Gå til innhold

Feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min normaltemperatur ligger på ganske nøyaktig 37 grader, men den siste uken har jeg flere dager hatt temperatur på 38,2-38,5. Formen er vekslende, men når jeg har forhøyet temperatur så er jeg uvel og skjelven, men har ingen andre sykdomssymptomer. Er såpass ‘lav’ temperaturøkning regnet som feber hos voksne? Jeg skal på jobb på mandag etter fire uker ferie og har ikke lyst å komme med egenmelding!

Har tatt en koronatest som var negativ. 

Anonymkode: 3e324...f61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber er en definisjon, enten så har du det eller så har du det ikke. Uavhengig av utgangstemperaturen. Ser ofte folk si at de har feber fordi de har lav temperatur til vanlig, og ja, føler man seg syk så er man jo det, men feber har man per definisjon ikke før man bikker 38 målt i endetarmen. 

Så du har definisjonsmessig feber og føler deg syk.

Anonymkode: 68ea1...7ce

Skrevet

Over 38 er feber.

Voksne får ikke så ofte veldig høy feber, så du trenger ikke ha 39,5 for å definere det som feber altså.

Har du fremdeles feber på mandag ringer du lege. Tommelfingerregelen er at om du har feber utover 4-5 dager skal du kontakte lege for da har du en infeksjon i kroppen som kanskje trenger behandling (bakterier og ikke virus). 

Virusinfeksjoner blir gjerne borte av seg selv i løpet av 3-4 dager med feber.

Anonymkode: 38c9d...9e1

Skrevet

Har selv låge med feber noen dager for 2 uker siden meg og samboer og vi lå på 38,5 ca og vi var veldig ugne. Vondt i kroppen, hodet, kvalm og lite/ingenting matlyst, tett i nesa, hoste og mistet smak og luktesans, ikke corona og fikk beskjed på legevakta at influensa går

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...