Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Jeg fikk tinitus i februar. Rett etter at jeg hadde korona. Men aner ikke om det har noe sammenheng. Jeg jobber også i et meget støyende miljø. Da jeg først fikk tinitus var det ikke så dominerende. Det var konstant, men ikke så høyt. Jeg klarte å overdøve med andre lyder. Nå iløpet av sommeren har det blitt helt forferdelig. Det har utviklet seg til en høy og lys pipelyd. Det er ingenting som overdøver den. Jeg får ikke sove før jeg er stuptrøtt. Og egentlig ønsker jeg bare å sove, for da plages jeg ikke. Noen som har erfaringer med dette, og som kan gi meg noen gode råd? Jeg har ikke vært hos legen, men innser nå at jeg nok må komme meg dit. Anonymkode: 1a1dc...fdb
tante grusom master of law Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Jepp, jeg har kraftig tinitus. Jeg har fått en pute av ørelegen som utligner lyden når jeg skal sove. Den synes jeg hjelper mye. Dra til legen asap og få henvisning til ørelege. Det kan eventuelt være fastlegen kan skrive ut en slik pute også.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har tinnitus, og det har jeg hatt i mange år. Men det blir mye verre ved stress, og jeg har i tillegg litt eksem i øregangen, som gjør tinnitusen verre i dårlige perioder. Jeg kan ofte bli bedre en periode når jeg har vært hos kiropraktor. Og jeg tåler støy veldig dårlig. Kunne ikke hatt jobb der det er mye støy. Anonymkode: 420f7...7a0
tante grusom master of law Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Jeg kan også nevne at min tinnitus blir mye verre når jeg ikke får behandlinger for nakkeplager. Lyden blir litt mer å leve med når nakken ikke er alt for vond.
amandine Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Samme som tante grusom, jeg har også pute som hjelper meg om natten. Det verste synes jeg er å bli sliten, tinnitusen øker jo mer sliten jeg er og det blir umulig å hvile når den er høy.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Ja, jeg har tinnitus. Øre nese hals legen kunne se at jeg hadde et gammelt "traume" som antagelig har utløst det, altså en hjernerystelse som barn gav plutselig tinnitus som voksen. Mannen fikk en liten ahaopplevelse når jeg sa jeg ikke hørte gresshoppene ute om høsten, det er liksom samme frekvens eller noe av samme lyd, men den er en jevn lyd da, suser hele tiden. Da skjønte han plutselig hva jeg hørte liksom... Men tinnitus kan være forskjellig fra person til person, man hører ikke det samme. For meg hjelper ikke disse "hvite lydene" som skal utjevne, og å høre på bølgeskvulp og andre avstressende lyder blir bare slitsomt fordi de kommer i tillegg til tinnitusen. Men det finnes flere ting du kan prøve ut. Det som hjelper her er rett og slett avfokusering, jeg må fokusere vekk fra tinnitusen. Det tar tid å komme dit, for lyden er så altoppslukende i starten, men etterhvert blir man liksom litt vant til den. Første året skjedde det rett som det var at jeg bare måtte stå opp igjen for jeg lå og lyttet og fokuserte på tinnitusen, da blir det umulig å sove. Etter en runde i huset, litt å drikke osv kunne jeg prøve å legge meg på nytt og fokusere på noe annet, teite ting som hva skal jeg gjøre med pengene om jeg vinner i lotto o.l. også sovner jeg. Veldig viktig å ikke bli stiv og vond i nakken, det forverrer. Jeg går til naprapat hver tredje-fjerde måned prevantivt, for å ta det før det blir vondt. Anonymkode: c503e...53b
amandine Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 (endret) Det verste for meg var å komme til en eller annen form av aksept, jeg verdsatte stillhet utrolig høyt så det å akseptere at jeg aldri mer skal få oppleve stillhet var tungt. Jeg klarer å bruke lyd som avledning bare hvis jeg finner «riktig» lyd, for meg er det lyd av hav og bølger. Annet blir bare støy og en belastning, som hun over sa. Jeg hører lite musikk og radio og er avhengig av å ikke ha for mye i bakgrunnen, det blir bare støy. Endret 31. juli 2022 av amandine
tante grusom master of law Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 amandine skrev (4 minutter siden): Det verste for meg var å komme til en eller annen form av aksept, jeg verdsatte stillhet utrolig høyt så det å akseptere at jeg aldri mer skal få oppleve stillhet var tungt. Jeg klarer å bruke lyd som avledning bare hvis jeg finner «riktig» lyd, for meg er det lyd av hav og bølger. Annet blir bare støy og en belastning, som hun over sa. Jeg hører lite musikk og radio og er avhengig av å ikke ha for mye i bakgrunnen, det blir bare støy. For meg er det lyden som heter "brown noise" som fungerer. Jeg klarer i likhet med deg ikke å ha for mye støy av musikk og slikt. Jeg ser at det har kommet en ny behandling (svindyr) som visstnok skal hjelpe veldig mange. Det er HØR som har den. Jeg er i tenkeboksen om jeg skal prøve den.
amandine Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 tante grusom master of law skrev (9 minutter siden): For meg er det lyden som heter "brown noise" som fungerer. Jeg klarer i likhet med deg ikke å ha for mye støy av musikk og slikt. Jeg ser at det har kommet en ny behandling (svindyr) som visstnok skal hjelpe veldig mange. Det er HØR som har den. Jeg er i tenkeboksen om jeg skal prøve den. Hva slags behandling? Holder du meg oppdatert?
tante grusom master of law Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 amandine skrev (7 minutter siden): Hva slags behandling? Holder du meg oppdatert? Det er denne: https://hoer.no/tinnitus/?gclid=Cj0KCQjw0JiXBhCFARIsAOSAKqAJwRTXPnkaCv5pACA8HCn-654C-_m9NxuRkzomfiX9rtrAgEwgK-waAu3jEALw_wcB Jeg har ikke fått undersøkt så mye om den enda, men den virker lovende.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Hvordan blir man diagnostisert med tinnitus, hvilke undersøkelser gjør de? Jeg har og tinnitus, men den er ikke så høy, så den er ikke så plagsom, men er redd den skal bli verre. Ikke hi. Anonymkode: ea0f5...cf1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 amandine skrev (43 minutter siden): Det verste for meg var å komme til en eller annen form av aksept, jeg verdsatte stillhet utrolig høyt så det å akseptere at jeg aldri mer skal få oppleve stillhet var tungt. Jeg klarer å bruke lyd som avledning bare hvis jeg finner «riktig» lyd, for meg er det lyd av hav og bølger. Annet blir bare støy og en belastning, som hun over sa. Jeg hører lite musikk og radio og er avhengig av å ikke ha for mye i bakgrunnen, det blir bare støy. Takk for svar. Det er slik for meg også. Jeg har en støyende jobb, og har derfor alltid satt stor pris på stillheten. Det er helt forferdelig å tenke på at jeg aldri mer skal oppleve stillhet. For meg er det en veldig deprimerende tanke.... så prøver jo ikke å tenke den tanken for ofte. Jeg har tidligere i år klart å fokusere bort lyden, men nå har den blitt så høy og inten at den overdøver alt. Men, det har jo bare vært slik i to- tre uker, så mulig jeg klarer å venne meg til det. Jeg skal bestille legetime i morgen. Det er vel kanskje greit å sjekke ut? Hi. Anonymkode: 1a1dc...fdb
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Har tinnitus, den blir alltid verre ved stress og sykdom, ved covid ble den ekstra slitsom. tror og jeg nærmer meg å måtte gå til legen. nå har det blitt slik at jeg som sykepleier sliter med å måle blodtrykk på pasientene mine manuelt... Anonymkode: c13ff...185
Himmel og hav Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har også tinnitus. De fleste dager klarer jeg fint å ignorere lyden, bare la den være i bakgrunnen, men enkelte dager er den plagsom. Jeg synger i kor og merker at den har gjort at det av og til er vanskeligere og mer slitsomt å finne riktig tone i noen akkorder. Jeg hører på lydbok når jeg skal sove. Jeg har funnet et par, tre opplesere som har en stemme som kamuflerer tinnitusen, så jeg kjører de bøkene på repeat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå