Gå til innhold

Overgangsalder og hetetokter om natta 🥵

Anbefalte innlegg

Jeg er 44 år og er i begynnelsen å overgangsalder sier legen.Har tatt blodprøver og det vises der..Vil helst ikke ha noen hormoner mot det, er det da noen som har noen andre tips jeg kan prøve for at jeg skal få sove litt bedre om natta når jeg våkner av at jeg koker? Kan akupunktur el soneterapi funke? 

Anonymkode: c0330...ec9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er 44 år og er i begynnelsen å overgangsalder sier legen.Har tatt blodprøver og det vises der..Vil helst ikke ha noen hormoner mot det, er det da noen som har noen andre tips jeg kan prøve for at jeg skal få sove litt bedre om natta når jeg våkner av at jeg koker? Kan akupunktur el soneterapi funke? 

Hvorfor kan du ikke bare ta hormoner? 

Anonymkode: 19118...102

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bare ta hormoner? 

Anonymkode: 19118...102

Pga en genfeil hos min far og bror som gjør at de lett får blodpropp,så da vil legen at jeg helst skal prøve uten..

Noen sier akupunktur kan hjelpe, men jeg har ikke prøvd det selv. 

Jeg byttet til krepp sengesett.

Byttet plass med mannen i senga så jeg kom nærmest vindu.

Kjøpte pysj til mannen for vi måtte gjennom en vinter med vinduet på vid gap og han holdt på å fryse ihjel 😂

Anonymkode: ffb8c...e87

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg sov i ei t-skjorte av strikka lin på det verste. Den suger til seg mye fuktighet og er raskere å vrenge av seg midt på natta enn å skifte dyvått sengetøy. 

Anonymkode: fcac5...237

Jeg svetter ikke,bare våkner av at jeg koker 😅

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har du samme genfeilen da? 

Anonymkode: 00f20...a80

Hun har i samarbeid med lege bestemt seg for å prøve uten hormoner, det må da holde massevis, hun trenger vel ikke begrunne det mer?

Min svigermor, og hennes bror har begge hatt blodpropp. Jeg har hatt hjerneslag. Ingen genfeil her, men mye propper i familien, så min datter får ikke p-piller. Man skal ikke ta hormoner når det er blodpropp i nær familie, det gjør deg mer utsatt.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Noen sier akupunktur kan hjelpe, men jeg har ikke prøvd det selv. 

Jeg byttet til krepp sengesett.

Byttet plass med mannen i senga så jeg kom nærmest vindu.

Kjøpte pysj til mannen for vi måtte gjennom en vinter med vinduet på vid gap og han holdt på å fryse ihjel 😂

Jeg ligger rett ved vinduet, eller vi har vindu på hver side av oss som står oppe. Enda våkner jeg og bare koker 😅 Litt bedre når jeg setter på tårnvifta i tillegg,men da syns mannen at det blir kaldt så han må pakke seg inn 😂 Nettopp kjøpt krepp sengesett,så det skal jeg teste ut 👍

Får noen slike runder på dagen at jeg koker og, men det er værst når jeg får lagt meg,da kommer det med en gang. Heldigvis sover jeg godt når jeg har sovnet, er mest på morgenkvisten at det er som værst..

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hun har i samarbeid med lege bestemt seg for å prøve uten hormoner, det må da holde massevis, hun trenger vel ikke begrunne det mer?

Min svigermor, og hennes bror har begge hatt blodpropp. Jeg har hatt hjerneslag. Ingen genfeil her, men mye propper i familien, så min datter får ikke p-piller. Man skal ikke ta hormoner når det er blodpropp i nær familie, det gjør deg mer utsatt.

Jeg har heller aldri fått p-piller av legen pga den genfeilen til min far og bror.. Jeg har den ikke selv fant legen ut på blodprøver nå,men vil uansett ikke så lenge de har den..Er litt redd for det uansett..

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har heller aldri fått p-piller av legen pga den genfeilen til min far og bror.. Jeg har den ikke selv fant legen ut på blodprøver nå,men vil uansett ikke så lenge de har den..Er litt redd for det uansett..

Hvis du ikke har feilen ville jeg gjort grundigere undersøkelser. Det kom en artikkel for noe tiår siden som skremte leger fra hormonbehandling av kvinner i overgangsalderen. Senere har det kommet mange som viser oppdatert kunnskap om fordeler og risiko (se for eksempel The 2022 hormone therapy position statement of The North American Menopause Society).

Jeg ville bestilt time hos en gynekolog med overgangsalder som interessefelt. Fastleger er (forståelig nok) redde for å gi behandling de ikke er helt trygge på, men det er ingen grunn til å lide seg gjennom dette «for sikkerhets skyld». En dyktig gynekolog kan hjelpe deg å finne ut om hormonbehandling er riktig for deg eller ikke. 

Anonymkode: fdfbf...e48

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ligger rett ved vinduet, eller vi har vindu på hver side av oss som står oppe. Enda våkner jeg og bare koker 😅 Litt bedre når jeg setter på tårnvifta i tillegg,men da syns mannen at det blir kaldt så han må pakke seg inn 😂 Nettopp kjøpt krepp sengesett,så det skal jeg teste ut 👍

Får noen slike runder på dagen at jeg koker og, men det er værst når jeg får lagt meg,da kommer det med en gang. Heldigvis sover jeg godt når jeg har sovnet, er mest på morgenkvisten at det er som værst..

Hvorfor klager du, spør jeg da? Utifra din beskrivelse; så svetter du ikke, du koker. Du sover godt, blir ikke vekt midt på natta. Morgenkvisten er verst.

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke.

Anonymkode: e1fb4...fe5

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du har den ikke?? Hva er problemet DA, det er da ikke faren din som skal ta østrogen! 

Anonymkode: 39e12...fd7

Sov på et håndkle eller et ullteppe og ha ekstra pledd eller dyne ved senga slik at du raskt kan bytte ut den som er våt av svette.

Få av deg dyna fort når du kjenner at du begynner å koke. Da stopper det etter min erfaring raskere og ikke spis sjokolade eller liknende på kvelden.

Anonymkode: 02aa9...944

Hvis du røyker - slutt! Tobakk er med på å forsterke hetetokter!

Unngå sterke krydder, spesielt på kvelden. Også alkohol på kvelden kan trigge hetetokter på natten. Mat med mye fett på kvelden kan også trigge det, samme med sjokolade, som 944 nevner.

Noe mat og urter virker mer "kjølende". F.eks. vannmelon, veldig mye av grønnsaker, peppermyntete m.m.

Akupunktur hjelper faktisk de fleste med hetetokter.

Det er tilskudd fra helsekost som også kan hjelpe.

Nå på sommeren kan du faktisk fylle en varmeflaske med kaldt vann, HI. Ha den liggende utenfor dyna, og når du får en hetetokt kan du ta den under og holde den mot magen og holde rundt den. Du kan ofte også stoppe en hetetokt i begynnelsen, er min erfaring, om du greier å kjøle deg litt ned med det samme - slenge av dyna med det samme, noen ganger kan det være nok å få armer og bein utenfor dyna. Kaldt vann å drikke kan også hjelpe.

Problemet er ikke hetetoktene i seg selv, det kan man jo finne løsninger for. Det som er veldig slitsomt, det er å ikke få sammenhengende søvn. Det er nedbrytende, man blir mer sliten, tar gjerne mer uheldige matvalg, er i mindre aktivitet - og hetetoktene øker da gjerne i intensitet.

Og apropos aktivitet. Trening synes også å kunne hjelpe, men ikke de siste timene før man skal sove.

I min familie har vi genfeil som går på kreft. Selv når dette var kjent ble jeg forsøkt påprakket hormonprevensjon av både fastleger og gynekologer. Fikk til og med kjeft for å ikke bruke p-piller. Selv etter at jeg fikk påvist den genfeilen har jeg opplevd hånlig kommentar fra gynekolog om at jeg burde bruke p-piller (på det tidspunktet singel uten å ha hatt sex på et par år). Så kunnskapen, selv hos spesialister er av og til skremmende lavt.

Anonymkode: 13cfc...559

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis du røyker - slutt! Tobakk er med på å forsterke hetetokter!

Unngå sterke krydder, spesielt på kvelden. Også alkohol på kvelden kan trigge hetetokter på natten. Mat med mye fett på kvelden kan også trigge det, samme med sjokolade, som 944 nevner.

Noe mat og urter virker mer "kjølende". F.eks. vannmelon, veldig mye av grønnsaker, peppermyntete m.m.

Akupunktur hjelper faktisk de fleste med hetetokter.

Det er tilskudd fra helsekost som også kan hjelpe.

Nå på sommeren kan du faktisk fylle en varmeflaske med kaldt vann, HI. Ha den liggende utenfor dyna, og når du får en hetetokt kan du ta den under og holde den mot magen og holde rundt den. Du kan ofte også stoppe en hetetokt i begynnelsen, er min erfaring, om du greier å kjøle deg litt ned med det samme - slenge av dyna med det samme, noen ganger kan det være nok å få armer og bein utenfor dyna. Kaldt vann å drikke kan også hjelpe.

Problemet er ikke hetetoktene i seg selv, det kan man jo finne løsninger for. Det som er veldig slitsomt, det er å ikke få sammenhengende søvn. Det er nedbrytende, man blir mer sliten, tar gjerne mer uheldige matvalg, er i mindre aktivitet - og hetetoktene øker da gjerne i intensitet.

Og apropos aktivitet. Trening synes også å kunne hjelpe, men ikke de siste timene før man skal sove.

I min familie har vi genfeil som går på kreft. Selv når dette var kjent ble jeg forsøkt påprakket hormonprevensjon av både fastleger og gynekologer. Fikk til og med kjeft for å ikke bruke p-piller. Selv etter at jeg fikk påvist den genfeilen har jeg opplevd hånlig kommentar fra gynekolog om at jeg burde bruke p-piller (på det tidspunktet singel uten å ha hatt sex på et par år). Så kunnskapen, selv hos spesialister er av og til skremmende lavt.

Anonymkode: 13cfc...559

Jeg er glad i sjokolade så kanskje jeg må prøve å kutte ut den 🤭 Røyk og alkohol klarer jeg meg fint uten..

Det er ganske slitsomt å ikke få sove sammenhengende, jeg kan våkne av at jeg er varm på natta men sovner igjen.Men når kl.er 04.30 ca da blir jeg så varm at det er umulig å sove igjen med det første, og når jeg sovner rundt 00.30 så blir det ikke mye søvn..Takk for tips,skal prøves ut 😊

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor klager du, spør jeg da? Utifra din beskrivelse; så svetter du ikke, du koker. Du sover godt, blir ikke vekt midt på natta. Morgenkvisten er verst.

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke.

Anonymkode: e1fb4...fe5

Jeg våkner rundt kl.04.30 og da får jeg ikke sove igjen fordi jeg er så varm..Sovner rundt 00.30 så blir ikke mange timene med god søvn..

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette er kanskje helt teit, men har du prøvd sånn kjølematte til hund?

Anonymkode: fdfbf...e48

Nei,det har jeg ikke tenkt på 🤔 Tenkte å kjøpe en til hunden,kanskje jeg tester den selv først 😅👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...