva de gjør....

Har de lyst til å sykle bort å ta et kveldsbad med noen nabobarn kl ti en kveld kan de godt få lov til det.

Stikker de bort til en venn klokken seks kan de godt få beskjed om å komme tilbake i nitiden.

Anonymkode: 99a9b...f61

Skrevet

Til kl.22 på både hverdag og helger når det er hjemme. Er vi på ferie så er det ingen spesiell tid, men de må være så vi ser eller hører dem. 

Anonymkode: 38737...772

Skrevet

Ingen fast tid, vurderer fra hvor de er, hva de gjør mm.

Anonymkode: d5c5c...862

Skrevet

Praktiserer det samme som deg, alle skal være i hus når vi legger oss. Til og med 18-åringen godtar det (nå har han jobbet selv, så det falt seg naturlig). Så lenge de bor i mitt hus gratis, skal de vise respekt for andre i huset. Inkludert i det er nettopp at vi som faktisk forsørger og holder hjulene i gang her, får sove om natten før det er jobb. 

Anonymkode: 3d545...db7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Praktiserer det samme som deg, alle skal være i hus når vi legger oss. Til og med 18-åringen godtar det (nå har han jobbet selv, så det falt seg naturlig). Så lenge de bor i mitt hus gratis, skal de vise respekt for andre i huset. Inkludert i det er nettopp at vi som faktisk forsørger og holder hjulene i gang her, får sove om natten før det er jobb. 

Det blir trist når attenåringen får kjæreste og kan aldri ha sex med henne på kvelden, fordi han må være hjemme klokka 21 når trøtte foreldre skal legge seg. Jeg synes, HI, at klokka 21 høres VELDIG tidlig ut. Jeg kjenner faktisk bare en voksen person som legger seg klokka 21, og da står hun også opp klokka 5 med full rulle hele dagen. Når barna blir eldre, blir dette altfor tidlig for dem. De går på skole, gjør lekser, har kanskje en liten deltidsjobb, og da vil de ikke ha noe tid til å treffe vennene sine i ukedagene.

Anonymkode: e4ebe...64f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at de skal være hjemme til dere legger dere uansett alder? Her bor 20 åringen hjemme mens hun studerer, og jeg har jo selvsagt ikke innetider på henne.

Anonymkode: dcad8...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

på kvelden i skoleferien? Er det forskjell på helg og ukedag? 

Vår 13 åring, snart 14 er hjemme kl. 21 i ukedagene. Vi foreldre jobber og er ganske tidlig i seng i ukedagene, så ønsker at ungdommen er hjemme før vi legger oss. I helgene kan ungdommen være ut lengre. 

Kl 21 var da svært tidlig for en tenåring på lyse sommerkvelder. Min tiåring får være ute lenger enn det.

Vi praktiserer sjelden faste innetider, det kommer helt an på hva de driver med. Er de samlet en gjeng som koser seg så får de være ute til den løser seg naturlig opp. Man er bare ung en gang ❤️ 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det blir trist når attenåringen får kjæreste og kan aldri ha sex med henne på kvelden, fordi han må være hjemme klokka 21 når trøtte foreldre skal legge seg. Jeg synes, HI, at klokka 21 høres VELDIG tidlig ut. Jeg kjenner faktisk bare en voksen person som legger seg klokka 21, og da står hun også opp klokka 5 med full rulle hele dagen. Når barna blir eldre, blir dette altfor tidlig for dem. De går på skole, gjør lekser, har kanskje en liten deltidsjobb, og da vil de ikke ha noe tid til å treffe vennene sine i ukedagene.

Må være nitrist å lage ett helt svar på oppdiktet informasjon… 

Les det jeg skrev en gang til, spør deg selv, står det at 18-åringen må legge seg kl 21? Står det at vi legger oss kl 21? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Må være nitrist å lage ett helt svar på oppdiktet informasjon… 

Les det jeg skrev en gang til, spør deg selv, står det at 18-åringen må legge seg kl 21? Står det at vi legger oss kl 21? 

Jeg vet ikke når dere legger dere. Hvis dere legger dere klokka 24, så er det jo noe annet. Og da oppstår spørsmål om overnatting hos venner, kjæreste osv. Jeg synes bare det er vanvittig merkelig med innetider på voksne mennesker. Har du innetider når du er på feriebesøk hos foreldrene dine? Sånne ting bruker å overføres mellom generasjoner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er det slik at de skal være hjemme til dere legger dere uansett alder? Her bor 20 åringen hjemme mens hun studerer, og jeg har jo selvsagt ikke innetider på henne.

Ja, i grunn. Det har som sagt ikke vært særlig til tema, da de eldste uansett skal jobbe selv. Men ja, alle er i hus til det er natta, man må selvfølgelig ikke sove, men det skal være stille. Frem til de er 18 er de uansett vårt ansvar, etter det er det selvfølgelig frivillig å bo her. Jeg tror helt ærlig de setter pris på det selv også, for jeg respekterer at de skal sove før tidlig opp på jobb, selv om jeg har ferie. Det hender jo noe helt spesielt skjer, da har vi en grei avtale på hva, når, hvor og hvem. 

Skrevet

Akkurat det kommer faktisk helt an på, hvem de er med, hvor de er, hva vi/de skal dagen etterpå etc. Så det tas litt på gefuhlen. Med bestekompis i trygge omgivelser  på en lys sommerkveld i ferien vil det naturligvis bli en helt annen innetid enn hvis de er et ukjent sted med noen jeg ikke kjenner, eller det er mørkt ute osv. Og så vil jeg tro at det avhenger av barnet, min eldste er mer til å "stole på" enn yngste, så de har noen ganger hatt ulike regler ved samme alder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, i grunn. Det har som sagt ikke vært særlig til tema, da de eldste uansett skal jobbe selv. Men ja, alle er i hus til det er natta, man må selvfølgelig ikke sove, men det skal være stille. Frem til de er 18 er de uansett vårt ansvar, etter det er det selvfølgelig frivillig å bo her. Jeg tror helt ærlig de setter pris på det selv også, for jeg respekterer at de skal sove før tidlig opp på jobb, selv om jeg har ferie. Det hender jo noe helt spesielt skjer, da har vi en grei avtale på hva, når, hvor og hvem. 

Veldig merkelig å ha innetider på voksne folk. Gjelder det mannen din også, om du har en? Må han være hjemme før du legger det? 

Jeg blir litt satt ut av alle reglene folk lager seg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vet ikke når dere legger dere. Hvis dere legger dere klokka 24, så er det jo noe annet. Og da oppstår spørsmål om overnatting hos venner, kjæreste osv. Jeg synes bare det er vanvittig merkelig med innetider på voksne mennesker. Har du innetider når du er på feriebesøk hos foreldrene dine? Sånne ting bruker å overføres mellom generasjoner.

Aner ikke hva foreldrene mine ville praktisert, jeg flyttet ut da jeg startet på universitetet. Før det jobbet jeg ved siden av skolen. Da er en uansett ikke ute å flyr midt på natten. 

Jeg og mannen eier ett hus, for å ha råd til det huset må vi jobbe. Vi har også rett på søvn før vi skal på jobb. Det er klart vi er rundere i helgene og når vi har ferie. Hvis en er uenig i det, så får en jo forsørge seg selv, er nå min tanke. Da kan en gjøre som en vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Veldig merkelig å ha innetider på voksne folk. Gjelder det mannen din også, om du har en? Må han være hjemme før du legger det? 

Sjelden vi er ute å farter i ukedagene. Er jeg ute å spiser med venner når han skal jobbe dagen etter, er det praktisk for meg at han henter meg og visa versa. Ingen av oss er natteranglere. 

Reiser jo på hyttetur med venner, hotell, konsert eller annet. Hvor lenge de farter da aner jeg ikke. 

Det er ikke noe voldsomt regelregime. Handler bare om at skal en på jobb eller skole dagen etter, så skal man få sove om natten. Jeg flyr jo ikke ute halve natten om jeg har en fridag og ungene skal på skolen dagen etter, selv om jeg pr definisjon er voksen. Gjør du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Skal de være tidlig hjemme og STILLE? De får ikke være et annet sted og prate høyt/treffe venner/drive på med hobbyer, de skal sitte hjemme og holde kjeft når de er voksne personer? Og overnatte borte skal man bare i spesielle tilfeller, med full rapportplikt om hvem, hvor og hvorfor? Oh my god...

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Aner ikke hva foreldrene mine ville praktisert, jeg flyttet ut da jeg startet på universitetet. Før det jobbet jeg ved siden av skolen. Da er en uansett ikke ute å flyr midt på natten. 

Jeg og mannen eier ett hus, for å ha råd til det huset må vi jobbe. Vi har også rett på søvn før vi skal på jobb. Det er klart vi er rundere i helgene og når vi har ferie. Hvis en er uenig i det, så får en jo forsørge seg selv, er nå min tanke. Da kan en gjøre som en vil. 

Dere får altså ikke sove hvis ungdommen kommer to timer etter deres leggetid, låser seg stille inn, pusser tennene og går til sengs? Da hadde jeg gått til anskaffelse av sov i ro. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Så lurer de på hvorfor de voksne barna ikke er så veldig keen på å komme hjem på ferie...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skal de være tidlig hjemme og STILLE? De får ikke være et annet sted og prate høyt/treffe venner/drive på med hobbyer, de skal sitte hjemme og holde kjeft når de er voksne personer? Og overnatte borte skal man bare i spesielle tilfeller, med full rapportplikt om hvem, hvor og hvorfor? Oh my god...

Hvor leser du overnatte borte er kun ved spesielle tilfeller og rapportplikt? Legger meg normalt rundt 24, skal jeg på jobb dagen etter, skal det selvfølgelig være stille i huset. Skal de noe spesielt, så gir de beskjed om det. Det gjør jeg også, i morgen skal jeg overnatte på hytta hos ei venninne, kommer hjem på torsdag. Sånn, så enkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sjelden vi er ute å farter i ukedagene. Er jeg ute å spiser med venner når han skal jobbe dagen etter, er det praktisk for meg at han henter meg og visa versa. Ingen av oss er natteranglere. 

Reiser jo på hyttetur med venner, hotell, konsert eller annet. Hvor lenge de farter da aner jeg ikke. 

Det er ikke noe voldsomt regelregime. Handler bare om at skal en på jobb eller skole dagen etter, så skal man få sove om natten. Jeg flyr jo ikke ute halve natten om jeg har en fridag og ungene skal på skolen dagen etter, selv om jeg pr definisjon er voksen. Gjør du? 

Men hvorfor kan ikke du sove selv om 18 åringen ser film sent hos en kompis? Skal du følge han i seng? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Så hvis du er ute må du enten hjem til mannens leggetid, eller så må han sitte oppe til du vil hjem? Og visa versa?

Skrevet

21.30 på hverdager, senest 22.30 i helger og ferier. 

Anonymkode: 5ae77...101

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er ikke meg du siterer, men du referer til meg i teksten. Kjenner flere som legger seg ved 21/22 på kvelden når man har jobb dagen etter. Her vi bor er det vanlig at folk må opp i 5 tiden for å rekke jobb. Tidligere måtte jeg opp 4.30. Det at du kjenner 1 som legger seg 21, betyr ikke at det er uvanlig. Og i dag er jeg faktisk oppe etter kl. 22😉 

Jeg vil ikke at 14 åringen skal være ute etter at vi har lagt oss. Ikke ane om ungdomen kommer hjem eller ikke før man står opp dagen etterpå. Som sagt, i helger er det anderledes.  Da blir det gjerne senere og ofte hjemme hos noen venner, eller ute å koser seg med flere fra klassen.

Skrevet

Det varierer etter hvor de er, og hvem andre som er der. Hvis man "henger rundt", er innetiden strengere enn hvis man er hjemme hos noen og det er voksne til stede, eller hvis de ungdommene som er der er ungdom jeg tenker er positive. Jeg vet at rundt oss var mange ute til kl 23 sommeren før 9 klasse, sommeren etter var det kl 24. For meg er det for sent når de er ute uten voksentilsyn, og det er mange andre ungdommer som også henger rundt. 

Til deg som vil ha alle innomhus før du legger deg, det fremstår veldig rigid. Med min eldste var regelen at hun sendte en mld da hun kom hjem. Jeg har en jobb med vaktberedskap, og har derfor alltid tlf på nattbordet når jeg sover. Hvis jeg våknet og tenkte "Oj, jeg har ikke hørt henne, har hun ikke kommet hjem?!", kunne jeg sjekke tlf og legge meg til å sove igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...